Pro Energia Alapítvány konferencia Pro Energia Alapítvány konferencia Budapest, 2012. november 15. ELTE Gólyavár A magyar energia- és környezetpolitika.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Advertisements

Megújulók: mekkora támogatást érdemelnek? Dr. Gács Iván egy. docens Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék.
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
ZALAEGERSZEG 2020 – INTEGRÁLT TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI STRATÉGIA NYDOP-3.1.1/F A VÁROS GAZDASÁGÁNAK FŐ FEJLŐDÉSI KORLÁTAI ÉS LEHETŐSÉGEI A megújuló.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Energia – történelem - társadalom
A kibocsátáscsökkentés első számú eszköze az energiahatékonyság
Energia: krízis vagy hisztéria?. ÓE kollégium Bánki Donát Tagkollégium Szakmai-Tudományos Műhely november 30 Korondi Endre docens, RKK.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
2. Energetika, (nemzet)gazdaság és társadalom – 2. rész.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Winkler Gyula EP képviselő
1 PV helyzetkép Az NCsT felülvizsgálata a napelemes trendek tükrében Horváth Attila Imre helyettes államtitkár Zöldgazdaság Fejlesztéséért, Klímapolitikáért.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Az EuP/ErP irányelv hatása az épületgépész rendszerek tervezésére
ENERGIA ÚTITERV 2050 Herczog Edit Európai Parlamenti Képviselő november 15. FenntarthatóságBiztonságVersenyképesség.
PEA konferencia Energiaellátás, energiahatékonyság és klímavédelem Európában és Magyarországon Budapest, ELTE november 30. Az európai és a hazai.
ÚJ KIHÍVÁSOK, ALTERNATÍVÁK A FENNTARTHATÓSÁG ÚTJÁN „LEGYEN SZÍVÜGYÜNK A FÖLD!” Nukleáris energiatermelés a fenntarthatóság jegyében Bátor Gergő.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Fosszilis vs. megújuló Gazdaságossági szempontok
Dr. Gerse Károly MVM Zrt. vezérigazgató-helyettes április 18. Európai energiapolitika - magyar lehetőségek a villamosenergia-iparban Kihívások Lehetőségek.
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Energetikai folyamatok és berendezések
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
1 Megújuló villamosenergia arányát tekintve: Új befektetések a fenntartható energiarendszerekbe Technológiánként: Értékben: Régiónként: Forrás:
1 „ Energiapolitikai kérdőjelek, lehetséges válaszok” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. MKT Vándorgyűlés, Eger Június.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Energiatervezés Energiapolitikai szempontok Forgatókönyv elemzés.
2. Energetika, (nemzet)gazdaság és társadalom – 2. rész.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
A politika felzárkózik a tudományhoz: a brit klímastratégia mérföldkövei Greg Dorey, Brit Nagykövet
KLENEN ’12 konferencia KLENEN ’12 konferencia Mátraháza, Március 8-9. Az európai energiahatékonyságot ösztönző megoldások Az EU energiahatékonysági.
Éghajlatváltozásról MSZOSZ Elnökség március 2.
I.Nemzetközi példák II.Magyar helyzet III.Klímatörvénnyel kapcsolatos elképzelések.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
NÉMETH MÁRTA BIOLÓGIA BSC, 3. ÉVFOLYAM Energiapolitika
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Az Európa 2020 stratégia és 2014-es ajánlások
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Energiahatékonysággal a vállalkozások költségcsökkentéséért Nagy Judit Külkapcsolati munkatárs Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Az energiahatékonyság a legolcsóbb energiaforrás Budapest, november.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
Fenntarthatóság Hol tart Európa a cselekvésben? Herczog Edit Európai parlamenti képviselő Magyar Fenntarthatósági Csúcs II. Budapest, november 24.
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
Atomenergia kilátások Kovács Pál OECD Nuclear Energy Agency OECD Nuclear Energy Agency.
MEGÚJULÓ ENERGIA A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN előadó: Ámon Ada Energy Summit – Gerbeaud Ház Budapest, november 25.
A FÖLDGÁZELLÁTÁS HELYZETE Dr. Magyari Dániel Budapest 2011 MÁRCIUS.
Energiatervezés Trendek és folyamatok. Energiafelhasználási trendek.
1 Megújuló energiák, energiatakarékos megoldások 2010 május 13. Az ábrákat dr. Stróbl Alajos (MAVIR Rt.) bocsátotta rendelkezésemre.
Energetikai gazdaságtan
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

Pro Energia Alapítvány konferencia Pro Energia Alapítvány konferencia Budapest, november 15. ELTE Gólyavár A magyar energia- és környezetpolitika összefüggései, új kihívásai Az európai energiahatékonysági politika Dr. Molnár László ETE főtitkár

Az EU energiaellátása: A földgáz részaránya a primerenergia fogyasztásban, % Az EU energiaellátása: A földgáz részaránya a primerenergia fogyasztásban, % Magyarországon a 3. legmagasabb a földgázarány Az EU 300 Mrd m 3 földgázt importál Átlag gázfüggés az EU-ban Magyar- ország

Földgázigény 2010-ben és 2035-ben 3 Forrás: IEA: World Energy Outlook 2011, p. 93. Mrd m 3 USAJapánEU-27KínaIndia egyéb Ázsia 2035-re az EU földgáz importja 500 Mrd m 3 fölé nő!

mrd m 3 Nettó gázkereskedelem a főbb régiók között az Új Politika Szcenárió esetén ( mrd m 3 ) A jövőben az orosz export-dominancia tovább nő! Legnagyobb exportőr: Oroszország Legnagyobb importőr: EU az energiahatékonyság csökkentheti a gázfogyasztás növekedést ill. az importfüggést Ebből az erős import-függőségből kilépni nem lehet, a 600 mrd m 3 gázfogyasztást nem lehet kiváltani, de az energiahatékonyság csökkentheti a gázfogyasztás növekedést ill. az importfüggést

Miért kiemelten fontos az energiahatékonyság az EU-ban? Gazdasági előnyök: hazai fosszilis készletek kímélése, importfüggőség csökkentése, a hazai energia-rendszer terhelésének csökkentése, a gazdaság nemzetközi versenyképességének növelése, import-export mérleg javítása, a lakossági energiafogyasztás anyagi terheinek csökkentése, a foglalkoztatás növelése a gyártó-, építő- és szerelő-iparban, stb. Környezetvédelmi előnyök: az emissziók csökkentése, a kiotói és az EU 3x20%-os célkitűzései teljesítésének megkönnyítése, egészségesebb környezet biztosítása.

A jövőt meghatározó EU célkitűzések 3x20+10 (2007) 1. 3x20+10 (2007) 20 %-kal csökkenti az ÜHG kibocsátását 20 %-ra növeli a megújulók részarányát (Magyarország 13% ill. 14,65%) 20 %-kal javítja az energiahatékonyságot (más cél: 9 év alatt 9% entak. a végső en.’ból) 10 %-os arányt kell elérniük a bioüzemanyagoknak 3. Energiacsomag (2009) Energiacsomag (2009) --Tulajdonosi szétválasztás (TSO, ITO, ISO), fogyasztóvédelem, intelligens mérők --Egységes energia piac 2014-ig; Nem lehet egy ország sem sziget üzemben 2015-ig Európa 2020 Stratégia (2010) 3. Európa 2020 Stratégia (2010) A Bizottság a következő kiemelt uniós célokat javasolja 2020-ra: – A 20–64 évesek legalább 75 %-ának munkahellyel kell rendelkeznie. – Az EU GDP-jének 3 %-át a K+F-re kell fordítani. Teljesíteni kell a „20/20/20” éghajlat-változási/energiaügyi célkitűzéseket. (+10%) – Teljesíteni kell a „20/20/20” éghajlat-változási/energiaügyi célkitűzéseket. (+10%) – Az iskolából kimaradók arányát 10 % alá kell csökkenteni, és el kell érni, hogy a fiatalok 40 %-a rendelkezzen felsőoktatási oklevéllel. – 20 millióval csökkenteni kell a szegénység kockázatának kitett lakosok számát. Európai dekarbonizációs célok 2050-re: TPES -80%, Elektr % 4. Európai dekarbonizációs célok 2050-re: TPES -80%, Elektr % (célok a fosszilis energiák kiszorításáról az energia-mixből és a villamos energia termelésből)

Teljesül-e a 20%-os energiafogyasztás csökkenés? Az EU primerenergia fogyasztásának előrejelzése 2020-ra Teljesül-e a 20%-os energiafogyasztás csökkenés? Az EU primerenergia fogyasztásának előrejelzése 2020-ra (a nem-energetikai felhasználás nélkül) Prognózis 2007-ből Prognózis 2009-ből A 20%-os energiatakarékossági cél A 2007-es "szokásos üzletmenet" prognózis A legújabb prognózis, a jelenlegi intézkedésekkel: -164 Mtoe A 20%-os, 2020-ra kitűzött cél: -368 Mtoe Primerenergia fogyasztás (Mtoe) A jelen energiapolitikával nem teljesül a 20 %-os cél. Az elmaradás 11%.

Az EU hogyan igyekszik ösztönözni a tagállamokat az energiahatékonyság növelésére? Többféle módon, pl. Kötelező célkitűzések előírásával; EU támogatások adásával (pl. a strukturális és kohéziós alapok keretében a most folyó EU gazdasági ciklusban, között, az EU kb milliárd Ft támogatást juttat Magyarországnak (ehhez még a magyar állam is ad ún. önrészt), ennek jelentős része környezetvédelmi és energiahatékonysági célokra fordítódik; Kötelező Irányelvek (Direktívák) kidolgozásával. Az alábbi 4 direktíva különösen fontos a hatékonyság növelése szempontjából: Kogeneráció (CHP), Épület (épület tanúsítás), Energia Szolgáltatási és Hatékonysági és az új Energiahatékonysági direktíva.

Az új EU Energiahatékonysági Direktíva Az új direktíva nélkül csak 10% lenne a megtak., a dir.-val 15 esetleg 17% Az új energia megtakarítási cél 17%.Az új energia megtakarítási cél 17%. The directive, aimed to cut down Europe’s energy consumption by 20%, but after negotiations the target will be set at 17%. Fel kell újítani az állami épületek alapterületének 3%-át évente. The directive would require Member States to renovate 3 percent of the total floor area of "heated and/or cooled buildings owned and occupied by their central government„. Ez 2015-ig az 500 m 2 feletti, 2015 után a 250 m 2 feletti alapterületű épületekre vonatkozik. This would apply to buildings with a "total useful floor area" of more than 500 m², and as from July 2015, of more than 250 m². Az energia szolgáltatóknak évi eladásaikat 1,5%-kal kell csökkenteni. Energy companies covered by the directive would have to achieve a "cumulative end-use energy savings target" by This target would have to be at least equivalent to achieving new savings, each year, from 2014 to 2020, of 1.5 percent of annual energy sales to final customers, by volume. Energia audit előírása. Energy auditing for all large enterprises A kogeneráció előmozdítása. Promoting cogeneration by December 2015, of the scope for applying high-efficiency cogeneration and efficient district heating and cooling. új direktíva következményeiAz új direktíva következményei, hatásai az energia szolgáltatókra: –Energia eladás csökken, mert nő a hatékonyság. Hatás: csökkenő bevétel –Fix költség nő, mert a szolgáltatók fizetik az en.hat. beruházásokat áremelkedés –Veszteséges üzem v. átterhelik a plusz költségeket a fogyasztókra, áremelkedés Hatások az építőiparra: nagy fellendülés - vagy mégsem?

Az energiahatékonysági ODEX index éves változása országonként, között, % Az energiahatékonyság alakulása az EU-ban Magyarországon szinte semmilyen előrelépés sem történt között az energiahatékonyságban Magyarország 0,4%/év

EU célok vs. gazdasági válság A világgazdasági válság hatásai az energiára, energiahatékonyságra és környezetvédelemre EU célok vs. gazdasági válság A válság, a recesszió csökkenti az energiaigényt, csökken a gáz és a villamosenergia fogyasztás. Az energiahatékonyság, mely globális szinten évtizedek óta javult, a válság óta hanyatlik A válság hatására csökkent az energiahatékonyság és a zöld energiák támogatása, így ezeken a területeken lelassultak, visszaestek a beruházások, és leállítottak számos már működő zöld energia létesítményt (pl. PV elemeket, M.o.-on a KÁT-ot). globális hőmérséklet 2 o C helyett a +6 o C–os trajektóriánA következmény: a globális hőmérséklet pillanatnyilag a kívánatos max. +2 o C helyett a +6 o C–os trajektórián halad. a zöld gazdaság nem képes elősegíteni a válságból való kilábalást, mert állami támogatásra szorul. Szerepe ezért csak prosperitás idején lehetEzek a tények egyben azt is bizonyítják, hogy a zöld gazdaság nem képes elősegíteni a válságból való kilábalást, mert állami támogatásra szorul. Szerepe ezért csak prosperitás idején lehet. (A „Föld védelme” nem tekinthető gazdasági eredménynek!)

Új fejlemények az EU energia-politikájában I. célt levitték 17%-raA 3x20%-as cél nem tartható, a 20%-os energiahatékonyság csökkentési célnál az elmaradás 11%. Ezért a célt levitték 17%-ra. A 3% leírható egyéb intézkedésekkel. új cél: 5%A 10%-os bioüzemanyag cél nem tartható, mert a bioüzemanyag gyártás éhínséghez és erdőírtáshoz (szűz-föld feltörés) vezet, és az élettartam elemzés mérlege negatív (ILUC factor, Indirect land use factor), azaz az ethanol károsabb a benzinnél. Az új cél: 5% A kohéziós alapok változása: A támogatás a GDP 3,3%- áról  2,5%-ára csökken(het) között. Ez nagy gond, mert a hazai állami beruházások 97%-ának ez a pénzforrása.

Jelentős fordulat a realitások irányába Új fejlemények az EU energia-politikájában II. Jelentős fordulat a realitások irányába Európát újra iparosítani kell. Európa ipartalanításában nagy szerepet játszott maga az uniós politika is EU fő cél változás: Európát újra iparosítani kell. Európa jóléte és gazdasági sikere megalapozásához "egy harmadik ipari forradalomra" lesz szükség. A kontinens jólétének újbóli forrásává az ipar válhat. Günter Oettinger uniós energiabiztos szerint Európa ipartalanításában nagy szerepet játszott maga az uniós politika is. A helyzet megváltoztatásához "kevesebb széplélekre lenne szükség az Európai Parlamentben" mint amennyi a 2007-es és 2009-es klímavédelmi döntések idején volt. A túlzottan ambiciózus CO 2 kibocsátás-csökkentési célok elvándorlásra kényszerítik a vállalatokat, ami nem szolgálja sem a környezetvédelmi, sem a foglalkoztatási, sem pedig a növekedési célokat" - mondta.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!