A lelki egészség védelme az iskolában Második otthonunk….?
Lelki egészségvédelem Egy közösség lelki egészségének fogalma több mint a betegség, viselkedészavarok hiánya. Pszichoprofilaxis, kockázatredukció mellett a közösségi kapcsolatok, emberi személyiség színvonalasabbá válását elősegítő programok, intézmények, szemlélet. A hazai állapotoknak megfelelő sajátosságok és a proszociális viselkedések kultúrája. Buda, Veér Jellegzetesen magyar önpusztító viselkedések (öngyilkosság, alkoholizmus, izoláció, rezignáció), mortalitás, fertilitás Társadalmi értékkorientáció, tolerancia, Fogyasztói mentalitás, túlzott ingerkeresés, teljesítménykényszer
Az iskolai mentálhigiéné tevékenységei és viszonyulásai 1. Komplex rendszer, az egyéni vetület mellett fontos a társaslélektani és a szociológiai aspektus is. Megelőzés (főképpen a WHO szerinti elsődleges, és részben a másodlagos) Fejlesztés (pozitív mentálhigiéné: kortárscsoport, referenciacsoport védelme és fejlesztő hatása) Kapcsolatépítés – szociális képességek Közösségépítés – együttműködés, stresszkezelés Másodlagos: a kockázati tényezők kezelése, korai kezelésbevétel A személyiség rendszerjellegének fejlesztése: életkori feladatok megoldása, jó emberi kapcsolatokat kidolgozásának megoldása, közösségi kapcsolatok, intim kapcsolatok, aktivitás és kreativitás a csoportban.
Az iskolai mentálhigiéné tevékenységei és viszonyulásai 2. Szélesebb kontextusban: Kollektív felelősség Autonómia fokozódás Társadalmi öntudat és cselekvőképesség Hajtóerő a demokratizálódás irányába Bizalmi tőke és gazdaság Hungarostudy 2002 / 2006
Az iskolapszichológus és az oktatás, nevelés Gyermekcsoportok / pedagógusok / csoportdinamika /kommunikációs technikák Önismeret Konfliktuskezelés erőszakmentesen Motiváció !!! A nem tantárgyi ismeretek elismerése
Az iskola nem okvetlen borzalmas hely! A tanuló nem okvetlen borzalmas lény, inkább „nemes, küzdő, szabadlelkű diák”
Az iskolapszichológus az iskola pszichológusa A tűz csiholója és nem az örökös tűzoltó Tevékenységi körébe tartozik a nem problémás gyerekek mentálhigiénéje, ennek során: - a kreativitás gondozása - a tehetség azonosítása, gondozása - az iskolai közösségek fejlesztése (pozitív élmények, kötődés) - személyiségfejlesztés, megküzdési stratégiák kialakítása - mindenféle pozitív értelemben vett kapcsolatépítés
Az iskolapszichológus az iskola pszichológusa A tűz csiholója és nem az örökös tűzoltó Tevékenységi körébe tartozik a pedagógusok mentálhigiénéjének gondozása, ennek során: - a pedagógusok hatékonyságtudatának növelése - a szakmai kihívások azonosítása a kiégést megelőzendő - egyes konfliktuskezelési eljárások alkalmazása (resztoratív technikák), és gyakorlattá alakítása - az oktatási folyamatban rejlő lehetőségekre való nyitottság kialakítása, a valóban „fontos” események iránti érzékenység fokozása
Az iskolapszichológus az iskola pszichológusa A tűz csiholója és nem az örökös tűzoltó Tevékenységi körében tartozik az iskolavezetés mentálhigiénéjének gondozása, ennek során: - részvétel a döntés-előkészítésben - részvétel, és a pszichológiai szempontok érvényesítése az iskola stratégiai céljainak megfogalmazásában (a kapcsolatok megerősítése, a közösségi felelősség kialakítása, a tanárok felkészültségének fokozása, az iskola kultúrájának kibontakoztatása) - a vezetők szorongásának finom ápolása - a jó kérdések feltevésének szorgalmazása
Az iskolapszichológus alternatív kérdései Milyen diszfunkciója van? / Milyen védőfaktorral rendelkezik? A kockázatok ellenére megvalósuló sikeres alkalmazkodás érdekében (reziliencia) Elkövető? / Áldozat? / Miért elégedetlen a életével? Hogyan tántorítsuk el a dohányzástól, az alkoholfogyasztástól, szerhasználattól? / Hogyan alakítsuk ki benne a helyes egészségmagatartást? Hogyan segítsük különböző test-lelki tünetek észlelésekor?
Ars poetica „A tanítás nem egy vödör telitöltéséhez hasonló, hanem a tűz fellobbantásához” W. B. Yeats