Kommunikációelméleti modellek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGY CSEPP EMBERSÉG Hallgasd a zenét, nézd a képeket!
Advertisements

Mosolyogj 12. Winston Churchill.
ZENE: Love Me With All Your History Egy asszony kijött a házból, és három, hosszú, fehér szakállú öregembert látott üldögélni az udvaron. Nem ismerte.
Ez a Tantra Indiából érkezett.. Mindegy, hogy babonás vagy-e vagy sem, érdemes elolvasnod. Ez egy nepáli Tantra Totem és szerencsét hoz. Négy nappal azután,
Érintés.
A Női Szavak Értelmező Szótára
Design-szemlélet alkalmazása a coaching során. The Rise of the creative class Richald Florida professor: 38 millió új hős az USA-ban „…mert ő ROCKSZTÁR!”
E program használata fokozottan veszélyes, mivel az agyhullámok
Audrey Hepburn tanácsai a szépséghez
Társismeret.
CV avagy önéletrajzi csúcsmondatok eredeti helyesírással
A pillangó és a virág.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
PRAGMATIKA.
A Venn-diagram használata
Zsikazsu Emlékkönyve.
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Kommunikáció.
P1P1 C PU- C PU+ C PU° C PR+ C PR- C PR° C PR+ C PR- C PR° C BEHNV+ C BEHNV- C BEHNV° C BEHNV+ C BEHNV- C BEHNV° P: Személy D: Dekódolás E: Kódolás (folyamatos,
Arányosság, százalék Érettségi követelmények:
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A kommunikáció fogalma és általános modellje
Viselkedéskultúra.
Egy csepp emberség Hallgasd a zenét, nézd a képeket!
Kína hegyes tájai Kínai tanácsok.
Egyedül olvasd el... különösen az utolsó részt
A személyközi kommunikáció dinamikája. Belebonyolódás és kihátrálás
Valamikor régen egy férfi kért Istentől egy virágot és egy pillangót.
A szövegértés tanítása II.
Jedlik Ányos igaz története Jedlik Ányos István ( )
DR. habil, Dr. Dr. VASS CSABA
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Ki a szívét osztja szét....
4 Négyzet probléma Készen vagy? B A
Készítette: Jon A. Palmer
Az Élet Igéje május Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki. ( Jn 14,21)
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
(nyelv-családhoz képest!!!
Ez a Tantra Indiából érkezett.. Mindegy, hogy babonás vagy-e vagy sem, érdemes elolvasnod. Ez egy nepáli Tantra Totem és szerencsét hoz. Négy nappal azután,
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
Beszédaktus jelenség 10/A. 1. Semmit sem tesz, mégis cselekszik Nyelvi megnyilatkozásaink nagy része információközlés Esik az eső. Mára nem készültem.
A kommunikáció tényezői
Nem más csak egyszerü logika!
Csángó mise - Kacsika, Ahogyan a zarándokút nyíregyházi résztvevői látták, gondolták, megélték Homonyik Sándor: Föld és ég gyermekei.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
FENG SHUI Tudod miért hordják a jegygyűrűt a negyedik ujjon?
Boldog Születésnapot!!! Igazából nem tudok mit mondani, mert azt, amit mondani szeretnék, nem lehet szavakban kifejezni. Beszéljen helyettem a zene. Egy.
Itt vagyok most, jó Uram, Hozzád száll e dal..
Egy perc múlva belép a csodák birodalmába.... …és tanúja lesz a csodáknak.
 A természet egy olyan szép és izgalmas darabjának a képei, amit remélünk, hogy az unokáink még láthatják. LOUIS WELTERS Automatikus léptetés.
A nyelv használatának, a beszéd nek elméleti kérdéseit vizsgáló tudományág NYELV ─ BESZÉD NYELVI RENDSZER ─ NYELVHASZNÁLAT LANGUE ─ PAROLE írott és beszélt.
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai Jókai Mór Szakképző Iskola Bonyhád.
A beszéd mint cselekvés. A beszédaktus-elmélet „A nyelvhasználat maga a cselekvés, nem csupán annak irányítója”
A kommunikáció tényezői és funkciói
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Beszédaktusok és kommunikáció
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
Az irodalomtudomány mint kultúratudomány
Nagy elbeszélések október 4..
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Imádkozz az Észak-Koreában élő gyermekekért!
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
Vojtina ars poetikája-összefoglalás
Csángó mise - Kacsika, Ahogyan a zarándokút nyíregyházi résztvevői látták, gondolták, megélték Homonyik Sándor: Föld és ég gyermekei.
Bevezetés a nyelvtudományba 7. Pragmatika
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
Mindnyájan néha azt mondjuk a barátainknak. . .
Arányosság, százalék Érettségi követelmények:
Előadás másolata:

Kommunikációelméleti modellek Kódmodell Következtetési modell Relevanciaelmélet

A kódmodell prototípusa Jakobson modellje (az interakció tényezői) Kódm. : a természetes nyelvek kódrendszerként működnek, uahhoz a jelhez ugyanaz a jelentés társul (Morse-ábécé). A partner uazt dekódolja, amit az üzenet küldője kódolt. Feladó: üzenetküdő (érzelmi funkció); kód: a feladónak és a címzettnek (befolyásolásra utal) is érthető legyen (a nyelv segítségével a nyelvről) kontextus: valóság (közlő funkció); kontaktus: fizikai csatorna (a komm. Létrehozására, fenntartására, meghosszabbítására vonatkozik); üzenet (a nyelvi megformáltsággal érzelmi f.) Irodalom: az üzenet poétikai dominanciája  egy jelhez nemcsak egy jelentés rózsa (virág + szép lány) Hiányosság: Nem tudja kezelni a szóképeket, a kontextus szerepét figyelmen kívül hagyja, előfeltevéseket, + ideológiailag terhelt fogalmakat nem képes interpretálni. A komm. Csak inf.áramlás, függetlenül a felek céljától. Nem képes elkülöníteni a mondatot és a megnyilatkozást. Feladat: Péternek mondja, hogy Pál is értsen belőle. Értelmezd a komm. Helyzet szempontjából!

A kódmodell és a következtetési modell között Beszédaktus-elmélet: leíró megnyilatkozások performatív megnyilatkozások (lokúció, illokúció, perlokúció) A komm. Akkor sikeres, ha a hallgató kikövetkezteti a beszélő szándékát. A szavak is tettek, a tettek is szavak (házasságkötés: igen: a verbális kommunikáció egy cselekvés is) Lokúció: nyelvtanilag értelmezhető hangsor, és annak kiejtése Illokúció: csel., amelyet a kimondáskor végzünk, Perlokúció: hatások, amelye a partnerből kiváltunk „Öt perc múlva kicsöngetnek!” (szintaxis-pragmatika) Lokúció: a megnyil. kiejtése Illokúció: a mondat tartalma: a tanár sürget, Vannak olyan mondatok, amelyek nem tartalmaznak performatív (megparancsolom,) igéket Holnap eljövök. Perlokúció: a tanulók ezt zaklatásnak veszik Az elmélet hiányossága: nem ragadja meg, mi a kapcsolat a szó szerinti és a kikövetkeztetett jelentés között Megnyilatkozás: „Öt perc múlva kicsöngetnek!” ???

Illokúció „Csukd be” „Csukd be, ha mered” „Becsukhatod” „Légy szíves, csukd be” „Csukd be, ha akarod” „Be kell csuknod” „Be kellene csuknod” 1. Következtesse ki, az itt felsorolt mondatoknak mi lhe az illokúciós aktusa (milyen tartalmat akar a küldő kifejezni)? 2. Tanítványodnak kijelölsz egy feladatot. Fogalmazd meg az utasítást úgy, hogy mindig más perlokúciós aktust (haást) váltsanak ki.

A következtetési modell Grice maximái: Mennyiség Minőség Mód Viszony Mennyiség (kívánt mértékű információ) Minőség (a megnyil. igazsága) Mód (a megnyil. érthető, pontos….) Viszony (a megnyil. a témához kötődik) Mit következtetünk? Mikor áll le a folyamat?

Osztenzív-következtetéses kommunikáció Relevanciaelmélet Sperber_Wilson: kognitív nézőpont  Osztenzív-következtetéses kommunikáció Kognitív nézőpont: gazdaságossági haszonelv (a legfontosabb információk hangozzanak el) A szándék felismerése elengedhetetlen a hatékony komm.-ban Osztenzív-következtetéses kommunikáció: a kommunikátor létrehoz egy stimulust (audittív vagy vizuális ingert, nem feltétlenül nyelvit), amelynek segítségével a kommunikátor és a partner számára kölcsönösen nyilvánvalóvá válik a kommunikátor azon szándéka, hogy létrehozott stimulussal a kommunikátor nyilvánvalóvá vagy még nyilvánvalóbbá akar tenni a partner számára egy feltevéshalmazt. A kommunikátornak két szándéka van: Infromatív sz. Kommunikatív sz. (osztenzív:rámutató). A szándékosság feltétele a komm.-nak. Sikeres komm.: ha mindkét szándék jelen van, és azokat a p. felismeri. Hátránya, hogy nem minden komm.-ót definiál kom.-nak

A kommunikációelméletek és a tanítás konszenzusos megoldás a kódmodell elemei és működése a nyelv nem kódszerű használatát és megértését biztosító következtetés aktusa a relevanciaelmélet válasza a szó szerinti és nem szó szerinti jelentés kapcsolatára A kódmodell elemei és működése mellett a nyelv nem kódszerű használatát és megértését biztosító következtetés aktusa. A relevanciaelmélet választ ad arra, hogy mi a kapcsolat a szó szerinti és nem szó szerinti jelentés között. JÁTÉK: Csak rám figyelj

Amit mondunk, nem jelenti azt, amit gondolunk Metanyelv Metabosszantók Szavak és érzelmi kötődés Hangsúly Klisék Metanyelv: „Olyan nyelv, amely másként kódolja a gondolatokat, mint a természetes nyelv” Automatikus: A: Hogy vagy? B: Köszönöm jól. A: De örülök. (Elváltam) 1. Metabosszantók:frázisok: TUDJA A: Elmentem a diszkóba egy fiúval, és most ….. Tudja. B. Nem, nem tudom. A: Hát aztán fölvitt a lakására, és aztán megcsókolt, és aztán valahogy… hát ….tudja B: Nem, nem tudom. Pontosan mi történt? A: Hát, miután megcsókolt, tudja, valahogy, tudja, most úgy tudja 2. Mondandóm van neked. Beszélni szeretnék veled. Klisék: mellesleg, erről jut eszembe,

Turpisságok, hazugságok „becsszóra szeretlek” „a feleséged úrinő, de” „higgye el,…” „nagyon szép ez a ruha, csak…” „igen, de” „elfogadom, azonban…” „persze..” Páros munka, a végén címadás.

Metakijelentés-Fordítás „El kell jönnie hozzánk egyszer vacsorára.” „Remélem, szereti a kínai konyhát.” „Nehezen talált ide?” „Most igazán karcsúnak látszik.” „Mikor ott találtam őket, nem is tudtam, mire gondoljak.” Ne jöjjön, hacsak meg nem hívjuk. Eszi, nem eszi, nem kap mást. Hogy tudott így elkésni? Kövér volt.