Posztmodern / izmus / itás Paródia és pastiche
pastiche Oxford English Dictionary: Pasticcio:Változatos összetevők egyvelege, keveréke: zagyvalék, kusza halmaz, kotyvalék Pastiche: másolni vagy utánozni vminek a stílusát. Metzler Literaturlexikon: Pastiche: pástétom, összevisszaság, hamisított művészet Frederic Jameson A posztmodernizmus egyik legjellegzetesebb vonása vagy gyakorlata a pastiche.
pastiche az olasz pasticcio szóból származik Reneszánsz: pasticcio = vitatható minőségű festmény / eklektikus festő, aki különféle technikákkal és stílusokban fest Luca Giordano Sassaferrato – Raffaello-utánzó Andrea del Sarto megítélése ambivalens: csalás, homage, egyveleg
pastiche az olasz fogalmat átveszi a francia kritikai hagyomány a 17. században „Olyan festmények, melyek sem nem eredetiek, sem nem másolatok, hanem hamisítványok. A megnevezés az olasz pastici szóból származik, mely pástétomot jelent: mert ahhoz hasonlóan, ahogy a pástétom összetevői egy ízzé állnak össze, a hazuságok, melyek a pastiche-t alkotják – egyetlen igazságot hoznak létre.” Roger de Piles, 1677
pastiche Fr. Enciklopédia, 1765 „Olyan festmények, melyek sem eredetinek, sem másolatnak nem nevezhetők, hanem egy másik festő érzékenységével és stílusában vannak elkészítve, olyan mesteri tudással, mely még a legtájékozottabbakat is megtévesztette.” Fr. Enciklopédia, 1765
pastiche adoptálták a fogalmat a francia irodalomra „mesterkélt/modoros utánzása egy író módszereinek és stílusának” „Ritka tehetséges az, aki a kisszerű pastiche gyakorlaton felülemelkedve, asszimilálódni azonosulni tud egy író nagyságával és géniuszával, legyen az tisztelgés végett vagy mert mesterének modorában akar alkotni.” J-Fr. Marmontel, Elémens de littérature, 1787
A fogalom szemantikai kontextusa adaptáció brikolázs kollázs színlelés hamisítvány imitáció montázs palimpszeszt paródia plágium újrahasznosítás szimulákrum travesztia kisajátítás
Frederic Jameson: A késő-kapitalizmus kulturális logikája Posztmodernizmus: történelmi állapot melyet a történelemhez való kapcsolat elvesztésével jellemez a jelen bűvöletében élünk a posztmodernitás a történelmi múltat kiüresített stilizációk sorozatává változtatta, melyek árucikké változtathatók és fogyaszthatók (commodification)
Modern – posztmodern ellentéte MODERN: hit a természet, az archaikus, a lét fogalmában - és abban, hogy a létező dolgok (referensek) megváltoztathatók POSZTMODERN: a valóság és a kultúra közti különbség elmosódik
Modern – posztmodern ellentéte MODERN: az árucikk kritikája és törekvés arra, hogy túlmutasson önmagán POSZTMODERN: az árucikkek létrehozásának fogyasztása mint folyamat
A posztmodern állapot szimptómái: ahistorikusság - történelmi süketség a magas és a populáris kultúra közti különbségek elmosódnak felszínesség - szimulákrum új (reproduktív) technológiák
Ahistorikusság a művészetben „A posztmodernizmus egyik legjellegzetesebb vonása vagy gyakorlata a pastiche.” – Fr. Jameson a posztmodern paródia: üres paródia a paródia helyét a po.mo.-ben a pastiche vette át
Frederic Jameson „A pastiche, akárcsak a paródia, imitációja egy egyedi stílusnak, olyan mint a halott nyelven való beszéd. Azonban ez a mimikri semleges gyakorlata, a paródia rejtett céljai nélkül, szatíra és nevetés nélkül.” – Fr. Jameson
Modern: a szerzőket egyedi stílusuk jellemzi Posztmodern: a modernista stílusok posztmodern kódokká válnak A posztmodern kulturális termékek nem tesznek mást, mint kannibalizálják a múltbeli stílusokat, randomszerűen utalnak stílusokra, és a neo- válik a legfontosabb címkévé.
Frederic Jameson „A múltbeli jelentés fokozatosan idézőjelbe kerül, majd teljesen homályba borul, nem marad más, mint puszta szöveg.” Posztmodern építészet: eklektika Nosztalgia film: American Graffiti, Chinatown A posztmodern történelmi regény: E.L. Doctorow - Ragtime
Linda Hutcheon: The Politics of Postmodernism Különbséget tesz a posztmodernitás és posztmodernizmus között: Posztmodernitás: társadalmi korszak, vagy állapot Posztmodernizmus: különböző kulturális kifejezésmódok
Linda Hutcheon Fr. Jameson: a posztmodernitás és a posztmodernizmus egybeesik, az utóbbi tünetszerű, szimptomatikus L. Hutcheon: a posztmodern kulturális termékek nem annyira alárendeltjei az „állapotnak” – a posztmodern világ kritikájává válhatnak
Linda Hutcheon A tömegkultúrához való viszony különbözteti meg a posztmodernizmust és a modernizmust modernizmus: tömegkultúrával, a fogyasztói szokásokkal szemben – formalizmus posztmodernizmus: újraalkudja az elit és a populáris kultúra közti lehetséges viszonyokat (cinkosság, kritika) a posztmodern alkotás legjellemzőbb stratégiája a paródia
Linda Hutcheon posztmodern: öntudatos, önellentmondásos és önmagát aláaknázó állítások jellemzik: pl. paródia A posztmodernizmus nem értékmentes, dekoratív és ahistorikus idézete a múltbeli formáknak A múltbeli formák átírása mindig ideologikus: ezért paródia Egyszerre legitimizálja és felforgatja azt, amit idéz
A kortárs posztmodern kultúra a posztmodernitás/izmus ahistorikus olvasatai szerint a posztmodern kultúra kétféleképpen szituálja magát a múlttal (modern) szemben: túlnyomó részben ez a viszony nem ellenzéki, egyirányú, konzervatív: mainstream kultúra a kisebbség: avantgárd és oppozicionális kultúra
A posztmodern esztétika: 2 módozat Mainstream eljárás: manierizmus, stilizáció – a múlt imitálása: pastiche Oppozicionális eljárás: a stílus, a forma és a tartalom ironizálása: paródia
A posztmodern esztétika: 4 fogalom szimuláció előregyártottság intertextualitás brikolázs parodisztikus vagy pastiche eljárás
Eredeti-másolat-hamisítvány Változó jelentésű kifejezések EREDETI – lehet ősi/primitív, az első, az ami a hagyományokat követi (az eredetiség mint eszmény – hagyományápolás), de: újszerűt, megismételhetetlent, egyénit is jelent (minden tárgy egyedi alkotás, sosem tökéletes másolata az előképnek) Utánzat? Másolat és hamisítvány közti különbség MÁSOLAT – hagyományos, technikai sokszorosítás, hiteles másolat, rekonstrukció (ez csökkentheti eredetiségének mértékét), turistatárgyak (árucikké válás - commodification) HAMISÍTVÁNY – az eredetiséghez képest nyer értelmet, a rekonstrukcióval szemben megjelenik a szándékosság
David Bordwell: Film Forgery Művészeti bűncselekmények: Joyce Hatto zongorista - digitális kópiákat tett közzé saját produkcióként Denis Dutton műv.teoretikus: az ahogyan egy művészeti alkotást megértünk, annak a megértésén alapul, hogy hogyan lett azzá ami: „Beyond all the pretty notes, we want creative engagement and communication from music; we want music to be a bridge to another personality. Otherwise, we might as well feed Chopin scores into a computer.” Az alkotás szenzoriális vonásokból áll, de ezek megértésében az eredetére és autentikusságára vonatkozó feltételezéseinkre támaszkodunk.
Bordwell: Plágium és hamisítvány Mindkettő az alkotás létrejöttének hamis történetére épít. plágium – sajátnak nyilvánítani vki más alkotását hamisítvány – saját alkotás, de más szerzőnek van tulajdonítva Lehet-e képeket plagizálni v. hamisítani?
Bordwell: lehet-e filmet hamisítani? Régi felvételek mimikrije: Forrest Gump, Citizen Kane – nem becsapni akar Mimikri = pastiche (készítésük története is tanúskodik arról, hogy nem hitelesek) Hamisítvány – szükség van egy hamis, de meggyőző eredettörténetre (Peter Jackson: Forgotten Silver, Alien Autopsy), ha ezek lelepleződnek paródiának vagy pastiche-nak minősülhetnek
Bordwell: lehet-e filmet hamisítani? Mit mutatnak a képek? Hogyan mutatják ezt? Mikor készült? Ajánlott olvasmány: http://www.davidbordwell.net/blog/?p=596 http://www.neprajz.hu/kiallitasok.php?kiallitas_id=37&menu=3