A Gender Budgetingről „Nagyobb esélyegyenlőség a Gender Budgeting által?” Dr. Drinóczi Tímea, PhD PTE ÁJK, egyetemi adjunktus Friedrich Ebert Alapítvány.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Globális Korrupciós Jelentés: Klímaváltozás Bemutató május 11. Budapest.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
TÁMOP /A
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Egészségpolitika.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
Az ÚMVP intézményrendszere
Az Európai Unió és a sport, közvetlen brüsszeli pályázati lehetőségek
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
A (társadalmi) nemek kérdése a foglalkoztatáspolitikában: a pályaválasztástól a hivatásig Nagy Beáta.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Dél-dunántúli Munkaügyi Központ MUNKAERŐ-KERESLETIÉS KÍNÁLATI ELŐREJELZÉSEK HEFOP 1.2. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése kutatási alkomponens.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Esélyegyenlőség a foglalkoztatásban a TÁMOP projekt képzési tapasztalatai alapján Szabó Zsóka Nők a Holnapért Alapítvány Várpalota 2011,
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Kormány – önkormányzatok érdekegyeztetésének alakulása, lehetséges továbbfejlesztése Dr. Szegvári Péter önkormányzati szakértő Oslo, Norvégia április.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt
A civil szervezetek hatásméréséről
Előadás másolata:

A Gender Budgetingről „Nagyobb esélyegyenlőség a Gender Budgeting által?” Dr. Drinóczi Tímea, PhD PTE ÁJK, egyetemi adjunktus Friedrich Ebert Alapítvány Budapest, március 13.

NőFfi gazdaságilag aktív (2007) gazdaságilag inaktív (2007) foglalkoztatási arány (EU, 2006) 55,7% / 31,7% (55–64 éves) munkanélküliség aránya 9,7%7,8% Bevezetésként - néhány adat Br. bérrés % N bérrés % Budapest 2120 Megyeszkh 1714 Város 2019 Község 1816 Az uniós vállalkozók átlagban 30%-a nő. (2006) Az orvosi kutatás eredményei és a számtalan biztonsági, egészségügyi szabvány a férfiakra, illetve a túlnyomóan férfiakat foglalkoztató munkakörökre vonatkoznak.

Bevezetésként - néhány példa Svéd bőrklinika - szennyesruha-tároló zsákok Zambia, Kenya: tandíj-köteles iskolák GB vizsgálat - lányoknak ösztöndíj - alapfokú oktatásban eltörölték a tandíjat Malawi példa!

Gender mainstreaming (GM) és Gender Budgeting (GB) GM: stratégiát, eszközrendszert jelent a nemek közötti egyenlőség elősegítésére GB/gender érzékeny költségvetés: költségvetés (kv) minden fázisának gender- szempontok szerinti értékelése Kv: gender-semleges, nem gender-vak! (afrikai tandíjak példája) GB vonatkozhat: állami/ök-i; teljes kv/részpolitikák; projektek/programok kiadásai

Résztevők a GB-ben kormány parlament önkormányzatok kutatók, szakértők NGO szakszervezetek munkáltatói szerveződések nemzetközi szervezetek

Gender budgeting Célok nemek közti egyenlőség megteremtése elszámoltathatóság átláthatóság a költségvetési eljárásban való részvétel növelése erőforrások hatékonyabb elosztása jobb gazdasági és pénzügyi kormányzás Előfeltételek politikai akarat elszámoltathatóság humán és pénzügyi erőforrás koordináció átláthatóság partnerség és együttműködés megfelelő adatok Hatás esélyegyenlőség elősegítése gazdasági hatékonyság előmozdítása növekszik a közszektor tevékenységének átláthatósága, javul a hatékonysága, a politika és közigazgatás gender érzékenysége férfilakosság „védelme” megváltozik a gondolkodás, a vitakultúra a nőket érintő gender témák napirendekre kerülnek

A GB külföldön Ausztrália (1983), Nagy Britannia, Kanada, Dél-Afrikai Köztársaság, Európa 1995 Peking Európa Tanács speciális bizottsága és szakértői csoportja felmérése 2002/2003  11/45 tagállam  4/11 tagállam - GB kezdeti szakaszban - Helyi szinten

GB az EU-ban Opinion on GB – ajánlás az Európai Bizottságnak EGSZB (2006) ajánlása az Európai Bizottságnak Európai Parlament Nők Jogai és Egyenlő Esélyek Bizottsága jelentése A nők és a férfiak esélyegyenlőségére vonatkozó ütemterv prioritási terület Nemek közti Egyenlőség Európai Intézete

GB hazánkban Gender Budgeting in practice – kutatási projekt, Community framework Strategy On Gender Equality ( ) SzMM  Nemzeti ILO Tanács konferenciája  Nők és Férfiak egyenlő mértékű gazdasági függetlenségének megteremtése munkacsoport  PTE Társadalomtudományi Tsz: GB – Pécs UNIFEM-ért Magyar Nemzeti Bizottság (2009 jan.)

Gender budgeting analízis Input- adott közszolgáltatás biztosítására mely forrásokat használnak fel - az ezekhez kapcsolódó foglalkoztatási és intézeti bevételi hatások vizsgálata Output- a közszolgáltatásoknak és azok kihasználásának közvetlen eredménye Outcome- a közszolgáltatások közvetett és várható eredményeit tárja fel Mire adnak ki pénzt és mennyit? Hogyan oszlanak meg a nők és férfiak között a közkiadások, illetve -bevételek? Milyen hatásokkal jár a fizetett és nem fizetett munkavégzés? Milyen hatása, befolyása lehet a politikának a nemek helyzetére és a nemi szerepekre? GBA GB

Előkészítés Kv-i relevancia vizsgálata Gender relevancia vizsgálata költségvetési támogatásnak/ráfordítás tartalma célja célcsoportja 4-R kritériumrendszer alkalmazása - reprezentáció (representation ) - források (resources) - szabályok (regulation) - realitás (reality) Támogatások A csop.magas gender relevancia B csop. közepes gender relevancia C csop. csekély gender relevancia term. szem. jogi szem. nők ffiak

Elemzés 1. A támogatás igénybevételének jellemzői (output)  Mely támogatásokat vesznek igénybe férfiak és nők, és pontosan milyen mértékben?  Eltérően vesznek-e igénybe adott támogatásokat a férfiak és a nők? Amennyiben igen, miért?  Megfelelnek-e a támogatások a férfiak és nők lehetséges eltérő igényeinek?  Vannak-e kifejezetten nemspecifikus támogatások? A támogatás távolabbi hatásait (outcome)  Eredményes-e a támogatás? Képes-e elérni a kitűzött célját?  Hatással van-e a támogatás a hagyományos nemi szerepek megváltozására?  Hatást gyakorol-e a támogatás a férfiak és nők szakmai-, illetve magánéletére?  Befolyásolja-e a támogatás a nők és férfiak munkapiaci részesedését, képzési, illetve bevételi lehetőségeit?

Elemzés 2. Az indirekt hatások  Hogyan oszlik meg a nem fizetett munkavégzés a férfiak és nők között? A költségvetési támogatás/ráfordítás foglalkoztatásra és jövedelmekre gyakorolt hatása  Hogyan alakul a férfiak és nők foglalkoztatása a közszférában, szűkebben azon a területen, amely összefügg a GBA során vizsgált költségvetési tételekkel?  Milyen foglalkoztatási viszonyokat, lehetőségeket, struktúrát teremtenek az egyes költségvetési támogatások?  Hozzájárul-e ez a foglalkoztatási struktúra a férfiak és nők közötti hagyományos jövedelmi eltérésekhez, és ha igen, hogyan?

Megvalósítás és ellenőrzés GB első lépései! Eredménykontroll Pontos dokumentáció Az ellenőrzés nyilvánosságra hozatala

Az állami költségvetés (minisztérium vagy szektor) gender budgeting analízise Minisztérium vagy szektor kiválasztása Előkészítő feladatok  Csoportmunka, kiválasztás  Adatgyűjtés a gender elkötelezettségről, egyenlőségről  E minisztériumi/szektorális elemzések általános bemutatása: gender területek (programok) ismertetése Kiadások (gender célú kiadások, közszektorbeli foglalkoztatottság) A bevétel GBA analízis fent említett lépései elemzése

Köszönöm a figyelmet!