Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területfejlesztés és esélyegyenlőség a Barcsi kistérségben
Advertisements

Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
A Szegeden tanuló külföldi középiskolások egészségi állapota
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
A tanári munka értékelése
Gyermekvédelmi munka áttekintése
az általános iskolákban
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
Házi dolgozat Csibésztábor, Csibésztanya – feketén - fehéren
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
A lakosság mentális egészségének támogatása
Az iskolai egészségfejlesztési normatíva terve A Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság május 22-i és november 11-i határozata értelmében Dr. Somhegyi.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A brit Konzervatív Párt megújulási kísérlete: A progresszív konzervativizmus.
Brüsszel milyen messze van
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Bemutató 4. NHKE Egészségfejlesztési Terve 2011/12 Készítette: Keilbach Józsefné (település egészségfejlesztő tanár)
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
NHKE Egészségfejlesztési Terv NHKE Egészségfejlesztési Terv 6. rész NHKE Fejlődési Modellje Készítette: Keilbach Józsefné (település egészségfejlesztő.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
A neveltségi szint mérése
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
Gábor Edina főigazgató Országos Egészségfejlesztési Intézet május 12. Elköteleződés az egészségért.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
A vidéki tér sikertényezői
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása TÁMOP A projekt.
A Magyar Köztársaság kormánya
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
A NAPSUGÁR ÉS HOLDVILÁG KÖZHASZNÚ EGYESÜLET (NHKE) EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI TERVE ben Készült: Közgyűlés prezentáció Közgyűlés prezentáció.
Életmód – Harmónia - Egészségtanoda „Nem azért felejtünk el játszani, mert megöregszünk, hanem attól öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani!” (G.B.Isnaw)
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
A kistérségi koordinátorok roma integrációs feladatai
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Köszöntjük kedves vendégeinket!. A projekt az Európai Unió támogatásával, A z Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. ELŐZMÉNY Társadalmi.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda SZMI április 21.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
- A WHO szerint a leggyakoribb betegségek közé tartoznak.
Előadás másolata:

Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben Konzulens: Dr. Tigyi Zoltánné Készítette: Keilbach Józsefné Dr. Pusztafalvi Henriette PTE-ETK adjunktus Népegészségügyi MSc. PTE-ETK Egészségfejlesztő szakirány Népegészségtani és Pécs, 2013 Egészségfejlesztési Tanszék

- Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben Előzmény PTE-ETK Egészségtantanár Szak (elmélet) 2007 Napsugár és Holdvilág Közhasznú Egyesület (gyakorlat) Célja: - Település szintű gyakorlati egészségnevelés, egészségfejlesztés Forrásteremtés: - Természeti tőke – humántőke - Kapcsolatok – adományok – pályázatok Eredmény: Fokozatos kapcsolati, szellemi, területi növekedés - 12 projekt működtetése - Térségi szint elérése Diploma

- Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben A problémák (általános) megfogalmazása: - a lakosság rossz mentális állapota - a családok szétesése, a krízishelyzetbe kerültek kilátástalan helyzete - az oktatási rendszer hiányossága a társadalmi szocializációt - és az egészségnevelést illetően (kiemelten az érzelmi nevelés hiánya) - csak papíron működő gyermekvédelmi háló - instabil szociális védőháló - támogató közösségek hiánya - tévhitekre és nem valós információkra, tényekre alapozott döntéshozatal

- Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben A felvetődött kérdés: Mit tehet egy professzionális civil szervezet hosszú távon: - a lakosság mentális egészségének javítása, - a családok támogatása, - a hiányos szocializációt és egészségnevelést érintően az oktatásban, - a jól működő gyermekvédelem, - a szociális védőháló - és a támogató közösségek megvalósulása és/vagy - a helyes döntéshozatal érdekében? Alapul véve: Biopszichoszociális – Funkcionális – Salutogenetikus modellek Nincs egészséges gyerek!

- I. Vizsgálati anyag és módszer Általános iskolás tanulók, szüleik, pedagógusok és településszintű döntéshozók Leíró jellegű, kvantitatív, prospektív. Vizsgált csoportok, elvégzett statisztikai próbák: Mérőeszközök: (változók) 3-4. osztály (12 fő) 5-8. osztály (33 fő) Szülők (61 fő) Pedagógusok, Döntéshozók(31 fő) Beck féle rövidített Depresszió * WHO jól-lét kérdőív Skála (fiú-lány, ffi-nő) Kétmintás t-próba Szignifikáns különbség nincs Kétmintás t-próba Szignifikáns különbség nincs Segédlet az iskolai egészségnevelési, Egészségfejlesztési Program Elkészítéséhez / Oktatási Minisztérium Budapest, (Carl Parsons és David Stears, Christ Church College, WHO Európai Iroda) (66) * Goodenough *

Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben Vizsgált csoportok, elvégzett statisztikai próbák (folyt.): Mérőeszközök: (változók) 3-4. osztály (12 fő) 5-8. osztály (33 fő) Szülők (61 fő) Likert-skála (családi nevelési típus 3 tengelye) ( Kozéki Béla nyomán) (felsősök-szülők) Érzelmi (hideg, meleg) Rugalmasság (zárt, nyílt) Határozottság (gyenge, erős) Kétmintás t-próba Szignifikáns eltérés igazolódott Családi nev. érzelmi légköre: p=0,0001 (p<0,05) Vagyis, a gyerekek hidegebbnek és zártabbnak érzik a családi nevelés érzelmi légkörét és a nevelés rugalmasságát mint a szülők. Kétmintás t-próba Családi nev. rugalmassága: Szignafikáns küönbség igazolódott p=0,004 A cs. nev. követelmények határozottsága: Szignifikáns különbség nincs Pozitív, negatív, közömbös érzelmek (mese előtt és után) egymintás t-próba Szignifikáns eltérés nem igazolódott. (kerékp, család-állat, ünnepek) Rizikó és protektív tényezők *

- Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben II. Egészségfejlesztő projektek, programok Szakirodalmi összefoglalás (egészségügy, oktatás- nevelés, szociális szféra) + kérdőívek, vélemények  újabb irányvonalak = térségi egészségterv alapozó Ludas Matyi Akadémia Csibésztábor – Csibésztanya „Orvos – pap- tanár” modell „Jó gyakorlatok” modell „Jó Szív Program”

- Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben Következtetések, javaslatok a falvaknak össze kell fogni  partnerség! (új: település egészségtan, népegészség - problémák) Nagyobb részvételre van szükség a nők részéről (női vezetők, anyák) Amely nehézség, probléma fenn a magasabb szakmai szinteken megvan, az lenn, kis egyesületi szervezeti szinten is Minőségi munka  interdiszciplináris szemlélet, kompetenciák integrálása, folyamatos kutatás – eredmény, tapasztalat Az építkezést alulról, a javítást, (változást – változtatást) felülről kell kezdeni, továbbá önmagunktól kiindulva és lépésről – lépésre haladva! PTE – ETK elmélet – NHKE gyakorlat megvalósítás, további kapcsolat, kutatómunka A primer prevenció nagyobb hangsúlyozása és támogatása szükséges! (Színterek és szektorok – horizontális és vertikális rendszerben. Oktatás – nevelés!!!) Szülők, pedagógusok, nevelők és védőnők egységes, tervszerű, módszeres képzése (Mit? Miért? Hogyan? Stb.) Ez az alapja, sőt az egyedüli megoldási lehetőség is a paradigmaváltásra! A primer prevenció nem orvosi, hanem pedagógiai feladat!!! Iskola-egészségügy lehet a KULCS!!! Működőképes egyéni és közösségi szintű fejlesztési tervek készítéséhez szükséges tudástár elsajátítása, frissítése, kiegészítése az alkalmazható módszerek és eszközök tekintetében!!! (Dokumentálhatóság, mérhetőség, igazolhatóság!) Szigorú rendszeres szakmai ellenőrzés mellett!!! Döntéshozók képzése, önképzése, ismereteinek bővítése (korszerűség, szakszerűség, szakmailag alátámasztott döntéshozatal  tények – tévhitek! (népegészség-problémák, jó gyakorlatok, pl. Framingham-tanulmány) is szükséges lenne!

Iskolarendszeren - kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben „Jó Szív Program” kiindulási alaphelyzet Én - NHKE Szakmai koordinálás (Okleveles népegészségügyi szakember) (Település egészségfejlesztő – tanár) szaktanácsadás Szakmai együttműködés További kapcsolattartás / Leválás lehetősége/ újabb térségi kapcsolat létesítése = FEJLŐDÉS Egészségügyi központ (szakorvosi ellátás) (kardiológia) szakmai együttműködés (Érbeteg-gondozói tapasztalatomra építve) Oktatás – nevelés (Fővárosi fenntartású intézmény) - 5 év egyesületi kapcsolat szakmai együttműködés (5* projekt - kortárs prevenció) (Nevelői tapasztalatomra építve) Egészségügyi alapellátás (minden területen, de legégetőbben az iskola-egészségügy, területi védőnők!!!) szakmai együttműködés (a sürgősségi alapellátásban és a házi ápolásban szerzett tapasztalataimra építve)

- Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben Térségi egészségpolitika (prioritás) alakulása: Kiindulási pontok az NHKE aspektusából, a kapcsolati hálózatának alakulása és a kutatás eredményének tükrében, melyek országosan is helytállók: A családi nevelés típusai Szülők, pedagógusok, nevelők és védőnők egységes elvek szerinti módszeres képzésének szükségszerűsége, hogy megvalósulhasson a paradigmaváltás! (Állam, szakpolitikák szerepe a primer prevenció területén! Finanszírozás!?) Dohányzás, alkohol, drog stop! Hypertonia – Magasvérnyomás-betegség prevenciója Közösségi mentálhigiéne Betegoktatás – Egészségügyi alapellátás tehermentesítése

A jövőben ússzunk együtt a sikeres munka mámorában egy egészségesebb Magyarországért! Ön szerint van ennek akadálya? Ja, még sokan nem tudnak úszni? Akkor itt az ideje, hogy elkezdjünk úszni tanítani!

- Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben Köszönöm a figyelmet! Keilbach Józsefné