A monitoring információs rendszerek szerepe. 2 A monitoring információs rendszerek létjogosultsága Szükséges: –Feldolgozott anyag mennyissége –Források.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing információs rendszer
Advertisements

Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Humán rendszerek, közszféra
Tájékoztatás a as EMVA társfinanszírozású vidékfejlesztési program évi éves végrehajtási jelentésben foglalt eredményekről ÚMVP MB 2013.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Fáy András EADS, Védelmi és biztonsági divízió április
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Monitoring, értékelés, ellenőrzés. 2 Áttekintés A monitoring, az értékelés és az ellenőrzés alapjai A Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
EU alapismeretek E-Learning.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
ESZA Nonprofit Kft. Nagy Balázs– uniós programigazgató.
Fejlesztési Igazgatóság
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
ELSŐ SZINTŰ ELLENŐRZÉS ALAPJAI South East Europe Programban
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
A stratégiai tervezés történeti háttere
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment IV. Modul A kultúra gazdaságtana.
RFID labor az Intézetünkben
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a évi értékelési tevékenységről a Monitoring.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Vezetői Információs Rendszer Kialakítása a Szegedi Tudományegyetemen Eredmények - Tapasztalatok Vilmányi Márton.
EU II..
1 A beszerzett szoftverek bemutatása és alkalmazásuk a gyakorlatban József Attila – Jankó Zoltán Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság.
Webes változat, animáció nélkül !!!
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1 Tájékoztató rojektről április 23. Tájékoztató az EKOP1.A „Adatállományok központosított átvételét, átadását kezelő, valamint.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
Pályáztatás, projektmenedzselés az EU operatív programjaiban, gyakorlati tapasztalatok, problémák és megoldások -HEFOP ESZA Kht -
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
Az INTERREG III programok Magyarországon. Phare CBC Programok Magyarországon prog. AUSTRIA 62 MEUR Au-Slovenia 3 MEUR Au-Slovakia.
Az EU Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
A monitoring rendszer folyamatai és felépítése
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak Április 4. Területi programozás és monitoring 6. Program szintű monitoring.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Az Európai Unió országaiban élő külföldi állampolgárok
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Új lehetőség - EGTC  Az INTERREG közösségi kezdeményezési programok a közötti programozási időszakban Európai területi együttműködés (ETE)
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
1.  Szerzői:  Panagiotis Bouros (University of Hong Kong),  Shen Ge (University of Hong Kong),  Nikos Mamoulis (University of Hong Kong)  Esemény:
Pályázati audit. Jogszabályi háttér as periódusban változatlan volt  Közösségi joganyag 1083/2006/EK rendelet 1828/2006/EK rendelet 1080/2006/EK.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Az NSZI minőségirányítási rendszerét a BVQI tanúsította A szakmai vizsgákat követő adatszolgáltatás digitális aláírással Binder József Képzés- és vizsga-nyilvántartási.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
FAIR RENDSZERKONCEPCIÓ ÉS A BEVEZETÉS LÉPÉSEI DECEMBER 17.
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

A monitoring információs rendszerek szerepe

2 A monitoring információs rendszerek létjogosultsága Szükséges: –Feldolgozott anyag mennyissége –Források nagy száma, összegyűjtés és aggregálás –Gyors adatszolgáltatás igénye Lehetséges: –információtechnológia gyors fejlődése

3 A Strukturális Alapok rendeletei Az 1260/1999-es Rendelet szerint a Végrehajtó Hatóság felelős “egy olyan rendszer felállításáért, amely a végrehajtásról a megbízható pénzügyi és statisztikai információt gyűjt össze a (…) monitoring jelzőszámokhoz, valamint az (…) értékeléshez; ezeknek az adatoknak a továbbításáért, összhangban a tagállamok és a Bizottság között egyeztetett konstrukcióval, felhasználva, ahol lehetséges, a számítógépes adatcsere lehetőségeit a Bizottsággal kapcsolatban, …” (34.1. cikk)

4 A Strukturális Alapok rendeletei (2) A részletesebb szabályozást tartalmazó 438/2001/EK bizottsági rendelet: az ellenőrzési nyomvonal szerinti könyvelési nyilvántartások tekintetében szükséges a számítógépes rendszerek alkalmazása Az ESZA rendelet (1784/1999) 7. cikke kötelezővé teszi a számítógépes kommunikációt

5 Számítógépes rendszerek 1999-ig Gyakorlatilag minden Végrehajtó Hatóság saját számítógépes rendszert üzemeltetett Nincsen egységes megközelítés, gyenge kompatibilitás, az adattovábbítás sok esetben korszerűtlen, nem hatékony Az információs rendszerek még az egyes alapok között is különbségeket mutatnak

6 Egységes megközelítés Elsődleges céllá a harmonizáció, a kompatibilitás megteremtése vált Az Európai Bizottság javaslattal fordult a tagállamok nemzeti hatóságaihoz, azzal a céllal, hogy egységes megközelítésü információs rendszert fejlesszenek ki a Strukturális Alapok menedzseléséhez.

7 Az információs rendszer közösségi szinten Strukturális Alapok közös adatbázis (SFC) egyetlen közös adatbázis, amely a Vademecum-ban (Kézikönyvben) leírtaknak megfelelően tartalmaz minden szükséges adatot mindegyik Strukturális Alapra vonatkozik

8 A közös információs rendszer tartalma Milyen adatokat tartalmaz az SFC? –közösségi támogatási keretek –operatív programok –programkiegészítő dokumentumok –jelentős projektek –kifizetési kérelmek –kifizetési előrejelzések –éves megvalósítási jelentések –tagállami hatóságok adatai –bizottsági döntések –egyéb jelentések –egyéb adminisztratív adatok

9 Hozzáférés a közös információs rendszerhez A Bizottság két módot javasolt a közös rendszer adattábláihoz való hozzáférésre 1. A Bizottság közvetlen hozzáférést biztosít az adatbázishoz egy internetes alkalmazás segítségével. 2. Az adatok fájlokban jutnak el az adatbázisba, egy, a Bizottság által kialakított speciális fájformátumban.

10 Internetes alkalmazás Közvetlenül alkalmazható Alacsony költségek: minimális beruházási, fejlesztési igény (személyi számítógép, ISDN) Hátrány: az adatokat manuálisan kell bevinni a rendszerbe Aszimmetrikus adatáramlás

11 Adattovábbítás fájlokban A legtöbb tagállammal már az es időszakban kipróbálták Az adatok továbbítása vagy ftp útján történik Közös fájlformátum (flat file), de független rendszerek A rendszer a már létezö - a nemzeti hatóságok által kialakított - információs rendszerekre épít Az adatok feltöltése gyors és automatikus Valós idejű és megbízható adatszolgáltatás Az adatáramlás kétirányú is lehet Többletberuházásként csak az adatátalakító telepítése jelenik meg

12 Adattovábbítás fájlokban (2)

13 Tagállami monitoring információs rendszerek Funkciók: Monitoring –személyre szabottan –riasztás Pénzügyi menedzsment Ellenőrzés Kommunikáció az Európai Bizottsággal Értékelés Nyilvánosság

14 Tagállami monitoring információs rendszerek (2) Felhasználók: Végrehajtó hatóságok Kifizető hatóságok Monitoring bizottságok A végrehajtásban különböző szinteken részt vevő egyéb szervezetek (ügynökségek, stb.) Pénzügyi ellenőrző szervezetek Európai Bizottság (a tagállammal történt megállapodás szerint) Média

15 Tagországi információs rendszerek és az egyes alapok

16 Vezető szoftverek Oracle: Belgium, Franciaország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Magyarország MS Access: EU Bizottság, Ausztria MS Excel: Belgium (korábban) Lotus: Hollandia DBase: Belgium Informix: Svédország

17 Példa – pénzügyi monitoring

18 Példa – teljesítmény monitoring

19 Példa – jelentések

20 Csapdahelyzetek Merev rendszer: változó uniós követelmények, új felhasználók, új típusú adatok, új műveletek –minden szempontból rugalmas rendszer kialakítása már a kezdetektől Forráskód-tulajdonlás  kiszolgáltatotság –??? Egységes terminológia használata –“szótár” készítése Adattáblák értelmezési nehézsége –képzés, kézikönyv

21 Csapdahelyzetek (2) Ellenállás, el nem fogadás –a felhasználólk meggyőzése az előnyökről, PR Felhasználói számítógépes ismeretek hiánya –képzés, “help desk” Fegyelmezetlen adatszolgáltatás –egyértelmű kötelezettség, szigorú ellenőrzés

22 Az információs rendszerek megjelenésének hatásai a Strukturális Alapok programjainak adminisztrálása egyszerűbb, gyorsabb, hatékonyabb lett az egységes rendszerek a célok és az indikátorok egységesüléséhez vezettek javult az átláthatóság és az összehasonlíthatóság

23 Monitoring információs rendszerek Magyarországon MEMOR OTMR

24 A monitoring információs rendszerek jelentősége az értékelők számára A program életciklusának valamennyi eseményét dokumentálja A programmenedzsment megítélése