BÁLINT CSOPORT ÉS MENTÁLHIGIÉNÉS SZEMLÉLET TALÁLKOZÁSA A SZÉKELYUDVARHELYI LELKI EGÉSZSÉGVÉDELMI KÖZPONT GYAKORLATÁBAN Illyefalva, 2006 szeptember 30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Csoport munka.
Szegedi Magatartástudományi Napok, jún. 5-6.
Mentálhigiéné, kiemeltképp a depresszió
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A Barátság.
MAT Kongresszus Siófok, nov Mozgó elterelés három városban a Kék Kockánál.
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
A mentálhigénés képzés hatása a sepsiszentgyörgyi Családsegítő Központ működésére 1.A CS. S. K. rövid bemutatása: ben jött létre a FAMTERRA alapítvány.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
HATÉKONY EGYÜTTMŰKÖDÉS – CSOPORTFOGLALKOZÁS BEMUTATÁSA AZ INTÉZETBEN
Az intézményes nevelés stratégiái
A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Elvárások a Szociális Munka Etika Kódexe a szociális munkát végzők számára a munkahelyükkel és a társadalommal való kapcsolatukra vonatkozóan -1- Munkahelyen.
A mentális betegségek osztályozása,
interperszonális személyiség-koncepciója
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
IMA MAGYARORSZÁGÉRT. KEDVES SZERETETREMÉLTÓ EMBEREK!
Egyéni döntések a szervezetben
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
2004 tavasz dr.SzaD Innováció és Technológia Menedszment Tanszék TEAM…. dehogy ! TEAM, de hogy ?
Fogd A Kezem Alapítvány
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
A szociális csoportmunkában alkalmazott csoportok típusai
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Művészetterápia csoportban
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Pálfy Aliz: (N. Colan Általános Iskola, Sepsiszentgyörgy) MENTÁLHIGIÉNÉS KÉPZÉS, MENTÁLHIGIÉNÉS PROGRAMOK ERDÉLYBEN – ÁTTEKINTÉS, KEZDEMÉNYEZÉSEK, TERVEK.
LELKI EGÉSZSÉG CENTRUM BEMUTATÁSA
„FA-MILIA” CSALÁDSEGÍTŐ Bod Péter Diakóniai Központ - Marosvásárhely -
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
EMMT Konferencia Illyefalva 2006 szeptember 30. I. A mentálhiginés képzés szerepe a Lelkisegély Telefonszolgálat elindulásában Cselekvésre serkentő látásmód.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Szociálpedagógus képzés II. évfolyam I. félév A szociális munka egyénekkel és családokkal című kötet.
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Team munka egy többcélú intézményben
Wiegersma: a tanácsadás szintjei
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Előadás másolata:

BÁLINT CSOPORT ÉS MENTÁLHIGIÉNÉS SZEMLÉLET TALÁLKOZÁSA A SZÉKELYUDVARHELYI LELKI EGÉSZSÉGVÉDELMI KÖZPONT GYAKORLATÁBAN Illyefalva, 2006 szeptember 30 Illyefalva, 2006 szept.30

BÁLINT MIHÁLY

A BÁLINT CSOPORT - Abból a szükségszerűségből jött létre, hogy az általános orvosok különösebb elmegyógyászati ismeretek nélkül is felismerjék betegeik panasza mögött a lelki hátteret, ezekhez adekvát módon képesek legyenek viszonyulni – Az orvos, a beteg és a betegsége - az orvos, mint gyógyszer - (20 évvel Engel BPS modellje előtt)

A BÁLINT CSOPORT (2) n Történetisége: oktató-kutató műhely esetelemző csoport orvosok számára a módszer kiterjesztése más segítő szakmákban

A BÁLINT CSOPORT (3) n Nem szupervízió, vagy önismereti csoport, bár ilyen hozadéka is van. Nem a segítő személyéről szól, hanem a kapcsolatról a segítő és kliense között, illetőleg ennek a lehetséges vagy már bekövetkezett megromlásáról. n Nem esetmunka, hiszen nem a kliens van az előtérben, hanem a kapcsolat. (Természetes, hogy nem lehet elvonatkoztatni a kapcsolat két oldaláról,vagyis a kliens és a segítő személyétől sem…)

A BÁLINT CSOPORT(4) n Nem terápiás csoport vagy analízis, bár lehet ilyen résztartalom benne. Bálint Mihály alapvetően analitikus iskolát képviselt, és a csoportmunkában használt fogalmak a pszichoanalízis tárházából származnak. n Nem szakmai esetbemutató, bár alkalmanként szükséges utalni a kliens klinikai állapotára. Mindamellett kívánatos kerülni a szakmai szóhasználatot, és még inkább a vitákat.

A BÁLINT CSOPORT (5) n Módszere alapvetően nondirektív, n a csoportvezető legfontosabb felelőssége, hogy a csoportban ne kapjon helyet személyt érő támadás, szakmai kritika, n és nagyon fontos szempont az esethozó lelki biztonsága, védelme

Sajátosságok Székelyudvarhelyen n Szakmai sokszínűség a csoportban n A pszichodinamikus keretek meghaladása n A kettő messzemenően összefügg, ezt az összefüggést egyértelműen katalizálja a mentálhigiénés központ jelenléte n Az országos Bálint- mozgalom messzemenően támogatja, szorgalmazza mindkét sajátosság kibontakozását

Szakmai sokszínűség (1) n - foglalkozási skála - orvosok – elkeserítően kevesen - akiket megérintett a mentálhigiénés szemlélet szele - rálátásuk van a BSP szemléletre - olyan mértékű emberi és szakmai alázat, hogy felismerik a kiégés veszélyét - van közöttünk: családorvos, mentőorvos, pszichiáter, bőrgyógyász, családtervezésben dolgozó - pszichológusok - szociális munkások - nevelők - lelkész

Szakmai sokszínűség (2) –Sokszínű képzettség –Sokszínű egyéniségek –Vélemények, meglátások sokszínűsége az előbbiekből adódóan –! Mennyire gazdag tartalmisága van annak a beszélgetésnek, ahol orvos, pedagógus, lelkész, szociális munkás a saját szakmaiságának nézőpontjából tudja értékelni a felhozott kapcsolatot, helyzetet, esetet, és ehhez hozzáadja a saját személyiségét!

Szakmai sokszínűség (3) n A csoporton belüli interakciók olyan információkat hívnak életre – kommunikációelméleti értelemben – amelyek aztán visszahatnak a csoport minden tagjára külön-külön, még inkább színesítve, gazdagítva a csoporttagok szakmai, és nemcsak szakmai személyiségét

A pszichodinamika kereteinek meghaladása (1) - nem szakít vele, nem tagadja meg – mindazok a fogalmak, amelyeket Bálint Mihály a csoportmunkába bevezetett, alkalmazott, nyilván megmaradnak a gyakorlatunkban, viszont tálcára kerülnek más megközelítési módok is - tranzakcióanalízis-játszmaelmélet - pszichodráma-elemek - kognitív tp. elemei - családterápiás vonatkozások (rendszerszemlélet, narráció)

A pszichodinamika kereteinek meghaladása (2) - Ki-ki azt hozza a csoportba, ami a szakmaiságához, vagy egyszerűen a személyiségéhez közel áll, ugyanakkor ismerkedik más megközelítési lehetőségekkel. - A kliens-központú megközelítés – ami a mentálhigiénés képzésen is megjelenik segítő beszélgetésként -, a leginkább előhívja azt a bizalmas, biztonságérzést nyújtó légkört,amit más környezetben nagyon nehéz megtapasztalni.

Mentálhigiénés vonatkozások a Bálint csoportban (1) nMnMűfajilag természetesen az esetmunkához áll legközelebb – hangsúlyosan a kapcsolatról szól nAnA csoporttagok közötti kommunikáció a segítő beszélgetésben elfogadott és működtetett módon a leghatásosabb és legeredményesebb, és ami ennél is fontosabb: alkalmassá tesz, ráhangol arra, hogy ezt a saját klienseivel való viszonyában ki-ki érvényre juttassa!

Mentálhigiénés vonatkozások a Bálint csoportban (2) - A projektmunka vonatkozásban: - a team szervezésének legjobb kohója - egymásra figyelés - kohézió - bizalom - közös „lelki nyelv” - be lehet vinni a projektmunka személyközi kapcsolatainak problémáit is

VÉGSZÓ HELYETT n Talán a Bálint csoport az a hely, ahol a leginkább tudatosodhat bennünk: saját lelki fejlődésünk ellenében mennyi elfogadással, szeretettel és alázattal vagyunk adósai azoknak,akiket a LEGNAGYOBB CSOPORTVEZETŐ reánk bízott!