Kéttanítós modell Bethlen Gábor Református Általános Iskola, Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Nevelési Tanácsadó Törökszentmiklós
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legtöbbet formáld belőlük és általuk.” Weöres Sándor
I. A kéttanítós modell bevezetésének szükségszerűsége, igénye Társadalmi változások Elvárások a társadalom, a szülők részéről Gyermeklétszám csökkenése Eredményesség az iskolai tanulásban is Sikeres tehetséggondozó program a felső tagozaton
II. A kéttanítós modell fogalma, lényege A modell eredeti fogalma A modell, ahogyan mi értelmezzük A kéttanítós modell lényege
III. A kéttanítós modell célja Egyéni, differenciált fejlesztés a tanórákon Tanórán kívüli képességfejlesztés, tehetségkeresés Az 5. évfolyamra történő beválogatásra való felkészítés Pedagógusok közötti együttműködés fejlesztése Eredményes felkészülés a 4. évfolyamos kompetenciamérésre
IV. A kéttanítós modell szervezeti keretei Heti 3 magyar és 3 matematika óra közös óravezetéssel 1. évf. órarendje
IV. A kéttanítós modell szervezeti keretei 3.b és 4.b osztályokban csoportbontás heti 1 matematika órán Tanórán kívüli foglalkozás 4. évfolyamon: „Ügyes kezek, okos fejek” Rendszeres versenyfelkészítési foglalkozások 1-4. évfolyamon Eseti csoportbontások Iskolai versenyek szervezése
V. Kéttanítós modell a napi gyakorlatban Reggeli áhitat Beszélgetőkör Reggeli mesehallgatás és meseolvasás Olvasóvá nevelés programja A hallott/olvasott mesék megbeszélése, illusztrálása (Kincses füzet) A napközi, mint a délelőtt folytatása
Reggeli áhitat
Mesehallgatás
Így készül a Kincses füzet…
Kincses füzet: Az oroszlán és a kisegér c. mese illusztrálása
Kincses füzet: A fogfájós nyuszika
VI. A módszer eredményei, hatásai Az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése A felső tagozaton működő tehetséggondozó osztályba való bejutás elősegítése Az oktatási forma előnyei Eredmények a tanulók szemszögéből nézve Fejlesztő hatások a pedagógusok számára
Versenyfelkészítés
„Csendélet”?
Matematika óra
Csoportmunka a 3.b-ben
Hit-és erkölcstan órán
VI. A módszer eredményei, hatásai ÖSSZEGEZVE A tanulók fejlődése az egyéni adottságokat figyelembe véve rendszerszerűen tervezett, szervezett Az alapkészségek fejlesztése jó, kiemelkedő- a gyengébb képességű tanulóknál is egyenletes az előrehaladás Az SNI-s tanulók integrációja, fejlesztése intenzív A tehetségfigyelés korai szakaszban kezdődik A tehetséggondozás egyéni lehetőségei biztosítottak
VII. A kéttanítós modell ajánlása Heterogén összetételű osztályok számára Az egyéni fejlődés biztosítását alkalmazó pedagógusok számára Innovatív szemléletű iskolák számára
tartozik, amely gondozást kíván. „A tehetség is a természet azon értékei közé tartozik, amely gondozást kíván. Nem kapálást, nyírást, permetezést, csak dús termőtalajt, odafigyelést és szabadságot a növekedéshez.” Gyarmathy Éva KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET! Polgárné Madarasi Zsuzsanna és Pappné Tóth Ilona