A kirekesztettség változó formái Felnagy Vanessa 2012. 11. 26.
A könyvről általánosságban Ladányi János – Szelényi Iván Célkitűzés: underclass kategória térbeni és időbeli relativizálása (különösen a kelet és délkelet-európai romák helyzetének átalakulása a posztkommunista átalakulás időszakában) 2 részből áll, ezek pedig további 2-2 fejezetből I. rész: Az etnikai kapcsolatok történeti változásai (Csenyétén végzett kutatások) II. rész: Roma etnicitás és szegénység nemzetközi összehasonlításban (Magyarország, Románia, Bulgária)
Bevezetés Első underclass fogalom: 1960 – Gunnar Myrdal azokra használta, akik kívül rekedtek a háború utáni fejlett kapitalizmus nyújtotta jóléten underclasselméletek az USA-ban a nagyvárosi belső slumokban élő feketék társadalmi körülményeinek leírására születtek Kirekesztés fogalma az underclassjelenség leírásának lehetséges alternatívájaként merült fel
Underclass fogalma Tagjai földrajzi értelemben és a társadalmi többségtől elkülönült helyen laknak Társadalom többségéhez tartozók feleslegesnek vagy haszontalannak tartják őket Tagok gyermekei is nagy valószínűséggel ebben az osztályban maradnak
Kirekesztés további formái Kaszt: olyan társadalmi kategória, melynek határvonalait különösen élesen és mereven vonják meg (érintkezésnek pontos társadalmi/vallási szabályi vannak, házasságkötés is szabályozott) Pária kaszt: olyan gazdasági tevékenységet végeznek, amelyet nem tartanak tisztességesnek, mégis olyannak ítélik, melyre a társadalomnak szüksége van Alsó kaszt: azok, akikkel a társadalmi és fizikai kapcsolat a társadalom egésze számára nem elfogadott (lakóhelyileg nem feltétlenül különölnek el, de a vegyes házasság tiltott)
Alsó osztály: társadalmilag és gazdaságilag is ki vannak rekesztve, de a kirekesztés foka mégis enyhébb, mint az alsó kasztnál vagy underclassnál Lumpenproletáriátus: gazdaságilag marginalizálódott, mégis olyan tevékenységet végez, amelyet a társadalom olykor magas jövedelemmel jutalmaz
I. rész Csenyéte
Csenyéte Északkelet-Magyarországon, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében található 1857. évi népszámlálás adati szerint akkoriban a lakosság 5 %-a, 2001-ben már a lakosság több mint 90 %-a roma 1989-2002 között végeztek kutatásokat 1989 - Csenyéte Alapítvány: feladata, hogy segítse a csenyétei cigányok önszerveződését és gazdasági túlélését
A faluban szegregációs és asszimilációs hullámok követték egymást XIX. század integrációs tendenciák XIX. sz. végétől 1950-ig növekvő kirekesztés Államszocialista asszimilációs politikák Posztkommunista korszak
XIX. sz. integrációs tendenciái Cigány lakosság a falusi társadalom legalján, de lakóhelyileg nem különültek el (falu belterületén albérletben) Akadtak közöttük bizonyos szakismeretet igénylő, a falu lakossága által megbecsült munkát végző emberek (pl. pásztor, kovács) Vegyes házasságok is elképzelhetők voltak
Növekvő kirekesztés a XIX. századtól 1950-ig „etnikai tisztogatás” Kiszorultak a falu belterületéről Rigó téri telepen alakultak ki cigány putrik borzasztó színvonalon Cigányok már csak a társadalom által lenézett munkákat végezték Azok a cigányok, akik korábban a falu belterületén éltek, nem tudták elfogadni a drasztikus életszínvonal csökkenést városokba költöztek „Rossz csere”: asszimilálódott cigányok helyére nem asszimilálódtak érkeztek
Államszocialista asszimilációs politikák Erőszakos asszimilációs politika 1949-ben már minden gyerek iskolás volt Krónikus munkaerőhiány miatt kereslet mutatkozott a szakképzetlen cigány munkaerő után is 1970-1980 között már minden csenyétei férfinak volt munkahelye (bányászat, kohászat, építőipar) Cigányok és nem cigányok közötti jövedelmi olló szűkült Lakóhelyi elkülönülés is csökkent jobb módú cigány családok új, paraszti jellegű házakat építettek
Ellentmondásos eredmények A cigányok visszatérhettek putrijukból a faluba, de intenzív népességcsere zajlott le 1970-es évek közepétől a parasztok egyre nagyobb számban költöztek el, házukat eladták a telepről beköltözőknek 1980-as évek végére a lakosság teljesen kicserélődött, egyetlen reproduktív korú nem roma személy sem maradt Csenyéte cigány gettóvá vált
Posztkommunista korszak Dezindusztrializáció során a cigányoknak jutott munkahelyek szűntek meg először Parasztok elköltözésével a közvetítő kereskedők eltűntek cigányok által korábban végzett gazdasági tevékenységek ellehetetlenültek (kosárfonás, gombagyűjtés, ) Munkanélküliség következtében egyre inkább szociális segélyekre szorultak Környező társadalom egyre inkább feleslegesnek látja őket semmivel nem járulnak hozzá a közjóhoz, csak segélyből élnek
helyi roma társadalom is megritkul sikeresebb, felfelé törekvő romák is elmenekülnek Csenyétéről, csak a legelesettebbek maradnak
Az underclass kialakulásához vezető folyamatok Erőltetett kollektivizálás emberek elkezdtek kiköltözni a falvakból Falvak elnéptelenedése következtébenberuházásokat a főfalvakban kell létesíteni, a haldokló kisfalvakban nem lehet Hanyatló népességű falvakban a házak eladhatatlanok lettek, ezáltal vonzóvá váltak a nagyon szegény réteg számára
Körzetesítés jobb módúak elkezdtek kiköltözni helyükre szegények költöztek Hátramaradottak a szegény öregek vagy a nagyon szegény romák voltak A legtöbb téesz magánvállalkozás lett, de a romáknak egyik se adott munkát Vagyon újraelosztásalegnagyobb nyertesek az egykori téeszvezetők voltak, romáknak semmi sem jutott Kárpótlási jegyet csak a korábban földdel rendelkezők kaptak, de mivel a romák az 1945-ös földosztásból is kimaradtak, ezért most sem kaptak semmit
Kudarcba fulladt gazdasági kezdeményezések Csenyéte Alapítvány különböző kísérletek, hogy a cigányok számára munkalehetőséget teremtsenek mind kudarcba fulladt Pl. erdőtisztító brigádok szervezése munkaadó nagyon alacsony bért fizetett romák eladták a fejszéket nem mérték fel, hogy sokkal többet levonnak a bérükből, mint amennyiért eladták Ruhaprogram összevesztek a ruhákon, nem akarták, hogy más többet kapjon Földprogramnem volt megfelelő szakértelmük, sokan nem is művelték
A szegénység kultúrájának jellemzői 3 olyan jellemző, amelynek fontos szerepe van a szegénység újratermelődésében 1) A szélsőséges egyenlősdi 2) A bizalom és a tekintély hiánya 3) Beszűkült időhorizont Szélsőséges egyenlősdi: cigány közösségben nagyon fontosak az egyenlőséggel kapcsolatos értékek, hajlamosak „zsugorinak”, „közösségellenesnek” titulálni a jobb módú tagokat
Bizalom és tekintély hiánya: szegény cigányok gyakran patrónus-kliens viszonynak alárendelten élneknem választják, ebbe születnek bele gyakran azt gondolják, hogy mindenki átveri őket (történelmi tapasztalatok miatt) Beszűkült időhorizont: „az éhség türelmetlen” nem tudják kivárni pl. amíg beruházásaik megtérülnek,
II. fejezet Roma népesség besorolási rendszerei 1) Ki tekinti magát romának? (etnikai önazonosítás) 2) Romákkal foglalkozó szakemberek besorolása 3) Kit tekintenek romának a kérdőíves felméréseket adminisztráló kérdezőbiztosok?
Az önmagukat romának minősítők aránya azok körében, akiket a kérdezőbiztos romaként kategorizált Ország A romák aránya Bulgária 73,3 % Magyarország 36,8 % Románia 30,7 %
A roma népesség lakóhelyi szegregációja országonként (%) Bulgária Magyarország Románia Cigánytelep 56, 2 11,6 10,9 A népesség nagyobb része roma 21,0 22,5 17,1 A népesség nagyobb része nem roma szegény 11,7 26,0 27,4 Se romák, se szegények nem koncentrálódnak a negydben 11,1 39,9 44,6 A szűrővizsgálatban romának minősített összes válaszadó 100,0 N 524 481 368
A különböző típusú kirekesztettségek előfordulásának gyakorisága (%) Ország A minta típusa Lakóhelyi Munkaerő-piaci Iskolai kirekesztettség Bulgária Teljes népesség 32,5 19,4 14,5 Romák 88,7 71,2 61,1 Magyarország 21,2 3,9 10,8 54,9 29,9 27,9 Románia 19,3 17,2 15,1 55,2 60,3 34,0
Köszönöm a figyelmet!