A hazai szociális képzések helyzete a változó környezeti feltételek között „Jósolni bélből” TÁMOP /2-C Patyán László DE EK
A szociális képzések expanziója (2011-ben 23 képzőintézmény, még több képzőhely) A folyamat még nem zárult le…
Bolognai Felsőoktatási Térséghez való csatlakozás hatásai Alapképzést folyatók számának további növekedése Mesterképzések számának növekedése (eltérő ideológiai irányok) DE Alap- és mesterképzések nem jelennek meg, nem válnak szét az alkalmazási szabályokban Kompetenciák nem tisztázottak Kvázi szakirányok eltűnnek az alapképzésben Szakirányok, és specifikáció a mesterképzésben Specifikáció iránti igény: szakirányú továbbképzések
Tények Állami támogatott hallgatói létszámok alakulása egyes képzésekben 2012
Tények Részidős képzések költségtérítési díja (300 – 450 eFt/év) (Forrás: Felvi.hu)
Állami támogatott helyek? „Vigyázat! Csalok!” Rodolfo 2011-ben 329 fő nyert felvételt ANA helyre (szociális munka) (felvi.hu) A sokat emlegetett tömegképzéseknek vége a képzési területen 2011-ben a felvételi adatok alapján a társadalomtudományi képzési terület nincs az első 20-ban (felvi.hu) Támogatott keretszámok: , ebből társadalomtudományi területre 1000 fő. Jelentkezési adatok: összes túljelentkezés 16-szoros. Állami nappali képzésre tízszeres, első helyre nyolcszoros.
Forrás: Hámori Péter 2011.
Néhány intézmény első helyes jelentkezési adatai 2012 (szociális munka, szociálpedagógia ANA) (felvi.hu)
A szakma útja (kompetenciák, irányok, kényszerpályák) „Szolgáltató” szociális munka Materiális szolgáltatások és ügyintézési kompetenciák „Kilenc sovány tehén egymást feji”
A szakma útja… Hatósági, kötelező funkciók A problémák újragondolása elmaradt „Már a jövő sem a régi” (Falfirka a Nevelési Tanácsadó oldalán Nyíregyházán) A társadalmi jelző funkciók, társadalompolitika alakító (szakértő) funkciók gyengülése
Állami szerepek -Miért buknak meg a szakmapolitikai stratégiák? -Bizonytalan gyorsan változó szakmapolitikai légkör -„Újraállamosítás” (Gyekiczki, 2009) -A „szociális” és „társadalomtudományi” fogalmak „újraértelmezése”? -Múlt értelmezés (NSZK)
Kormányzati szándékok Elemzések folytak… Leginkább racionalizálási próbálkozások Ideológiai alapok: Ki a megrendelő?
Hol lehet dolgozni? Alkalmazási szabályok nem követték a Bologna folyamatot Egyedi jogalkotási gyakorlat (medve halállistája) Kell – e a diplomás? Milyen diplomája legyen? Vagy mindegy?
Érdekek képviselete „Én az egyenlőség barátja vagyok” Regős Bendegúz Szakmai szervezetek gyengülése Új értékek, új alapok, civil kurázsi?
Köszönöm a figyelmet!