Az Országgyűlés szerkezete és működése Egy- vagy kétkamarás parlament Intézményes létezés Törvényalkotás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Állami jelképekről és ünnepekről” szóló, 3. főtörvény Szent Korona alapú jogrendszer.
Advertisements

A gyülekezés és az egyesülés szabadsága 1.Közös gyökerek 2.A gyülekezéshez való jog 3.Az egyesüléshez való jog 4.A pártalapítás szabadsága.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A köztársasági elnök. 1. Alkotmányos helyzete ► 1.1. Megbízatás keletkezésének módja - prezidenciális rendszerek > végr. hatalom > közvetlen választás.
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, III.
A parlament szerepe a hatalomgyakorlásban
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, II.
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata
NÉMETORSZÁG. A költségvetési folyamatok jogi szerkezete Áttekintés.
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
VETÉLKEDŐ EMBERI JOGOK.
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Politológia 7.előadás Politikai intézmények II. A végrehajtás szereplői.
Politológia 6.előadás Politikai intézmények I. A törvényhozás működése.
Politológia 7.előadás Politikai intézmények II. A végrehajtás szereplői.
A Magyar Köztársaság államszervezete
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
A kormányzati döntéshozási folyamat Magyarországon
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
alkotmány – állam- és kormányformák
© kurtán sándor 2012 kormányzás és politikai döntéshozatal.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Kormányformák.
Hack Péter: Parlamenti reformjavaslatok Átlátható kampányfinanszírozást! Műhelykonferencia Budapest, április 2 9.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer Alaptörvény - vázlat Alaptörvényvázlat.
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer Alaptörvény szintű főtörvények.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
Az ombudsmanok. 1. Előzmények 1.1. Külföldi megoldások  svéd király igazságügyi kancellárja → közig. elleni alattvalói panaszok  svéd alk.
A bíróságok Az igazságszolgáltatás alapelvei
Az Alkotmánybíróság.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
AZ ÁLLAMFŐ JOGÁLLÁSA A POLGÁRI KORBAN
Az államháztartásról szóló törvény
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Az igazságszolgáltatás szociológiája
A felsőoktatáshoz kapcsolódó jogok az autonómia tükrében Stipta Zsuzsa Győr Május 27.
Közigazgatási ismeretek az országgyűlés és szervei, a köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság, a bírósági szervezet és az igazságszolgáltatás szervei,
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió intézményrendszere.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Alkotmányjog 2. A köztársasági elnök.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A demokrácia alapvető intézményei A hatalmi ágak megosztása Politológia I.Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév.
Önkormányzat és állam.
Minisztériumok, központi közigazgatás
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
Társadalomismeret II. félév.
Az EU intézményrendszere
Az alkotmányos monarchia jellemzői Angliában
A végrehajtó hatalom (államfő és kormány)
E-törvényalkotás az Országgyűlésben
A kormányzati rendszerek
A jogforrási rendszer II.
Németország közigazgatása
A magyar kormányzati rendszer
Közbeszerzési szabályok változása és
Jog- és állambölcselet I.
A politikai rendszerek tipológiája I.
Előadás másolata:

Az Országgyűlés szerkezete és működése Egy- vagy kétkamarás parlament Intézményes létezés Törvényalkotás

2 Az Országgyűlés szerkezete és működése 1. Egy- vagy kétkamarás parlament szövetségi államok: USA, Németország egyszerű államok: Hollandia> a parlament önállósága a végrehajtó hatalomtól, a parlamenti hatalom megosztása - szenátus (egyéni kerületi rendszerben, 6 év): nem függ tőle a kormány, nem is oszlatható fel; interpelláció, vizsgáló bizottságok; törvényhozás alkotmányossági ellenőrzése (AB-indítványok; 2/3-os tv-ek helyett szenátusi jóváhagyás (francia rendszer) - alsóház (pártlistás, 3 év)

3 Az Országgyűlés szerkezete és működése 2. Intézményes létezés A) Folyamatosság> 1983-as holland alkotmány: folyamatos ülésezés magyar Alkotmány: 2 rendes ülésszak (II.1.- VI.15. és IX. 1. — XII. 15.) + rendkívüli ülésszak: közt. elnök, kormány, képv. 1/5, de napirend: OGY. az ülések az ésszerű időtartamot meg nem haladóan követik egymást (4/1999. ABh) B) Megbízatás ideje: hatalomkorlátozás, dem. legitimáció > rövidítés (Madison 53. Federalist: 1 éven túl: zsarnokság) C) Feloszlatás: önfeloszlatás (GB + Mo., de népszavazás nem!); közt. elnök: Németország nem állított új kancellár-jelöltet (önfeloszlatás) D) Kollektív szereplők: - bizottságok: állandó, ad hoc, vizsgáló - frakciók: 27/1998. ABh> MIEP: 5 % fölött, de frakcióminimum alatt

4 Az Országgyűlés szerkezete és működése 3. Törvényalkotás - elsődleges és kizárólagos feladat> nem delegálható: kiv.: német felhatalmazási tv., szocialista tvr-ek - felhatalmazottság fő korlátja: jogok (US Alk. Bill of Rights; GG: lényeges tartalom); libertárius felfogás: minimális körben; jóléti állam: átfogó szabályozás - szabályozás szükségessége: tv.hozás szabad belátása> bírói felülvizsgálat nincs, de AB mulasztás! - tartalmi meghatározás: közigazgatási bürokrácia, mert a kormány tv. kezdeményezési joga a meghatározó - kizárólagos törvényhozási tárgyak: alapjogi törvények (Alk. 8. § (2) bek.); szervezetiek (AB, ök., bir., ügy., ombudsman, ÁSZ); önállóan nevesítettek (költségvetés, szimbólumok) határozathozatal szempontjából: Alk.; kétharmados (zöme); feles (ügyészség) határozathozatal szempontjából: Alk.; kétharmados (zöme); feles (ügyészség)

5 Az Országgyűlés szerkezete és működése Törvényhozási eljárás Alk.: eleje (tv. kezd), vége (kihirdetés) Közepe: Jat. + Házszabály > megsértésük eredményezhet-e alkotmányellenességet? (7/1992. ABh felkészülési idő hiánya kevés; 62/2003. ABh újratárgyalás házszabályi rendelkezéseinek sérelme „alkotmányos jelentőségű”) Alk.: eleje (tv. kezd), vége (kihirdetés) Közepe: Jat. + Házszabály > megsértésük eredményezhet-e alkotmányellenességet? (7/1992. ABh felkészülési idő hiánya kevés; 62/2003. ABh újratárgyalás házszabályi rendelkezéseinek sérelme „alkotmányos jelentőségű”) Parlamenten kívüli: Parlamenten kívüli: - népi kezdeményezés, népszavazás > külön tv. - szakmai, politikai elem > Jat., egyeztetés, társadalmi vita - népi kezdeményezés, népszavazás > külön tv. - szakmai, politikai elem > Jat., egyeztetés, társadalmi vita Parlamenten belül: Házszabály Parlamenten belül: Házszabály

6 Az Országgyűlés szerkezete és működése Törvénykezdeményezés - közt. elnök: felelőtlenség, apparátus hiánya; tárgysorozatba vétel! - közt. elnök: felelőtlenség, apparátus hiánya; tárgysorozatba vétel! - képviselő: korlátozott, kijelölt bizottság támogatása, de frakciótámogatás ülésszakonként 6x> OGY dönt - képviselő: korlátozott, kijelölt bizottság támogatása, de frakciótámogatás ülésszakonként 6x> OGY dönt - kormány: meghatározó - kormány: meghatározó - bizottságok: tv. kezd., véleményezés, képv. mód. - bizottságok: tv. kezd., véleményezés, képv. mód. Kivételes eljárás> „kis törvényhozás” (delegált): OGY 4/5 (kv. nem) kijelölt biz. 21 napon belül mód., 30 napon belül vita> OGY: egy szavazás

7 Az Országgyűlés szerkezete és működése Törvényjavaslat tárgyalása Benyújtás: OGY elnökénél > bejelentés, kij. biz. Jelentős tv. javaslatok: - több forduló (olvasat) > költségvetés, zárszámadás - elvek + tv. javaslat szövege Általában egy forduló (tv. javaslatról), de általános és részletes vita Benyújtás: OGY elnökénél > bejelentés, kij. biz. Jelentős tv. javaslatok: - több forduló (olvasat) > költségvetés, zárszámadás - elvek + tv. javaslat szövege Általában egy forduló (tv. javaslatról), de általános és részletes vita - általános vita: szükségesség, részletes vitára bocsáthatóság először: előterjesztő (korm.: expozé), ha nem: első felszólaló; kijelölt biz. javaslata (+ kisebbségi vélemény); érintett biz.-ok javaslata képv. csoportok, függetlenek előterjesztő viszontválasza módosító javaslatok: ált. vita lezárásáig kijelölt bizottságnak ha nincs > részletes vita nincs > döntés - általános vita: szükségesség, részletes vitára bocsáthatóság először: előterjesztő (korm.: expozé), ha nem: első felszólaló; kijelölt biz. javaslata (+ kisebbségi vélemény); érintett biz.-ok javaslata képv. csoportok, függetlenek előterjesztő viszontválasza módosító javaslatok: ált. vita lezárásáig kijelölt bizottságnak ha nincs > részletes vita nincs > döntés

8 Az Országgyűlés szerkezete és működése - részletes vitára bocsátás vagy 30 napon belül átdolgozás további mód. javaslatok: csak kapcsolódóak a kijelölt bizottsághoz előterjesztő > zárószavazásig: visszavonás (részletes vita lezárása után OGY hozzájár.); v. átdolgozásra visszakérés részletes vita lezárása - szavazás a mód. javaslatokról (kormány OK: egyben, frakcióvezető: max. 3 külön) - zárószavazás (min. 5 nap): megkezdése előtt koherenciazavar (alk. ügyi biz.) részletes vita lezárása - szavazás a mód. javaslatokról (kormány OK: egyben, frakcióvezető: max. 3 külön) - zárószavazás (min. 5 nap): megkezdése előtt koherenciazavar (alk. ügyi biz.) Aláírás: 15 (5) napon belül: - aláírás - politikai vétó - alk. vétó Aláírás: 15 (5) napon belül: - aláírás - politikai vétó - alk. vétó

9 Köszönöm a figyelmet!