Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2009 Minden jog fenntartva!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Önszerveződési folyamatok Heves megyében. Alaphelyzet A szervezetek a megyénkben önszerveződő valódi hálózatként működnek (komplex, osztott, skálafüggetlen)
Advertisements

Az Európai Parlament szerepe az érdekérvényesítésben Herczog Edit képviselő, Európai Parlament Budapest, november 17.
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
Lobbizás az egészségügyben
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Az EEA szakértői hálózatának szerepe és működése, főbb eljárások és eszközök Hazai EIONET Találkozó december 9. Pajna Gabriella Stratégiai Főosztály.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
dr. Robák Katalin,helyettes projektvezető
Az Európai Unió szervezeti felépítése
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
A Lisszaboni Szerződés nemzeti parlamenteket érintő rendelkezései Sinka László OGY KH EU Budapest, February 10 & 11, 2009.
Helyi termék értékesítés adózási tanácsadása – műhelymunka őstermelők, kistermelők, kézművesek, agroturisztikai szolgáltatók, és civil szervezetek részére.
Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamaránál igénybe vehető szolgáltatások Lászlóné Tanács Edina szolgáltatási igazgató november 15.
A CIVIL SZERVEZETEK ÉS A MAGYAR NEMZETI VIDÉKI HÁLÓZAT JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYEI CIVIL SZERVEZETEK IV. KONFERENCIÁJA Szolnok, március 22. DR. BARANCSI.
‘rEUsearch’ Az Európai Unióhoz való csatlakozás hatásai a határon átnyúló kapcsolatokra, agráriumra és kereskedelemre – kutatási projekt (HURO/0801/075)
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Balogh Károly elnök Mór, november 10.. Turizmus Desztináció Menedzsment Professzionalizmus Partnerség Kooperáció Konszenzuskeresés Kontroll Innováció.
Europe Direct Tájékoztató Központ Budapest ELTE Rektori Hivatal Pályázati és Innovációs Központ ELTE Innovációs nap 2013.
Az Európai Unió és Magyarország
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Európai Uniós ismeretek Mintafeladatok. Válassza ki a helyes megoldást! 1.Mikor írták alá a Római Szerződéseket? a)1948 b)1957 c)1967 d)1978 Megoldás:
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság tevékenysége Horváth Gyula.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
Ágazati és vállalati érdekérvényesítés az Európai Unióban Érdekérvényesítési modellek és az érdekképviselet szabályozása November 17. Budapest.
SZECSKAY Ügyvédi Iroda CEBC – XXI. Vezérigazgató Találkozó Lobbizás európaiul március 31. Budai Judit.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Tájékoztató a területfejlesztésért felelős főigazgatók üléséről Drahos Zsuzsanna Budapest, április 7.
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
Budapest, február 17. Ritkák, de nem kevesek - avagy sok ritka sokra megy,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’ XIV. Országos.
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Témavezető: Pálné Kovács Ilona DSc egyetemi tanár Készítette: Gyimesi Péter PTE-BTK Politikai Tanulmányok Tanszéke Politikatudomány (MA) szak, II. évfolyam.
Az Európai Unió és a sport, közvetlen brüsszeli pályázati lehetőségek
Magyarország 2020 Intézményi reformok. A stratégiai-alkalmazott kutatás jelentősége (tudományos paradigmaváltás) 1. EU távlati „tervezés-kényszer” – előrelátható.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
1 Szociális párbeszéd az EU-ban © kurtán sándor 2011.
alkotmány – állam- és kormányformák
A globalizáció hatása a nemzeti számlarendszerre KSH, szeptember 22.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
A KvVM civilpolitikája a civilek szemszögéből Hajtman Ágnes Levegő Munkacsoport Budapest,
A 2011-es magyar elnökség területfejlesztési feladatai – stratégiák és felkészülés dr. Szaló Péter területfejlesztési és építésügyi szakállamtitkár 2009.
Baranya Megyei Területi Agrárkamara
A közösségi döntéshozatali folyamat a REACH kapcsán MAGYOSZ Tudományos és Műszaki Bizottság ülése Budapest, március 26. Előadó: Garáné dr. Nagy Katalin.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az AQUAPOL együttműködési hálózatot 2003-ban, az Európai Unió támogatásával hozták létre Hollandia, Belgium és Németország.
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
Az Európai Unió szervezeti felépítése
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Az Európai Unió intézményei és döntéshozatali rendszere
ÚJ EU NÖVÉNYVÉDŐ SZER SZABÁLYOZÁS József CsillaAgrár Európa Klub, január 28.
A Cseh - Magyar Üzleti Klub. A Cseh Magyar Üzleti klub legfőbb céljának tekinti a kétoldalú üzleti kapcsolatok fejlesztését, és a cseh illetve magyar.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
A Kezdeményezések Régiója Brüsszelben május 24. Kiss Judit Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Nyugat-dunántúli Régió Brüsszeli Képviselete.
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK Az Integrált.
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
Előadás másolata:

Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2009 Minden jog fenntartva!

Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2010 A lobbizás története  első kísérlet 1876 – regisztrációs kényszer (vasút és fegyvertársaságok miatt)  1938: külföldi ügynökök regisztrációja (FARA - Foreign Agent Registration)  első lobbitörvény: 1946 Federal Regulation of Lobbying Act (FRLA)  1995 Lobbying Disclosure Act - LDA) a törvény főbb elemei: - a lobbitevékenység definiálása - regisztrációs kötelezettség mindkét házban - félévenkénti beszámolási kötelezettség - külföldieknek FARA és az LDA hatálya alatt is regisztrálniuk kell $-os (személyi) büntetés

Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2010 I. Kik?  főként nagyvállalatok, iparági képviseletek, régiók és civilek  civilek legsikeresebb lobbistái: zöldek II. Miért?  szabályozási kérdések, pályázati lehetőségek, általános információkérés III. Hol? - Európai Bizottság: törvénykezdeményező és előkészítő intézmény - Európai Parlament: szakbizottságok, képviselők, informális fórumok - Európai Unió Tanács: legfőbb döntéshozatali intézmény (tagállami szint) népszerű téma

Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2010 IV. Hogyan?  szervezet nagyságától függően (egyedül, csoportban)  érdekvédelmi képviseletek (Eurochambres, ETUC, UNICE, stb.)  koalíciók (iparági, regionális, tagállami, TEMATIKUS) pl. REACH Módszerek: előnyeihátrányai - közvetlen megkeresésgyors jó kapcsolatok feltétele - lobbi irodákhatékonydrága - kommunikációs kampányfigyelemfelkeltődrága - szakértői anyagokalapos kérdéses fogadtatás

Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2010 Lobbi Public Affairs szakmai háttérkutatás sajtókapcsolatok e-kampány támogató hirdetések közvélemény kutatás tömegtámogatás kolaícióépítés közvetlen megkeresés

Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2010 A lobbizás szabályozása az EU intézményeiben  2005-től „Transparency Initiative”  2008 júliustól regisztráció a Bizottságnál (  nyilvántartás és magatartási kódex (mindkettő önkéntes alapon)  témakörönként bevonják a regisztráltakat a konzultációba  október 7.-től „Financial Transparency System”  eddig 518 regisztrált ( lobbista, 2600 érdekszövetség)  az Európai Parlamentben 1999 óta regisztrációs rendszer (1 éves belépő)  a rendszert most kezdik összehangolni (

Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2010 Az Európai Parlament felépítése raportőr(rapporteur)

Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2010 Az Európai Unió Tanácsának felépítése

Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2010 Az Tanács apparátusa

Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2010 ÉvI. félév (január – június)II. félév (július – december) 2008SzlovéniaFranciaország 2009Cseh KöztársaságSvédország 2010SpanyolországBelgium 2011MagyarországLengyelország 2012DániaCiprus 2013ÍrországLitvánia 2014GörögországOlaszország 2015LettországLuxemburg 2016HollandiaSzlovákia 2017MáltaEgyesült Királyság 2018ÉsztországBulgária 2019AusztriaRománia 2020Finnország

Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2010

Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2010 Magyar Tudományos Akadémia Politikai Tudományok Intézete „A 2011-es magyar EU elnökség szakpolitikai stratégiái” Konferenciasorozat január – június Bővebb információ és jelentkezés:

Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2010 Köszönöm a figyelmet!