J. Ignaz von Felbiger: Normaiskola

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az iskola otthonai 100 év alatt 1912 Az iskola ideiglenes elhelyezésére a Ciszterci Rend Apáca utcai házának I. emeleti helységeit bérelték ki.
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
EURÓPA MAGYARORSZÁG.
Az olvasástanítás módszere:
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
A tanári munka értékelése
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
József Attila / / Tóth Márta.
Az újjáépítés kora a Magyar Királyságban
KAPOSI JÓZSEF 1993-as közoktatási törvény. Alkotmányos jogok 1. Az alkotmány XII. fejezetében az alapvető jogok és kötelezettségek között rögzíti: A művelődéshez.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Takács Béla Tanulási VÁZ (lat). Mit várok a szóbeli feleletnél? Gondosan felépített, végiggondolt feleletet! A továbbiakban ehhez kívánok segítséget.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Görög filozófia.
Mária Terézia
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A projekt bemutatása Feladatok és eredmények Mentor(h)áló Azonosítószáma: TÁMOP /1/B Homor Géza szakmai koordinátor.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
LP3 Tanulás.
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
Készítette: László Gergő Életrajzi adatok Bécsben született 1717 május 13-án Bécsben született 1717 május 13-án Teljes neve:Maria Theresia Amalia Walpurga.
Nevelésügy a reformkori Magyarországon
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
„A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának oktatói.
A szövegértés tanítása II.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
AZ ELŐZMÉNYEK század.
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Az Élet Igéje július.
Mária Terézia trónra kerülése
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
OKTATÁSPOLITIKA A FELVILÁGOSODÁS KORI MAGYARORSZÁGON
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
 II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u. 67.  
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Kazinczy Ferenc ( ).
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Miért fontos, Gyermekednek,hogy Az anyanyelvén tanuljon?
LEGO Dacta program.
Erzherzogin Maria Theresia Amalia Walpurga von Österreich
Jézus és a tízparancsolat
1 válságban van a közoktatás Készítette dr. Benda József, éve.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
A felvilágosult abszolutizmus
ÚTI BESZÁMOLÓ Tanártovábbképzés Barcelonàban
Hazánk a Habsburg Birodalomban
Az iskoláztatás kezdetei, tantervek megjelenései
Az újjáépítés kora a Magyar Királyságban
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
Hazánk külpolitikája Kultúra a Horthy-korszakban
Nevelésügy a reformkori Magyarországon
3. osztályban.
Nevelésügy a felvilágosodás kori Magyarországon
Előadás másolata:

J. Ignaz von Felbiger: Normaiskola

Felbiger élete: 1724-ben született Grossglogauban Sagani apát volt. Állásában iskolaszervező tevékenységet folytatott Mária Terézia 1774-ben az osztrák közoktatás vezetésével bízta meg.

Történelmi áttekintés: A XVII-XVIII. század tanítóképzése változatos színvonalon mozgott. A tudás átadásának képességét, a tanítás „hogyan”-ját magától értetődőnek tartották. Felfogás: „Úgy kell tanítanunk, ahogyan bennünket tanítottak” Két út

Történelmi áttekintés: változott a helyzet a XVIII. század végére: Eberhard Rochow az 1770-es években:"minta"- iskolát hozott létre Reckanban. -tanítók képzése folyt ott a közeli falusi iskoláknak.

Felbiger munkássága: Nagyobb körben éreztette hatását Ignaz Felbiger normaiskolája. Sagan Szilézia tartományhoz tartozott, hamarosan módszere elterjedt nemcsak Poroszországban, hanem Ausztriában sőt Magyarországon is, mert II. József rendeletére Pozsonyba költözött, s a magyar közoktatás ügyével foglalkozott. (korabeli magyar neve: „nemzeti fõ iskola”).

Felbiger munkássága: Az elsőt Bécsben 1771-ben Pécsen 1775-ben Pozsonyban 1775-ben

Normaiskola: Normamódszer(Normal-Methode): addig ismeretlen osztályfoglalkoztatási rendszer egyes elemeit foglalta össze. Öt elvet kellett érvényesíteni: 1) Az együttes tanítás elve: a tanító magyarázata az egész osztályhoz szóljon, kérdései is foglalkoztassanak mindenkit.

Normaiskola: 2) Az együttes olvasás elve: az egyéni olvasástanítás idõfecsérlés, gazdaságossá kell tenni az oktatást. 3) A tanítói kérdések elve(katekizálás): egész osztályhoz gondolkodtató kérdések intézése, ezzel a megértést kívánta elõsegíteni.

Normaiskola: 4) Kezdőbetűzés elve: E módszer szerint a tanító felírta a táblára a megtanítandó mondatok egyes szavainak kezdőbetűit. Pl.: M.h.k., m.a.I.k. azaz: „Mindenkinek hinnie kell, mit az Isten kinyilatkoztatott.” 5) Táblázatba foglalás elve: az ismeretkör fogalmait, alá-fölérendelési viszonyban, táblázatos formában tárta a tanulók elé.

Összefoglalás: A normaiskolák kiemelt színvonalon oktató, háromosztályos városi népiskolák voltak. Amelyekre egy rövid tanítóképző tanfolyam épült. Felbiger normamódszerét az állam tanügyi szervei minden eszközzel igyekeztek széles körben elterjeszteni. Felbiger osztályfoglalkoztatási eljárásrendszere jelentős lépés volt a didaktika történetében.

Köszönöm a figyelmet!