XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia V. Országos Művészeti Diákköri Konferencia Sopron 2011. április 19-21.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arany János: Toldi összefoglaló
Advertisements

Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Az őskori vallás.
A házasság még nem a mennyország
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
„A történelem az élet tanítómestere.” /régi közmondás/
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
Család.
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
BŰN ÉS BŰNHŐDÉS ARANY JÁNOS BALLADÁIBAN
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
Az önző gén Richard Dawkins.
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
Az Én Belső Szín-Házam Inkluzív pedagógia, drámapedagógia és színházi tevékenység fogyatékkal élő célcsoportokkal Budapest, 2012.május 14. MESÉT MÁSKÉNT.
Magyar népmese 4. osztály
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A halálbüntetés funkció - története
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
A család szerepe, jellemzői
Haloween (Külön kiadás).
Könyvtári teljesítménymérés
Mátyás király, az igazságos
A gyermek erkölcsi fejlődése
Változatos viszonyok Retro majális és a szocializmus emlékezete Várpalota – Inotán Készítette: Urbán Csilla.
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia április FOGYATÉKOSSÁG ÉS CSALÁDI SZEREPEK Készítette: VÁGÁSI JÚLIA.
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Nevelési módszerek.
Társadalmi állapotrajzok konferencia
GOND ÉS KIHÍVÁS Tanulási, magatartási problémák az iskolákban
(Elhívás, felkészítés, elküldés 3.). a) Mt 10:16/a – Én elküldelek titeket… Jn. 10,11: „Én vagyok a jó pásztor. A jó pásztor életét adja a juhokért. Mt.
A számítógép működéséhez két elv kell egyszerre működjön: automatizált számolás és programozhatóság. Történetét azokig a mechanikus számológépekig szokás.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
A Mennyben fenn a trónusnál a Krisztus értem közbenjár
Önsegítő csoportok Összetétel: azonos problémával küzdő kliensek
Szeretet nélkül kapcsolat-romboló erő, szeretettel kötőanyag
Mesék bűvöletében Az állatmese
Művelődés-gazdaságtan
Antigoné.
A kriminálpszichológia
A deviancia értelmezési kerete
A halottak feltámadása és az utolsó ítélet
Az Élet Igéje február.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Mert ha az egynek bűn(be)esése folytán a halál uralomra jutott az által az egy által, sokkal inkább uralkodnak majd az életben az egy Jézus Krisztus által.
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
Az Élet Igéje szeptember.
Franciaország bemutatása szekunder kutatás alapján
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Mese, mese …. Készítette: Szilágyi Judit
A népköltészet A nép közösen alkotott, megőrzött, szájhagyomány útján terjedő költészete. A népköltészeti alkotások szerzője ismeretlen. A szóbeli terjedés.
A mese.
A rendíthetet-len ólomkatona
Óvodáskorúak irodalma II. évfolyam óvodapedagógus szakirány.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Miért kell kistérségi kiterjesztés; hol tart Szécsény
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde
Mi számít? A műveim? Én mint költő?
NEM LÁTVÁNYOS PREZENTÁCIÓ CSÚNYA BETŰTÍPUSSAL 2010
Arany János:Toldi -összefoglaló
Katona József Érettségi tételminta.
Madách Imre Útravaló verseimmel.
Előadás másolata:

XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia V. Országos Művészeti Diákköri Konferencia Sopron április

A mese, és ami mögötte van (A rítustól napjainkig) Készítette: Haraszti Ágnes

A MESE SZÜLETÉSE A MESE SZÜLETÉSE

1.A mesék valós alapokra épülnek? Rítus, mítosz rítus=mítosz eljátszása,cselekvő felidézése mítosz=a rituális cselekvések magyarázata Monda, hiedelem Mese Rítus - mítosz - hiedelem - monda - MESE

Beavatási szertartás  mese Törzseknél: Felnőtté válás(kínzás, testi fenyítés  jelképes halál) Előkészíti a házasságra a fiatalokat Beépülés a közösségbe Középkorban: Embertelen büntetések, (boszorkányégetések, kerékbetörés) Várak, királyok, bezárt grófkisasszonyok, lovagrendek

Felvilágosodás korában: A testi fenyítést elvetik, megváltozott értelem Romantika korában: Kannibalizmus jegyei (emberevő óriások, fenevadak, sárkányok) Totemizmus emlékei (halak, kígyók „táltos paripák”madarak, farkasok

A MESE HATÁSA

2. Tartósan öröklődő séma: Föld alatt, gyomor helyszín Erdő, barlang, ház éves gyerekek beavatandók Eltévedt gyerek (halálba indul) Baba jaga, mágus beavató Gonosz boszorka, varázsló Kínzás, szervek átrendezése, megtisztulás(tűz), halál, feltámadás cselekmény Beavatott visszahat a beavatóra (sárkányölés, tűzbe lökés) Újjászületés, új név, állati erő/ hatalom/nyelv végkifejlet Varázseszközzel eljut a túlvilágra (lovon repül) Hős: tűri a szenvedést, gyomorba jut hősies tett Hős: aki megöli az elnyelőt Totemállatok szereplő Erdei manó

Romantika kora: Herderi hatás Nemzeti öntudat felébredése Történelmi kor is készen áll  hagyományőrzés+középpontban már a gyerekek is Arany János : milyen a jó mesegyűjtő? Goethe : a mesék finomítása/enyhítése Grimm testvérek : gyűjtés, formálás Kulturális, társadalmi, tudományos fejlettségi szint Generációváltás = történet alakulás (szóbeliségnek köszönhető) Beavatási szertartások (Propp könyve is alátámasztja) felnőtté válás = száműzetés az erdőbe  ókorban: elfogadott, középkorban: kevésbé, felvilágosodásban: bolondság

A MESE SZEREPE

3. A társadalom hatással van a mesére és fordítva: Az ego nem személyes (Marie Louise von Franz) Van ami állandó: alapvető emberi érzések, szükségletek, kialakított normák Mese=problémamegoldó eszköz (Boldizsár Ildikó: Meseterápia) Magyarázat a mesetípusok népszerűségére Mese szerepe (2 oldalú kommunikáció)

Hol áll a népmese? Televízió: Gerbner: A média rejtett üzenetei Félelem, durvaság Magány Közvetett kommunikáció Népmese: Piroska és a farkas, Jancsi és Juliska Félelem, durvaság Katarzis élmény Közvetlen kommunikáció

(Farkas Ferenc mesét mond Baranyában, 1900) Orális termék, a kedvezőtlen meséket kiveti a közönség, a mese életben maradása a közönségtől is nagyban függ

Köszönöm a figyelmet!