„ Másképp is lehet” Individualitás vagy együttműködés? Dr. Sárvári György Neosys Ügyvezető 2008 május. 8.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A konfliktusok és kezelésük
Advertisements

Árnyéksereg Dilemmák és megoldási lehetőségek a szociális foglalkoztatásban Gyetvai Gellért.
Coach az egészségügyben
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
AZ EMBERI LÉT RENDSZERE KUTATÁSI PROGRAM-VÁLTOZAT Készítette: Seres György 2005.
Csoport munka.
A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
Hogyan valósítható meg mindez a közszférában?
„Régi jó földből – új erős hajtások”. Miért jelentkezek az SZMT Elnöki poziciójára? - Elvira •Mert nagyon sokat kaptam ettől a közösségtől, Tőletek és.
Lean rendszerek egységes bevezetési modellje
Biztos kezdet- gondolat Projekt? Program? gyerekházak.
Konfliktus és kooperáció
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
2 Az oktatás továbbgyűrűző hasznossága „Education is expected to enhance knowledge and skills, which in turn affects productivity and income, which is.
Globalizáció és oktatás
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Készítette: Szűcs Edina
Családi vállalkozás.
A konfliktusok és elhárításuk
Mennyire gátolja a vevőkockázat magyarországi mértéke a gazdasági növekedést? 300 Mrd Ft a tét évente Előadó: Felfalusi Péter ügyvezető.
MASTERPLAST GROUP Nemzetközi terjeszkedés lehetőségei és veszélyei.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Pannon Egyetem, Szervezési és Vezetési Tanszék
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Minőségügy a mindennapokban
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
Minőségdíjak.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Összehasonlító pedagógia
WAMP Siker a gazdasági válságban. Társadalmi célokból üzleti modell magyar tervezők megjelenési lehetőségét segíteni ↓ szolgáltatások, külföldi képviselet.
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Az idegennyelv-tanulással egszerzett plurikulturális kompetencia elősegíti az etnocentrizmus leküzdését. (Közös Európai Nyelvi Referencia keret – KER)
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Mire jók az üzletben díjak? László Géza. Díjak a világban Mi alapján?  Tényalapú díjak  Értékelés alapján kiosztott díjak  Garancia díjak Ki adja?
Innováció az oktatásban – innováció a gazdaságban Készítette: Szabó Gábor Szeged, szeptember 21.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Euromenedzser 1 2 VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK A szervezeti kultúra-váltás tanácsadói tapasztalatai két magyarországi esettanulmány alapján.
Az üzletek operatív működtetése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Elmélet helyett gyakorlatban – mit tehetnek a gyógyszeripari vállalatok? A gyógyszerszedés folyamatának támogatása; a gyógyszerszedés hasznosságának elfogadtatása.
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Siker a gazdasági válságban
Miért fontosak a határok?
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A japán projektek sikertényezői – Kutatási beszámoló
A SEMMELWEIS ALUMNI IGAZGATÓSÁG MODERNIZÁLÁSA
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Kóródi Miklós Autonómia Alapítvány
Biztos kezdet- gondolat
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Előadás másolata:

„ Másképp is lehet” Individualitás vagy együttműködés? Dr. Sárvári György Neosys Ügyvezető 2008 május. 8.

Neosys Szervezetfejlesztés - Tanácsadás Magyarország piacvezető coaching cége: több mint 300 egyéni, felsővezetői coaching folyamatot vezettünk. Több mint 50 nemzetközi és magyar nagyvállalattal működtünk együtt több éves szervezetfejlesztői folyamatokban.

Individulitás vagy együttműködés? 60 éve egy magyar pszichoterapeuta (Mérei Ferenc) publikált először az együttes élményről: a csoportban való együttműködés és hovatartozás révén a csoport tagjainak egyenkénti ereje minőségileg megugrik. Ennek az erőnövekedésnek az élményét nevezte együttes élménynek. „A csoport nivelláló hatása nem lesüllyeszti az egyént, hanem a csoportban megnövekszik az egyén hatékonysága, a közösség ereje a közösség tagjait erõsíti." ! Háttere: a csoport által felépített közös nyelv (kommunikáció), dinamika, kialakított tradíciók, közös intuíció…

Hipotézisem szerint: Magyarország bővelkedik a nagy egyéniségekben, a tehetségekben és deficites az együttes élmény, a csoportos együttműködés területén.

Hofstede interkultúrális kutatási modellje szerint: Az individualizmus- kollektivizmus indexen (ami egy 100-as skála), Magyarország 80 pontot kapott. Magyarországon szignifikánsan erős az individualista kultúra.

Collectivist cultures Group decisions are better Moral involvement with the company Company responsible for the employees Interesting work is as important as earnings Managers chose duty, expertness, and prestige as life goals In society people born into extended families or clans, which protect them in exchange for loyalty „WE” consciousness Identity is based in the social system „high context” communication Emotional dependence of individual on institutions and organizations Emphasis on belonging: membership ideal Employees perform best in-groups Individualist cultures Individual decisions are better Calculative involvement with the company Employees responsible for themselves Earnings more important than interesting work Managers chose pleasure, affection, and security as life goals In society everyone is supposed to take care of himself and his immediate family only „I” consciousness Identity is based in the individual „low context” communication Emotional independence of individuals from institutions and organizations Emphasis on individual initiative and achievement: leadership ideal Employees perform best as individuals

Az együttes élmény erőtöbbletet hoz létre A szociálisan kisebb hatóerővel és tehetséggel rendelkező tagok ereje a csoportos együttműködés hatására minőségileg megugrik. Magyarország még mindig a nagy egyéniségek országa, ahol az együttműködés másodlagos az egyéni teljesítményhez képest, ahol a versenyszellem dominál!

Individulitás vagy együttműködés? „A magyar jelenség” 60 éve fémjelzi az individuális tehetség jelenlétét és erejét a nemzetközi élvonalban. Miért nem adódik össze hazánkban az egyénekben megjelenő tehetség és erő minőségi többletté? Miért nincs társadalmi szinten megjelenő összefogás, együttes élmény?

Individulitás vagy együttműködés? Tapasztalataink szerint, a gazdasági versenyszférában a siker legfontosabb tényezői a következők: világos és egyértelmű belső kommunikáció, tiszta jövőkép, tanuló szervezeti működés, egyéni érdekek alárendelése a szervezeti céloknak, diszciplína, autonóm munkacsoportok megjelenése, projekt-működés, pozitív gondolkodás… Multinacionális cégek viszonylatában a hasonlóképpen működő magyar leányvállalatok nemzetközi szinten is sikeresek. Miért nem jelenik meg ez a minőségi erő csoport (nemzeti) szinten, miért nem jön létre az „együttes élmény” ?

Hipotézisek II. Amikor az individualitás és az egyéni teljesítmény fontosabb mint a csoport érdek, kialszik az együttműködés lángja. A nagy egyéniségek (kivéve ha tudatosan korlátozzák magukat!) gyakran konfliktuskerülő és hatalmilag szabályozott környezetet hoznak létre, ahol nincs dinamikus tanulás. A pozitív szemlélet hiánya csökkenti az együttműködés erejét. A túlzott versengés megöli az csoport kohéziót.

A „harc és a küzdelem” olyan dinamikai eleme az együttműködésnek, amely segíti a legjobb megoldások kibontakozását. Konfliktus és problémamentes környezetben nincs fejlődés. Érdekek, nézőpontok, modellek ütköztetése nélkül, nincs valódi autonómia és előrelépés, a kreatív vita helyét átveszi a halott tradíció és a tekintély. Magyarországon erős a tekintélytisztelet, nehéz a nyílt kommunikáció felvállalása. (köntörfalazás, passzív ellenállás) A valódi együttműködésben vannak nézetkülönbségek, ütközések.

A túlzott versengés megöli az együttműködést A versengés alapfilozófiája azon az összehasonlításon alapul, hogy az egyik ember színe, véleménye, nézete vagy eszméje alapvetően és folyamatosan jobb, mint a másiké. Itt csak győztesek és vesztesek vannak, ahogyan sajnos legtöbbször a politikában is. Az individualitás csapdája a túlzott versengés

Az együttműködés legfontosabb eleme az egyensúly érzék Nagyon komoly egyensúly érzéket (önkorlátozást!) igényel annak a finom összhangnak a megtalálása, hogy az együttműködésben a harc, a szembenállás és a verseny nem önmagáért való, nem személyes ügy, mert alapvetően egyek vagyunk és közös a célunk.

Reményteljes jövő A legfontosabb adottságokkal rendelkezünk: vannak kimagasló tehetségeink. Képesek vagyunk létrehozni hatékony együttműködést a gazdasági szférában: kimagaslóan teljesítő gazdasági szervezetek. Az utolsó lépés, hogy mindez a siker nemzeti szinten is megjelenjen… Ezért vagyunk együtt.

Neosys Szervezetfejlesztő és Tanácsadó Kft Köszönöm figyelmüket!