Segítő hivatás mentálhigiénéje

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
A munkahelyi stressz források jelentkezése és a kiégés
A gyógypedagógus lelki egészsége
MUNKAHELYI MENTÁLHIGIÉNÉ BIZTOSITÁSA PSZICHOLÓGIAI ESZKÖZÖKKEL A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSBAN DOLGOZÓK SZÁMÁRA Krekó Kata klinikai szakpszichológus Fővárosi Önkormányzat.
Kapcsolattartás a szülői házzal
A kiégés 2 April, A kiégés 2 April, 2017.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
Tanulási zavarok és pedagógusterhek
A pszichiátriai beteg vizsgálata
Az iskolai szociálismunka
A burnout tünetei és veszélyei, a beavatkozás lehetőségei és módszerei
Mentálhigiéné, kiemeltképp a depresszió
Burn Out management A méréstől a megoldásig – hogy a kiégés jelensége ne probléma, hanem jól struktúrált feladat legyen!
Missziónk A gyerekeket meg kell hallgatni és a felnőtteket segíteni kell abban, hogy erre képesek legyenek. A Kék Vonal minden munkatársa és önkéntese.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
SZIME - Szociális Igazgatók és Szakemberek Magyarországi Egyesülete XII. Nemzetközi Konferencia Pécs, szeptember „Híd a jövőbe” Utak és.
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Elvárások a Szociális Munka Etika Kódexe a szociális munkát végzők számára a munkahelyükkel és a társadalommal való kapcsolatukra vonatkozóan -1- Munkahelyen.
A kiégés vizsgálata családvédelmi szolgálatot ellátó védőnők körében (Bevezetés a klinikai és egészségpszichológiába 2009 )
Kognitív megközelítések
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Alfred Adler individuálpszichológiája
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A pszichológiai fejlődés
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
Hogyan ismerhetjük fel a dializált betegek terapeutát igénylő
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
A büntetés-végrehajtási intézetek hivatásos állományú tagjainál jelentkező burn-out syndroma és a hypertonia gyakoriságának összefüggései dr.Nagy Imre.
CARL ROGERS
Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Temperamentum, öröklés, szociobiológia
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az emberi agresszió.
A lelki egészség védelme az iskolában
Rogers után – új felismerések a személyközpontú irányzatban
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Mindennapi veszteségeink
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
Speciális gyermekvédelem
A borderline személyiségzavar
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Személyiségfejlődési zavarok
Készítette:Tóth Sándorné
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
KÖTELESSÉGÜNK HÁLÓJÁBAN A segítő foglalkozásúak kockázata Dr. Barabás Katalin.
Személyes életvitel.
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Készítette: Guttmann Ferencné
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

Segítő hivatás mentálhigiénéje Németh Katalin tanársegéd Ápolástudományi Tanszék Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar

Ki, miért segít? Szocio-biológiai megközelítés rokonszelekciós elmélet alapján működik, belénk programozott, faj túlélését biztosítja. pl. őrködő prérikutya, zebra Emberi proszociális viselkedés alapja, génállomány továbbörökítése

2. Csereelmélet: Akkora a ráfordítás amekkora az elvárt haszon Áldozatvállalás szimbolikus javakért

3. Altruista viselkedés:-áldozatvállaló magatartás A segítő viselkedés önmagában jutalmazó Meghiúsult vágyak kielégítése Ember ösztönvezérelt lény a jóság is nyereségvágyból van Pl. adott ajándék túl nagy ---lekötelezi a másik felet

Altruizmus: önfeladás, önfeláldozás mások igényeinek és céljainak a sajátunk elé helyezése. Ez sok estben nemes emberi gesztus is lehet. Káros viszont akkor, ha saját igényeit az egyén nem érvényesíti /nem akarja, nem meri/ Pl. „ne is foglalkozz velem, majdcsak túlélem „nekem úgysem lehet komoly bajom” „mi lenne nélkülem a világgal?”

4. Belesodródás: Nincs mód kikerülni a helyzetet, vagy nemet mondani Kisebb erőfeszítéssel jár segíteni, mint elutasítani Látják a többiek a segítő igyekezetét---önjutalmazás

5. Reciprocitás elv: (reciprok) „jó tett helyében jót várj” erkölcsi vagy érzelmi töltetű kötelezettséget létrehozó, illetve arra épülő viszonossági kapcsolat Nincsenek írott szabályok. Ezek helyét a kölcsönös kötelezettség „természetesként” való elfogadása foglalja el, és az abban való bizalom, hogy a másik fél is betartja a „szerződést”.

6. Felelősség elmélet: A már elkövetett hibát jóváteheti Bűntudat érzésének csökkentése

7. Morális, etikai elv: Segítő szakmában való elhelyezkedés Egészségügyi dolgozók, pedagógusok, ügyvédek, hitoktatók, szociális munkások, pszichológusok, rendőrök, tűzoltók

Pszichoanalitikus magyarázat S. FREUD Segítés hátterében önző érdek áll A szülő gyermekkori álmait rávetíti gyermekére Saját veszteségélményeit kompenzálja Önző altruista szomatikus tünetcsoport-RA

Humanisztikus elmélet C. Rogers Érett, felnőtt személyiség lételeme, hogy segítsen. Biológiai késztetésre épül A személyiség fejlődésében kompenzatórikus szerepet tölt be Genuin-altruizmus= önzetlen segítés

Genuin-altruizmus= önzetlen segítés A segítő végig a kliens érdekeit tartja szem előtt, s ha már nincs rá szüksége örül.

Helfer szindróma Segítő tünetcsoport, 1977-Schmidbauer Segítőnek nagyobb szüksége van a betegre, mint fordítva Ha ez tudatos, akkor kontrollálható

Típusok Foglalkozás áldozata-otthon is tanít Perfekcionista- szakmai ideákat beviszi a magánéletébe Kalóz-segítő pozíció előnyeit kihasználja

Burn-out szindróma Freudenberg-1974 „a kiégés krónikus, emocionális megterhelések, stresszek nyomán fellépő fizikai, emocinális, mentális kimerülés állapota, mely a reménytelenség, inkompetencia érzésével, célok, ideálok, elvesztésével jár, melyet a saját személyre, munkára, ill. másokra vonatkozó negatív attitűd jellemez.”

Burn-out szindróma Olyan lelkiállapot, mely szomatikus és mentális tünetekben nyilvánul meg Mentális tünetek: Emocionális kimerültség Negatív önértékelés Szakmai inkompetencia érzés Depresszió Cinizmus, negatívizmus Rugalmatlan gondolkodás Paranoid tünetek

Segítő szakma fogyasztó jellegű, újból, és újból átéli a tüneteket. Szomatikus tünetek: krónikus fáradtságérzés fejfájás, megfázás alvászavar szexuális érdektelenség

Fázisai 1. Kezdeti nagy lelkesedés 2. Stagnáció 3.Frusztráció 4. Apáthia intervenció

prevenció 1. Képzés-érett, segítő identitás, humorérzék, bölcsesség, önismeret, reális énkép, kapcsolati tőke 2. Munkahely-támogató hálózat kiépítése, szupervízió 3. rekreáció