Könyvtári protokoll Fodor Péter előadása október 6.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A könyvtárak és a könyvtárosok szerepváltozásai
Advertisements

SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
A kulcskompetenciák.
Etikett és protokoll 3 – Tóth Attiláné dr.
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
Kommunikációs stratégiák
Önismeret Horváth Renáta.
Verbális és non-verbális kommunikáció
Dr. Tóthné Igó Zsuzsanna tanár Eszterházy Károly Főiskola
A munka világával kapcsolatos tudás
Kommunikáció.
Dobiné Bálint Katalin Protokoll ismeretek
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Közösségi portálok használata
Közösségi portálok használata (etikett,veszélyei)
Könyvtári teljesítménymérés
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Vadászetika.
Kovács Kristóf Gábor Timon, a jegesmedve Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Kar Konzulens: Surányi András április 15.
A kulturális intelligencia
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Készítette: Antal Adrienn
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
Diplomáciai etikett és protokoll
Sponsorare necesse est
Kommunikáció a szervezetben
A verbális, nonverbális- és metakommunikáció
Kommunikáció és tömegkommunikáció
Viselkedéskultúra.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Kommunikáció a Vincés Családban Készítette: Sz ű cs Péter.
A kriminálpszichológia
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
Lukács Oktatási Központ
„Reflektorfényben Te állsz”
Nagy József : a protokollról
Az alapvető kommunikáció
NA ÉS ? ? ? HOGYAN VISELKEDIK AZ IGAZI FŐNÖK ? Ha főnök vagy, olvasd, mennyire illik rád, ha azt szeretnél lenni, figyelj jól, és legyél jó vezető ! !
A TÖKÉLETES BEMUTATKOZÁS TITKA
BRAND KIALAKÍTÁSA A KÖNYVTÁRBAN
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Görögország legfontosabb protokolláris sajátosságai
"Adjatok egy fix pontot, és kimozdítom a Földet"
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Vigyázat: minden üzenet!
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
KONFLIKTUSKEZELÉS, KÉSZSÉGFEJLESZTÉS
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Erősségek gyengeségek.
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
A KOMMUNIKÁCIÓ ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Farkasné Egyed Zsuzsanna
Előadás másolata:

Könyvtári protokoll Fodor Péter előadása 2008. október 6.

Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Információ: átvitel a feladótól a címzettig. Verbális: -közvetlen -közvetett kommunikáció Non-verbális: mimika, tekintet, beszéd, mozgás Eszköze: a nyelv

Non-verbális kommunikáció Mimika: száj, szem, szemöldök, homlok, orr, fejtartás Kézjel: tenyér-gesztusok (kézfogás, kézmozdulat, kéz-, kar-, csuklómarkolás, hüvelykujj Archoz illesztett gesztusok: orr, szemdörzsölés, füldörzsölés, nyakvakarás, körömrágás Kar, mint védőkorlát

Gesztusok Testtartás: láb, kéz Távolságtartás: intim zóna (15-45 cm) személyes zóna (46 cm-1,2 m) társadalmi zóna (1,2 m-3,6 m) nyilvános zóna (3,6 m fölött)

A sikeres fellépés összetevői 1 A siker kezdete a magabiztosság. Feltétele: ismeri saját magát, értékeit, hibáit. Elfogadja saját magát. Képes kommunikálni minden irányba. Személyiségünk mint működő tőke: problémamegoldó képesség és készség Problémából feladat = pozitív gondolkodás

A sikeres fellépés összetevői 2 Első benyomás Személyi image A jó PR= amikor az image és a design egyensúlyban van Ehhez szükséges: a látvány, az illat, a mozgás, testtartás, hang, hangszín, hangerő, köszönési stílus, öltözködés Nem lehet kétszer először bejönni

Viselkedéskultúra, illem, etikett, protokoll Mi az illem? Társadalmi érintkezés, a jó modor, az udvariasság szabályainak összessége. Mi az etikett? A társadalmi érintkezés viselkedési formáinak, illetve szabályainak megszabott rendszere. Protokoll: A. Politikai (egyezmények) B. Politikai-diplomáciai C. A hivatalos érintkezés szabályainak összessége

Társadalmi érintkezés A közösségi lét terméke, az emberek élet-tevékenységükhöz való viszonya, a kultúra alapvető eleme Magatartás: az egyén belső tulajdonságai, tudata, értékítélete által meghatározott viszony másokkal kapcsolatban. Viselkedés: a magatartás formai megnyilvánulásai. Udvariasság: az illemszabályok betartása a magatartás tartalmával és a viselkedési megnyilvánulásokkal.

A könyvtár, mint kultúraközvetítő intézmény Közintézmény: közérdeket szolgáló intézmény A könyvtár: kulturális szolgáltató intézmény Alapkérdés: az olvasó, a használó, a látogató „hogy megy be, mi történik bent, és hogy jön ki”

Megszólítás, avagy tényleg mindenkit le kell ma már tegeznünk? Köszönés – köszöntés: feliratok, porta, ruhatár, információs pont Jó napot! Jó estét! Viszontlátásra! Hogyan NE tegeződjünk! Miben segíthetek? (állok, ülök rendelkezésére)

Érted vagyunk itt, nem ellened Az olvasó, a könyvtárlátogató, a használó azért jön oda hozzánk, mert valami problémáját meg kívánja oldani. A könyvtáros azért van, hogy saját maga számára a probléma megoldásához feladatot fogalmazzon. A könyvtár megtisztelve érzi magát ha felkeresik, és szolgáltatásait igénybe veszik. Személyes, virtuális. A könyvtáros örül, hogy segíthet. Ezt felkészülten, udvariasan, valódi „könyvtárnokként” teszi, mivel ez egy szolgáltató intézmény, ahol Ő is hozzájárul az image építéséhez, vagy …

Mindennapi konfliktusaink Kinek van igaza? A könyvtárosnak mindig igaza van, kivéve, ha olvasóval találkozik, mert akkor mégsem neki van igaza. Arra törekszünk, hogy megelégedetten távozzon a használó. Ha vita támad, akkor a könyvtáros tolarenciája nagyobb legyen és az érvényesüljön.

Munkahelyi kapcsolatok Ismerjük az intézményt, helyét, jelentőségét a kulturális életben. Munkahely ahol fizetnek, foglalkoztató, vagy hivatásgyakorló hely? Ismerjük egymást, toleráljuk egymást, segítsük egymást, figyeljünk egymásra.

Munkahelyi viselkedés A nyilvános tér fogalma és tisztelete. A munkatársak szociális létesítménye (azért van, hogy itt kávézzunk, itt táplálkozzunk, itt pletykáljunk) Telefonálás: hivatalos, magán Levelezés: tartalom, stílus, érthetőség Megjelenés

A könyvtáros és a politikai véleménynyilvánítás A könyvtár nem a politikai véleménynyilvánítás fóruma! Politikai tartalmú rendezvények ne kapcsolódjanak össze a könyvtári helyszínnel. A könyvtáros politikai nézete magányügy, nem ez minősíti a teljesítményét. A könyvtáros és az olvasó találkozása ne legyen politikai vitafórum.

Miért fontos a könyvtári protokoll? A hivatalos érintkezés udvariassági szabályainak összessége, amely rendszerezi a könyvtárral, könyvtárossal szembeni magatartási elvárásokat. Valamennyi munkatárstól megköveteli ennek az alkalmazását. A legfontosabb követelményeket a Könyvtárosok Etikai Kódexe foglalja össze.

Köszönöm a figyelmüket! fodorp@fszek.hu