A lelki egészség védelme az iskolában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Iskolai tehetséggondozás a Rendőrképzésben TÁMOP / Előadó: Nemes Ferenc r. alezredes.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Komplex Instrukciós Program
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
„Ezt egy életen át kell játszani”
az általános iskolákban
TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola” című projekt tevékenységeinek bemutatása.
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK?
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
A komplex tehetségfejlesztő program
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Magatartászavarok és agressziókezelés
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
Készítette:Tóth Sándorné
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A pszichológiai mérés alapjai
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Értékek.
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A lelki egészség védelme az iskolában Második otthonunk….?

Lelki egészségvédelem Egy közösség lelki egészségének fogalma több mint a betegség, viselkedészavarok hiánya. Pszichoprofilaxis, kockázatredukció mellett a közösségi kapcsolatok, emberi személyiség színvonalasabbá válását elősegítő programok, intézmények, szemlélet. A hazai állapotoknak megfelelő sajátosságok és a proszociális viselkedések kultúrája. Buda, Veér Jellegzetesen magyar önpusztító viselkedések (öngyilkosság, alkoholizmus, izoláció, rezignáció), mortalitás, fertilitás Társadalmi értékkorientáció, tolerancia, Fogyasztói mentalitás, túlzott ingerkeresés, teljesítménykényszer

Az iskolai mentálhigiéné tevékenységei és viszonyulásai 1. Komplex rendszer, az egyéni vetület mellett fontos a társaslélektani és a szociológiai aspektus is. Megelőzés (főképpen a WHO szerinti elsődleges, és részben a másodlagos) Fejlesztés (pozitív mentálhigiéné: kortárscsoport, referenciacsoport védelme és fejlesztő hatása) Kapcsolatépítés – szociális képességek Közösségépítés – együttműködés, stresszkezelés Másodlagos: a kockázati tényezők kezelése, korai kezelésbevétel A személyiség rendszerjellegének fejlesztése: életkori feladatok megoldása, jó emberi kapcsolatokat kidolgozásának megoldása, közösségi kapcsolatok, intim kapcsolatok, aktivitás és kreativitás a csoportban.

Az iskolai mentálhigiéné tevékenységei és viszonyulásai 2. Szélesebb kontextusban: Kollektív felelősség Autonómia fokozódás Társadalmi öntudat és cselekvőképesség Hajtóerő a demokratizálódás irányába Bizalmi tőke és gazdaság Hungarostudy 2002 / 2006

Az iskolapszichológus és az oktatás, nevelés Gyermekcsoportok / pedagógusok / csoportdinamika /kommunikációs technikák Önismeret Konfliktuskezelés erőszakmentesen Motiváció !!! A nem tantárgyi ismeretek elismerése

Az iskola nem okvetlen borzalmas hely! A tanuló nem okvetlen borzalmas lény, inkább „nemes, küzdő, szabadlelkű diák”

Az iskolapszichológus az iskola pszichológusa A tűz csiholója és nem az örökös tűzoltó Tevékenységi körébe tartozik a nem problémás gyerekek mentálhigiénéje, ennek során: - a kreativitás gondozása - a tehetség azonosítása, gondozása - az iskolai közösségek fejlesztése (pozitív élmények, kötődés) - személyiségfejlesztés, megküzdési stratégiák kialakítása - mindenféle pozitív értelemben vett kapcsolatépítés

Az iskolapszichológus az iskola pszichológusa A tűz csiholója és nem az örökös tűzoltó Tevékenységi körébe tartozik a pedagógusok mentálhigiénéjének gondozása, ennek során: - a pedagógusok hatékonyságtudatának növelése - a szakmai kihívások azonosítása a kiégést megelőzendő - egyes konfliktuskezelési eljárások alkalmazása (resztoratív technikák), és gyakorlattá alakítása - az oktatási folyamatban rejlő lehetőségekre való nyitottság kialakítása, a valóban „fontos” események iránti érzékenység fokozása

Az iskolapszichológus az iskola pszichológusa A tűz csiholója és nem az örökös tűzoltó Tevékenységi körében tartozik az iskolavezetés mentálhigiénéjének gondozása, ennek során: - részvétel a döntés-előkészítésben - részvétel, és a pszichológiai szempontok érvényesítése az iskola stratégiai céljainak megfogalmazásában (a kapcsolatok megerősítése, a közösségi felelősség kialakítása, a tanárok felkészültségének fokozása, az iskola kultúrájának kibontakoztatása) - a vezetők szorongásának finom ápolása - a jó kérdések feltevésének szorgalmazása

Az iskolapszichológus alternatív kérdései Milyen diszfunkciója van? / Milyen védőfaktorral rendelkezik? A kockázatok ellenére megvalósuló sikeres alkalmazkodás érdekében (reziliencia) Elkövető? / Áldozat? / Miért elégedetlen a életével? Hogyan tántorítsuk el a dohányzástól, az alkoholfogyasztástól, szerhasználattól? / Hogyan alakítsuk ki benne a helyes egészségmagatartást? Hogyan segítsük különböző test-lelki tünetek észlelésekor?

Ars poetica „A tanítás nem egy vödör telitöltéséhez hasonló, hanem a tűz fellobbantásához” W. B. Yeats