Posztmodern / izmus / itás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nyelvek eredete, nyelvtípusok
Advertisements

Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
Elfogadható-e a holokauszt játékfilmes megközelítése?
Történeti episztemológia
Művészet By: Turi Krisztina.
Tudás, közösség, hatalom
Esztétika.
ZENEI ADATBÁZISOK. The Music Index Online A Music Index a zenei időszaki kiadványok legátfogóbb bibliográfiai és részben teljes szöveges adatbázisa több.
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Népszerű kultúra és magaskultúra
A romantika irodalmából
A reneszánsz.
Gondolatok a művészet rendszeréről
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A középkori filozófia főbb kérdései
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
Változatos viszonyok Retro majális és a szocializmus emlékezete Várpalota – Inotán Készítette: Urbán Csilla.
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
A kulturális intelligencia
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
B arokk, mint művészettörténeti stílus
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban Moldován István MultiMédia az oktatásban konferencia Zsigmond Király Főiskola,
Expresszionizmus 31/A.
Az abszurd dráma. Mit takar a fogalom? Elsősorban egy ír szerző, Samuel Beckett életműve tartozik ide (mások mellett) Fő műve: Godot-ra várva (En attendant.
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
A romantika.
Építészettörténet.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Online adatbázisok a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárában május 28. Téchy Tünde.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A korai avantgárd és a film
Metafora - metonímia A filmben?. Roman Jakobson Rámutat, hogy a metafora-metonímia bipolaritás megfeleltethető a nyelvi működés alapmodelljének, a paradigmatikus-szintagmatikus.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Propedeutika JOHANN KONRAD EBERLEIN Tartalom és belső tartalom: az ikonográfiai-ikonológiai módszer prezentációs anyag TÁMOP /2/A/KMR
„Reflektorfényben Te állsz”
Colquhoun: The Concept of Regionalism A regionalizmus eszmerendszerének kialakulása - történeti áttekintés: ● 20.századi avantgárd megközelíthető: felvilágosodás.
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Cinema du look Posztmodern Neobarokk. Jean Jacques Beineix Luc Besson Leos Carax.
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Az orosz kultúra története 2.
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
Juicy Salif citrusfacsaró
Tömegfilm és szerzői film
Henry van de Velde „Arts without frontiers” Hisnyay – Heinzelmann Luca
Az enciklopédia szó jelentése
Nagy elbeszélések október 4..
A romantika.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

Posztmodern / izmus / itás Paródia és pastiche

pastiche Oxford English Dictionary: Pasticcio:Változatos összetevők egyvelege, keveréke: zagyvalék, kusza halmaz, kotyvalék Pastiche: másolni vagy utánozni vminek a stílusát. Metzler Literaturlexikon: Pastiche: pástétom, összevisszaság, hamisított művészet Frederic Jameson A posztmodernizmus egyik legjellegzetesebb vonása vagy gyakorlata a pastiche.

pastiche az olasz pasticcio szóból származik Reneszánsz: pasticcio = vitatható minőségű festmény / eklektikus festő, aki különféle technikákkal és stílusokban fest Luca Giordano Sassaferrato – Raffaello-utánzó Andrea del Sarto megítélése ambivalens: csalás, homage, egyveleg

pastiche az olasz fogalmat átveszi a francia kritikai hagyomány a 17. században „Olyan festmények, melyek sem nem eredetiek, sem nem másolatok, hanem hamisítványok. A megnevezés az olasz pastici szóból származik, mely pástétomot jelent: mert ahhoz hasonlóan, ahogy a pástétom összetevői egy ízzé állnak össze, a hazuságok, melyek a pastiche-t alkotják – egyetlen igazságot hoznak létre.” Roger de Piles, 1677

pastiche Fr. Enciklopédia, 1765 „Olyan festmények, melyek sem eredetinek, sem másolatnak nem nevezhetők, hanem egy másik festő érzékenységével és stílusában vannak elkészítve, olyan mesteri tudással, mely még a legtájékozottabbakat is megtévesztette.” Fr. Enciklopédia, 1765

pastiche adoptálták a fogalmat a francia irodalomra „mesterkélt/modoros utánzása egy író módszereinek és stílusának” „Ritka tehetséges az, aki a kisszerű pastiche gyakorlaton felülemelkedve, asszimilálódni azonosulni tud egy író nagyságával és géniuszával, legyen az tisztelgés végett vagy mert mesterének modorában akar alkotni.” J-Fr. Marmontel, Elémens de littérature, 1787

A fogalom szemantikai kontextusa adaptáció brikolázs kollázs színlelés hamisítvány imitáció montázs palimpszeszt paródia plágium újrahasznosítás szimulákrum travesztia kisajátítás

Frederic Jameson: A késő-kapitalizmus kulturális logikája Posztmodernizmus: történelmi állapot melyet a történelemhez való kapcsolat elvesztésével jellemez a jelen bűvöletében élünk a posztmodernitás a történelmi múltat kiüresített stilizációk sorozatává változtatta, melyek árucikké változtathatók és fogyaszthatók (commodification)

Modern – posztmodern ellentéte MODERN: hit a természet, az archaikus, a lét fogalmában - és abban, hogy a létező dolgok (referensek) megváltoztathatók POSZTMODERN: a valóság és a kultúra közti különbség elmosódik

Modern – posztmodern ellentéte MODERN: az árucikk kritikája és törekvés arra, hogy túlmutasson önmagán POSZTMODERN: az árucikkek létrehozásának fogyasztása mint folyamat

A posztmodern állapot szimptómái: ahistorikusság - történelmi süketség a magas és a populáris kultúra közti különbségek elmosódnak felszínesség - szimulákrum új (reproduktív) technológiák

Ahistorikusság a művészetben „A posztmodernizmus egyik legjellegzetesebb vonása vagy gyakorlata a pastiche.” – Fr. Jameson a posztmodern paródia: üres paródia a paródia helyét a po.mo.-ben a pastiche vette át

Frederic Jameson „A pastiche, akárcsak a paródia, imitációja egy egyedi stílusnak, olyan mint a halott nyelven való beszéd. Azonban ez a mimikri semleges gyakorlata, a paródia rejtett céljai nélkül, szatíra és nevetés nélkül.” – Fr. Jameson

Modern: a szerzőket egyedi stílusuk jellemzi Posztmodern: a modernista stílusok posztmodern kódokká válnak A posztmodern kulturális termékek nem tesznek mást, mint kannibalizálják a múltbeli stílusokat, randomszerűen utalnak stílusokra, és a neo- válik a legfontosabb címkévé.

Frederic Jameson „A múltbeli jelentés fokozatosan idézőjelbe kerül, majd teljesen homályba borul, nem marad más, mint puszta szöveg.” Posztmodern építészet: eklektika Nosztalgia film: American Graffiti, Chinatown A posztmodern történelmi regény: E.L. Doctorow - Ragtime

Linda Hutcheon: The Politics of Postmodernism Különbséget tesz a posztmodernitás és posztmodernizmus között: Posztmodernitás: társadalmi korszak, vagy állapot Posztmodernizmus: különböző kulturális kifejezésmódok

Linda Hutcheon Fr. Jameson: a posztmodernitás és a posztmodernizmus egybeesik, az utóbbi tünetszerű, szimptomatikus L. Hutcheon: a posztmodern kulturális termékek nem annyira alárendeltjei az „állapotnak” – a posztmodern világ kritikájává válhatnak

Linda Hutcheon A tömegkultúrához való viszony különbözteti meg a posztmodernizmust és a modernizmust modernizmus: tömegkultúrával, a fogyasztói szokásokkal szemben – formalizmus posztmodernizmus: újraalkudja az elit és a populáris kultúra közti lehetséges viszonyokat (cinkosság, kritika) a posztmodern alkotás legjellemzőbb stratégiája a paródia

Linda Hutcheon posztmodern: öntudatos, önellentmondásos és önmagát aláaknázó állítások jellemzik: pl. paródia A posztmodernizmus nem értékmentes, dekoratív és ahistorikus idézete a múltbeli formáknak A múltbeli formák átírása mindig ideologikus: ezért paródia Egyszerre legitimizálja és felforgatja azt, amit idéz

A kortárs posztmodern kultúra a posztmodernitás/izmus ahistorikus olvasatai szerint a posztmodern kultúra kétféleképpen szituálja magát a múlttal (modern) szemben: túlnyomó részben ez a viszony nem ellenzéki, egyirányú, konzervatív: mainstream kultúra a kisebbség: avantgárd és oppozicionális kultúra

A posztmodern esztétika: 2 módozat Mainstream eljárás: manierizmus, stilizáció – a múlt imitálása: pastiche Oppozicionális eljárás: a stílus, a forma és a tartalom ironizálása: paródia

A posztmodern esztétika: 4 fogalom szimuláció előregyártottság intertextualitás brikolázs parodisztikus vagy pastiche eljárás

Eredeti-másolat-hamisítvány Változó jelentésű kifejezések EREDETI – lehet ősi/primitív, az első, az ami a hagyományokat követi (az eredetiség mint eszmény – hagyományápolás), de: újszerűt, megismételhetetlent, egyénit is jelent (minden tárgy egyedi alkotás, sosem tökéletes másolata az előképnek) Utánzat? Másolat és hamisítvány közti különbség MÁSOLAT – hagyományos, technikai sokszorosítás, hiteles másolat, rekonstrukció (ez csökkentheti eredetiségének mértékét), turistatárgyak (árucikké válás - commodification) HAMISÍTVÁNY – az eredetiséghez képest nyer értelmet, a rekonstrukcióval szemben megjelenik a szándékosság

David Bordwell: Film Forgery Művészeti bűncselekmények: Joyce Hatto zongorista - digitális kópiákat tett közzé saját produkcióként Denis Dutton műv.teoretikus: az ahogyan egy művészeti alkotást megértünk, annak a megértésén alapul, hogy hogyan lett azzá ami: „Beyond all the pretty notes, we want creative engagement and communication from music; we want music to be a bridge to another personality. Otherwise, we might as well feed Chopin scores into a computer.” Az alkotás szenzoriális vonásokból áll, de ezek megértésében az eredetére és autentikusságára vonatkozó feltételezéseinkre támaszkodunk.

Bordwell: Plágium és hamisítvány Mindkettő az alkotás létrejöttének hamis történetére épít. plágium – sajátnak nyilvánítani vki más alkotását hamisítvány – saját alkotás, de más szerzőnek van tulajdonítva Lehet-e képeket plagizálni v. hamisítani?

Bordwell: lehet-e filmet hamisítani? Régi felvételek mimikrije: Forrest Gump, Citizen Kane – nem becsapni akar Mimikri = pastiche (készítésük története is tanúskodik arról, hogy nem hitelesek) Hamisítvány – szükség van egy hamis, de meggyőző eredettörténetre (Peter Jackson: Forgotten Silver, Alien Autopsy), ha ezek lelepleződnek paródiának vagy pastiche-nak minősülhetnek

Bordwell: lehet-e filmet hamisítani? Mit mutatnak a képek? Hogyan mutatják ezt? Mikor készült? Ajánlott olvasmány: http://www.davidbordwell.net/blog/?p=596 http://www.neprajz.hu/kiallitasok.php?kiallitas_id=37&menu=3