A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb. 1920-1960 A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Matematika és módszertana
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
Tudás, közösség, hatalom
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Készítette: Tóth Enikő 11.A
Elméletek a tudományos módszerről
Az empirikus ellenőrizhetőség mint kritérium
TUDOMÁNYFILOZÓFIA.
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
Elmélettörténet Posztkeynesizmus. A kezdetek Elnevezés: Eichner és Kregel 1975 Cambridge Journal of Economics 1977 R. Goodwin, L. Pasinetti, J. Robinson.
Formalizálás, matematizálás és ökonometria
Kertész András Rákosi Csilla Debrecen, november 28.
1900 Párizs-első matematikai világkonferencia Hilbert híres előadása, melynek hatására tág teret kapott az absztrakt gondolkodásmód széleskörű alkalmazása.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Új filozófiai tendenciák a században - Pozitivizmus
A területi árszínvonal különbségei, különös tekintettel a városi és falusi árszínvonalak számíthatóságára Dusek Tamás Széchenyi István Egyetem, Győr Gödöllő,
Halmazelmélet és matematikai logika
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A konstruktivista pedagógia alapjai
BEVEZETŐ A FIZIKA TÁRGYA
Társadalomtudományi Tanszék
Az együttműködés és a tudomány iskolája: Iskolák a tudománytörténetben és az oktatásban Pléh Csaba Előadás az MTÜ zárórendezvényén, MTA, november.
A demarkációprobléma a tudományfilozófiában. Ki ért a tudományhoz? „A tudományfilozófia pont annyira hasznos a tudósnak, mint az ornitológia a madaraknak”
A demarkációprobléma a tudományfilozófiában
2. A KVANTUMMECHANIKA AXIÓMÁI 1. Erwin Schrödinger: Quantisierung als Eigenwertproblem (1926) 2.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
A csillagászat keletkezése
Neorealizmus és neoidealizmus
Karl Popper: A tudományos forradalmak racionalitása (1975) Készítette: Takács Viktória november 7.
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
Karl Popper tudományfelfogása
Tudományfilozófia Rédei Miklós
A tudomány változásai: filozófiai modellek és történeti kutatás L. Laudan, A. Donovan, R. Laudan, P. Barker, H. Brown, J. Leplin, P. Thagard, S. Wykstra.
Carnap a fizikai elméletek szemantikájáról. Az episztemológia pozitivista programja: a racionális rekonstrukció Tudás –Ismeretség –Képesség –PROPOZÍCIONÁLIS.
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Laudan: A tudomány áltudománya Lehetséges-e szociológiailag megmagyarázni, hogy a tudósok miért fogadják el a vélekedéseiket a világról? -> Bloor állítása.
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A fizika története az ókortól Newtonig (folytatása lesz: Newton, A fizika története Newtontól napjainkig, Az atombomba története)
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Szemléletes hiperbolikus geometria I.
Tudományfilozófia ETR Kódok: BBN-FIL , FLN Hétfő szoba Rédei Miklós ELTE BTK LogikaTanszék
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Galileo Galilei élete és munkássága
Filozófia és tudománytörténet tanszék
Hátralevő évek: Próbálkozás a paradoxon kiküszöbölésére a rossz úton – 1906 k. feladja. Vita Hilberttel a geometriáról: szélsőségesen konzervatív kantiánus.
TUDOMÁNYFILOZÓFIA. Vizsga Előadások: Előadások:
JÖVŐKUTATÁSI PARADIGMÁK Magyar UNESCO Bizottság Társadalomtudományi Albizottságának Jövőkutatási Bizottsága Budapest, június 4. Dr. Hideg Éva egyetemi.
Arnold Sommerfeld Verebes Erika 11.a. Életrajza december 5 (Königsberg) – április 26 (München) Matematika és fizika, königsbergi egyetem PhD.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
A politikatudomány elméleti és módszertani sajátosságai.
A fizika mint természettudomány
A demarkációprobléma a tudományfilozófiában
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Sándor-Schmidt Barbara
Előadás másolata:

A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick, O. Neurath, C. Hempel, H. Reichenbach, K. Popper Post-pozitivista tudományfilozófia Kb tól A T. Kuhn fellépésevel kezdődő áramlat W.O. Quine, I. Lakatos, P. Feyerabend, D. Bloor, H.M. Collins

Bevett (elfogadott) nézet I. Elfogadja: Elvi, éles különbség van Tudomány és filozófia Tény és érték Analitikus és szintetikus állítás Felfedezés és igazolás Megfigyelés és elmélet Megfigyelési és elméleti nyelv között

Bevett (elfogadott) nézet II. A tudományban fejlődés, ismeretnövekedés van (kumulatív tudományfelfogás) Léteznek a tudományban alapok (ismeretelméletileg kitüntetett valamik (pl. állítások) melyekből a tudomány építkezik logikai módszerekkel) A tudomány teljes egészében racionális tevékenység Ideológiai, társadalmi, politikai körülmények nem játszanak szerepet a tudomány tartalmában, a tudomány ideológiamentes A tudomány értékmentes

Post-pozitivista tudományfilozófia I. Tagadja: az elvi, éles különbség fennállását Tudomány és filozófia Tény és érték Analitikus és szintetikus állítás Felfedezés és igazolás Megfigyelés és elmélet Megfigyelési és elméleti nyelv között

Post-pozitivista tudományfilozófia II. Tudomány és filozófia nem határolhatók el élesen: a tudomány metafizika által fertőzött Nincsenek értékmentes tények Analitikus és szintetikus állítások megkülönböztetése nyelvhez kötött, pragmatikus distinkció Felfedezés-igazolás egymásba csúsznak, nincs kontextus- független igazolás Minden megfigyelés elmélet-töltött (theory-laden) Megfigyelési és elméleti nyelvek nem különíthető el egy nyelven belül

Post-pozitivista tudományfilozófia II. A tudomány változása során nincs ismeretgyarapodás, a tudomány nem kumulatív, éles cezúrák választják el az egyes tudománytörténeti korszakokat A tudományban nincsenek kitüntetett (empírikus) alapok Nem racionális (teljesen) Ideológiai, társadalmi, politikai körülmények szerepet játszanak a tudomány tartalmában, e tényezők nélkül a tudomány egyáltalán nem érthető meg A tudomány nem értékmentes

A tudomány és filozófia megkülönböztetésének problémája (demarkáció probléma) A demarkáció problémája a XIX-XX század fordulóján merül fel élesen, két okból: A filozófia kiüresedni tűnik: kiválnak belőle tudományágak (logika, a pszichológia) => mi marad a filozófiából? mi a filozófia? A századforduló tudományos helyzete problematikus: -- Megnövekszik a távolság a megfigyelések és elmélet között, -- A logika és matematika kulcsfontosságúvá de egyben problematikussá is válik -- intuíció kétséges lesz (pl.: kinetikus gázelmélet, kvantummechanika, elektrodinamika /éter/ relativitáselmélet)

A tudomány és a matematika alapjaival kapcsolatos nehézségek megoldásának egy kísérlete: az axiomatikus módszer D. Hilbert: Próbáljuk meg a matematikát egy formális nyelven (axiomatikusan) elmondani és a formális nyelv (matematikai) vizsgálatával bizonyítsuk a matematika ellentmondástalanságát Körkörösség van a gondolatban, ami nem küszöbölhető ki, de: várakozás: a nyelv vizsgálatában használt matematika biztonságosabb/végesebb mint az a matematika ami a formális nyelven elmondható Járjunk el a fizikában is axiomatikusan Nyílt problémák a matematikában (Hilbert előadása Párizsban, 1900) 6. probléma: A fizika axiomatikus felépítésének programja

“A geometria alapjainak vizsgálata a következő problémát sugallja: Hogy ugyanilyen módszerrel, axiomák segítségével kezeljük azokat a fizikai tudományokat, amelyekben a matematika lényeges szerepet játszik; mindenekelőtt a valószínűség elméletét és a mechanikát. Ami a valószínűség elméletét illeti, kívánatosnak tűnik számomra, hogy logikai vizsgálata együtt járjon egy szigorú és axiomatikus kifejtésével a matematikai fizikában szereplő átlagértékekeknek, különosen a kinetikus gázelméletben” D. Hilbert: Mathematical Problems. Lecture delivered before the International Congress of Mathematicians at Paris, In: Proceedings of Symposia in Pure Mathematics, Vol. 28, 1976, American Mathematical Society, p. 14. David HilbertDavid Hilbert Born: 23 Jan 1862 in Königsberg, Died: 14 Feb 1943 in Göttingen, Germany

Kitérő: az axiomatikus módszer