Iskolagyümölcs-program – végrehajtási tapasztalatok Angyal László igazgató Piaci Támogatások és Külkereskedelmi Intézkedések Igazgatósága Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal
2009/2010. tanévi végrehajtás I. 129/2009. (X. 8.) FVM rendelet az iskolagyümölcs- program 2009/2010. tanévi végrehajtásáról Célcsoport: általános iskolák 1-4. osztályos tanulói Szállítható termék: I. osztályú, friss étkezési alma Tanulónként kiosztható mennyiség: 2-5 db/hét A megállapodásokra vonatkozó támogatási összeg meghaladta a támogatási keretet –rangsorállítás: a legtöbb megállapodást kötő 8 szállító kérelmeinek elfogadása, a többi kérelem elutasítása –megemelt nemzeti forrás biztosítását követően az elutasítások visszavonása
2009/2010. tanévi végrehajtás II. A szállítások csak 2010-ben indultak –I. időszak: január-március –II. időszak: április-június Megállapodásonként legalább 1 kísérő intézkedés megvalósítása kötelező volt A támogatás mértéke: bruttó 40 Ft/db Kiosztva: > 28 millió db alma
2010/2011. tanévi végrehajtás I. 58/2010. (V. 7.) FVM rendelet az iskolagyümölcs- program 2010/2011. tanévi végrehajtásáról Tanulónként kiosztható mennyiség: 1-4 db alma/hét Új elem: az MVH közzéteszi a honlapján –a jóváhagyott szállítók listáját –az iskolánként szállítható mennyiségek listáját Megvalósítható kísérő intézkedések: –új intézkedés: kóstoltatás –már nem választható intézkedés: az iskolakert létrehozása és a pedagógusok továbbképzése
2010/2011. tanévi végrehajtás II. A megállapodásokra vonatkozó támogatási összeg meghaladta a támogatási keretet –rangsorállítás helyett: visszaosztási eljárás –a jóváhagyási arány: 96,4% A tanév során három kérelmezési időszak volt: –I. időszak: szeptember - november –II. időszak: december február –III. időszak: március – június A támogatás mértéke bruttó 37 Ft/db-ra csökkent Kiosztva: > 40,6 millió db alma
2011/2012. tanévi végrehajtás I. 51/2011. (VI. 6.) VM rendelet az iskolagyümölcs- program 2011/2012. tanévi végrehajtásáról Legnagyobb változás: már nemcsak alma szállítható! –alma, körte, őszibarack, nektarin, szilva –paradicsom, paprika, sárgarépa, karalábé –100%-os gyümölcslé (alma, körte, barack, meggy) Az elszámolási egység: adag (= pl. 1 db alma / 4 db szilva / 10 dkg sárgarépa / 2 dl gyümölcslé stb.) Hetente legalább kétféle terméket kell kiosztani Tanulónként kiosztható mennyiség: 2-4 adag/hét
2011/2012. tanévi végrehajtás II. A megállapodások jóváhagyásakor nem volt szükség visszaosztásra A három 8 hetes időszak nem fedte le a teljes tanévet: –I. időszak: szeptember 19 – november 30. –II. időszak: január 2 – március 16. –III. időszak: április 2 – június 15. A támogatás mértéke időszakonként és termékenként változó (a VM rendeletben meghatározott bruttó összeg) A támogatás legfeljebb bruttó 200 Ft/hét/tanuló, pl. –I. időszak: 3 alma+1 körte (3x40+75=195 Ft) –II. időszak: 2 alma+1 gyümölcslé (2x40+100=180 Ft) –III. időszak: 1 alma+1 gyümölcslé+1 sárgarépa ( =200 Ft)
2012/2013. tanévi végrehajtás I. 50/2012. (V. 25.) VM rendelet az iskolagyümölcs- program végrehajtásáról (több évre szóló rendelet) A termékkör kismértékű bővítése: –a tanév végén földieper és cseresznye is szállítható –100%-os zöldséglé és gyümölcslé (alma, körte, barack, meggy, sárgarépa, paradicsom, cékla, sütőtök) A szállítók csak a saját vagy a tagjaik zöldség- vagy gyümölcstermő területeivel azonos vagy szomszédos megyében lévő teljesítési helyszínekre szállíthattak Kísérő intézkedések: –az oktatás anyag készítése kötelező volt –ezen felül min. még 1 intézkedést meg kellett valósítani
2012/2013. tanévi végrehajtás II. A megállapodások jóváhagyásakor visszaosztásra volt szükség, a jóváhagyási arány 95,1% volt Az eddigi 3 helyett 4 szállítási időszak: –a változatosabb termékkínálat érdekében a tanév elején és végén egy-egy rövid, 3-4 hetes időszak –ősszel és tavasszal két hosszabb, 8-10 hetes időszak Új szabály a tanulólétszám-változások kezelésére: 10%-os átcsoportosítási lehetőség az egy szállítóhoz tartozó intézmények között január 1-jétől az iskolák jelentős része a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ irányítása alá került, így esetükben a III. időszaktól kezdve már nem az iskola, hanem a KLIK részére kellett számlázni
A 2011/2012. és a 2012/2013. tanévben leszállított termékek
A végrehajtás során tapasztalt leggyakoribb problémák 1 iskola ugyanarra a tanévre több szállítóval szerződik A jóváhagyott termékmennyiségek túllépése Tanév közben iskola-összevonások, kiválások történnek A megállapodáshoz képest létszámváltozás történik A megállapodásokban időnként elírják a létszámot A szállító és az iskola közötti kommunikáció időnként nehézkes, nem megfelelő Minőségi problémák (amit az iskolák nem jeleznek) Számlázási nehézségek: –2013-tól a KLIK részére történő számlázásra való átállás –kerekítési eltérések (a támogatás mértéke bruttó összeg)
A programban résztvevő szállítók számának tanévenkénti alakulása
A kifizetett támogatások tanévenkénti alakulása (millió Ft)
A jelen: a 2013/2014. tanév I. Maradt továbbra is az 50/2012. (V. 25.) VM rendelet A célcsoport kiterjesztése: az általános iskolák 5-6. osztályosainak bevonása A megállapodások több évre szólhattak (max. 3 év) A megállapodásokat a szállítóknak már nem az iskolákkal, hanem a fenntartókkal kellett megkötniük A számlákat is a fenntartók részére kell kiállítani
A jelen: a 2013/2014. tanév II. A megállapodásokat tanév közben át lehet ruházni egy másik szállítóra A tanév során legfeljebb két alkalommal a termékek módosításának jóváhagyása iránti kérelmet lehet benyújtani Legalább két kísérő intézkedést kötelező vállalni pl. tanulmányút a termelőkhöz
Hajdú-Bihar megye: 2013/2014. tanév Résztvevők száma Szállítók (kérelmezők) 7 Köznevelési intézmények 109 Tanulók Termék Jóváhagyott adagok alma zöldség/gyümölcslé szilva körte4 468 Összesen
A jövő: a 2014/2015. tanév Az 55/2014. (IV. 29.) VM rendelet módosította az 50/2012. (V. 25.) VM rendeletet Megjelent a 78/2014. (V. 14.) MVH közlemény június 15-ig benyújtandó: –1. melléklet: B2736 számú Megállapodás/megállapodás- módosítás jóváhagyása iránti kérelem Főlap, valamint –ha tavaly nem kötöttek több éves megállapodást: 2. és 3. melléklet: B2737 számú Megállapodás összesítő Betétlap + megállapodások, és/vagy –ha tavaly több éves megállapodást kötöttek: 4. és 5. melléklet: B2738 számú Megállapodás-módosítás összesítő Betétlap + megállapodás-módosítások
Köszönöm a figyelmet!