Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés A korszerűsített OKJ és az átdolgozott kamarai szakképesítések bevezetése 1
A kamara szakképzési céljai, feladatai I. Meghatározó szerep a tanulók gyakorlati képzésének korszerűsítésében Meghatározó szerep a tanulók gyakorlati képzésének korszerűsítésében Szakmaszerkezet korszerűsítése, átjárhatóság, kiszámíthatóság biztosítása kulcskompetencia alapon működő moduláris rendszer kiépítése Szakmaszerkezet korszerűsítése, átjárhatóság, kiszámíthatóság biztosítása kulcskompetencia alapon működő moduláris rendszer kiépítése A normatív finanszírozásnál a létszámon túl figyelembe kellene venni a minőséget, költséghatékonyságot és az elhelyezkedést A normatív finanszírozásnál a létszámon túl figyelembe kellene venni a minőséget, költséghatékonyságot és az elhelyezkedést Szintmérő vizsgák beszámíthatóságának megvalósítása, szakmai vizsgák idejének csökkentése, komplex gyak. vizsga Szintmérő vizsgák beszámíthatóságának megvalósítása, szakmai vizsgák idejének csökkentése, komplex gyak. vizsga Gyakorlatigényes, hiány- és fizikai szakképesítések népszerűsítése, szakmunkás presztízs helyreállítása Gyakorlatigényes, hiány- és fizikai szakképesítések népszerűsítése, szakmunkás presztízs helyreállítása Gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a gyakorlati oktatásban Gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a gyakorlati oktatásban 2
A kamara szakképzési feladatai II. Mennyiségben és minőségben biztosítani a gazdaság számára a munkaerőt Mennyiségben és minőségben biztosítani a gazdaság számára a munkaerőt Értékteremtő fizikai munka presztízsének helyreállítása Értékteremtő fizikai munka presztízsének helyreállítása Duális képzés elindulhat, amely a gyakorlatra helyezi a hangsúlyt, az új rendszer bevezetése 2012-től kötelező a szakképző intézmények számára Duális képzés elindulhat, amely a gyakorlatra helyezi a hangsúlyt, az új rendszer bevezetése 2012-től kötelező a szakképző intézmények számára 3
Az eddigi rendszer működőképességének és teljesítőképességének bemutatása
Lemorzsolódás és szakmaelhagyás figyelembe vétele egy képzeletbeli eset Beiskolázott tanulók:100 fő Lemorzsolódás: 30 fő Szakiskolát elvégzők: 70 fő Szakmájukban 9 hónap múlva elhelyezkedők: 21 fő MKIK GVI felmérés alapján
Forrás: KSH 8
Az általános iskolából, illetve azt követően kimaradók számaránya: év a legkritikusabb! között általános iskolába járók száma: , lemorzsolódás 4 ezer fő (3,6 %) 2010-ben a 19 évet betöltött korosztály létszáma: 127 ezer fő ebből 31 ezer főnek 8 osztályos vagy alacsonyabb iskolai végzettsége volt (24,7%)
Szakmai és vizsgakövetelmények gondozása, karbantartása Központi programok felülvizsgálata Szakmai vizsgák vizsgatételeinek, azok értékelési útmutatójának kidolgozása Szakmai záróvizsgára vizsgaelnöki delegálás Szintvizsgák szervezése, koordinálása SZKTV, WorldSkills, EuroSkills szakmai versenyek szervezése Közreműködés a pályaválasztási és tanácsadási rendszerben A Kormány−Kamara szakképzési keretmegállapodása 125 szakmában: november 11.
1. Gyakorlati óraszámok növelése, a gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés szerepének jelentős növelése, a magyar szakképzés gyakorlatorientáltságának fokozása 2. A szakmai záróvizsgáztatásban a szakma elsajátításához tartozó kulcskompetenciák értékelésének és mérésének előtérbe helyezése, szakmai záróvizsga idejének csökkentése 3. Az OKJ rendszer egyszerűsítése, ésszerűsítése olyan formában, hogy a felhasználói szféra számára átlátható, használatra alkalmas legyen. A szakmai tartalmak modernizálása, új technikák, eljárások beépítése a követelményrendszerbe 4. A gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a tanulók gyakorlati képzésében. Szakképzés vonzerejének növelése, a munka világába történő átmenet erősítése. Tanulók és gazdálkodó számának növelése Fő aktivitási területek
Gyakorlati óraszámok 50%-os növelése, a gazdasági igények szerinti tartalom, nyári gyakorlat óraszámának növelése Szakmai záróvizsga idejének csökkentése: maximum 2 nap; maximum 4 vizsgafeladat/modul Modulok számának korlátozása: maximum 6 modul/szakképesítés Szakmai tartalomfejlesztés: új technikák, technológiák beépítése Modulok tartalmában való duplikációk, átfedések megszüntetése Kompetenciák számának csökkentése, szakmai kulcs- és cselekvési kompetenciák hangsúlyozása Új központiprogram-struktúra: helyi tantervi részletességgel való kidolgozás Szakmai fejlesztőmunka eredményei
Az ISZIIR interaktív fóruma: m&pager_limit=&order=&turn=&page=1 Az MKIK által kifejlesztett szakképesítések: szvk-k, központi programok elérhetők voltak április 28-tól Országos konzultációs fórumrendszer Partnerek bevonása, megnyerése Gazdaság közvetlen részvétele: 180 fejlesztő szakértő Érdemi beleszólás lehetősége: 40 szakmai szervezet 4 ezer gazdálkodó, 660 szakképző iskola véleménye
A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések jogszabályi bevezetése április szakképesítés átdolgozott szakmai és vizsga- követelményének, valamint központi programjának átadása a Nemzetgazdasági Minisztérium részére július /2011. (VII. 18.) Korm. rendelet − új OKJ (hatályos VII. 26-tól) augusztus /2011. (VIII. 25.) NGM rendelet az új szakmai és vizsgakövetelményekről (hatályos VIII. 28-tól)
A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések 48 szakképesítés 3-as szintű 35 db 5-ös szintű 13 db Megszüntetésre, illetve beépítésre került 5 db Új szakképesítés2 db Régi Új 46 szakképesítés 3-as szintű 34 db 5-ös szintű 12 db
A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések jogszabályi bevezetése 4 féle képzési lehetőség szeptember 1-től: Előrehozott (3 éves ):új szvk szerint régi szvk szerint 2+2 formában :új szvk szerint régi szvk szerint Iskolarendszerben összesen 28 szakképesítésben
A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések jogszabályi bevezetése 2 féle képzési lehetőség szeptember 1-től: 12 szakképesítésben érettségire épülő: új szvk szerint régi szvk szerint Felnőttképzésben 6 szakképesítés
Az előrehozott szakmunkásképzés Semmi mással nem pótolható jelentősége van az idejekorán elkezdett szakmatanulásnak Tudomásul kell venni, hogy nincs lehetőség valamennyi műveltségi terület összes fejlesztési célját egy időben biztosító programok alkalmazására Azok a tanulók, akik nem szeretnének sokat az iskolapadban ülni, a szakiskolát választják Munkatevékenységbe ágyazott szakképzés pedagógiai modelljének megalkotása. A képzés középpontjába a szakmai cselekvőképességet kell állítani
Az előrehozott szakmunkásképzés A 14 éves korosztály rendkívül fogékony a cselekvésközpontú feladatokra, valós gyakorlati tevékenységekre épülő pedagógiára. Jelentős rétegeket vesztett el a 9-10 osztály bevezetésével a magyar szakképzés, ezzel a magyar munkaerőpiac. Egyre nehezebb éles határvonalat húzni a szakmai elmélet és gyakorlat között. A szakmai elmélet jelentős változáson ment át, gyakorlatorientáltabb lett. Az elmélet arra koncentrál, hogy megtanítsa a gyakorlati végrehajtáshoz szükséges lépéseket. A duális képzés élő környezetben szocializálja a tanulót, a tanuló megtanulja, hogyan működik a valós gazdaság, gondolkodásában erősödik a cselekvőképesség. Megtanulja, hogy cselekedeteiért felelősséget kell vállalnia.
A német és a magyar duális szakmunkásképzés Német - döntően vállalati képzés - gyakorlati óraszám 4000 óra - munkaviszony a meghatározó - tanulószerződés 90-95% tanítási-munkanap / év - szakmai elmélet vállalatnál - 9 osztályos általános iskola - közismereti óraszám egységes szakmakép - gazdaság önfinanszírozó Magyar - fele részben vállalati - gyakorlati óraszám 1900 óra - tanulói és munkaviszony - tanulószerződés 55% tanítási-munkanap / év - szakmai elmélet iskolában - 8 osztályos általános iskola - közismereti óraszám moduláris képzési rendszer - gazdaság: szakképzési adó
Teljes képzési idő: 3552 óra/3 év Közismereti, közéleti és életvezetési program és testnevelés Szakmai ismeretek (elmélet+gyakorlat ) 959 óra 2593 óra Szakmai elmélet Szakmai gyakorlat 690 óra 1903 (1603+nyári gyakorlat ( ) 27% 73% 21
I skolák és a vállalkozások közötti kapcsolat erősítése Lemorzsolódás csökkenése, tanulók jobb elhelyezkedése Nem lesz több éven keresztül párhuzamos képzési forma Kevesebb modul, egyszerűbb a „tantárgyiasítás”: (46 szakmában 271-ról 203-ra csökkent a modulok száma) Gyakorlatorientált, felhasználóbarát központi programok A kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumok bevezetésének előnyei
Gazdálkodók érdekeltségének növelése a gyakorlati képzésben gazdálkodók számának növelése Cél: gazdálkodók számának növelése 9 ezerről 20 ezerre 9 ezerről 20 ezerre Eszközök: Adminisztratív terhek csökkentése Adminisztratív terhek csökkentése Egyszerűbb finanszírozási rendszer Egyszerűbb finanszírozási rendszer Törvényi szabályozás módosítása Törvényi szabályozás módosítása 23
A képzési hajlandóságot leginkább befolyásoló tényezők a jelenleg képzők körében bonyolult, időigényes adminisztráció éves visszatérítés esetén jelentős az előfinanszírozás költségeink nem térülnek meg alacsony a gyakorlati órák száma sok a munkafegyelmi probléma a tanulók elméleti és gyakorlati előképzettsége nem megfelelő sok a tanulói hiányzás az átalánydíjas elszámolás esetén alacsony az elszámolható összeg nincs elég tanuló MKIK felmérés 2011.
Továbbra is tételes Továbbra is tételes 20−50% elszámolhatóság 20−50% elszámolhatóság Adómentesség Adómentesség Kötelező emelés eltörlése Kötelező emelés eltörlése Félévente módosítható Félévente módosítható A finanszírozási rendszer átalakítása Egy alapnormatíva Egy alapnormatíva Differenciálás a következők szerint: Differenciálás a következők szerint: Gyakorlat−elmélet aránya Gyakorlat−elmélet aránya Anyagigényesség Anyagigényesség Eszközigényesség Eszközigényesség Oktatóigényesség Oktatóigényesség Hiány-szakképesítés Hiány-szakképesítés Elszámolható költségek Tanulók pénzbeli juttatásai 25
Köszönöm a figyelmet!