Kiemelt projektek Csabina Zoltán, főosztályvezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Advertisements

Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - az NYDOP
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Az OFA szerepe a foglalkoztatás elősegítésében
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Új Magyarország Fejlesztési Terv
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
A foglalkoztatás és növekedés programja Az Új Magyarország Fejlesztési Terv ágazati és regionális programjai március 13.
2008. december 08. A KEOP szennyvízelvezetési és –tisztítási konstrukciójának pályáztatási tapasztalatai, és a es akcióterv bemutatása Balla.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
Vállalkozások Fejlesztési Lehetőségei az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Vállalkozások fejlesztési lehetőségei az Új Magyarország Fejlesztési Tervben.
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
Bevezetés, akciótervek, pályázatok, végrehajtás, intézményrendszer Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
A KIKSz SZEREPE AZ EU TÁMOGATÁSSAL MEGVALÓSULÓ KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI PROGRAMOK MEGVALÓSÍTÁSÁBAN Egyházy Zoltán igazgatói szaktanácsadó Közlekedésfejlesztési.
Pályáztatás Országos Széchényi Könyvtár november 14.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
A területfejlesztés és területpolitika Magyarországon
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
1 Pályázati lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kecskemét, június 21. Dr. Kónya József.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Új Magyarország fejlesztési terv Területi együttműködés, kistérségek szerepe Bajnai Gordon fejlesztéspolitikáért felelős kormánybiztos.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Klaszter és egyéb vállalkozásfejlesztési pályázatok 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
Foglakoztatás-politikai workshop Budapest, augusztus 23.
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
1 A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben? Összegek, prioritások, programok,
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program pályázati lehetőségei ( ) vállalkozások számára Keller Péter osztályvezető GKM Vállalkozásfinanszírozási Főosztály.
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Európai Uniós ismeretek
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
Előadás másolata:

Kiemelt projektek Csabina Zoltán, főosztályvezető

Finanszírozási keretek Kohéziós támogatások: Phare, ISPA, SAPARD, Strukturális és Kohéziós Alap A 2005. év végén elfogadott pénzügyi perspektíva alapján. Naponta: 2,5 mrd Ft !!! + egyéb források: EMVA (9,2 mrd EURO = 2300 mrd Ft, k+f stb. Feladat: jól elkölteni a pénzt! Jól = hatékonyan + hatásosan és összehangoltan (szinergia) Ebben a korábbinál nagyobb nemzeti felelősség és mozgástér: Több önállóság  több felelősség (pl. nem lesz program kiegészítő dokumentum, OP-t csak prioritás szinten hagyja jóvá az EU; erősebb a nemzeti adminisztráció szerepe, ezzel felelőssége)  Fontos a jó (=stratégiai) tervezés Egyéb források? Hazai társfin.: (15%); Más uniós források (k+f) Magánszféra (PPP)

Mire és hogyan (ne) költsük? „Lyukas zsákba nem öntünk pénzt” – Államreform: struktúra átalakítása v. új struktúra fejlesztése GDP-n belüli újraelosztás csökkentése – költségvetés terhei ne nőjenek a fejlesztések eredményeként A magántőke számára nem megtérülő beruházások finanszírozása – magántőkét nem helyettesítjük, hanem ösztönözzük Átláthatóság – biztosítja, hogy a részérdekek ne kerüljenek az összérdek elé „Gazda szeme hizlalja a jószágot” – Egy projekt akkor lehet sikeres, ha az foglalkozik vele, akinek fontos

Projektköltségvetés szerkezete Elszámolható ktsg. Ezt adja az EU (22,4 mrd EURO) Nem elszámolható ktsg. ezt is a pályázó fizeti A sajáterő mértékét meghatározza: 1. Uniós/hazai jogszabályi korlátok, Pl. vállalkozások támogatásának tilalma - kivételek , pl. támogatási térkép 2. Hazai támogatáspolitikai, szakpolitikai szempontok Pl. támogatható tevékenységek köre az EU szabályokon belül a kért saját erő mértéke Állami támogatás = EU támogatás + hazai költségvetési forrás (85 /15) Saját erő A fejlesztés összvolumene

Támogatás intenzitás Középvállalkozásnál +10% Kisvállalkozásnál + 20% 25%  10% (2011) 30% 40% 50% Középvállalkozásnál +10% Kisvállalkozásnál + 20%

Zászlóshajó programok A II. NFT rendszere Kötelező és „szabadon választott” elemek Az alap: 2020-ig terjedő időtávban: Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció Országos Területfejlesztési Koncepció 2007-2013 közötti stratégia meghatározása: Új Magyarország Fejlesztési Terv (= Nemzeti Stratégiai Referenciakeret, NSRK) Operatív programok – 22,4 mrd € (KA+SA) Akciótervek – 2 évre, gördülő tervezés Zászlóshajó programok Pályázatok, projektek

Az ÚMFT átfogó céljai Foglalkoztatás bővítése – felzárkózás az EU foglalkoztatási mutatóihoz foglalkoztathatóság és aktivitás javítása – társadalmi stabilitás munkaerő-kereslet bővítése – munkahelyteremtés munkaerő-piaci környezet fejlesztése – állásközvetítő rendszer Tartós növekedés – GDP az EU átlag fölött nőjön versenyképesség – hogy a világ élvonalába tartozzunk a gazdaság bázisának szélesítése – az egész ország részesedjen belőle üzleti környezet fejlesztése (elérhetőség javítása, szabályozási környezet javítása, állami szolgáltatások hatékonyságának növelése)– ne fogjuk vissza a fejlődést

Horizontális célok Fenntarthatóság környezeti makrogazdasági (egyensúly) társadalmi (megújulás, biztonság) Kohézió - esélyteremtés területi különbségek csökkentése társadalmi (esélyegyenlőség, igazságosság)

A fejlesztés területei, operatív programok Környezet és Energia Humán Államreform Régiók 6+1 1840,5 mrd Ft Gazdaság Közlekedés Környezet és energia OP 1332,3 mrd Ft Államreform OP 46,7 mrd Ft Elektronikus közigazg. OP 114,3 mrd Ft Gazdaság fejlesztés OP 795,7 mrd Ft Közlekedés OP 1984,2 mrd Ft Társadalmi megújulás OP 1110,3 mrd Ft Társadalmi infrastruktúra OP 621,4 mrd Ft 15 % nemzeti társfinanszírozással együtt 271 Ft/EURO, folyó áron

Regionális Operatív Programok (ROP - 7 db) Regionális OP-k Mrd Ft Nyugat-dunántúli OP 147,9 Közép-dunántúli OP 161,9 Dél-dunántúli OP 224,8 Dél-alföldi OP 238,7 Észak-alföldi OP 310,9 Észak-magyarországi OP 288,1 Közép-magyarországi OP 467,8 Összesen: 1840,1

A támogatási rendszer átalakítása Új eljárások – egységes folyamatok: Jogosultsági alapú értékelés Egyfordulós pályázat Kétfordulós pályázat – előkészítési támogatás, stratégiai megközelítés Nagy/kiemelt projekt – projektcsatorna Hitel, tőke, garancia Közvetett támogatás

Tervezett pályázati források 2007-2008-ban 2007-2008-ban összesen 150 pályázati kiírás OP Összes forrás Pályázat Közvetett* Kiemelt proj. GOP 306 214 87 5 TÁMOP 447 222 152 73 TIOP 340 305 35 KEOP 556 KÖZOP 519 10 508 ROP-ok 744 431 313 ÁROP 17 EKOP 38 Összesen 2967 1738 239 989 Mrd Ft * A projektgazda kiválasztott állami szerv, de a kedvezményezett nyílt eljárásban lesz kiválasztva. Pl. Start program, kkv-k hitel- és tőke-konstrukciója

Központi programok az I. NFT-ben OP Teljes költségvetés (mrd Ft) Ebből központi program (mrd Ft) % GVOP 154,6 4,6 3 HEFOP 191,4 74,5 39 KIOP 112,3 77,6 69 ROP 121,4 10,2 8 Összesen * 579,7 166,9 29 * Az AVOP-ban nincs központi program

Projektkiválasztási eljárások Pályázatok: Egyfordulós pályázat normatív (= jogosultság alapú) is lehet Kétfordulós pályázat (előzetes javaslat  részletes kidolgozás) Speciális támogatások: Közvetett támogatás Hitel, tőke, garancia (visszatérítendő) Pályázat nélküli egyedi jóváhagyás (nevesített/egyedi projektek) Nagyprojekt Kiemelt projekt Kiemelt projekt lehet: Amire nincs megfelelő pályázatos konstrukció NEM cél a pályázati rendszerből kiemelni Nagyprojekt is ide tartozik (elvileg pályázati úton is jöhet be, de nem valószínű) Fogalmi tisztázás fontos: Projekt/program Nagyprojekt Eljárásokról részletesebben: 1. előadás

Speciális projekttípusok Nagyprojekt (EU rendelet) Oszthatatlan (műszaki, gazdasági szempontból) ERFA-ból vagy KA-ból finanszírozható költségigénye meghaladja az 50 millió EUR-t (környezetvédelem területén a 25 millió EUR-t) EU Bizottsági jóváhagyás szükséges; Indikatív listát az OP tartalmazza Nagyprojekt fogalma!!! Jellemzően KÖZOP és KEOP De pl. TIOP-ban is előfognak fordulni (pl. klinikai fejlesztések) – IH-knak fel kell készülni rá Mindkettő esetben fontos: INDIKATÍV jelleggel vannak nevesítve

Speciális projekttípusok Kiemelt projekt (255/2006. korm.rend.) egyedileg, pályáztatás nélkül jóváhagyott (az akcióterv nevesítve tartalmazza); Országos/regionális jelentőségű (projektméret: 5, ill. 1 mrd Ft) nincs rá pályázat az akciótervben (nem „kiskapu”) Projektgazda: költségvetési szerv, állami tulajdonú szervezet, ök., ök-i társulás, ök-i intézmény, egyház (kormány eltérhet)

Minisztérium (miniszter); regionális fejlesztési tanács; NFÜ A kiemelés folyamata Bemenetek: Minisztérium (miniszter); regionális fejlesztési tanács; NFÜ Zászlóshajó programok elemei Államreformhoz kapcsolódó projektek Országos közlekedési nagyprojektek stb. Miért „csatorna”? Csatorna itt = bemenet Minisztérium, RFÜ: 1. szűrő (regionális/ágazati stratégiának megfelel; valóban kiemelt jelentőségű) NFÜ NEM alternatív csatorna a másik kettő mellett, hanem, saját jogon kezdeményezhet: Ami mögött nincs tárca/régió (pl. államreform) Ahol nézetkülönbség van pl. tárca NFÜ között

NFÜ elnöke, IH-k, szaktárcák, régiók, civil szakértő Kormány A kiemelés folyamata Adatlap  regisztráció (hiánypótlás)  előminősítés (projektgazda, méret, pályázat) (Elő-)megvalósíthatósági tanulmány  Szakértői értékelés 1. és 2. lépés összevonható Zsűri NFÜ elnöke, IH-k, szaktárcák, régiók, civil szakértő Kormány Akcióterv részeként Tájékoztatás az „elvetett” projektekről is IH: tervezési felhívás  részletes tervezés  szerződéskötés Több lépéses folyamat: Ennek célja: erőforrások gazdaságos felhasználása mind a projektgazda, mind az NFÜ (pl. szakértők) részéről A folyamatban egy döntési kompetencia van: a kormányé Döntés: az AT-k részeként + tájékoztatás az elvetet projektekről is  visszautalhatja a folyamat korábbi fázisba Részletesen l.: 2. előadás

egyértelmű, mérhető és elérhető célokkal rendelkezik; Alapkritériumok megvalósulása hozzájárul az operatív program társadalmi-gazdasági céljaihoz; egyértelmű, mérhető és elérhető célokkal rendelkezik; költség-hatékony; megfelelően előkészített, így gyors megvalósításának feltételei biztosítottak. De! előkészítettség ≠ műszaki, kiviteli tervek léte Korábbi tapasztalat: 1) Általános vélekedés: előkészítettség = kiviteli terv. Ugyanakkor arra nincs válasz: Miért is van a projektre szükség, miért úgy és ilyen műszaki tartalomra van szükség 2) ESZA ügyeknél jellemzően – csak „bemondásra” mindenféle megalapozó tanulmány nélkül.  Határozott elvárás: a projekt megalapozásához legalább egy előmegval tan szintű megalapozó tanulmány szükséges. Kétféle típusú projektre eltérő tartalmi elvárások: Beruházás (építés: infra, épület) Nem tisztán beruházás jellegű (de lehet ERFA is, pl. ROP-okban lesz ilyen) Ezen belül IH-k tovább specifikálhatják az eljárást Részletesebben l.: 3.-4. előadás

Kiemelt projektek az első akciótervekben Projektek száma Támogatási igény db % mrd Ft Beérkezett projektek összesen 772 100% 3 205,8 Ebből: KÖZOP 88 11% 1 128,9 35%   Egyéb OP 684 89% 2 076,9 65% Projektek száma Támogatási igény db % mrd Ft Nem KÖZOP-os projekt összesen 684 100% 2 076,9 Ebből: Támogatott 191 28% 388,0 19%   Továbbfejlesztendő 80 12% 169,4 8% Nem támogatott 413 60% 1 519,4 73%

Köszönöm a figyelmet Csabina Zoltán