Tanulószerződéssel a munka világában Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés Budapest 2006. július 19 Dr. Szilágyi János MKIK képzési igazgató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pásztor Tibor főosztályvezető
Advertisements

A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
Változások a szakképzésben
TANULÓSZERZŐDÉSSEL A MUNKA VILÁGÁBAN
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Az MKIK szerepe a szakképzésben
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
A szakképzés tapasztalatai a Büttner Kft-nél Dr. Büttner Tamás Ügyvezető igazgató SzaSzeT Konferencia Marcali
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
„Nemzeti szakképzés átalakítási lehetőségei Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető május 06.
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
TISZKEK SZEREPE A FELNŐTTKÉPZÉSBEN. A KÖZPONTI KÉPZŐHELY 3471 m2 alapterületen 80 darab a gyakorlati képzést támogató oktatási hely 350 fő befogadóképességgel.
A hallgatói szerződés és intézményrendszerének bevezetése
Gázipari Szakszervezeti Szövetség szeptember.
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Az MKIK törekvései a szakképzésben Hálózatszerű működés Projekt típusú munkavégzés Professzionalitás.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Régió gazdasági kilátásai, szakember igény, szakképzés
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. üzleteiben
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
A gyakorlati szakképzés finanszírozási lehetőségei 2014-ben
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
Takács Erika Zádori Zoltán
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
A MAGYAR KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA SZAKKÉPZÉSI STRATÉGIÁJA
A kamarai garanciavállalás bevezetésének és a tanulószerződés megkötésének informatikai háttere FEBRUÁR 26. BUDAPEST.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Kamara – a gazdaság hangja a szakképzésben Berettyó – Körös TISZK Nyitórendezvény Mészárosné Szabó Anna szakképzési osztályvezető BMKIK.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
A kamarák szerepe és feladatai a szakképzésben Hálózatszerű működés Projekt típusú munkavégzés Professzionalitás.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
„Tanulószerződéssel a munka világában” c. Országos Konferencia A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI.
Kell a jó szakember! Cséfalvay Ágnes. A kamara közjogi feladatai A gyakorlati képzőhelyek és kétszintű ellenőrzése A tanulószerződések megkötése, ellenőrzése,
Ceglédi Ipartestület február 5. GYAKORLATI KÉPZÉS TANULÓSZERZŐDÉSSEL.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési törekvései Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Küldöttgyűlése január 16. Készítette: Bihall Tamás,
Gyakorlati képzőhely ellenőrzés HAJDÚ-BIHAR MEGYEI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA CHAMBER OF COMMERCE AND INDUSTRY OF HAJDÚ-BIHAR COUNTY DEBRECEN PETŐFI.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
D UNAÚJVÁROSI S ZAKKÉPZÉSI C ENTRUM IGAZGATÓI TÁJÉKOZTATÓ ÉRTEKEZLET JÚNIUS 29.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
A szakképzési hozzájárulás évi elszámolása a jogszabályok tükrében, különös tekintettel a gyakorlati képzést folytató gazdálkodó szervezetekre.
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény GAZDÁLKODÓI TÁJÉKOZTATÓ Berta-Mudri Krisztina Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság Háza 8000.
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
Az ápoló tanulók/ hallgatók gyakorlati oktatásának tapasztalatai
A szakképzési hozzájárulás teljesítése
Gazdik Judit Ápolásfejlesztő, intézményi szakoktató
A szakképzési hozzájárulás teljesítése
DUÁLIS KÉPZÉS felépítése
A szakképzési hozzájárulás teljesítése
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
TÁRSADALMI HATÁSOK.
Tanulóképzés a Váll-Ker Kft.-nél
Szakképzési pályaorientációs fórum
Kompetencia Végzettség
A tanulószerződés intézményrendszere és új kihívásai Magyarországon
Előadás másolata:

Tanulószerződéssel a munka világában Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés Budapest július 19 Dr. Szilágyi János MKIK képzési igazgató

A tanulószerződés intézményrendszere  A képzés költségeit a gazdaság vállalja állami támogatások igénybevételével  Tanulói munkabér, mint a tanulói teljesítmény elismerése és pénzügyi támogatás  A tanulók munkaerő-piaci elhelyezkedési esélyei jobbak, szakképzés vonzereje, munka világába történő átmenet  Önszabályozó mechanizmus, amely a munkaerő – piaci igényeket közvetíti a szakképző iskolák felé  Hosszú távú elkötelezettség  A tanuló mint potenciális munkaerő, munkaviszony jellegű kapcsolat: munka világa, foglakoztatási rendszerbe beemelés  A piaci kihívásokhoz és a technológiai változásokhoz gyorsan alkalmazkodó gyakorlati képzés

Fő cél: a tanulószerződéses gyakorlati képzés általánossá tétele, a hatékonyság és a minőségi követelmények emelése önálló munkavégzés, munkakultúra, munkafegyelem, gyakorlati használhatóság Rész célok: A szakképzési iskolákkal és gazdálkodó szervezetekkel a tanulószerződés jogi intézményének megismertetése, a benne rejlő lehetőségek bemutatása A tanuló, a szülő, a gazdaság érdeke, hogy a speciális képzés a gazdálkodónál legyen Javítani kell az egységes szakmai követelményeken alapuló oktatás szervezettségét és eredményességét: gyakorlati szintvizsga Célrendszer

A problémák fontossági sorrendje (MKIK GVI felmérés alapján) Hiányosságok- problémák OKJ szakképzettséggel Főiskolai végzettek Egyetemi végzettek Érettségi nélkülÉrettségivel Önálló munkavégzés képességének hiánya Gyenge szakmai gyakorlati jártasság Munkafegyelmi problémák Munkakultúra hiányosságai általában Gyenge szakmai elméleti alapok Rossz együttműködési készség Gazdasági ismeretek hiánya Számítógépes ismeretek hiánya Idegennyelv-tudás hiánya

A tanulószerződés expanzióját nehezítő tényezők  A jogi szabályozás, finanszírozás: pozitív diszkrimináció akik képeznek  Tanulóképzés és felnőttképzés szinergikus hatásának megteremtése  Gazdálkodó szervezetekre háruló megnövekedett adminisztratív terhek: (TB, juttatások, elszámolások-visszaigénylések, eü. törzslap stb. )  A második szakma ingyenessége hiányszakmákban: ne fűnyíró elv legyen Megoldási módok  gyakorlati képzést végzőknél a 20%-os adójellegű befizetés eltörlése, a többieknél ennek felemelése  Iskolai tanműhelyek jövője: szakmai és pálya orientáció szakmai-elméleti alapozó képzés: 40%-os arány, NAT kerettanterv munkahelyi gyakorlatra felkészítés, TISZK-ek szerepe: üzemek feletti  Előszerződés, három hónapos próbaidő, gyakornoki rendszer bevezetése  Tanulószerződés bevezetése a felnőttképzésben, 23 éves életkorhatár  Kiegészítő képzés aránya: 15% felett csak együttműködési megállapodás

A gazdálkodók érdekeltségének növelése Adminisztrációs költségekre tanulónként 3000 Ft/fő/hó/képzőhely szakképzési alap terhére elszámolható juttatás Tanulószerződéseknél a félévente kötelező 10%-os emelés eltörlése Tanulószerződésenként évente a minimálbér 20%-a szakképzési alapterhére elszámolható szerszám és anyagköltség, hiány- szakmákban 40% 100% Átalány díjas elszámolás növelése (jelenleg a minimálbér 150%-a) 150 fő tanulószerződéstől már 1%-feletti „visszaigényelhetőség” Hiányszakmáknál 70% tanulói juttatás helyett: minimálbér 100% Adóalap csökkentés: tanulónként/havonta, min. bér 24%, ill. 12%-a

Segítőszándékú tanácsadás és ellenőrzés célja hogy: a szakképzési törvényben előírt dokumentumokkal minden gazdálkodó szervezet rendelkezzen és azokat naprakészen vezesse: tanulószerződés, díjazás kifizetési jegyzéke, felelősségbiztosítás, munkaruha és védőfelszerelések számlái, étkezési bizonylatok, munkavédelmi napló, tanulói munkanapló, foglalkozási napló, gyakorlati oktatás központi programja, eszközjegyzék, gyakorlati oktatás helyi programja (csak csoportos képzés esetén), szakmai és vizsgáztatási követelmények; egészségügyi törzslap Tanulószerződéssel kapcsolatos joganyag összeállítása és népszerűsítő, ismeretterjesztő szóróanyagok sokszorosítása: „Röviden a tanulószerződésről”, „Amit a gyakorlati képzőhelyekre vonatkozó törvényi előírásokról tudni kell”, „Felhasználás lehetőségei” Konkrét feladatok

A tanulószerződések száma a gazdálkodó szervezetek nagyságrendje szerint KisvállalkozóKözépvállalkozóNagyvállalkozó Vállalk. Száma Tanulósz. száma Vállalk. száma Tanulósz. száma Vállalk. száma Tanulósz. száma Összes tanulószerződés21394 Összes vállalkozás3985

tanuló vizsgaeredményei 2005/2006-os tanévben 16 OKJ szakmában

Köszönöm a figyelmet

Direkt haszonIndirekt haszon Bevételek(alkalomszerű)  Kézzelfogható termelési teljesítmény, amelyet a „vevő” megfizet  A személyi költségek csökkentése  A bér- és fizetési struktúra stabilizálása  Egyéb teljesítmények  A betanítási költségek megspórolása  Produktív együttműködés a szakrészlegben, amelyeket kalkulálva értékelnek  Munkába állás során keletkező hibás döntések és a velejáró költségek minimalizálása  A fluktuációs költségek csökkentése  A vállalatról alkotott pozitív kép erősítése A szakképzés haszna, mint megtérülő beruházás