E-kormányzat: kihívások és válaszok Juhász Lilla BME-UNESCO ITTK A közszolgálat munkavállalói és az informatika kihívásai - lehetőségek, válaszok, 2005,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Advertisements

Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Tájékoztató a Kormányzati Ügyféltájékoztató Központról
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
határtalan technológia Szülőföldön boldogulás, határtalan technológia Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter Budapest, november.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
1 Munkáltatók részére nyújtott szolgáltatások Az eEurope-2005 megvalósítása közszolgáltatásainak (e-gov) Magyarországon A lakossági- és üzleti szféra felé.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Stratégiai tervezés.
Elektronikus kormányzat
Közigazgatási technológia
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Dr. Bakonyi Péter helyettes államtitkár Az információs társadalom kialakításának kiemelt feladatai Agrárinformatikai Fórum Budapest, 2003.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
A Stratégiai Monitoring Jelentés ÚMVP Monitoring Bizottság június 28., Budapest Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető-helyettes Vidékfejlesztési Minisztérium.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
44. MKT Vándorgyűlés , Nyíregyháza 1 „MAGYAR HELYTEREMTÉS EURÓPÁBAN” Informatika a modern magyar gazdaságért avagy a GKM teendői.
| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
MH ELÉRENDŐ KÉPESSÉGEI
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
Magyar Controlling Egyesület Szombathely, október Keringer Zsolt MCE Konferencia 2008 A controlling gyakorlata ASP alapú közigazgatás lehetőségei.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
KÖLTSÉGVETÉS 2006 FEJLESZTŐ ÁLLAM JÖVŐKÉPES ORSZÁG Európai Ügyekért Felelős Tárca Nélküli Miniszter Hivatala november 3.
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
Az EEM helye a menedzsmentben
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Működőképes Elektronikus Ügyintézési Modellek e-Szignó Üzleti Megoldások Barsi András Attila Microsec Kft november 12.
Elektronikus Közigazgatás Operatív Program ( )
Programzáró szakmai nap Szolnok, november 12. Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Verseghy Ferenc Könyvtár és Művelődési Intézet.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
E-közigazgatás biztonsági nézőpontból Szigeti Szabolcs CISA, CISM, CISSP
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
eMagyarország Program
A nemzeti hálózat ma 1887 működő végpont 1430 kiképzett eTanácsadó 19 megyei központ.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Digitális kompetencia-fejlesztés TÁMOP /3
Szélessávú tervek és akciók
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Dr. Apjok András Budapest, SZIM, Magyar Információs Társadalom Stratégia Az egészségügyi és szociális ágazati információs stratégia ismertetése,
Szeged M. J. Város Polgármesteri Hivatal Nyílt forráskódú megoldások a közigazgatásban Szabad Szoftver Konferencia Szeged, Szegfű László szegfu.laszlo.
Az Európai Unió Információs-társadalom politikája
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Előadás másolata:

E-kormányzat: kihívások és válaszok Juhász Lilla BME-UNESCO ITTK A közszolgálat munkavállalói és az informatika kihívásai - lehetőségek, válaszok, 2005, Budapest december 14.

A hazai közigazgatást érő, szupranacionális szint felől érkező kihívások A magyar e-közigazgatás válasza A változások irányának azonosítása: a befogadó közigazgatás megteremtése A magyar e-kormányzati teljesítmény Janus-arcúsága A változás gátját jelentő tényezők feltérképezése: társadalmi érdektelenség/tudásszakadék és merev bürokrácia Az előadás fókuszában

1995-ben indult el, az IDA – azaz az adminisztrációk közötti adatcserét koordináló EU-program – keretében IDA felelős a legfontosabb e-kormányzati folyamatokért, ez koordinálja a legmagasabb, európai szinten a szolgáltató- oldali (back-office) folyamatokat 1999-ben indult el a második szakasz, melynek célja a rendszer működőképességének javítása és a transzeurópai telematikai szolgáltatások fejlesztése Az e-kormányzati politika tervezésének új irányvonala már a Barroso-bizottság működéséhez köthető Az Európai Unió e-kormányzati politikája

A 2004 szeptemberében elfogadott CoBrA Javaslatok a 2006 és 2010 közötti időszakra mérhető és konkrét lépésekben testet öltő célokat határozott meg: 25 százalékkal csökkenteni kell az állampolgárokkal és üzleti szektorral szemben alkalmazott adminisztratív korlátokat, ki kell alakítani a felhatalmazás és azonosítás módszereit a páneurópai szolgáltatások használata során 2010-ig, valóra kell váltani a papírnélküli közigazgatást, ösztönözni kell az e-kormányzati szolgáltatások használatát.

Az Európai Unió e-kormányzati politikája A lisszaboni célok elérése 2010-ig megvalósíthatatlan új célok és prioritások, elmaradt mélyreható strukturális reformok sürgetése: i2010 A 3. célkitűzés az életminőség javítását tűzi célul befogadó, minőségi szolgáltatásokat nyújtását irányozva elő cél: az átláthatóbb, hozzáférhetőbb, költséghatékonyabb, versenyképes IKT alapú közszolgáltatások megteremtése

Az Európai Unió e-kormányzati politikája A 2005 novemberében közzétett Iránymutatás az eKormányzat 2010 felé c. dokumentum még pontosabb, mérhető célokat határoz meg:

Az Európai Unió e-kormányzati politikája Az átfogó fejlesztési politika, a konkrét akciók változásai mögött annak az elvnek az érvényre juttatása húzódik meg, mely a hatékonyság érvényesülését a push és pull modell egyszerre történő alkalmazásában látja. Középpontban az állampolgár áll, akinek az államigazgatás - az üzleti szektorral együttműködve - felhasználóbarát alkalmazást alakít ki (pull modell). Ez persze elképzelhetetlen a közigazgatás szervei közötti interoperabilitás megvalósítása nélkül (push modell)

A hazai e-kormányzati fejlesztések  szigetszerű fejlesztések  alapinfrastruktúra megteremtése, az EKK létrehozása, Kormányzati Portál kialakítása eKormányzat2005 stratégia, MITS a „tartalom” beavatkozási terület főirányává teszi a közigazgatást, Jogszabályi környezet kialakítása (184/2004 Korm. Rend., KeT) ügyfélkapu kialakítása, Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat kiépítése, hitelesítés, e-aláírás, e- kormányzati szolgáltatások biztosítása, jogszabályi háttér megteremtése („Elektronikus információszabadság” törvény), e- fizetés kialakítása, koordináció, intézményi alrendszerek széles körű kiépítése, regionális fejlesztések kiteljesedése, pán európai szolgáltatások fejlesztése

Paradigmaváltás előtt Az e-közigazgatási közmű kialakítása, az elektronikus ügyintézés megvalósulása, a szolgáltató állam modellje felé való elmozdulás fontos állomása a november 1-jétől hatályba lépő KET törvény A papíralapú - személyes jelenlétet igénylő - és elektronikus ügyintézés egyenrangúvá válik, az állampolgárok szabadon választhatják meg, hogy hagyományos vagy online adminisztrációt kívánnak igénybe venni

Fontos nóvuma az új törvénynek, hogy a hatóságoknak és nem az állampolgároknak kell beszerezniük a más állami szerv adatbázisában lévő és az adott ügy megoldásához szükséges igazolásokat, komoly kihívás elé állítva ezzel a szolgáltatói oldal (back office) összehangolását, jogi és adatvédelmi kérdéseket egyaránt felvetve Az elektronikus ügykezelés elindítása felé már 2005 áprilisában lépést tett az EKK: a webkikötő felállításával Paradigmaváltás előtt

A befogadó közigazgatás megteremtése A push modell alapján: rugalmas, változásokra reagálni képes és a felhasználók igényeit kielégíteni képes közigazgatás kiépítése a cél Ezért az Unió tagállamai – túllépve az e-kormányzati szolgáltatások digitalizálásán, – a társadalmi népszerűsítésére helyezik a hangsúlyt Magyarországon is történt lépés a bevonáson alapuló közigazgatás megteremtésére a most formálódó IT- mentori hálózat kialakítása terén

Janus-arcú magyar e-kormányzati teljesítmény A nemzetközi összehasonlítás tükrében: Az Amerikai Egyesült Államokban működő Brown Egyetem legfrissebb 2005 szeptemberében készült e- kormányzati rangsora és tanulmánya szerint Magyarország e-kormányzati összteljesítménye romló tendenciát mutat.

Janus-arcú magyar e-kormányzati teljesítmény

Társadalmi érdektelenség/Tudásszakadék Hat és félmillió ember van Magyarországon, akik nem használnak számítógépet A mai 15 éves korosztály 20 százaléka digitálisan analfabétának számít, 55 év felett pedig összesen 280 ezer számítógép-felhasználó van A 10 ezer lakosnál többet nyilván tartó településeken 92,4 százalékos a szélessávú internet lefedettség, a 3000 és közötti lakosú településeknél 80 százalék, a kisebbeknél 50 százalék

Társadalmi érdektelenség/Tudásszakadék Hiányzik a felnőttoktatás, a társadalmi tudatosságnövelés Informatika egy sajátos nyelvezet hozott létre, amelyből nagyon sokan ki vannak rekesztve 2004-es adatok szerint főleg technológiai lemaradást mutat a háztartások Internet-használati lehetősége

Merev bürokrácia Visszatartó erő a közigazgatásban a tisztviselők elkötelezettségének hiánya, a megszokott működési keretekhez való ragaszkodás Szintén nem tudatosul a köztisztviselőkben, hogy az informatika nem cél, hanem eszköz Az informatikai eszközök használata a transzparencia lehetőségét hordozza, ami a közigazgatási nomenklatúra érdekeivel ütközik

Merev bürokrácia

Az e-kormányzat megvalósítására fordított összegek sikere azon múlik: elfogadják-e a közigazgatásban dolgozók az új munkafolyamatokat, csökkenthető-e a kulturális ellenállás Képes-e versenyképessé válni a hazai közigazgatás, azaz az állampolgárok igényeihez igazodó, a változásokra reagálni képes és a felesleges bürokráciát leépíteni tudó de nem feltétlenül kisebb létszámú apparátussá átalakulni

Merev bürokrácia Az átalakulás elképzelhetetlen az állami intézményrendszer reformja, a szolgáltató állam megvalósulása nélkül: az autoriter és bürokratikus logikáján alapuló gyakorlat helyébe egy állampolgár- központú, nyílt szerepfelfogású köz-szférát lép, ahol az állam szolgáltatásokat nyújt állampolgárainak Az e-kormányzat kialakítása nem lehet decentralizált folyamat A közigazgatás számára a piac fontos szövetséges lehet: komplett szolgáltatások biztosításával terjesztheti az informatikai kultúrát

Zárszó helyett „A Bürokratizálódás azzal a folyamattal azonos, amelynek során a közigazgatásból kiszorul a hatalomgyakorlás, s az tisztán technikai- adminisztratív funkcióellátássá: szolgáltatássá alakul. A Büro(techno)krata közigazgatásban nem a politika dominál többé, hanem a technikai szakértelem” (Magyary Zoltán: Vezérkar, 1936)

Köszönöm a figyelmet! BME-UNESCO ITTK 1111 Budapest, Stoczek u. 2-4, St./108