Riadó! Szmoghelyzet van

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Levegőminőség. Terhelés minden olyan anyag és E, ami többletként adódik a természetes állapothoz Csoportosítás - méret/halmazállapot (ülepedő por, korom;
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Tatabánya, EHÖSZ konferencia október 24.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Levegőtisztaság-védelem 9. előadás
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Dunaújváros levegőminőségének monitorozása Nagy Attila
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Munkavédelmi előírások rendszere
Levegőtisztaság-védelem 5. előadás
Levegőtisztaság-védelem 9. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A H ARMADIK ORSZÁGBELI ÁLLAMPOLGÁROK KÉPESÍTÉSÉNEK ELISMERÉSE Mészáros Gábor október 21.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Minden, amit érdemes róla tudni
Saját magunk ellen… A SZMOG. Elrendelte a szmogriadót Budapesten a főpolgármester. E szerint páratlan napokon csak a páratlan rendszámú járművek, míg.
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
Levegőtisztaság védelme
A decentralizált villamosenergia-termelés hazai helyzetének áttekintése -a legfrissebb és közeljövőben várható szabályozói fejlemények- Tóth Tamás közgazdasági.
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Levegőminőség-védelem – hazai helyzet. Legfőbb szennyezőforrások Közlekedés (> 50%) Energia szektor ( 30%) Ipar (20%)
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Termelői csoportok tájékoztatója Eredmények és lehetőségek B udapest, február 10. dr. Forgács Barnabás szakállamtitkár.
Levegőtisztaság- védelem 6. A légszennyező anyagok kibocsátásának szabályozása.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Önkormányzat és állam.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
A TAXI SZOLGÁLTATÁS FELTÉTELEI BUDAPESTEN
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Előadás másolata:

Riadó! Szmoghelyzet van Gonczlik Tamás ügyosztályvezető Főpolgármesteri Hivatal Környezetgazdálkodási és Energetikai Ügyosztály

Helyzet 2008 decembere előtt 48/2003.(IX.19.) Főv. Kgy. Rendelet a füstködriadó-tervről Nem kellett elrendelni a szmogriadó riasztási fokozatát Riasztási fokozatban kötelező lett volna a Hungária gyűrűn belüli területek forgalmának teljes tilalma, Budapest többi részén a páros-páratlan elv szerinti korlátozás Az ipari üzemek kibocsátásának akár 80%-kal való csökkentésére való korlátozás elrendelésének lehetősége Lakosság és a közintézmények kötelezhetősége a tüzelőberendezések használatának korlátozására, jogkövetkezmény nélkül

2008. évi rendeletmódosítás okai A légszennyezettségi határértékekről, a helyhez kötött légszennyező pontforrások kibocsátási határértékeiről a 14/2001. (V. 9.) KöM-EüM-FVM együttes rendelet 3. számú melléklete (továbbiakban: határérték rendelet) 2008. október közepi módosítása szálló por (PM10) légszennyező anyagra vonatkozóan önálló tájékoztatási és riasztási küszöbértéket vezetett be Nagyobb valószínűséggel következik be a tájékoztatási és riasztási fokozat elrendelése Cél: a bevezetendő –különösen a korlátozó – intézkedések szakmailag indokoltak, végrehajthatóak és ellenőrizhetőek legyenek

Nemzetközi kitekintés - Bécs Tájékoztatási és riasztási határérték csak kén-dioxidra, nitrogén-dioxidra és ózonra létezik, PM10-re nem (egész EU-ra vonatkozó szabálynak megfelelően) - intézkedések:járműforgalom korlátozása, tömegközlekedés ingyenes használata Szmogriadót nem rendeltek el, de levegőtisztaság-védelmi megelőző intézkedéseket tettek: Rendszeres tisztítása az utaknak télen is,téli útszórás anyagát felsöprik és újrafelhasználják 1992. előtt forgalomba helyezett teherautók kitiltása a városból 30 km/h övezet kiterjesztése (2008-ban 47%) Tömegközlekedés megújítása (buszok folyékony gázzal üzemelnek, kötött pályás villamos hajtású közlekedés fejlesztése) Építkezésekre vonatkozó intézkedések: bontás, homlokzati munka vízfüggöny mellett, gépkocsik tisztítása, rakomány takarása Távfűtés részarányának növelése, széntüzelés minimalizálása

Nemzetközi kitekintés - Berlin Szmogriadó rendelet helyett környezeti zóna rendszer, 2008. január 1-én vezették be (S-bahn gyűrűn belüli területre) 3 színű matricarendszer euro besorolás szerint (piros, sárga, zöld) csak a megfelelő matricával rendelkező autó hajthat be a zónába Kivételek nemzeti szabályozás (közérdek, lakossági ellátás, hatóság engedélyezi díj ellenében) 30 km/h zóna szélesítése, jó tömegközlekedés (buszok részecskeszűrővel ellátottak, vagy gázüzeműek), buszsávok kialakítása, taxik gázüzeműre való átállítása, gyalogos, kerékpáros közlekedés előnyben részesítése

Nemzetközi kitekintés - Brüsszel Három beavatkozási küszöb nitrogén-dioxidra és PM10-re 1. beavatkozási küszöb: Sebességkorlátozás (-20 km/h –ás szabály) 2. beavatkozási küszöb: Páros-páratlan elvű korlátozás (kivételek pl:tömegközl., közhasznú, sürgősségi …) Nehéz járművek teljes korlátozása 7-10 és 17-20 óra között Tömegközlekedés sűrűbb és ingyenes Középületek hőmérséklet korlátozása 20°C-ra 3. beavatkozási küszöb (esélye minimális a magas küszöbérték miatt) Teljes forgalomkitiltás gépjármű, nehéz tehergépjármű, motor esetében (kivételek, mint 2. küszöbnél) Tömegközl. ingyenes és sűrű, középületek hőmérséklet korl. 20°C-ra

69/2008 (XII. 10.) Főv. Kgy. rendelet lényeges pontjai a forgalom – korábban is alkalmazott – páros-páratlan elvű korlátozásának fenntartása a riasztási fokozatban indokolt esetekre kivételi kör az addig nem alkalmazott megelőző intézkedésként a belvárosból, az őszi-téli időszakban a környezetszennyezőbb (akkor a sárga környezetvédelmi matricás) autók kitiltása, későbbi hatályba léptetéssel

Felterjesztési jog gyakorlása ami ez ideig megvalósult A riasztási fokozatban elrendelt közlekedési korlátozás megsértőinek szankcionálása A kétszintű környezetvédelmi gépjármű besorolás többszintűvé bővítése A KRESZ-ben megjelent a „környezetvédelmi zóna” határát jelző tábla

Felterjesztési jog gyakorlása ami ez ideig nem valósult meg A szmoghelyzet elrendelésének/megszüntetésének – mivel alapvetően környezet-egészségügyi (mint a járványügyi intézkedések esetében is) okról van szó – egészségügyi államigazgatási szervhez történő telepítése jelentené. Indokoltnak tartjuk a gépjárműforgalom korlátozás alapelvének és a további jogi feltételek meghatározását a Nemzeti Közlekedési Hatóság hatáskörébe rendelni (a közúti közlekedésről szóló tv. 14. § (1) c) pontja) Az 1995. évi LIII. törvény 48.§ (6) bekezdés. a polgármester (főpolgármester) levegőtisztaságvédelmi feladatkörébe, illetőleg környezetvédelmi államigazgatási, hatósági hatáskörébe tartozik szmogriadó terv kidolgoztatása és a végrehajtása irányítása; a külön jogszabályban meghatározott szmoghelyzet (füstködállapot) bekövetkezése esetén az érintett lakosság tájékoztatása.”

2009. január 11-12-i szmogriadó tapasztalatai Bonyolult jogi helyzet a szankció alkalmazására - többen nem tartották be a korlátozást (a módosítással a rendőrség 100 000 Ft-ig büntethet) Bizonytalan volt az intézkedés elrendelésének időpontja Bizonytalan volt a kivételi kör meghatározása

A szmogrendelet miatt kialakult konfliktusok Többen alapvető emberi jogaiban érezték sértve magukat a gépjármű forgalom korlátozása miatt Sokan jelezték, hogy a munkájukhoz létszükséglet az autó és kérték, hogy külön engedélyt kapjanak, és javasolták, hogy inkább a környezetszennyezőbb gépjárművek forgalmát korlátozzák Civil szervezetek szigorúbb szabályokat javasoltak A Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa és civil szervezetek a szankciókat hiányolták a szmogriadó megszegőivel szemben

Első három módosítás 90/2008. (XII. 30. ), 4/2009. (II. 3. ), 50/2009 Első három módosítás 90/2008.(XII.30.), 4/2009.(II.3.), 50/2009.(IX.5.) a forgalom korlátozási elve nem változott kivételi kör pontosításra került szmoghelyzettel kapcsolatos elrendelési folyamatok pontosítása megtörtént módosuló kormányrendeletek miatti változtatások átvezetése (pl.: szankció bevezetése a közlekedési korlátozások megszegőivel szemben)

Szmogriadó rendelet legújabb módosításának okai megújult a közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabálya – sárga, zöld matricák helyett négy (fekete, piros, zöld, kék) színnel jelölik a járművek környezetvédelmi tulajdonságait avar- és kerti hulladékok égetésre vonatkozó szabályok rendeleti megállapítását a Fővárosi Közgyűlés hatáskörébe helyezték magasabb rendű jogszabályok

Utolsó, 2010. július 22-i módosítás, 39/2010. (VII.22.) páros-páratlan forgalomkorlátozási alapelv módosítása környezetvédelmi tulajdonságon alapuló forgalmi korlátozásra, matrica szerinti feketével, pirossal jelölt járművek korlátozása (szennyezőbbeket korlátozzuk) riasztási fokozatban 20 km/h-s sebességcsökkentés lehetősége avarégetéssel kapcsolatos szabályok: elsősorban helyben komposztálás másodsorban külön zsákban gyűjteni, amit a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. szállít el 2011. nov. 30-ig szabad égetni: március 8. – november 30. között Hungária-gyűrűn kívül

Új eszköz: a légszennyezettség előrejelzés A kontinensen egyedülálló módszer lényege, hogy az időjáráshoz hasonlóan a levegőben található káros anyagok mennyiségének változását is lehet előzetesen modellezni Az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat 11 fővárosi állomásának adatai alapján először kiszámolja a levegő várható nitrogén-dioxid, kén-dioxid, ózon és szálló por koncentrációját Egy órás felbontással, két napra előre jelzi a főbb légszennyező anyagok koncentrációjának jövőbeli alakulását A fővárosi forgalmi adatok és a főbb ipari létesítmények kibocsátását, majd a meteorológiai helyzet változását is figyelembe véve, grafikonon és táblázatokban mutatja meg a levegő minőségével kapcsolatos várható adatokat http://www.met.hu/levegokornyezet/legszennyezettseg_elorejelzes/

Merre tovább? Alkotmánybíróság döntését követően a téli korlátozás hatályba léptetése (vagy elvetése) Környezeti zónák kijelölése, személyforgalmi behajtási rendszer kialakítása További jogharmonizáció szükséges (felterjesztési jog gyakorlása) Nemzetközi levegőtisztasági intézkedések folyamatos elemzése