Volt: Egyiptomi földmérés-és számolástudomány Gyakorlati matematika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyszerű oszthatósági problémák
Advertisements

Fibonacci-sorozat.
Matematika a filozófiában
Érvek, érvelés.
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Matematika és Tánc Felkészítő tanár: Komáromi Annamária
É: Pali is, Pista is jól sakkozik. T: Nem igaz. É: Bizonyítsd be. Mi nem igaz? T: Nem igaz, hogy Pali jól sakkozik. Nyertem É: Pali vagy Pista.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Műveletek logaritmussal
A hatágú csillag (12 oldalú poligon) kerülete K1= (4/3)K0= 4,
Euklidészi gyűrűk Definíció.
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE 2/  További programozási tételek További programozási tételek 
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
Bizonyítási stratégiák
Thalész tétel és alkalmazása
Pitagorasz -élete -munkássága -tétele és bizonyítása
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Az érvelés.
Építészet.
1 1 1.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Aranymetszés.
Buddhista logika és paradoxonok
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Thalész tétel és alkalmazása
Szögek és háromszögek.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Pedagógiai antropológia és etika
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
A Birodalmi lépegetőtől… Egy játék matematikája. Egyszer volt… Ha megnőnek a gyerekek, akkor a matematikusnak marad a solitaire :( Van k darab doboz 1-től.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Gazdaságstatisztika 10. előadás.
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Volt (Phaidón 100 skk.): „… amit a legszilárdabbnak ítélek … feltételezem, hogy van valami, ami maga a szép önmagában véve, meg ami a jó, meg ami a nagy,
Érvelés, bizonyítás, következmény, helyesség
Ekvivalenciák nyitott mondatok között Két nyitott mondatot ekvivalensnek mondunk, hha tetszőleges világban ugyanazok az objektumok teszik őket igazzá.
Henkin-Hintikka játék (részben ismétlés) Alapfelállás: -Két játékos van, Én és a Természet (TW képviseli). - A játék tárgya egy zárt mondat: P. - Választanom.
Eddig: Parmenidész a szemlélet, a nyilvánvaló(nak látszó) logikai jellegű kritikája Szabó Á.: ez az első indirekt érvelés – vitatott logikai érvet hoz.
I.7: „Világos az is, hogy mindegyik alakzatban, amikor nincs szillogizmus, és mindkettő állító, avagy tagadó, akkor egyáltalán semmi nem lesz szükségszerű.
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
Szillogisztika = logika (következtetéselmélet)? Az An.Post.-ban, és másutt is találunk olyan megjegyzéseket, hogy minden helyes következtetés szillogizmusok.
„Házasodj meg, meg fogod bánni; ne házasodj meg, azt is meg fogod bánni; házasodj vagy ne házasodj, mindkettőt meg fogod bánni; vagy megházasodsz, vagy.
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
A kondicionális törvényei
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Megyei Matematika verseny
2. A görögök és a kozmosz. Korai források: i.e. 8. század Homérosz (kb. i.e tól szájhagyomány) Hésziodosz- Istenek genealógiája Antropomorf kozmosz.
I. Eltér-e az alany-állítmány viselkedése az alárendelő szintagmáktól? Három helyen azt mondhatjuk, igen, ez a régi elmélet mellett szól. (Oda-vissza kérdezhetőség,
A kurzus anyaga: 12 válogatott szöveg a filozófia történetéből
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Kijelentések könyve: mindegyik oldalon egy kijelentés. Egyes igaz kijelentések axiómák. Az axiómákból bizonyítható kijelentések mind igazak, és a cáfolható.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A MATEMATIKA FELÉPÍTÉSÉNEK ELEMEI
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Valószínűségszámítás II.
Többdimenziós valószínűségi eloszlások
Filozófiatörténet előadások 1I.
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
Felosztási tétel Legyen R ekvivalenciareláció: reflexív, azaz tetsz. a-ra aRa, szimmetrikus, azaz tetsz. a, b-re ha aRb, akkor bRa, tranzitív, azaz tetsz.
Algebrai logika Leibniz folytatói a 18. században: Lambert, Segner és mások. 19. sz., Nagy-Britannia: Aritmetikai és szimbolikus algebra. Szimbolikus algebra:
Adalékok egy véges összegzési feladathoz
A tökéletes számok algoritmusa
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Analitikus fák a kijelentéslogikában
Variációk a hazugra Szókratész: Platón hazudik.
Készítette: Kunkli Zsóka Balásházy MGSZKI Debrecen,
Előadás másolata:

Volt: Egyiptomi földmérés-és számolástudomány Gyakorlati matematika Volt: Egyiptomi földmérés-és számolástudomány Gyakorlati matematika. Eljárások Babiloni algebra (csillagászathoz kapcsolódva) vannak, tételek nincsenek. Thalész korának görög matematikája: - Deiknümi, mint szó szerint megmutatás Vannak tételek, van beláttatás. Ábrák, számolókövek. Thalész tétele. Szemléletes matematika. Kalmár László 1942: „A matematikai egzaktság fejlődése a szemlélettől az elvont axiomatikáig”. Kérdése: miért kell továbblépni erről a szintről? Válasz (kb.): mert meg kell győzni a vitapartnert. Szabó Árpád kérdése: Hogyan lett a matematika deduktív tudomány? A szemléletes matematika tanulója hisz a szemének. Honnan a szemléletellenes fordulat? Arisztotelész az összemérhetetlenségről: a hozzáértő azon lepődne meg igazán, ha összemérhetők volnának, mert akkor a párosok a páratlanokkal egyenlőek volnának. Világos, hogy egy kézenfekvő aritmetikai bizonyításra utal.

Hagyományos magyarázat: az összemérhetetlenség felfedezése okozza a geometria felé fordulást (merthogy általánosabb), és a szemléletes bizonyítások helyett a szigorú deduktivitáshoz fordulást. Elemek IX. 21-34.: a páros és páratlan elmélete. IX. 20. Prímszámból prímszámok bármely adott sokaságánál több van. IX. 21. Bárhány páros számot adunk össze, az összeg páros. … IX. 31. Ha egy páratlan szám relatív prím valamely számhoz, akkor a kétszereséhez is relatív prím. IX. 34. Ha egy szám serm a diádból kétszerezéssel nyertek közül való, sem a fele nem páratlan, akkor mind párosszor páros, mind párosszor páratlan alakban előáll. IX. 35. [Bonyolult tétel mértani sorozatokról.] Szabó: Archaikus zárvány az Elemek szövegében. Püthagoreus mathéma az V. századból. Trivialitások bizonyítása, lemondás a nyilvánvalóról. A számok: szakaszok! Indirekt bizonyítás gyakori alkalmazása. Korábbi kell, hogy legyen az összemérhetetlenség felfedezésénél.

Aranymetszés, szabályos öt- és tízszög! Geometriai fordulat: elvileg az aritmetika marad az elsődleges. Lehet-e szemléletesen bizonyítani az összemérhetetlenséget? Euklidészi algoritmus: közös mérték, osztó keresése egy (szám- ill.szakasz-)párhoz: A nagyobbikból vonjuk le a kisebbiket, ezel áttérünk a maradékból és a kisebbikből álló párra. Ezzel folytatjuk, amíg két egyenlőből álló párhoz nem jutunk. Az a közös mérték. A 36 fok szárszögű egyenlőszárú háromszög esetén elég világos az ábrából, hogy a szár és az alap közötti eukl. algoritmus sosem fejeződik be (mert mindig hasonló háromszöghöz vezet). Aranymetszés, szabályos öt- és tízszög! Szabó tézise: a fordulat lényege a szemléletességtől való elfordulás, az összemérhetetlenség felfedezése pedig a fordulat eredménye. Feltételezi, hogy nem a szemünknek, hanem a logikának hiszünk, és feltételezi az indirekt bizonyítást.

Lásd az Arisztotelész megjegyzése mögött sejthető bizonyítást: Ha van közös mérték, akkor van legnagyobb közös mérték is, és ennek p-szerese a négyzet oldala, q-szorosa az átlója (egész számok). Akkor Püthagorász tétele szerint 2𝑝 2 = 𝑞 2 , és p és q közül legfeljebb az egyik páros – minden lehetséges esetben egy páros és egy páratlan számlenne egyenlő. Kell hozzá a Püthagorász-tétel és az indirekt bizonyítás elve. Indirekt bizonyításon értsük a következő három következtetési séma valamelyikének alkalmazását: {p  q; q}  p [ModusTollens, MT] {p  q; p  q}  p [Consequentia Mirabilis, CM1] q   q   q [CM2] Ha ezeket a szabályokat meg akarjuk indokolni (akár nem-formális indoklással), akkor támaszkodnunk kell: az ellentmondástalanság elvére (q és q nem lehet egyszerre igaz) a kizárt harmadik elvére (miután p, illetve q igazságát kizártuk, mert ellentmondásra vezetett, marad az, hogy a negációjuk igaz, mert harmadik lehetőség nincs).

A filozófia kezdetei: Thalész, milétoszi kozmogónia. A természet megfigyelésére, a látható tapasztalatokra és analógiára alapozott elképzelések a világ egészének keletkezéséről és mivoltáról. Előtte: az eposzok világképe Homérosz: a közösség közös hagyománya, ez adja a tekintélyét és elhitető erejét. Hésziodosz: a költő személyesen ismeri meg az igaz mítoszt. Szemlélet-kritika és indirekt bizonyítás a filozófiában: Parmenidész tankölteménye „…és ne kényszerítsen a sok tapasztalat keltette szokás erre az útra, hogy céltalan szemet vagy értelmetlen zajjal teli fület és nyelvet használj …” (fr. 7, 3-5)

fr. 8, 5-9 [a „van” jegyei] „(Az) nem egykor volt vagy lesz, mivel most van, minden együtt, egy, folytonos. Mert miféle születését tudnád kinyomozni, hogyan és honnan növekedett volna? Nem fogom megengedni, hogy a nemlétezőből mondd vagy gondold (keletkezését), mert nem mondható és nem gondolható el, hogy (az) nincs.” Azaz: Ha azt mondod, hogy keletkezett, akkor azt kell mondanod, hogy a nemlétezőből keletkezett. De a nemlétező nem mondható ésnem gondolható. Tehát a létező nem keletkezett. [Kisebb kiegyenesítésekkel] MT formájú érvelés. A létező összes jegyéhez ilyen jellegű érv tartozik. És mindegyikhez olyasféle második premissza tartozik, hogy a nemlétező nem létezik, kimondhatatlan, gondolhatatlan. Hogy ez így van, azt a tanköltemény (feltehetően) megelőző részei indokolják.

fr.2, 3-8: „Az egyik az, hogy (az) van és hogy lehetetlen (számára) nem lenni, ez a Bizonyosság ösvénye, (mert az Igazságot követi); a másik, hogy (az) nincs, és hogy szükségszerű (számára) nem lenni. Azt mondom neked, hogy ez az ösvény teljességgel kutathatatlan, mert nem ismerheted meg a nem létezőt – mivel nem lehetséges – és rá sem mutathatsz.” fr. 7, 1: „Mert soha nem lesz kikényszeríthető, hogy a dolgok, amelyek nincsenek, legyenek” A létige használatai: 1. létezéspredikátum ( x létezik, E(x)) eszti 2. veridikus (kb. (úgy) van, igaz, fennáll) 3. azonos (a nem más, mint b) kopula 4. predikatív (a rendelkezik a B tulajdonsággal

Mind a négy használathoz hozzárendelhető a 2. (és egyúttal a 7 Mind a négy használathoz hozzárendelhető a 2. (és egyúttal a 7.) fragmentum egy-egy hozzávetőleges értelmezése és formalizálása. (Egyszerűség kedvéért folyamatosan hanyagoljuk a modális kifejezéseket [‚lehetetlen’, ‚szükségszerű’]. Úgy tekinthetjük, hogy ezek csak annak nyomatékosítására szolgálnak, hogy a kimondottak kétségtelen igazságok.) 1. Létezéspredikátum Értelmezés: a létező létezik, a nemlétező nem létezik. xE(x)xE(x) Ez a létezés-predikátum nagyon kézenfekvő jelentésposztulátuma. 2. Veridikus Értelmezés: ha valami úgy van, akkor úgy van, és kizárt, hogy valami úgy legyen és ne legyen úgy. (p  p)  (p  p) Két fontos logikai igazság konjunkciója (a második az ellentmondástalanság elve).

Ha kopulaként értelmezzük a létigét, akkor számos Platón-helyhez hasonlóan úgy kell tekintenünk, hogy elliptikus mondatokról van szó, a létige egy tetszőleges névszói állítmányhoz járul. 3. Kopula, mint azonosság Ami van, az az, ami és nem lehet, hogy ne az legyen a=a  (a  a) Ez megint logikai igazság. 4. Kopula,mint a predikáció eszköze. (Minden dolog) van valamilyen és nem lehet, hogy ne legyen valamilyen. P(a) (P(a)) Ezt elég abszurd általános alapelvnek tekinteni, mert vagy azt jelentené, hogy mindenre minden igaz, vagy legalább azt, hogy ami valamire nem igaz, az nem is mondható ki értelmesen. A 3. és a 4. olvasat kevésbé kézenfekvő, de Platónnak a Szofistában elmondott Parmenidész-kritikáját legalábbis lehet úgy értelmezni, hogy a 7. fragmentumot (ő idézi) választja szét egy helyes elvre (3.) és egy cáfolandóra (4.)

Semmi okunk azt feltételezni, hogy Parmenidész ezeket a megkülönböztetéseket meg tudta tenni. Az, hogy a 4 közül 3 esetben is evidens igazságokról van szó, magyarázat arra, hogy miért rögzítette zet az elvet kiinduló alapként. Az egyértelmű, hogy egy nyelvi evidencián alapuló , kvázi logikai igazságot használt fel premisszaként. Másfelől ennek a logikai igazságnak (a 2. értelmezésben) szoros köze van ahhoz is, hogy miért helyes logikailag az érvelése. Talán kevésbé egyértelmű, hogy erre is támaszkodott. Az mindenképpen túlzás, hogy itt a logika alaptörvényeinek kimondásáról lenne szó. A logika kezdeteinél (de ez még Fregére is elmondható) nem az a felfedeznivaló, hogy ez vagy az a logikai igazság vagy kövekeztetési szabály helyes, mert ha már ki vannak világosan mondva, akkor nem sok kétség lehet. A felfedezni való éppen az a fogalmi apparátus, amelynek segítségévelmeg lehet ezeket fogalmazni.