Idegenforgalmi kommunikáció Dr. Jusztin Márta Főiskolai docens BGF KVIFK, Turizmus Tanszék
Az előadás célja Rámutat: mindazon területekre, ahol a kommunikáció az idegenforgalomban valamilyen szereppel megjelenik Középpontban: a vendég/ügyfélkapcsolati személyközi kommunikáció jelentősége és buktatói
Alapvetések „Amiről nem tudnak, az nincs” „Teszik, de nem tudják” Nincs éles határ
Kommunikációs modell ?
„Amiről nem tudnak, az nincs” Mit kell tenni, hogy tudjanak? Mit kell tenni, hogy „legyen”? Mi a kommunikáció szerepe ebben?
Kommunikáció, hogy legyen! Kommunikáció a termékkialakításban Kommunikáció a piaccal Kínálat-kereslet (eladás) Termék része
Kommunikáció, hogy legyen! 1. Kommunikáció a termékkialakításban (csomag kialakítása, szolgáltatók együttműködése, táblázás is)
Kommunikáció, hogy legyen! 2. Kommunikáció az idegenforgalom kínálati piacán belül (egymás közti értékesítés)
Kommunikáció, hogy legyen! 3. Kínálat-kereslet (eladás)
Kommunikáció, hogy legyen! 4. A termék része (átvitt értelemben: imázs-alakító tényező konkrétabb értelemben falusi turizmus)
„Teszik, de nem tudják” „Nem lehet nem kommunikálni” Tudatosság
Tudatosítás „Teszik, de nem tudják” – teszik és tudják
„Jelbeszéd az életünk” Szemiotika – a jel tudománya Tudatosítani, hogy jeleket adunk és észlelünk „Nem lehet nem kommunikálni”
Külső jeleink - benyomáskeltés Tárgyi világunk Emblémák
Verbalitás – non verbalitás emblémák, testbeszéd, paranyelv 30 – 70%, 40 – 60% Megfelelőség – szituáció és szerepfüggő Hitelesség – egy irányba mutató jelek
Kommunikáció - készségek Mit fejlesztenék? benyomáskeltés aktív hallgatás visszajelzés – kérdezéstechnika asszertivitás meggyőzés, befolyásolás konfliktuskezelés telefonálás
Kommunikáció- készségek - + Csapatmunka Információkezelés Tárgyalástechnika Értekezlet Közéleti kommunikáció
Összefoglalás Kommunikáció szervezet – szervezet között szervezeten belül közvetlen vendégkapcsolatban Kommunikáció - sikertényező
Köszönöm a figyelmet!