Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
Szakmai Tanácskozás Miskolc
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
A kormányzat szerepvállalása a kibervédelemben Dr. Rétvári Bence államtitkár Változó környezet, változó biztonság - Kiberfenyegetések kihívásai napjainkban.
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Siófok szeptember 17.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
Stratégiai tervezés.
Családi napközi.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Új kihívások a katasztrófavédelemben
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Segélyezési rendszer átalakítása
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A járási rendszer megújítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
Megújulás Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció
Jogszabályváltozások az év fordulóján!
Integrált közösségi szolgáltató terek
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
„Híd a jövőbe” Utak és lehetőségek a szociális ellátásban a valódi értékek mentén Szociális Igazgatók és Szakemberek Magyarországi Egyesülete XII. Nemzetközi.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
NEMZETI SZOCIÁLPOLITIKAI KONCEPCIÓ 2011
Dudás Zoltán Gyermekvédelmi és Gyámügyi Főosztály
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Nyitrai Imre szociálpolitikáért felelős helyettes államtitkár
A projekt általános szakmai célkitűzései
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szarvák Mónika Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztálya
Családtámogató ellátások
Hajléktalanügy 2015 Hajléktalanellátás Országos Konferenciája
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
1 „Út a munkához” program Szűcs Erika november 24. Budapest.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában Pirisi Károly főigazgató Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
A járási rendszer megújítása
A szolgáltatási törvény előkészületei 2011
„Út a munkához” program tapasztalatai
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció 2011 - 2020 Szakmafejlesztés a Gyermekvédelemben Országos Gyermekvédelmi Konferencia Budapest, 2011. május 12-14. Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció 2011 - 2020 Nyitrai Imre helyettes államtitkár Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális, Család- és Ifjúságügyért felelős Államtitkárság

A megújulás folyamatának lépései… 2009. ősz – 2010. tavasz Konzervatív Szociálpolitikai Nyilatkozat / szakpolitikai program Nemzeti Ügyek Politikája - kormányprogram 2010. nyár - ősz átmeneti jogalkotás – Parlament nyári és őszi üléseire Új Megegyezés - 2010 2010. tél – 2011. tavasz Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció (tervezet) Széll Kálmán Terv végrehajtása 2011. nyár - ősz Új jogszabályok (szolgáltatások, segélyek/ támogatások, gyermek-védelem) Az átmenet szabályozása 2012. január 1. HGCs TAJ drága, bonyolult és fölösleges gondozási szükségletvizsgálat megszüntetése túlzott adminisztráció visszaszorítása évtizedes „elmaradások” felszámolása ésszerű és életszerű szabályozás a szakma véleményének figyelembevételével új szervezeti struktúra elindítása engedélyezési rendszer átalakítása (Kormány- hivatal – Szociális és Gyámhivatal) ellenőrzések egységesítése (Magyar Állam- kincstár + NRSzH + SzGyH + … ) kapacitásszabályozás a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatalhoz telepítve új finanszírozási és nyilvántartási rendszer

Háttér és helyzetértékelés A rendszerváltás adósságainak felszámolása (új Alkotmány, az állami szerepvállalás újragondolása, korszerű megoldások) Fenntarthatóság: kényszer és lehetőség Tervezhetőség megteremtése: megszülethet a szociális ágazat közép- és hosszútávú stratégiája A korábbi időszak sodródását, a szociális terület leépülését és kivéreztetését a koncepciótlanság okozta Előzmények és a szakma figyelembevétele A Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció, mint iránytű A szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások, valamint a segélyezés és támogatások új szabályozási kerete 3/20

Alapelvek és értékek Determinációk és kihívások: demográfia, munkaerőpiac, szegénység és eladósodottság, végzettség és képzettség, integráció, szolidaritás, egyenlőtlenségek Az egyén, valamint a család elsődleges felelőssége, az állam másodlagos, de közvetlen szerepvállalása Igazságosság és méltányosság Átlátható, célorientált és eredményes ellátórendszer A foglalkoztatás (munkaerőpiac és közfoglalkoztatás) elsődlegessége – aktivitásra ösztönzés A közösségi erő újraértékelése és erősítése Kiemelt célcsoportok és élethelyzetek Tervezhető és irányítható szociálpolitika 4/20

Élethelyzetéből, állapotából, körülményeiből adódóan a célcsoport tagja: egyedülálló idős; fogyatékossággal élő; veszélyeztetett gyermek; egészségkárosodott, tartós beteg személy; lakhatásában veszélyeztetett vagy fedélnélkülivé vált személy stb. Szükséglet és rászorultság Személyes esetéhez leginkább kapcsolódó segítség: esetmenedzsment folyamán születő döntés Kivétel: gyermekvédelem (hatósági eljárással induló ellátások, szolgáltatások) Családjához, lakókörnyezetéhez legközelebbi ellátás Egyéni és családi (tartási) kötelezettségek Kliens, ügyfél, ellátott, gondozott, nevelt, rászoruló, lakó, szerhasználó … 5/20

Segélyek és támogatások – pénzben és természetben Szociális számla: valamennyi szociális juttatás (később: családtámogatás, táppénz stb.) és a szolgáltatások állami támogatási összege is láthatóvá válik Összes „bevételből” számított, garantált minimum bevétel és maximált összeg Bizonyítékon alapuló megítélés – együttműködéshez és egyéb feltételekhez kötés Természetbeni támogatások elsődlegessége – elsősorban a lakhatás védelme és a gyermekek szegénységének csökkentése érdekében A szolgáltatások alternatívája Középtávon a rendszeres támogatások a járási hivatalokhoz telepítve Települési szinteken: szakhatósági segítség + krízisellátás Segélyek és támogatások – pénzben és természetben 6/20

Szociális szolgáltatások új rendszere Elsődlegesség az otthonközeli vagy hozzáférést biztosító szolgáltatásoké (tanácsadás, támogató esetkísérés, étkeztetés, szállítás, személyi segítés, otthoni felügyelet, fejlesztő és felkészítő tevékenység …) Szolgáltatási rendszer = az egyes szolgáltatási elemek kombinációja Szolgáltatáscsomagok: a merev intézményi határok feltörése Lakhatást nyújtó szolgáltatások csak a legindokoltabb esetben Minősítő rendszer („csillagba sorolás”) a minőségfejlesztésért Szerződéses viszony: az állam szolgáltatásvásárló szerepe Fenntartók közötti egyenlőség - sokszínűség szolgáltató szolgál-tató Szociális szolgáltatások új rendszere 7/20

Tanácsadó és Támogató Központ (TTK) Járási szinten működő, „állami szereplő” (kistérség és mikrotérség) Precíz, egységes rászorultsági szabályok érvényesítése A „beilleszkedési terv” jóváhagyója Szolgáltatások és támogatások megfelelő kombinációja TAJ alapú nyilvántartás és HGCs alapú finanszírozás követése hatósági ügyintézés esetmenedzsment Tanácsadó és Támogató Központ (TTK) Az esetmenedzser széles eszköztárral készíti elő a beavatkozást Szociális diagnózis elkészítése, elsődleges (elő-) gondozás esetmendzsment lehetőségével Határozott idejű, visszailleszkedést szolgáló terv és annak nyomonkövetése Problémaközeli, hatékony beavatkozás lehetősége A kulcsszereplő… 8/20

Szociális Adminisztrációs Központ (SZAK) Megyei szint – a Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatalának munkája mellett Szociális Adminisztrációs Központ (SZAK) A hatósági munka és a szolgáltatásvásárlás központi szereplője Szakmai és pénzügyi tervezés, pályáztatás, szerződés előkészítés és kísérés, kontrolling (közvásárlói szerep, közpénz-elszámolás jogszerűségének biztosítása) Folyamatos (szociálpolitikai és fiskális) monitoring, költség-haszon elemzés – felelősség a fenntartható rendszer működtetéséért A működési engedéllyel rendelkező szolgáltatók (fenntartók) regisztrációja, nyilvántartása A Tanácsadó és Támogató Központok munkájának felügyelete, másodfokú hatósági szerep 9/20

Gyermekjogvédelmi - és Gyámügyi Koordinációs Központ (GyeGyáK) - megyei szinten Megyei/Fővárosi szinten Független, a gyermekek érdekét érvényesítő szakmai szervezet Szükségletfelmérés (monitorozás) és kapacitásszabályozás Vizsgálat, diagnózisok felállítása, elhelyezési feladat Gyermekvédelmi hivatásos gyám Felügyelet Örökbefogadás koordinálása Nyilvántartás Szakemberek továbbképzése A gyermekvédelemről… 10/20

Közvetlen állami szerepvállalás alapja – tervezhető költségvetéssel Nemzeti Szociális Alap Forrásai: a mai (kvázi felülről nyitott) normatívák, fejezeti kezelésű előirányzatok (pl. pénzbeli ellátások), a jelenlegi pályázati finaszírozás elemei, kistérségi és egyéb kiegészítő támogatások + mai „addicionális források” (önkormányzati, hozzáadott erőforrások átcsoportosítása) Technikai megvalósító: Magyar Államkincstár Alapkezelés felügyelete: mindenkori szakminisztérium Felelősség a területi kiegyenlítésért: megyei Szociális Adminisztrációs Központok (SzAK) irányába finanszírozás Ösztönzés a hatékonyságra: fejlesztések és a majdani életpálya-modell finanszírozása 11/20

jelzőrendszeri funkció A közösségi erő felélesztése és megerősítése, a társadalmi szolidaritás és kohézió fenntartása, a kirekesztődés mérséklése A társadalmi problémákhoz közeli, önkéntes „jelzőrendszeri működés” kulcsszereplői A helyi társadalom aktiválható tagjai (orvos, tanító, tanár, lelkész, védőnő, óvodapedagógus, rendőr, polgármester …) A Tanácsadó és Támogató Központ (TTK) elsődleges partnere, a jelenleg „nem látható” esetek megtalálása A családi és kisközösségi értékek figyelembevétele, aktivitás Szükségletfeltárásban, a gyors probléma-megoldásban fontos szereplő Közösségi segítő jelzőrendszeri funkció 12/20

megyei KORMÁNYHIVATAL járási KORMÁNYHIVATAL Nemzeti Szociális Alap Szak-minisztérium megyei KORMÁNYHIVATAL járási KORMÁNYHIVATAL Szociális Adminisztrációs Központ (SZAK) Megye Magyar Államkincstár hatósági ügyintézés esetmenedzsment Tanácsadó és Támogató Központ (TTK) Járás, járási jogú város Nemzeti Rehabilitációs (Gyermekvédelmi) és Szociális Hivatal szolgáltató szolgál-tató - egészségügyi ellátás - képzés-oktatás - rehabilitációs szolg. - munka, közfoglalkoztatás - … Település Közösségi segítő jelzőrendszeri funkció 13/20

A konzultációk tanulságaiból… Rendkívül nagy problémák – hasonlóan nagy várakozás a változások iránt A szakma képviselői mellett a politikai döntéshozókat is meg kellett győzni Több konkrétumot várnak a kollégák – jövőkép felvázolása nélkül nem érdemes azonban részletekről beszélni Sok külső tényező még nem teljesen nyújt biztos alapot – nem végleges még a közigazgatás új rendszere, az új önkormányzati törvény vitája előttünk áll Az új rendszerben még sokan nem találják a helyüket (de még ma is létezik pl. a gondozási központ elnevezés) Nincsenek célcsoportokra specializált állítások Az átmenet lépéseinek megtervezése az egyik legfontosabb kérdés Az elért költségvetési pozíciókat sokan féltették (a forrásoldal megtervezésének egyeztetései máris elkezdődtek) Az önkormányzatok új szerepe: elsősorban szolgáltatásszervezők, ugyanolyan körülmények között, mint a civil és egyházi szolgáltatások fenntartói A gyermekvédelmi rendszer sajátosságai sajátos megítélést kapjanak Külön képzéseket, továbbképzéseket és tréningeket kell elindítani az új rendszer megismertetésére, a szemléletmód hosszútávú változtatására 14/20

A további lépések … A fenntarthatóság megvalósítása: kiszámítható és tervezhető szabályozási, finanszírozási környezet kialakítása. Első lépés: 2012-től a HGCs-alapú finanszírozás első üteme, 2013-től bővítése, majd az alapszolgáltatásokra alkalmazása. Kapacitás-szabályozás 2012-től. Az új, jogosultsági szabályozás általános és részlet kérdései, a megállapítás szabályozásának kérdései. Első lépés: új szolgáltatási és új segélyezési törvény 2012-től, egy év felkészülési idő, 2013-tól járások, járási Kormányhivatalok. Az ellátási kötelezettség közvetlen állami felelősségének kereteit megteremteni (Alkotmány, önkormányzati tv., új gyermekvédelmi törvény). A tartalomszabályozás általános kérdései: 2012-től megújuló módszertanok, 2013-tól sztenderdek és protokollok bevezetése. A képzési és továbbképzési rendszer szabályozásának kérdései: az akkreditációs szabályok 2011-től „visszaállnak”, 2012-től vezetőképzés és az új rendszert bevezető képzések. Az ellenőrzés szabályozásának ügyei. Első lépés a MÁK-NRSzH-NEFMI SzCsI ÁT összehangoló munkája 2011 végétől, majd TAJ-alapú nyilvántartás kezdő elindulása 2012-től, teljessé tétele 2013-tól. A fejlesztési stratégiák (EU) illesztése a Koncepcióhoz 2012-től. A koncepció kiértékelése, visszacsatolás és a stratégia korrekciója … 15/20

Nemzeti Erőforrás Minisztérium Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció 2011 FÓRUM: www.szoszak.eu nszk@szoszak.hu TERVEZET !!! Nyitrai Imre helyettes államtitkár Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális, Család- és Ifjúságügyért felelős Államtitkárság

Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció 2011 - 2020 Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális, Család- és Ifjúságügyért felelős Államtitkárság