Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: 06-1 463-2526 Telefax: 06-1 463-2547 Web: www.ittk.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Tóvári Judit Eszterházy Károly Főiskola. Szinnyei József. Magyarország a XX. században század: polgári.
A lokális tudástermelés koordinációja: egy új, lehetséges könyvtárosi szerepkörről Magyar Könyvtárosok Egyesülete Helyismereti Könyvtárosok Szervezete.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Pedagógusok korszerű internetes kompetenciáinak fejlesztése Bedő Ferenc - közoktatási szakértő
Internet és tanulás – a 21. század kihívása
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Erdélyi Múzeum-Egyesület Magyar Tudományos Akadémia Budapest, november 11. Dr. Bitay Enikő, Az EME Műszaki Tudományok Szakosztályának elnöke.
WordLearner.com -- Learn or Teach Words in Almost Any Language WordLearner.com online és offline nyelvoktatás mobiltelefonon és interneten Benedek Balázs.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Edu-Game, Research Game, Launch Game Z. Karvalics László SZTE BTK Könyvtár-és Humán Információtudományi Tanszék Űrhódító - videojáték konferencia 2010.
E-learning és a multimédia
Műegyetem - Kutatóegyetem Bizalom-Minőség-Együttműködés 1 Hogyan tovább, Műegyetem? november 17.
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
Főző Attila László főszerkesztő-helyettes Számítógéppel segített kollaboratív tanulás.
Hipermédia tanulási források az interneten
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon Ilyash György projektasszisztens Az ELTE TÁMOP /2/B/KMR projektje: Pedagógusképzési hálózat.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Informatikai iskolák szakképzési igények és kapacítások
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Information Society Research Institute 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 3. St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
eMagyarország Program
Az iskola az információs társadalomban Z.Karvalics László BME Információs Társadalom-és Trendkutató Központ.
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Turizmus, élményipar, kultúra Z.Karvalics László BME-UNESCO Információs Társadalom-és Trendkutató Központ.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Utazás a digitális állampolgár koponyája körül Rab Árpád BME-ITTK.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Információs társadalom a Székelyföldön (?) Z.Karvalics László 2005 május 13.
A székely kulturális örökség digitalizálásának szakmai problématérképe Rab Árpád BME-UNESCO ITTK Székelyföld – Jövőképünk Európa küszöbén május 13.,
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
A könyvtár, mint az információs társadalom stratégiai tényezője Dr. Tóvári Judit
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Nyílt rendszerek összekapcsolása
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
A társadalom intézményrendszere és tényezőinek munkamegosztása a nevelési folyamatban Dr. Molnár Béla Ph.D.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
PARADIGMAVÁLTÁS A KÖZOKTATÁSBAN ÁDÁM PÉTER NEMZETI PEDAGÓGUS KAR SZEPTEMBER 21.
A szakiskola jelene és jövője
EKE NTDI-DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM 2017
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
A KLM modell története és jövője az e-tanulás erősödésének szempontjából Szekció: Digitális tanulási környezetek Vallomások Dr. Pitlik László, Nemes.
Előadás másolata:

Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: Telefax: Web: Hibrid online klaszterek – a jövő tudástermelő-és tanulóközösségei Z.Karvalics László

Zsolnai (2004) Kiss Albert (2002) Zsolnai (1972) „a tudományra, a kutatásra neveléssel nem kell kivárnunk az egyetemet” „Úgy tűnik, van lehetőség arra, hogy a világ végén, egy kis faluban tíz-tizenkét gyerek - tíz és tizennégy év közötti életkorban - valami szokatlant produkáljon a tudomány területén” A kiindulópont: Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: Telefax: Web:

Az e-learning „lemeztektonikája”

1. A „tudástermelő diák” programja nem magában áll, hanem a pedagógiai reformfolyamat minden lényeges mozzanata felfűzhető rá 2. A kihívás még mélyebb és átfogóbb: a Tudomány mind egyértelműbb kapacitás-korlátainak feloldása 3. Az összeolvadás teljeskörű és tömeges lesz 4. Az új tanulási és megismerési modell alapja az elemi darabokra bontott, megoldásra váró tudományos probléma, „hordozói” pedig a különböző témaklaszterekbe szerveződő tanárok, kutatók és diákok (hibrid) csoportjai 5. Az új modellhez leggyorsabban alkalmazkodó oktatási rendszerek versenyelőnyre tesznek szert A „kiterjesztés” tézisei: Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: Telefax: Web:

A tanár ne leckefelmondó gép, hanem animátor legyen. Ügyes kézzel terelgesse a diákok könyvtári és Internetes forrásokat is igénybe vevő önálló tudásműveleteit, a folyamatok kritikus pontjain avatkozzon be. A katedra-ortodoxiától az oktatás mozduljon el a horizontális kommunikációs formák, az együttműködő, problémamegoldó diákközösségek világa felé Minden gyermeket már kisgyermekkorban tanítsunk meg gondolkodni, alakuljon ki olyan apparátusa, amellyel tudományos alapossággal is képes körüljárni kérdéseket Az oktatás építsen arra, hogy a gyermekek az információtechnológiai eszközvilág magabiztos és könnyed használói, akik már-már az anyanyelvvel együtt szívják magukba ezt a jártasságot és tudást Ahol lehet, a ”learning by doing” és a „felfedeztetés” elve váltsa fel a „magoltató” tanulást 1. Az „új pedagógia” néhány imperatívusza Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: Telefax: Web:

A tudományos nagyüzemek paradigmaváltás előtt állnak: azt az elképesztő tömegű agyat (humán interfészt), amelyet saját problémamegoldó folyamataikhoz igényelnek, egyedül az oktatási rendszerből lesznek képesek felszívni – minden más út zsákutca! 2. A kihívás a Tudomány felől Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: Telefax: Web:

Nem szakkör, nem tehetséggondozás – elemi alapfunkció Olyan megoldások, amelyekkel mindenki maradéktalanul „be van fűzve” tudástermelő közösségekbe, és minimum az „alsó lépcsőfokokat” végigjárja Óriási, globális méretű tudományos megagépezetek jönnek létre, minden diák legalább 1 ilyennek a tagja lesz A Wunderkind alkonya – a kis zsenik tömegesítése a jelenség megszüntetése 3. Teljeskörűség és tömegesség Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: Telefax: Web:

… mert kutató (tudós), tanár és diák egyaránt „node” a hálózatban … mert kizárólag a hálózat kínál megfelelő kommunikációs platformot ekkora méretű kooperatív tudástermelő közösségeknek … mert a tudományos problémák szerkezete és az elemi problémák „kiosztása” olyan, hogy egy-egy diák egyidejűleg több kutatási „metszetnek” is a tagja 4. A forma: Hibrid, online, klaszter – miért? Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: Telefax: Web:

A stratégiai célok legstratégiaibbja, az információs korszak politikacsinálásának epicentruma Az uniós felzárkózás legreményteljesebb „támadási pontja” Az állam beavatkozási potenciálja a legnagyobb ezen a területen, a dez-etatizációs mozgások ellenére Az út: diskurzusképzés, politikai konszenzus 5. Cél-e az oktatási rendszer versenyelőnye? Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: Telefax: Web:

Eszközzé válik a tanulás a jelenlegi (ön)cél helyett, egészen más motivációs környezetet, horizontális kommunikációt és kreativitás-kényszert generálva „Iskola és tudomány” határai jobban összecsúsznak, átalakítva a tanárszerepet, a tanárképzést, de a tudomány piramisát is A tudástermelés forradalmasodik A váltás mérlege: Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: Telefax: Web:

A legnagyobb feldolgozatlan jelfolyam, a legnagyobb igény a tömeges humán interfészre Kevés „hivatásos”, de sokféleképpen integrált milliónyi „műkedvelő” A legdrágább, legnagyobb eszközigényű tudomány – forráskiváltó hatás A korosztályos tartalomfogyasztás megalapozta már az érdeklődést (Star Wars-effektus) Egyediesíthető objektumok képzése könnyű (a bolygótól a galaxisig) Az információs korszak felértékelt tudomány-párosa Megindultak már a határ-feloldások, nyitás a gyermekek felé Csillagászat/űrkutatás, a mintatudomány Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: Telefax: Web:

Hamarosan megindul a diszciplínák harca a befolyásért (ld. a tudásvagyon ökonómiája!) Hipotézis: szükség van legalább egy „kezdő” „alaptudományra”, amely 10 éves kortól egy adott pontig mindenkit végigkísér, a magasabb életkorokban pedig sorra „belépnek” az arra alkalmasnak bizonyuló tudásterületek Az alaptudományra (is) a legalkalmasabb és legautentikusabb a csillagászat/űrkutatás Magyarországnak el kellene kezdenie „elfoglalni” az alaptudomány hibrid online klasztereinek működését biztosító infrastruktúra-pontokat Merész búcsúállítások Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: Telefax: Web:

Köszönöm a figyelmet! Z. Karvalics László Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: Telefax: Web: