Tiflokartográfia kutatások gyakorlati alkalmazása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A május 26-i előadás összefoglalója
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Pályázati megbeszélés a résztvevő összes kollégának BRAVIA TEREM, JÚNIUS 18. KÉSZÍTETTE: KATONA KRISZTINA TÁMOP /
A külföldi továbbképzések módszertana, menedzsmentje, hasznosítása ( BI 2000 és BioGIS 2005 projektek) A Leonardo program mint a szakmai tanár(tovább)képzés.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
TÁMOP A/ projekt:„SZIGET, AMELY BEFOGAD” – AZ INKLUZÍV ELLÁTÁS EGYÜTTMŰKÖDŐ, EGYMÁSRA ÉPÜLŐ MODELLJE SZOLNOKON.
KAPOSVÁR ÉS AZ AKADÁLYMENTES TURIZMUS. A „Tapintható város” Szociális és Munkaügyi Minisztérium 1.4 M Ft ( 70%-30%) Vakok – és gyengénlátók számára.
/csillagászati modellezés a gyakorlatban/
A matematikatanítási kutatások néhány kutatás-módszertani kérdése Mennyire zavarja az oktatási folyamatot az oktatási kísérlet? Dr. Munkácsy Katalin ELTE.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Hagyományos szemléltető eszközök
Objektumkutatáson alapuló térinformatikai modell kialakítása MiniComp Kft. Pécsi Tudomány Egyetem – PMMFK-MIT.
VÁLTOZÁSOK EURÓPA TÉRKÉPÉN ÚJ NEMZETÁLLAMOK: OLASZORSZÁG, NÉMETORSZÁG
Munkácsy: Krisztus-trilógia. Munkácsy Mihály életművében kétségkívül a Krisztus-trilógia jelenti az egyik csúcspontot, még akkor is, ha a három mű együttes.
Tájékozódás a földi térben
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM TÁMOP /2/B KMR PÁLYÁZAT
Az elektronikus aláírás állami elismerése
Így tanítanám a kördokumentumok készítését
Comenius Comenius programokról általában Az egész életen át tartó tanulás Európai Uniós program egyik pályázati egysége: 1.Iskolai Együttműködések.
Készítette: Vitéz Veronika Szegedi Tudományegyetem
Minta a beadandó feladathoz
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
Bevezetés. A jó pap holtig tanul – tartja a mondás A múlt század közepéig azonban, általában, csak azokra az emberekre volt ez igaz,  akiknek a génjeiben.
Királyhelmec Iván Evelin Projekt.
Diagnosztika és fejlesztés – integrációs folyamat - avagy a jövő tennivalói.
Szelektív hulladékgyűjtés az iskolában „Polgár az Európai Demokráciában” OTV 2007/2008 Készítette: Mókus örs.
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
J. Ignaz von Felbiger: Normaiskola
Fogalmak Térben görbült felület: nem fejthető síkba
Térképszerű ábrák csoportosítása megjelenésük szerint
Térképészeti alapfogalmak, a térképek csoportosítása
Térképészeti alapfogalmak, a térképek csoportosítása
Zentai László: Térképészet Térinformatika sáv Térképészet Zentai László Eötvös Loránd Tudományegyetem Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszék
Zentai László: Térképészet Térinformatika sáv Térképészet Zentai László Eötvös Loránd Tudományegyetem Térképtudományi és GeoinformatikaiTanszék
Kogutowicz Manó glóbuszai
Burgenland és történelmi atlasza valamint az 1941-es atlasz Hegedüs Ábel HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum MFTTT (GKE), május.
Szemmozgáskövetési rendszer fejlesztése és térképészeti alkalmazása Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszék, Eötvös Loránd Tudományegyetem Dr. Török.
Készítette: Ábelné Pintér Éva
Deutsch hat Zukunft A német nyelvnek van jövője.
Lukács Oktatási Központ
Szeretettel köszöntjük a Szakmai Konferencia résztvevőit.
Iskolaszociológia Az iskola világa Iskola és közösség
Mi így gyűjtjük a szemetet
Az ősi tudomány Geodézia Készítette: Jakab Csaba Lóránd.
Weöres Sándor Általános Iskola és Művészeti Iskola
Készítette: Nagy Fruzsina,Czinege Ágnes,Habuczki Milán
Közösségi portálok használata Tepszis Barbara 8/A Salamon Róza (felkészítő tanár) Dr. Török Béla Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola,Egységes.
Iskolai számítógépes hálózat bővítése Készítette Tóth László Ferenc.
Térképészeti alapfogalmak, a térképek csoportosítása
Plakát Ha lehet, akkor ez 1.oldalon lévő mintából kellene plakátot készíteni A szöveg középen : Kabát akció!, mellette a piros alapú logo A divat.
A tematikus térképek ábrázolási formái Zentai László: Térképészet
LEGO Dacta program.
Ismereteink 70%-át látás útján szerezzük.
Mit mesél a Bécsi-erdő? Deutschlehrerkurs ActiLingua Academy, Bécs, Ausztria A projektet az Európai Unió támogatta. A bemutatóban megjelentek nem szükségszerűen.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
Léon Foucault Készítette: Szarvas Attila 9.c. Tartalom jegyzék Léon Foucault élete röviden Munkássága Foucault inga felépítése/története Foucault inga.
Dokumentumkészítés és az OpenOffice.org Dokumentum írás és szerkesztés: Az OOo európai nézőpontból Dr. Banai Miklós ODFA Hungary, elnökségi tag MultiRáció.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
Vakok és Gyengénlátók Közép- Magyarországi Regionális Egyesülete Cím: 1146 Budapest, Hermina út 57. Tel: (1) Web:
A SZÖVEGSZERKESZTÉ S ALAPJAI I. KÉSZÍTETTE: TÓTH MIKLÓS OKTÓBER 30.
A felvilágosult abszolutizmus
- Mobil navigáció látássérülteknek -
Radványi Mihály - Doktorizom! -.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Az európai nagyvárosok népesedés szerinti típusai
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A felvilágosodás elterjedése
Mobilsuli program a Mobkom X Egyesülettel
Előadás másolata:

Tiflokartográfia kutatások gyakorlati alkalmazása

Történeti áttekintés Rövid nemzetközi áttekintés 1752: első tapintható földrajzi térképet készítette Niessen iskolai tanár 1752: első tapintható földrajzi térképet készítette Niessen iskolai tanár 1784: első speciális iskola (Párizs) 1784: első speciális iskola (Párizs) XIX. század eleje: Louis Braille pontírás XIX. század eleje: Louis Braille pontírás 1870-es évekig:fából készült, nagyméretű falitérképekkel oktattak 1870-es évekig:fából készült, nagyméretű falitérképekkel oktattak 1884: Matthias Kunz szerkesztette az első kézi, tapintható, papír térkép, Braille-írás nélkül 1884: Matthias Kunz szerkesztette az első kézi, tapintható, papír térkép, Braille-írás nélkül 1930: első Braille-írásos atlasz 1930: első Braille-írásos atlasz XX. század második fele: vákuumnyomásos eljárás XX. század második fele: vákuumnyomásos eljárás 2004: Swell-papírra készítettek atlaszt (Lengyelország) 2004: Swell-papírra készítettek atlaszt (Lengyelország) Napjainkban: térinformatikai programmal szerkesztett térképek (Bécs) Napjainkban: térinformatikai programmal szerkesztett térképek (Bécs)

Történeti áttekintése A magyar taktilis térképek rövid áttekintése 1872: Állami Nyomda térképrészlege dombortérképeket állított elő 1872: Állami Nyomda térképrészlege dombortérképeket állított elő 1900: Kogutowicz Manó gipszöntéssel sokszorozott térkép 1900: Kogutowicz Manó gipszöntéssel sokszorozott térkép XX.sz. eleje: papírból készítettek térképeket a Vakok Iskolájának pedagógusai XX.sz. eleje: papírból készítettek térképeket a Vakok Iskolájának pedagógusai 1983: Bíró József és Buga László aluljáró térképek 1983: Bíró József és Buga László aluljáró térképek Napjainkban: CNC-technológia Napjainkban: CNC-technológia

Vakok Óvodája, Általános Iskolája, Speciális Szakiskolája, Módszertani Intézménye, Diákotthona és Gyermekotthonában található taktilis térképek, földgömbök

A Gyengénlátók Általános Iskolája, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye és Diákotthonában található taktilis térképek

Diplomamunka

Taktilis térképnek a következő jellemzőkkel kell rendelkeznie: Egyszerű geometriai formák, folytonos vonalak papír vagy műanyag alapú megfelelő méret: A3 élénk színek, erős kontrasztok nem célszerű a túl sok információ jelek száma (nem lehet egymásra és túl közel rajzolni) Térképen szereplő elemek kiemelkedéseknek nem szabad 0,3 mm-nél kisebbnek lenni Szövegeket optimális mennyiségre kell minimalizálni Braille-írás rövidítése Méretarányt vonalas léptékkel célszerű megadni Északi irányt egyedi jellel kell feltüntetni

Nemzetközi kutatások Német nyelvterület Német nyelvterület Ausztria (Bécs)Ausztria (Bécs) SvájcSvájc Európai UnióEurópai Unió NémetországNémetország

Lipcse Deutsche Zentralbücherei für Blinde Taktilis térképek módszerei: Taktilis térképek módszerei: Pontírás normál papírraPontírás normál papírra Swell-papírSwell-papír Műanyag (vákuum nyomás)Műanyag (vákuum nyomás)

Lipcse Deutsche Zentralbücherei für Blinde Előállítás: Előállítás: PontírásPontírás

Leipzig Deutsche Zentralbücherei für Blinde Előállítás: Előállítás: Térképek, ábrákTérképek, ábrák

Lipcse Deutsche Zentralbücherei für Blinde

Leipzig Deutsche Zentralbücherei für Blinde

Hannover Verein zur Förderung der Blindenbildung VzFB fő célja a tájékozódás segítése VzFB fő célja a tájékozódás segítése

Hannover Verein zur Förderung der Blindenbildung

Gyakorlati megvalósítás Speciális atlasz látássérülteknek vakoknak gyengénlátóknak

Speciális atlasz gyengénlátóknak Általános földrajzi térkép Általános földrajzi térkép

Speciális atlasz gyengénlátóknak Közigazgatási térkép Közigazgatási térkép

Speciális atlasz gyengénlátóknak Közigazgatási térkép Közigazgatási térkép

Speciális atlasz gyengénlátóknak

Tapintható atlasz vakoknak

Köszönöm a figyelmüket!