Riadó! Szmoghelyzet van Gonczlik Tamás ügyosztályvezető Főpolgármesteri Hivatal Környezetgazdálkodási és Energetikai Ügyosztály
Helyzet 2008 decembere előtt 48/2003.(IX.19.) Főv. Kgy. Rendelet a füstködriadó-tervről Nem kellett elrendelni a szmogriadó riasztási fokozatát Riasztási fokozatban kötelező lett volna a Hungária gyűrűn belüli területek forgalmának teljes tilalma, Budapest többi részén a páros-páratlan elv szerinti korlátozás Az ipari üzemek kibocsátásának akár 80%-kal való csökkentésére való korlátozás elrendelésének lehetősége Lakosság és a közintézmények kötelezhetősége a tüzelőberendezések használatának korlátozására, jogkövetkezmény nélkül
2008. évi rendeletmódosítás okai A légszennyezettségi határértékekről, a helyhez kötött légszennyező pontforrások kibocsátási határértékeiről a 14/2001. (V. 9.) KöM-EüM-FVM együttes rendelet 3. számú melléklete (továbbiakban: határérték rendelet) 2008. október közepi módosítása szálló por (PM10) légszennyező anyagra vonatkozóan önálló tájékoztatási és riasztási küszöbértéket vezetett be Nagyobb valószínűséggel következik be a tájékoztatási és riasztási fokozat elrendelése Cél: a bevezetendő –különösen a korlátozó – intézkedések szakmailag indokoltak, végrehajthatóak és ellenőrizhetőek legyenek
Nemzetközi kitekintés - Bécs Tájékoztatási és riasztási határérték csak kén-dioxidra, nitrogén-dioxidra és ózonra létezik, PM10-re nem (egész EU-ra vonatkozó szabálynak megfelelően) - intézkedések:járműforgalom korlátozása, tömegközlekedés ingyenes használata Szmogriadót nem rendeltek el, de levegőtisztaság-védelmi megelőző intézkedéseket tettek: Rendszeres tisztítása az utaknak télen is,téli útszórás anyagát felsöprik és újrafelhasználják 1992. előtt forgalomba helyezett teherautók kitiltása a városból 30 km/h övezet kiterjesztése (2008-ban 47%) Tömegközlekedés megújítása (buszok folyékony gázzal üzemelnek, kötött pályás villamos hajtású közlekedés fejlesztése) Építkezésekre vonatkozó intézkedések: bontás, homlokzati munka vízfüggöny mellett, gépkocsik tisztítása, rakomány takarása Távfűtés részarányának növelése, széntüzelés minimalizálása
Nemzetközi kitekintés - Berlin Szmogriadó rendelet helyett környezeti zóna rendszer, 2008. január 1-én vezették be (S-bahn gyűrűn belüli területre) 3 színű matricarendszer euro besorolás szerint (piros, sárga, zöld) csak a megfelelő matricával rendelkező autó hajthat be a zónába Kivételek nemzeti szabályozás (közérdek, lakossági ellátás, hatóság engedélyezi díj ellenében) 30 km/h zóna szélesítése, jó tömegközlekedés (buszok részecskeszűrővel ellátottak, vagy gázüzeműek), buszsávok kialakítása, taxik gázüzeműre való átállítása, gyalogos, kerékpáros közlekedés előnyben részesítése
Nemzetközi kitekintés - Brüsszel Három beavatkozási küszöb nitrogén-dioxidra és PM10-re 1. beavatkozási küszöb: Sebességkorlátozás (-20 km/h –ás szabály) 2. beavatkozási küszöb: Páros-páratlan elvű korlátozás (kivételek pl:tömegközl., közhasznú, sürgősségi …) Nehéz járművek teljes korlátozása 7-10 és 17-20 óra között Tömegközlekedés sűrűbb és ingyenes Középületek hőmérséklet korlátozása 20°C-ra 3. beavatkozási küszöb (esélye minimális a magas küszöbérték miatt) Teljes forgalomkitiltás gépjármű, nehéz tehergépjármű, motor esetében (kivételek, mint 2. küszöbnél) Tömegközl. ingyenes és sűrű, középületek hőmérséklet korl. 20°C-ra
69/2008 (XII. 10.) Főv. Kgy. rendelet lényeges pontjai a forgalom – korábban is alkalmazott – páros-páratlan elvű korlátozásának fenntartása a riasztási fokozatban indokolt esetekre kivételi kör az addig nem alkalmazott megelőző intézkedésként a belvárosból, az őszi-téli időszakban a környezetszennyezőbb (akkor a sárga környezetvédelmi matricás) autók kitiltása, későbbi hatályba léptetéssel
Felterjesztési jog gyakorlása ami ez ideig megvalósult A riasztási fokozatban elrendelt közlekedési korlátozás megsértőinek szankcionálása A kétszintű környezetvédelmi gépjármű besorolás többszintűvé bővítése A KRESZ-ben megjelent a „környezetvédelmi zóna” határát jelző tábla
Felterjesztési jog gyakorlása ami ez ideig nem valósult meg A szmoghelyzet elrendelésének/megszüntetésének – mivel alapvetően környezet-egészségügyi (mint a járványügyi intézkedések esetében is) okról van szó – egészségügyi államigazgatási szervhez történő telepítése jelentené. Indokoltnak tartjuk a gépjárműforgalom korlátozás alapelvének és a további jogi feltételek meghatározását a Nemzeti Közlekedési Hatóság hatáskörébe rendelni (a közúti közlekedésről szóló tv. 14. § (1) c) pontja) Az 1995. évi LIII. törvény 48.§ (6) bekezdés. a polgármester (főpolgármester) levegőtisztaságvédelmi feladatkörébe, illetőleg környezetvédelmi államigazgatási, hatósági hatáskörébe tartozik szmogriadó terv kidolgoztatása és a végrehajtása irányítása; a külön jogszabályban meghatározott szmoghelyzet (füstködállapot) bekövetkezése esetén az érintett lakosság tájékoztatása.”
2009. január 11-12-i szmogriadó tapasztalatai Bonyolult jogi helyzet a szankció alkalmazására - többen nem tartották be a korlátozást (a módosítással a rendőrség 100 000 Ft-ig büntethet) Bizonytalan volt az intézkedés elrendelésének időpontja Bizonytalan volt a kivételi kör meghatározása
A szmogrendelet miatt kialakult konfliktusok Többen alapvető emberi jogaiban érezték sértve magukat a gépjármű forgalom korlátozása miatt Sokan jelezték, hogy a munkájukhoz létszükséglet az autó és kérték, hogy külön engedélyt kapjanak, és javasolták, hogy inkább a környezetszennyezőbb gépjárművek forgalmát korlátozzák Civil szervezetek szigorúbb szabályokat javasoltak A Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa és civil szervezetek a szankciókat hiányolták a szmogriadó megszegőivel szemben
Első három módosítás 90/2008. (XII. 30. ), 4/2009. (II. 3. ), 50/2009 Első három módosítás 90/2008.(XII.30.), 4/2009.(II.3.), 50/2009.(IX.5.) a forgalom korlátozási elve nem változott kivételi kör pontosításra került szmoghelyzettel kapcsolatos elrendelési folyamatok pontosítása megtörtént módosuló kormányrendeletek miatti változtatások átvezetése (pl.: szankció bevezetése a közlekedési korlátozások megszegőivel szemben)
Szmogriadó rendelet legújabb módosításának okai megújult a közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabálya – sárga, zöld matricák helyett négy (fekete, piros, zöld, kék) színnel jelölik a járművek környezetvédelmi tulajdonságait avar- és kerti hulladékok égetésre vonatkozó szabályok rendeleti megállapítását a Fővárosi Közgyűlés hatáskörébe helyezték magasabb rendű jogszabályok
Utolsó, 2010. július 22-i módosítás, 39/2010. (VII.22.) páros-páratlan forgalomkorlátozási alapelv módosítása környezetvédelmi tulajdonságon alapuló forgalmi korlátozásra, matrica szerinti feketével, pirossal jelölt járművek korlátozása (szennyezőbbeket korlátozzuk) riasztási fokozatban 20 km/h-s sebességcsökkentés lehetősége avarégetéssel kapcsolatos szabályok: elsősorban helyben komposztálás másodsorban külön zsákban gyűjteni, amit a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. szállít el 2011. nov. 30-ig szabad égetni: március 8. – november 30. között Hungária-gyűrűn kívül
Új eszköz: a légszennyezettség előrejelzés A kontinensen egyedülálló módszer lényege, hogy az időjáráshoz hasonlóan a levegőben található káros anyagok mennyiségének változását is lehet előzetesen modellezni Az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat 11 fővárosi állomásának adatai alapján először kiszámolja a levegő várható nitrogén-dioxid, kén-dioxid, ózon és szálló por koncentrációját Egy órás felbontással, két napra előre jelzi a főbb légszennyező anyagok koncentrációjának jövőbeli alakulását A fővárosi forgalmi adatok és a főbb ipari létesítmények kibocsátását, majd a meteorológiai helyzet változását is figyelembe véve, grafikonon és táblázatokban mutatja meg a levegő minőségével kapcsolatos várható adatokat http://www.met.hu/levegokornyezet/legszennyezettseg_elorejelzes/
Merre tovább? Alkotmánybíróság döntését követően a téli korlátozás hatályba léptetése (vagy elvetése) Környezeti zónák kijelölése, személyforgalmi behajtási rendszer kialakítása További jogharmonizáció szükséges (felterjesztési jog gyakorlása) Nemzetközi levegőtisztasági intézkedések folyamatos elemzése