SZÖVEG ÉS KÉP A KÉPMEZŐBEN kereskedelmi reklám, meghívó, plakát, prezentáció készítése vizuális kommunikáció tantárgy – Sándor Zsuzsa
(vizuális) kommunikációs célú összeszervezése = komponálás szöveg és kép (vizuális) kommunikációs célú összeszervezése = komponálás = vizuális összetevők (színek, formák, irányok, ezek elrendezése a képmezőben; ritmus, osztások-szerkezet; dinamizmus és nyugalom; a néző figyelmének irányítása kiemelésekkel) + téma/szövegtartalom
egy kereskedelmi szóróanyag
az egész alapvető osztásai - szöveg és kép elhelyezkedése (viszonyok) legjelentősebb formák - legfőbb irányok és helyek nagy szövegblokk: (itt) zárt képmezőben, fekvő téglalap – mint „alap”, stabilitás benne kiemelések (többszörös betűméret, vörös szín) - tekintetmegragadás nagy kép: (itt) teljes képmezőt kitölti, „háttérkép” benne a) tartalmi hatás (fiatal emberek nevető arca) – gondtalanság b) osztások, mozgáskapcsolódás, tekintetvezetés
nyugalom és dinamizmus
a tantárgyi programból: 6. feladat: Iskolai kiállítás feliratainak/aláírásainak, plakátjának és meghívójának rajzos-szöveges terve; a meghívó elkészítése Részletes szempontok: betűtípusok próbálgatása és választás; a feliratok/képaláírások dizájnja (képi jel, pl. vonal, folt; szín/ek - magyarázó rajzok), mérettel és színmintával; plakát és meghívó terve magyarázó rajzokkal, színmintákkal, tervezett méretekkel; a véglegesített tervet tükrözve a meghívó kivitelezése. segítségül: III. évf. vizuális nevelés VMT hallgatóinak sokszorosító grafikai kiállításukhoz készített anyaga: http://ctif.hu/tehetseg_tdk_tdv.php //tehetséggondozás
meghívó külső és belső; tervezés: Balogh István
a prezentáció készítésének meggondolandói: előadás-kísérő anyagok (prezentációk) fajtái: poszter - multimédiás fájl (PPt) a prezentáció készítésének meggondolandói: 1. témaválasztás, tágasabb szöveges (Word) és képi (JPG) anyaggyűjtés 2. tartalom/szerkezet kitalálása/eldöntése – a téma kibontásának módja 3. szövegek, képek válogatása – szűrés, tömörítés 4. az anyag elrendezése, bemásolása (PPt fájl esetén egy diakocka egy képmező)
például: lásd a műelemzés tantárgyhoz készített egyik PPt fájlomat előanyagaként a) képek válogatása a műjegyzékből; b) szöveges adatok ugyanonnan; c) saját megfogalmazású kulcsszavak, szöveges utalások szövegfájlban (vigyázat! a prezentáció folyó szövegeket nem tartalmaz – legfeljebb akkor, ha folyó szöveg az előadás elemezni/bemutatni való tárgya) ide most egy másik anyagból csak a címdiát és 2 kockát teszek
A vizuális szemléltetés (tömörített, vázlatos változat) Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa
szemléltetés: animációs magyarázat festmény - táblakép Caravaggio: Szent Máté és az angyal. 1600 – 1601. a mozdulat és az arckifejezés a kifejező erő szolgálatában
köznapi vizuális kommunikációs feladat lehet: Gozzoli: Háromkirályok vonulása. 15. sz. a Palazzo Medici Riccardi kápolnája, Firenze köznapi vizuális kommunikációs feladat lehet: tájékozódás a térben - alaprajz és hálózat/szabásrajz összevetése a téri renddel Gáspár, az öreg király Boldizsár, a fiatal király Angyalok kórusa Menyhért, a középső király ha falfestményt csak kétdimenziós síkképként mutatunk, a tanításunk hiteltelen a festészeti program és a formáltság az építészeti térben bontakozik ki festmény - falfestmény