Az átmeneti korszak Európában
1907 – 1917 Narratív összegzés mozija – Tom Gunning A film elit kultúrához való közeledése A film tömegmédiumként való elismerése
Az európai filmgyártás uralja a világpiacot: főként a francia, a dán és az olasz filmek
Formai változások a felvevőgép és színész távolságának csökkenése vágás fokozott alkalmazása visszafogottabb játékstílus inzertek megváltozik a filmek hossza
Többtekercses filmek – egészestés filmek (dán, fr., olasz filmgyártás) Egy tekercses film: 350 m., kb. 15 perc Pathé: 1910 előtti többtekercsesek (Napóleon élete, Jézus élete és szenvedései) – ezt Sorozatként vetítették Egészestés film: egy vetítési alkalommal mutatták be az összes tekercset
Eredeti forgatókönyv Vs. Történelmi témák, irodalmi adaptációk
A filmek státuszának megváltozása Közelítik az elit kultúrához Közelítik a színház és az irodalom médiumaihoz (átrendeződnek az intermediális viszonyok)
Francia o. - film d’art 1907/1908 fikciós film – főként történelmi drámák adaptációja 1908, Paul Laffitte: Film d’Art nevű cég (forgalmazója a Pathé) Színházra emlékeztető esztétika Teret kap a művészi indíttatás a filmkészítésben.
Francia o. film d’art Másik megközelítés szerint: a színház képviselői akartak hasznot húzni a film médiumának népszerűségéből
Francia o. film d’art Charles Le Bargy – a Comédie Francaise tagja Henri Lavedan – neves regény- és színdarabszerző André Calmettes – rendező Camille Saint-Saëns - zeneszerző L’assasinat du Duc de Guise (1908) Crk
Tosca (1909) Júdás Csókja (1909) Ulisszesz hazatérése (1909) Kaméliás hölgy (Sarah Bernhardt) (1912) A három testőr (1913) Nyomorultak (1912) A párizsi Notre-Dame (1911)
Dánia – Nordisk Urban Gad és Asta Nielsen
Jevgenyij Bauer (1865 – 1917) Khanzhonkov Filmvállalat 82 filmet rendezett 1913 – 1917 között -Twilight of a Woman Soul -The Dying Swan -Life After Death