A kéttannyelvű oktatás típusai
Típusok (áttekintés) Eredménytelen formák: Eredménytelen formák: Alámerítés (strukturált bemerítés) Alámerítés (strukturált bemerítés) Alámerítés „védett” osztályokkal (védett angol) Alámerítés „védett” osztályokkal (védett angol) Szegregáló Szegregáló Átmeneti Átmeneti Idegen nyelvtanítás Idegen nyelvtanítás Szeparatista Szeparatista Eredményes formák: Eredményes formák: Bemerítés Bemerítés Nemzetiségi nyelvoktatás Nemzetiségi nyelvoktatás Kétutas/párhuzamos kéttannyelvű oktatás Kétutas/párhuzamos kéttannyelvű oktatás Elit kéttannyelvű oktatás Elit kéttannyelvű oktatás
A program típusa: ALÁMERÍTÉS CélcsoportAz osztályterem nyelve Társadalmi és nevelési cél Nyelvi cél Nyelvi kisebbségTöbbségi nyelvasszimilációegynyelvűség „sink or swim” gyermektől gyors sikert várnak – általában elmarad
CélcsoportAz osztályterem nyelve Társadalmi és nevelési cél Nyelvi cél Nyelvi kisebbség Többségi nyelv (felzárkóztató nyelvoktatás) asszimilációegynyelvűség A program típusa: ALÁMERÍTÉS (védett nyelvi órákkal)
CélcsoportAz osztályterem nyelve Társadalmi és nevelési cél Nyelvi cél Nyelvi kisebbség Kisebbségi nyelv (erőszakkal) apartheidegynyelvűség A program típusa: SZEGREGÁLÓ
A program típusa: ÁTMENETI CélcsoportAz osztályterem nyelve Társadalmi és nevelési cél Nyelvi cél Nyelvi kisebbségVáltás a kisebbségi nyelvről a többségi nyelvre asszimilációRelatív egynyelvűség anyanyelv használata az iskolázás kezdetén – indoklása korai (4 év után) és kései kilépés
A program típusa: IDEGEN NYELVTANÍTÁS CélcsoportAz osztályterem nyelve Társadalmi és nevelési cél Nyelvi cél Többségi csoport Többségi nyelv + idegen nyelvórák Korlátozott gazdagítás Korlátozott kétnyelvűség
CélcsoportAz osztályterem nyelve Társadalmi és nevelési cél Nyelvi cél Nyelvi kisebbségKisebbségi nyelvAutonómiaKorlátozott kétnyelvűség A program típusa: SZEPARATISTA
A program típusa: BEMERÍTÉS (immersion) CélcsoportAz osztályterem nyelve Társadalmi és nevelési cél Nyelvi cél Többségi csoport Kétnyelvű Eleinte hangsúly a 2. nyelven Pluralizmus és gazdagítás kétnyelvűség középosztálybeli szülők kezdeményezése Montreálban a 60-as években 4-féle program
A program típusa: KISEBBSÉGI NYELVOKTATÁS CélcsoportAz osztályterem nyelve Társadalmi és nevelési cél Nyelvi cél KisebbségKisebbségi és többségi nyelv Kisebbségi nyelv megőrzése Gazdagítás, pluralizmus kétnyelvűség
A program típusa: KÉTUTAS/PÁRHUZAMOS KÉTTANNYELVŰ OKTATÁS CélcsoportAz osztályterem nyelve Társadalmi és nevelési cél Nyelvi cél Kisebbség és többség (kevert nyelvű osztályok) Kisebbségi és többségi nyelv Kisebbségi nyelv megőrzése Gazdagítás, pluralizmus kétnyelvűség
A program típusa: ELIT KÉTTANNYELVŰ OKTATÁS CélcsoportAz osztályterem nyelve Társadalmi és nevelési cél Nyelvi cél többségI csoportKét többségi nyelvGazdagítás, pluralizmus kétnyelvűség