Budapest Környéki Népfőiskolai Szövetség Személy- és csapatépítési program
A tevékenység (A projekt, a képzési program) neve, címe Személy- és csapatépítési, kreativitás és együttműködés-fejlesztő népfőiskolai képzési program. FELAM – Felnőttoktatási alapmodell
Kapcsolat Hamvas Béla Városi Könyvtár 2440 Százhalombatta, Szent István tér 5. Koppenhágai Hamvas Béla Kör: Lázár Ervin János BKNSZ: Baka Györgyi:
A képzési program célja az identitástudat, az önbizalom növelése a függőségi neurózisok, az autoriter magatartás elvetése a döntésképesség, felelősségvállalás beépítése az önképbe az alkotói (kreatív) magatartás megtapasztaltatása és megerősítése a közösségben gondolkodás és cselekvés begyakorlása
Elérhető eredmények az önismeret fejlesztése a személyiség pozitív önképének megerősítése alkotóképesség fölszabadítása a közösségben való cselekvőképesség növelése készségek, szociális kompetenciák erősödése nagyobb eséllyel lépnek a munkaerőpiacra
A tevékenység időtartama A képzés 5 napot igényel. Egy-egy gyakorlatsor, vagy előadás, látókör időtartama 3 óra.
Célcsoport fiatal pályakezdő munkanélküliek pályaváltoztatás előtt álló embereknek olyan személyeknek, akik elégedetlenek eddigi teljesítményükkel és valami új tevékenységi formát keresnének
A tevékenység megvalósításában résztvevő partnerek BKNSZ Pest megyei Munkaügyi központ Spektrum Művészeti Egyesület Logoterápiai és Egzisztenciaanalízis Társaság
Megvalósításkor alkalmazott módszerek ami teljesen egyedi: a különböző művészeti technikák együttes alkalmazása (zenélés, tánc, képzőművészet, irodalom, színház) pszichológiai (logoterápiai) módszerek látókörök saját tapasztalatok élmények átemelése, objektiválása
Megvalósításkor alkalmazott módszerek képzőművészeti kreatív gyakorlatok mozgásos – zenés – kommunikációs gyakorlatok drámaterápiai alapgyakorlatok vizualizációs készségfejlesztés önmegismerési játékok és gyakorlatok előadások
A megvalósítási folyamat leírása A résztvevők fogadása, közös vacsora és beszélgetés, amely alkalom is arra, hogy a helyet és az embereket „fel lehessen avatni” a képzés céljaira.
Első munkanap Csoportos és páros mozgásos bemelegítő – alapozó gyakorlatok, majd képzőművészeti alapgyakorlatok következnek: síkban és térben fantázia felszabadító képi játékok, kiegészítve nyelvi, fogalomalkotó feladatokkal. Látókör: A személy szerepéről a létben és a társadalomban. Egy felkért előadó bevezető előadása után az adott téma közös kibontása, mindenki aktív megnyilatkozásával, hozzászólásával. Egyéni és csoportos testmozgásos játékok, koreográfiák megalkotása és lemozgása páros gyakorlatokban. Intuitív zene, több egyszerű hangszer alkalmazásával.
Második munkanap Látókör, témája: Személyben a közösség – közösségben a személy Mozgásos páros gyakorlatok, drámaterápiai játékok. Az adott tér kreatív művészeti lehetőségeinek feltárása: a feltáró- beavató tér makettjének elkészítése a helyben található természetes anyagokból és kellékekből. Intuitív zene – mese, vagy történet hozzákapcsolásával.
Harmadik munkanap Az adott települést, környéket megismerő látóút: kisebb kirándulás megtétele. Az önfeltáró-és egymást beavató páros „színdarab” szereplőinek kisorsolása, egyéni megoldások kidolgozása: koreográfiával, zenével, díszlettel, kis történettel, amely a személy legfontosabb megvalósítandó problémájához kötődik.
Negyedik munkanap A páros beavatási színdarabok bemutatása. Mindenkinek mindenkiét látnia kell. Este társas összejövetel.
Ötödik munkanap Látókör: A képzés kiértékelése. Az eredményesség felmérése közvetlen megbeszéléssel, a résztvevők visszajelzése által. A továbbvitel megbeszélése. Megerősítő tanácsadás.
Költsége Összköltség:
Bevételek Pályázaton nyerhető összeg (Munkaügyi Központ, Önkormányzat, NKA, NCA) Helyi támogatás (magánszemélyek, vállalkozók, helyi intézmények)
A képzési program erősségei hatékonyan beilleszthető bármely szakmai képzésbe: azt remekül kiegészíti, egyénileg és a közösség szempontjából is megerősítő élményt és tudatosítást jelent a művészeti – kreatív technikák felszínre juttatják az emberek lappangó képességeit, ezáltal erősítik önbizalmukat az önismereti látókörök, beszélgetések és drámaterápiai módszerek segítik a saját problémák feldolgozását és a cselekvési megoldások megtalálását a páros gyakorlatok és egymás helyzetbehozása a másik iránti bizalom és felelősségérzet létrejöttét segítik a pszichológiai játékok és elemző beszélgetések a meglévő, de eddig rejtett képességek és lehetőségek feltárását könnyítik meg
A képzés gyenge oldala a lehetséges életmegoldási módok tudatosítása néha több időt igényelne a képzést követő utótalálkozások ritkasága, vagy elmaradása az elért eredmények gyenge dokumentálása
Eredmények erőteljes szembetalálkozás önmagunkkal: a saját aktivitás révén katartikus erejű önfelismerések következnek be a megélt alkotói és érzelmi folyamatok értelmi tudatosítása pozitív önmegerősítés egymás megbecsülése, tolerancia közösségi értékekben való gondolkodás
A tevékenység, projekt alkalmazhatósága ez a projektünk leglényegesebb eredménye, hogy bevezetőként és esti közösségi programokként mindenféle képzése alkalmazható Az általunk ismertetett módszerek már többször alkalmazásra kerültek helyi közösségek megerősítésére is kiválóan alkalmazható civil társaságok belső életének erősítésére problémákkal küzdő, hátrányos helyzetű emberek segítésére