Magyar politikai gondolkodás története 2009-2010-es tanév, 1. félév.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÖZÉPKOR (V.- XV. SZÁZADOK)
Advertisements

A törvényhozó Nagy Lajos
Magyar politikai gondolkodás története es tanév, 1. félév.
Magyar politikai gondolkodás története es tanév, 1. félév.
„Meghiúsult reformok és forradalom Franciaországban”
Tudás, közösség, hatalom
Az Aranybulla mozgalom és a magyar rendiség kialakulása
Az újjáépítés kora a Magyar Királyságban
Magyar politikai gondolkodás története es tanév, 1. félév.
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
„vissza a természethez!”
Az Aranybulla.
Államalapítás.
Mária Terézia
MAGYARORSZÁG A SZÁZADBAN
Az Ókori Kelet világnézete
Demokrácia és diktatúra
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Árpád-házi királyaink
A felvilágosult abszolutizmus
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
Az államhatalom terjedelme és korlátai
Felvilágosodás Bevezető óra.
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
Az etruszkok Kik ők? Honnan jöttek? Mi jellemző rájuk? Hogyan éltek?
Az áprilisi törvények és a Batthyány-kormány működése
Bevezetés a magyar alkotmány- és jogtörténet tanulmányozásába
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
A köztársasági Róma.
Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések HOGYAN HASZNÁLD A PTC OLDALAKAT?
Az ókori Róma.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer Alaptörvény - vázlat Alaptörvényvázlat.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Alapfogalmak, definíciók
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Hispániai rendi gyűlések
AMIT SZENTKORONA A MÁNAK ÜZEN PROF. DR. DR. VASS CSABA.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Gazdaság és társadalom változása a korai középkorban
A magyarországi pártrendszerek változásai a 20. században
A közösség ereje. Mi az e-demokrácia gép? Hogyan működik a gép? Mire szeretnénk használni ezt a gépet? Mi a 42? Kikből áll a 42? Mit szeretne a 42? Miről.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
1. Magyarország Európában
Népek és népesség az Árpád-kori Magyarországon
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök alapszak (BSc) 2014/2015,
Magyarország a korai feudalizmus korában
Történelmi áttekintés. Uralkodások – 18. század I. Péter ( –1725)
Mezey Barna Egyetemi tanár
Az Aranybulla mozgalom és a magyar rendiség kialakulása.
Nagy Lajos Nagy Lajos, a lovagkirály A király jövedelmei az Anjouk idején.
Rendszerváltás Diktatórikus államberendezkedés demokráciává alakul Magyarországon ezt a folyamatot rendszerváltásnak nevezzük. Magántulajdon Hosszú,
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
4. Az Alkotmány.
A rendi monarchiák kialakulása
A sztyeppei vándorlás szakaszai
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
A királyság újjászervezése: Károly Róbert
Közép- és Kelet-Európa, a Balkán a XI-XIII. sz.-ban
Az újjáépítés kora a Magyar Királyságban
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Jog- és állambölcselet I.
A politikai rendszerek tipológiája I.
Előadás másolata:

Magyar politikai gondolkodás története es tanév, 1. félév

4. téma Törvény és kormányzás az Árpád- korban

A 4. téma felépítése  Elméleti bevezető  A „politika” előtt  Az „állam” előtt

Elméleti bevezető: „politika” és „állam” fogalmainak hiánya a középkorban A középkori politikai gondolkodással kapcsolatos egyik legnagyobb kihívás, hogy megértsük, miként láthatták a saját politikai világukat a középkori emberek, ha egyszer nem álltak rendelkezésükre olyan szavak illetve olyan fogalmak mint a „politika” vagy az „állam”

Elméleti bevezető: mi a jelentősége a politika és az állam szavak hiányának? R. Koselleck (német fogalomtörténész, ) elmélete szerint: - szó és fogalom nem azonos, - két korban hasonló szó jelenthet egészen más fogalmat: ugyanazt a fogalmat más és más szavak is jelölhetik, de egy szó megjelenése árulkodhat a fogalmak változásáról is azért

Elméleti bevezető: milyen fogalmi eszközök állnak rendelkezésre a középkorban a politikai reflexió számára? Joseph Canning szerint  Biblia (sajátos, az egyház által értelmezett, allegorikus módon),  római jog (12. századtól a „középkori reneszánsz” keretében, de korábban is szokásjogként és az egyházi jogon keresztül),  kánonjog (egyházjog, 13. századtól Gratianus nyomán új erőt nyert),  helyi szokások (sokszor római jogi alapon, nemzetközileg elterjedő nézetek pl. hűbéri viszonyok, félszabad, nemszabad státusú népességre vonatkozó elképzelések)  arisztoteliánus filozófia

A politika előtt: a politika középkori fogalomtörténete Nicolai Rubinstein ( , német születésű brit történész) szerint:  politika szó: görög eredetű, a városállamok kormányzására utal, Arisztotelész: Politika c. művéből ismert  a politika szót a középkorban sokáig nem használják,  12. században, arab közvetítéssel, megismerik és előbb latinra fordítják Arisztotelész műveit, pl. Moerbekei Vilmos a Politikát, rajta keresztül terjed el a skolasztikus filozófiában és meghagyják a latin szövegben is a görög szót  Miért terjed el? mert megjelenik egy új típusú politikai gyakorlat, amelynek leírására alkalmas, pl. a híres angol jogász John Fortescue ( ) különbséget tesz „regaliter” (királyi) és „politice” (politikai) kormányzás között, s az utóbbiba beleérti a politikai közösség egészét

A politika előtt: mit tekintünk mi, utólag visszatekintve középkori politikának? Mit jelölünk mi a politika szóval a középkori társadalmak életéből? Sok mindent, és a 13. század utánról is többet, mint a késő- középkori politikafogalom. Pl.  a monarchikus kormányformát,  eltérő státusú csoportokra tagolódó társadalom belső viszonyait,  a normákat a társadalom működésével kapcsolatban,  a vitákat a különféle hatalmi centrumok között. Az ezekről való gondolkodást pedig politikai gondolkodásnak tekintjük.

A politika előtt: mi volt a középkori politika tárgya?  Az eszmetörténész McIlwain ( ) sokat vitatott megkülönböztetése szerint iurisdictio és gubernaculum elegye  - iurisdictio: a törvényeknek alávetett uralkodás  - gubernaculum: a kormányzás, azok az ügyek, ahol a király hatalma abszolút, belátására vannak bízva tettei.  Szemben végrehajtás, törvényhozás, igazságszolgáltatás modern megkülönböztetésével, a középkorban a legtöbb politikai kérdést (pl. viták eldöntése városok, nemesek stb. között, adózás) igazságszolgáltatásnak tekintenek. - Miért? Vélhetően azért, mert szerintük a világ alapvetően jól elrendezett (Isten révén), az emberek rosszak, ezért a normák betartatása, nem a világ megváltoztatása a feladat.

A politika előtt: a iurisdictio alapjai 1. isteni kinyilatkoztatás, 2. a természet törvénye (utóbbi is Isten akaratának kifejezése) 3. statutum, constitutio – a király hozza, konszenzust feltételezve (lásd 2 b pont!), sokszor privilégiumot ad valakinek, elvileg nem a jog megváltoztatása, hanem „jobbítása”, valamilyen, a gyakorlatban megfigyelt probléma orvoslása 4. szokásjog – eredete „ősi idők”-be vesz (gyakorlatban 1- 2 nemzedék alatt kialakul), a tartós használat igazolja a helyességét, a jogtörténész Otto Brunner szerint egy-egy országot elsősorban a rá jellemző szokások határoznak meg, egy ország nem más mint „szokásközösség” a középkorban

A politika előtt: a iurisdictio alapjai (folyt.) 5. Római jog:  megkülönböztetik a római jogot és a szokásjogot használó vidékeket (pl. Dél- vs. Észak-Franciaország, vagy Németország vs. Magyarország), a római jogot komplex szokáson és statútumokon alapuló jognak tekintik, amit szerintük a római hódítás terjesztett el.  Valójában néhol tovább él a középkorban szokásjogként,  a 12. században „újrafelfedezik”, a bolognai egyetem jogászai, akik a német-római császár pártján állnak, és mint „glosszátorok”, értelmezik és saját korukra alkalmazzák a római jogot, és a nagyhatalmi célokat ápoló Barbarossa Frigyes formálisan is „újra bevezeti” a birodalomban.  A római jog hatályának politikai jelentősége is van, a német-római császárok néha a római jog érvényességének elismertetésével fejezik ki uralmi igényüket, a római jog hiánya az adott ország függetlenségének jele  sok helyen a római jogot a helyi jog hézagainak kitöltésére használják pl. egyházjog

A politika előtt: kikről szólt a középkori politika? A mai politika elvileg egy ország minden polgáráról szól, ez azonban az általános választójog elterjedése (19. század) óta van csak így. Bolla Ilona ( ) szerint: 1) az Árpád-kor gondolkodásában a társadalom két nagy csoportja a szabadok (liberi) és a szolgák (servi)  liber: szabadon költözhet, házasodhat, beleszólhat közügyekbe (országosan pl. I. Béla országos gyűlésén, vagy megyékben), vérrel vagy pénzzel járul hozzá az ország védelméhez, pereskedhet; létezik teljes szabadság (aurea vagy plena libertas) vagy korlátozott szabadság; a szabadok között vannak közrendűek és nemesek (nobilis), saját birtokkal rendelkező vagy más birtokán élők is  servus: valakinek (király, világi úr, egyház) tulajdona, bár személyként van elismerve (szemben a római joggal)

A politika előtt: kikről szólt a középkori politika? (folytatás) 2) A 14. századra átalakul a társadalom. Létrejön a nemesek (nobilis) és a közrendűek (ignobilis) különbsége.  Az ignobilisek a 14. századtól majdnem mind liberek (lassan kihal a servus réteg), de kiszorulnak előbb az országos majd a megyei politikából.  A 13. század politikai harcaiban a politikai közösség szerkezete átalakul: szabadok egy része mint királyi szerviens különbözteti meg magát (lásd Aranybulla), majd létrejön belőlük és a régi nemességből az új nobilitas (1267.évi törvények), ők lesznek a megyei és az országos politika szereplői.

Az állam előtt: a politikai intézmények a középkori politikában Léteztek-e absztrakt entitások, intézmények a politikában vagy pusztán személyközi viszonyokként fogták fel hatalmi viszonyokat? Főként német szakirodalom szerint a minket érdeklő korban voltak már, pl.  egyház („corpus Christianorum”),  király (Kantorowitz fogalma, a „király kettős teste”),  ország („regnum” mint lakók összessége vagy mint testület).

[Exkurzus: a „nomádállam” problémája] Kristó Gyula egyik előadásában feltette a kérdést: tekinthető-e valamilyen értelemben államnak az „államalapítás” előtti nomád magyar hatalmi struktúra? Válasza: igenis, nem is.  Igen:  a nomád politikai struktúrát a nomádok és a külvilág is a civilizált képek politika struktúráival azonosítja pl. türk él terminus a türk nomádállamra és Kínára, a kínai kuo terminus Kínára és a türk birodalomra  Bíborbanszületett Konstantin császár szerint a magyarok törzsszövetsége a kazárok hatására átalakul és létrejön a kettős fejedelemség, továbbá a magyaroknak több nép is aláveti magát  Nem: a „nomádállam” Kristó szerint a honfoglalás után dezintegrálódik és a kortársak maguk is tudják, hogy Szent István német segítséggel valami radikálisan újat hoz létre

Az állam előtt: az uralom alapjai  A század előtt Európában alapvetően monarchikus berendezkedésű és keresztény jellegű politikai struktúrák vannak,  mindenki magátólértetődőnek tekinti, hogy egy ember uralkodik  Az azonban már kérdéses, honnan ered az uralom joga, legitimációja?

Az állam előtt: az aszcendens és a deszcendens hatalomfelfogás  Walter Ullmann ( ) elmélete a kétféle hatalomfelfogásról a középkorban:  - deszcendens: „leszálló”, azaz végső soron – közvetlenül vagy valamilyen világi közvetítő hatalmon keresztül – Istentől eredő) és  - aszcendens: felemelkedő, azaz a kormányzottak felhatalmazásából származó).  Ullmann szerint a deszcendens felfogás a meghatározó a középkorban: a király „Dei gratia” uralkodik. De vannak kivételek: pl.  - a király koronázásának része egy formális kikiáltás a nemesek által („akklamáció”) és  - a király a törvényeket még a rendi kor előtt is az előkelők „konszenzusára” támaszkodva hozza (van aktív formája – tanácsadás, valamilyen gyűlés keretében és passzív formája – a király akaratának meghallgatása és tudomásul vétele gyűléseken). Ennek a konszenzusigénynek részben római, részben hűbéri jogi forrásai vannak, részben az isteni világrenddel való azonosulást fejezi ki, részben gyakorlati célja van – a végrehajtatás megkönnyítése.

Az állam előtt: a szentkorona-tan  Érdemes megemlíteni, a középkori magyar felfogás is alapvetően olyan lehetett, mint Ullmann írja  A 19. század végi magyar jogtörténészek által rekonstruált szentkorona-tan, ha létezett volna, egy erősebben, bár nem teljesen aszcendens felfogást képviselt volna (mert szerves kapcsolatot feltételezett a nemesség mint nép beleegyezése és a király mint uralkodó hatalma között), de Eckhart Ferenc, Péter László, Kees Teszelszky nyomán tudhatjuk, hogy a szentkorona-tan létező és történetileg nagy változásokon átesett alkotmányjogi elemek (a korona tisztelete, a koronázás jelentősége, a században nemesi túlsúllyal megszilárduló rendi alkotmányosság stb.) túlinterpretálásából született fikció, amely egy középkori magyar nemesi demokrácia és egy „organikus állameszme” feltételezésén alapult

Az állam előtt: az isteni legitimációtól a lex regiáig  Ullmann szerint  teokratikus: 11. század előtt uralkodó felfogás a az uralkodó: hatalma közvetlenül Istentől való, a király defensor fidei vagy vicarius Christi  hierokratikus: a 11. században VII. Gergely pápa reformjai teremtik meg. Egyházi és világi hatalom alapvető különbségét hangsúlyozza: isteni felhatalmazást csak Szent Péter azaz a pápai hatalom közvetítésével kapnak a királyok, akik így neki vannak alávetve.  római jogi felfogás: a században a német-római császári hatalom római jogi alapokra helyezett felfogása, amelynek a bolognai egyetem jogászai a fő képviselői. A király a lex regia alapján abszolút hatalommal bír  Nota bene: az első jellemzi Szent István működését, a második Szent László és Könyves Kálmán korában jelenik meg itthon és a 12. században végig erősen hangsúlyos, a harmadik a 13. századi magyar politikában jut szerephez, miközben ez egyháznak páratlanul erős súlya van a magyar politikában ebben a században

Az állam előtt: a hűbériség  A hűbériség szerepét régen túlértékelték a középkorral kapcsolatban (innen a „feudalizmus” mint korjelölő kifejezés), de azért nem szabad lebecsülni sem  Hűbéri felfogásban az uralkodásra való felhatalmazások hierarchikus viszonyban vannak egymással. Vannak hűbérurak, akiknek vannak hűbéresei, akik maguk is lehetnek mások hűbérurai. A hűbérúri hatalom a „szuzerenitás”.  A hűbéri viszony beleegyezésen (eskün) alapul, kölcsönös jellegű: szolgálatért és hűségért védelem és gondoskodás jár. Vitatott kérdés, volt-e Magyarországon hűbériség? Mostanában inkább nemleges választ szokás adni, s azt szokás mondani, bizonyos intézmények, elsősorban a „familiaritás” működött a hűbériségre távolról emlékeztető módon.

Az állam előtt: az „ország” fogalmának felemelkedése A rendi gondolkodás elterjedése révén jelenik meg az adott területen lakó privilegizált csoportok, azaz a rendek (egyháziak, nemesség és polgárság többnyire, néhol a parasztok is külön rendet alkotnak) összessége által alkotott „ország” mint szerves egész fogalma. Mi a rendi ország sajátossága?  A politikai közösség egészét, az országot (regnum) a rendek összessége képezi,  s őket a rendi országgyűlésben összegyűlt képviselőik reprezentálják.

Az állam előtt: a rendi gondolkodás kialakulása  Gerics szerint két ideológiai fejlemény találkozása vezet a rendi képviselt kialakulásához:  - a római jogi császárfogalom minden királyra alkalmazott ‘rex est imperator regni sui’ felfogásának elterjedése a században, eszerint a királynak teljhatalma van.  - a római jogban a testületek leírására használt universitas fogalmának alkalmazása a középkori rendekre és a rendekből összeálló regnumra, országra.  Mi az universitas?  Önálló jogi személy, perben szereplő lehet, saját jelképei (pl. pecsét)  vannak és jogi képviselői lehetnek. Ez a rendi képviseleti országgyűlések kiindulópontja.

Az állam előtt: a rendi politikai berendezkedés modellje Gerics szerint a rendi alapú politizálás egy dualista hatalmi modellt feltételez:  - a király szuverén uralkodóként képviseli az országot, nincs felette senki, ő a politika egyik szereplője  - a rendekből álló ország a másik szereplő. Az ország bizonyos jogai elidegeníthetetlenek és senki más nem dönthet felőlük, mint az ország maga.

Az állam előtt: a rendiség első megjelenése Magyarországon  A 13. század végének nagy politikai válságára válaszként az egyház III. András alatt egy rendi alapú politikai berendezkedés kialakításával próbálkozik, hogy az ország helyzetét stabilizálja  Ennek során országgyűléseket tartanak, a nemesség, a bárók és az egyház részvételével működő királyi tanácsot alakítanak, a kísérlet végül elbukik

Az állam előtt: magyar politikai struktúrák az Árpád-korban és az Anjou-korban  Engel Pál szerint a századi magyar politikai struktúra három egymás mellett álló pillérre épül:  - A királyi hatalom a mintegy 150 királyi várra és várbirtokokra támaszkodva az egész országban jelen van, egy kiválasztott nemesi elit, az udvari nemesség segíti a kormányzásban a honor intézménye révén  Az egyház az egész országban jelen van birtokai és intézményei révén, az egyházi birtokok egy párhuzamos Magyarországot alkotnak (pl. egyházi nemesség, azok önkormányzatai stb.)  A nemesség sok tekintetben teljesen autonóm módon tevékenykedik, a vármegyék nem állami igazgatási szintek, hanem a helyi nemesség önkormányzati vagy érdekképviseleti szervei.  Sokan vitatták, vajon jogosult-e ez a leírás (pl. Gerics József, Szűcs Jenő).

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!