VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Fejlesztéspolitika a verseny- képesség szolgálatában Dr. Tétényi Tamás Magyar Közgazdasági Társaság Pénzügyi Szakosztályának ügyvezető elnöke A közgazdaságtudomány.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
A terület- és településrendezés eszköztára az aggregátum- gazdálkodásban Dr. Tompai Géza főosztályvezető BM Területrendezési és Településügyi Főosztály.
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
A stratégiai tervezés történeti háttere
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
A területi politika koncepcionális eszközei Dr. Aubert Antal tanszékvezető, egyetemi docens.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Pályázatírás módszertana
Foglalkoztatás-politika
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak Területi programozás és monitoring 5. Szakpolitikai monitoring és értékelés Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak 2008. Március 28.

A PROGRAMCIKLUS-ELMÉLET

Szakpolitikai tervezés és monitoring az Európai Unióban

Strukturális Alapok általános rendelet 1083/2006 EK rendelet 3. 25-31. cikk kohézió stratégiai megközelítése: iránymutatások CSG – NSRK, kohéziós monitoring célja: Összefoglaló jelentés a Közösségi hozzájárulásról a kohéziós célokhoz (versenyképesség és munkahely-teremtés) és jó gyakorlat (best practise). Összegezve jelentés az Európai Tanács számára (Cohesion Report)

Kohéziós Jelentések 2005. Bizottsági közlemény: Harmadik helyzetjelentés a kohézióról: A növekedés, a munkahelyteremtés és a kohézió új partnersége felé Részei: Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek az EU-n belül Az EU kohéziós politikája és a lisszaboni stratégia 2000–2006 Kohéziós politika jövője: növekedési és munkahely-teremtési feladatok Megállapításai: Jelentős különbségek GDP/fő (41% Letto.-215% Luxemburg) Foglalkoztatási arány alacsony Termelékenységi különbségek

Szemlélete Jelen helyzet (2002) és trendek – helyzetértékelés és változások Tagállamok és NUTS II. régiók közötti vizsgálatok Összevetés a Lisszaboni célokkal Az adott probléma az EU lakosságának mekkora részét érinti? Ok-okozati viszonyok kimutatása történik pl. termelékenység Egyes tagországokban meglévő egyenlőtlenségek elemzése Város-vidék közötti kapcsolatok elemzése Eszközei: Adatok elemzése (GDP/fő, foglalkoztatás, termelékenység, K+F) két időpontra nézve a trendek miatt Térképi megjelenítése a területi különbségeknek Grafikonokon mutatják be a tagállamok közötti és tagállamokon belüli különbségeket

Következtetések levonása!!

Oksági kapcsolatok keresése Statikus és dinamikus adatok összevetése! - interdepencia

Közösségi Stratégiai Iránymutatások - CSG

Európai Területfejlesztési Perspektíva - ESDP 1999. Potsdamban elfogadott dokumentum célja. az EU kiegyensúlyozott és fenntartható fejlődésének elősegítése Az EU céljai: társadalmi-gazdasági kohézió Természeti erőforrások és kulturális örökség EU versenyképessége és a foglalkoztatás javítása Tartalma: Helyzetértékelés – egyenlőtlenségek Közösségi politikák hatásai Szakpolitikai célok tematikusan Elvek alkalmazása -integrált fejlesztés, határontúli együttműk.

Adattáblák és grafikonok Térkép

Természeti viszonyok

Egyenlőtlenségek Tartalma: EU-USA-Japán-MERCOSUR összehasonlítás (nép. GDP, lakosság, import-export/fő és természetföldrajzi helyzet, kultúra) Demográfia (népességvált., migráció és korszerkezet) Gazdaság (GDP, foglalkoztatás, termelékenység, beruházás, kereskedelmi egyenleg, munkanélk., városok-vidék különbségei, KKV, K+F, IKT) Környezet (levegő, víz, talaj, élővilág, zöldterületek, hulladék, természeti katasztrófák) Eszközei: Idősorokból trendek Térségek közötti különbségek az átlaghoz képest

Trendek és korösszetétel

Tagállami területi egyenlőtlenségek

Közösségi politikák Területi hatású Közösségi politika – térszerkezetre hatást gyakorol (megváltozik a területfelhasználás és a táj) Közösségi politikák céljai nem területi célok, de területi hatások: Pénzügyi (jövedelemtám., strukturális intézkedések, kutatások) Szabályozási (piaci liberalizáció, versenyszabályok stb.) Tervezési jellegű (TEN hálózat, energiahálózat) Közösségi versenypolitika Transzeurópai hálózatok (TEN) Közös agrárpolitika (KAP) Strukturális Alapok Környezetvédelmi politika K+F, technológiai fejlesztés Hiteltevékenység és EBRD szerepe

TEN

Közösségi területfejlesztési kérdések Városhálózat (konurbációk, kapuvárosok, ritkán lakott területek) Városok terjeszkedése, szegregáció és szuburbanizáció, környezet) Vidéki térségek fejlődése (távoli területek, klíma, mezőgazdaság) Közlekedési hálózatok (zsúfoltság és elérhetőség) Innováció és tudás (IKT és xDSL) Természeti és kulturális örökség (NATURA2000, kultúrtájak) Közösségi területfejlesztési célok Iránymutatások a fenti témákban és választási lehetőségek a tagállami politikák számára.

Elérhetőség

Terület-felhasználás

IKT penetráció és együttműködési ábra

Relevancia tábla Célja adott téma adott helyen történő értelmezhetőségének bemutatása

Szakpolitikai értékelés 1. Célalapú értékelés: nem szándékolt eredmények hiánya 2. Hatások értékelése: pozitív és negatív hatások (nettó) A hatáselemzés módszere: véletlenszerű csoportok képzése

A hatáselemzés módszere: regressziós folytonosság módszere Szakpolitikai értékelés A hatáselemzés módszere: regressziós folytonosság módszere

A hatáselemzés módszere: egyedi csoport követése Szakpolitikai értékelés A hatáselemzés módszere: egyedi csoport követése

A hatáselemzés módszere: összehasonlító párok képzése Szakpolitikai értékelés A hatáselemzés módszere: összehasonlító párok képzése

A hatáselemzés módszere: megszakított idősorok Szakpolitikai értékelés A hatáselemzés módszere: megszakított idősorok

Szakpolitikai monitoring Magyarországon Előzményei: 1996. évi XXI. Törvény a területfejlesztésről és területrendezésről Országos Területfejlesztési Koncepció elfogadása – 1998 A hosszú és középtávra érvényes jövőképet, célokat és irányelveket rögzíti, amelyek időszakos felülvizsgálata és korrekciója szükséges. Jelentés a területi folyamatokról és a területfejlesztési politika érvényesüléséről (2001) 2005-ben Jelentés az OTK-ban foglaltak teljesülését is vizsgálta, majd létrejött az új OTK (2005). Felülvizsgálata négy év múlva!

OTK tartalma Koncepciót meghatározó tényezők (külső-belső) Jövőkép kialakítása a tényezők függvényében Távalti stratégiai célok meghatározása hosszú távra (10-15 év) Célok elérése érdekében teendő középtávú feladatok a területfejlesztés és az ágazati politikák számára A megvalósítás feltételrendszere (jogszabályok, tervezés, pénzügyi eszközök, intézmények és információs rendszerek)

Jelentés 2001 és 2005 Vizsgált témakörök: Területi társadalmi-gazdasági, környezeti folyamatok Gazdaság (makrogazdasági keretek, gazd. teljesítmény, szervezetrendszer, külföldi tőke, ágazatok – ipar, mg., információs gazd., kiskereskedelem, üzleti szolgáltatások, turizmus) Társadalom (humán erőforrások – demográfia, egészségi állapot, tudásbázis; életkörülmények – foglalkoztatás, mn., jövedelem, települési komfort, bűnözés; társadalmi szolgáltatások – eü., szoc. ellátás, oktatás-művelődés) Környezet (levegő, víz, talaj, hulladék, környezetbiztonság, termvéd. Műszaki infrastruktúra (közlekedés, hírközlés, ivóvíz-szennyvízkezelés, energiaellátás)

2. A területfejlesztési politika eszköz- és intézményrendszere Eszközrendszer (szabályozó joganyag, területi tervezés, pénzügyi eszközök, területi információs rendszerek, spec. területfejlesztési eszközök – vállalkozási övezetek, ipari parkok, logisztikai kp.) Intézményrendszer (OTT, RFT és RFÜ, Térségi Fejlesztési Tanácsok, megyei fejlesztési tanácsok, kistérségi rendszer)

Jelentések elkészítésének módszerei Területi folyamatok esetében: Egyes témakörök tekintetében jelentkező változások bemutatása két időpont között (1990-1998 és 1999-2002) adatokkal azon a területi szinten, ahol szerveződik (régió, megye vagy kistérség) – területi folyamatok azonosítása Változás a két időpont között (dinamikus) és a legfrissebb állapot (statikus) bemutatása – eredmények interpretációja A változást kiváltó okok és tényezők keresése - magyarázatok Következtetések levonása – javaslatok tétele a döntéshozók felé Eszközrendszer esetében: Felhasznált eszközök mennyiségi, minőségi elemzése célok szerint Összevetése a jelenlegi helyzettel Eszköz szerepének azonosítása

Elvek a készítés során: Intézményrendszer esetében: Intézmények és intézményrendszer bemutatása (leíró értékelés) Intézményrendszer szerepének és működésének bemutatása Intézményrendszer továbbfejlesztési javaslatai Elvek a készítés során: Csak megbízható forrásból származó információkkal dolgozzunk! A reprezentatív felmérések eredményeinek adaptációja csak az okok keresése során használatos! Vizsgált témához keresünk leíró indikátorokat és nem fordítva! Az indikátorok adatokból jönnek létre, ahol a kialakítás pl. fajlagos vagy naturális mutató meghatározhatja a végeredményt! Törekedjünk a minimális számú indikátor és az egyszerű módszerek alkalmazására!

Jelentések elkészítésének menete: Vizsgálandó releváns témakörök kijelölése (tematika) Leíró indikátorok és a szükséges adatigény meghatározása Adatok beszerzése adott időszakra, területre vonatkozóan (TeIR) Elemzések elvégzése, magyarázatok adása Összevont értékelés előállítása a döntéshozó számára Outputok: Területi folyamatok bemutatása Az ország társadalmi-gazdasági fejlettségi egyenlőtlenségeinek bemutatása az okok (beavatkozási területek) megjelölésével Beavatkozási eszközök hatékonyságának és hatásosságának javítása Jelentéstervezet előállítása (formai és tartalmi követelmények)

Főbb regionális mutatók Kibővült Európai Unió (EU25) Közép-Magyarország Közép-Dunántúl Nyugat-Dunántúl Dél-Dunántúl Észak-Magyarország Észak-Alföld Dél-Alföld Magyarország A csatlakozó országok Kibővült Európai Unió (EU25) Népesség, 2001 Népesség, 1000 fő 2.830 1.121 1.003 996 1.300 1.561 1.377 10.188 74.745 454.349 Népsűrűség, lakos/km2 409,1 99,5 89,7 70,3 96,8 87,9 75,2 109,5 101,7 114,2 GDP Éves átlagos GDP növekedés (%-os változás 1995-2001) 5,2 4,6 4,3 2,6 2,3 3,0 1,6 4,0 4,8 GDP/fő PPS, 2001 EU15=100 81,3 48,0 53,6 38,7 33,7 34,2 36,9 51,5 46,1 91,1 EU25=100 89,2 52,7 58,8 42,5 37,0 37,5 40,5 56,5 50,5 100,0 Szektoronkénti foglalkoztatás %, 2002 Mezőgazdaság 1,8 5,7 5,5 9,8 7,5 14,2 6,0 13,2 5,4 Ipar 26,3 44,6 42,0 33,8 39,9 33,0 32,1 28,8 Szolgáltatások 71,9 49,6 52,5 56,3 55,8 52,8 59,8 54,7 65,8 Foglalkoztatottsági ráta, 2002 (15-64 évesek aránya a teljes népességen belül) Teljes 61,3 60,6 64,1 51,9 50,1 49,5 56,6 55,9 62,8 Nők 54,6 54,0 44,3 42,8 47,5 50,0 Férfiak 68,8 67,3 71,5 58,0 56,1 56,2 62,1 63,5 61,9 71,1 Munkanélküliségi ráta (%), 2002 Teljes (%) 5,0 4,1 7,9 8,9 6,3 5,9 14,9 9,0 Tartós munkanélküliek aránya (%) 51,1 39,6 38,6 44,9 45,9 42,2 35,5 43,6 54,5 3,9 4,7 4,2 7,1 7,6 7,0 6,5 15,6 10,0 8,8 10,3 15,9 19,4 13,9 12,4 32,4 18,1 Korösszetétel a teljes lakosság %-ában, 2000 >15 évesek 15,5 17,4 16,3 17,1 18,2 18,3 15-64 évesek 69,3 69,5 68,9 68,3 67,0 67,1 67,5 68,7 67,2 65+ 15,2 14,8 14,7 13,5 14,6 12,9 15,7 A 25-64 évesek iskolai végzettsége a teljes népesség %-ában, 2002 Alacsony 20,7 28,9 26,9 32,7 34,3 28,4 18,9 32,6 Közepes 57,8 59,2 60,8 54,2 57,0 57,3 66,3 46,7 Magas 21,5 12,0 12,2 10,8 11,3 11,5 10,5 14,3 20,6

OTK felülvizsgálata Az OTK átfogó céljainak teljesülése (területi egyenlőtlenségek mérséklése, Bp. központúság oldása, innováció térbeli terjedésének ösztönzése, nemzetközi integráció elősegítése) 2. A területfejlesztés szempontjából legfontosabb ágazati prioritások érvényesülése (környezetvédelem, humán infrastruktúra, ipar, agrárgazdaság, turizmus, műszaki infrastruktúra – közlekedés, vízgazdálkodás, energetika) 3. A területfejlesztési politika középtávú céljainak teljesülése – fejlettségbeli különbségek csökkentése, válságtérségek szerkezetátalakítása, települések közötti különbségek csökkentése, egypólusú térszerkezet oldása, eszköz és intézményrendszer továbbfejlesztése)

Országos területrendezési terv – 2003. évi XXVI Országos területrendezési terv – 2003. évi XXVI. Törvény - keretszabályozás Tartalmazza: - az ország szerkezeti tervét - az országos térségi övezeteket és - a fentiekre vonatkozó szabályokat további szabályozás alá eső térkategóriák: - országos ökológiai hálózat övezetéről, - kiemelten fontos érzékeny természeti terület övezetéről, - kiváló termőhelyi adottságú szántóterület övezetéről, - komplex tájrehabilitációt igénylő terület övezetéről, - kiemelten érzékeny felszín alatti vízminőség-védelmi területekről - felszíni vizek vízminőség-védelmi vízgyűjtő területének

Térségi térfelhasználási kategóriák: - országos ökológiai hálózat, - kiváló termőhelyi adottságú szántóterület és erdőterület, - komplex tájrehabilitációt igénylő terület, - országos jelentőségű tájképvédelmi terület, - kulturális örökség szempontjából kiemelten kezelendő terület, - kiemelten érzékeny felszín alatti vízminőség-védelmi terület, - felszíni vizek vízminőség-védelmi vízgyűjtő területe, - ásványi nyersanyag gazdálkodási terület, - együtt tervezendő térségek. Szabályok megállapítása az infrastruktúra elemekre vonatkozóan 2006. decemberében kezdődött a módosítási eljárás!

Köszönöm a figyelmet! gkulcsar@vati.hu