A foglalkoztatás aktuális kérdései Budapest, 2012. 05. 17. PSZE HR Szakmai nap Előadó: Balázs Orsolya foglalkoztatás-menedzsment osztályvezető
Munkaerő-elhelyezési program – HETA Távmunka kiterjesztése Munkakör értékelés Témák
Munkaerő-elhelyezési program – HETA Témák
MEP működése, felépítésének elemei 1. Szervezet jóváhagyása, szervezeti működés megkezdése A HR terület biztosítja a munkavállalói adatokat 2. A vezető döntése a munkavállalók személyéről, HETA feltöltése A HR terület szükség esetén kiválasztás támogató eszközöket biztosít (pl. mérés) 3. Munkavállalók tájékoztatása A HR terület a vezető részére információs anyagot biztosít az elbeszélgetésekhez MEP M2 adatbank igénybevétele Jelentkezik az adatbanka HR kiajánlja az üres státuszokra Kiválasztás Munkavállaló döntése A munkavállaló nem kéri az adatbanki kezelést, maga kíván a szervezeten belül elhelyezkedni. A munkavállaló nem kíván a továbbiakban a Magyar Postán dolgozni. Humán eszközök alkalmazása outplacement nyugdíjazás esetei irányítási szervezetből → végrehajtási szervezetbe megállapodási keretek biztosítása Rendelkezési állomány
MEP elemeinek bemutatása - HETA Célcsoport: A HETA-ba csak azok a munkavállalók kerülhettek, akiknek a BPR folyamat során, a szervezeten belüli helyük megszűnt. A HETA-ban kezelt munkavállalókra általánosan igaz: jelenlegi saját szervezeti egységen belül nem kívánják őket tovább foglalkoztatni, adott, saját szervezeti egységen belül a munkavégzés alól felmentésre kerülnek, a munkavállalókat az Mt-ben meghatározottak szerinti juttatások illetik meg (alapbér vagy állásidő, illetve VBKJ), rendelkezési állományba kerülhetnek, jogosultak a speciális adatbankban történő kezelésre, jogosultak az erre létrehozott outplacement rendszerben történő kezelésre.
MEP elemeinek bemutatása - outplacement Célja: Az outplacement szolgáltatás célja, hogy a Társaság a szervezetéből felszabaduló munkatársak belső/külső munkaerőpiacon történő elhelyezkedését gondoskodó munkáltatóként, hatásos eszközökkel elősegítse. Elemei: Tájékoztatás Belső munkaerő-piaci közvetítés Szolgáltatás Támogatás
A távmunka társasági szintű kiterjesztése Témák
A távmunka foglalkoztatás főbb ismérvei A munkavégzés rendszeresen alternatív helyszínen történik. A munkavállaló önállóan dolgozik, munkaidejét saját maga osztja be. A munkaadó és munkavállaló között elektronikus úton történő kapcsolattartás biztosítja a megfelelő információáramlást A távmunka típusai: Helyszín szerint Otthoni távmunka. Mobil, vagy vándor távmunka. Külső, fix helyszínen (távmunka-centrum) végzett távmunka . Gyakoriság szerint Alkalmi távmunka: időnként, szükség esetén. Osztott/részleges távmunka: a hét bizonyos napjain. Folyamatos távmunka: folyamatosan a telephelytől távol történik a munkavégzés.
A távmunka előnyei munkáltatói szempontból A munkavállaló hatékonysága nő (mennyiségi, minőségi). A munkáltató ingatlanbérleti, üzemeltetési költségei csökkennek. A cég vonzóbbá válik a munkaerőpiacon. Alacsonyabb fokú munkahelyi stressz. Fokozza a munkahelyi elégedettséget. Elégedettebbé teszi a munkavállalót és környezetét. Kevesebb a táppénz. Csökken a fluktuáció . Lehetőség nyílik megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására is (költségcsökkentő is!).
A távmunka előnyei munkavállalói szempontból függetlenség, motiváltság, időnyereség, csökkenő az utazással töltött idő, a stressz, egészség, életmódváltás, versenyelőny, pénznyereség, javuló földrajzi mobilitás (vidéki munkavállalók).
Családbarát Munkahely 2011. pályázat Pályázat kiírója: Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális – és Ifjúságügyért Felelős Államtitkársága. Program célja: olyan családbarát munkahelyek kialakítása és fejlesztését megvalósító munkahelyi családbarát programok, melyek elősegítik a munka és a magánélet összeegyeztetését. Magyar Posta Zrt. pályázati programja: Távmunka jellegű foglalkoztatás feltételeinek kialakítása a Magyar Posta Zrt-nél. Pályázat támogatási összege:1,2 millió Ft ( vissza nem térítendő).
Távmunka - pilot indítás Eszközigények felmérése. Munkavédelmi megfelelés kialakítása. Munkaszerződések előkészítése. Képzés, fejlesztés (DC kompetencia mérések, Captain teszt). Távmunka pilot I.: 2012.03.01- 2012.06.01.
A távmunka kiterjesztése Bevonni kívánt szakterületek: 2012. július 1. - 2012. szeptember 30. Gazdasági Vezérigazgató-helyettes szakterületei: Kontrolling Igazgatóság, Humánerőforrás Igazgatóság, Társasági Szolgáltatások Igazgatóság. 2012. II. félévében valamennyi társaságirányítási és szolgáltatói szinten lévő szakterület bevonását tervezzük.
Munkakör értékelés Témák
Elvárások a munkakör értékeléssel szemben A Magyar Posta Zrt. munkaköreinek értékelése, a Hay szintek meghatározása: Tudás Problémamegoldás Felelősség Egységes vállalati szempontrendszer kereteinek kidolgozása, a keretrendszerhez input adatok generálása a munkakörök feladat- és felelősségeinek meghatározásához. A munkaköri értékek mentén egységes bértarifa rendszer kidolgozása és bevezetése.
Időütemezés - 2012. november 30. A munkakör értékelés elvégzésének ütemezése: I. modul: társaságirányítási és szolgáltatói szintű vezetői munkakörök értékelése, 2012. június 30. II. modul: végrehajtási szintű vezetői és valamennyi beosztotti munkakör értékelése. - 2012. november 30.
Az értékelés folyamata Az információgyűjtés vezetői interjúk keretében, illetve szervezeti dokumentumok elemzésével történik. A munkakör elemzés, értékelés folyamata „felülről-lefelé” (top-down) elv alapján történik, ez a megközelítés tükröződik a projekt lépésekben is. A következő hierarchia szint értékelése mindig az előző értékelések lezárása után következhet. A végleges munkaköri struktúra a kereszt-funkcionális egyeztetés eredményeként alakul ki. Az értékelések véglegesítése, elfogadása a felső vezetők kompetenciája.
Az eredmények felhasználási lehetőségei Az egységes szemléletű, jól átlátható, konzisztens munkaköri rendszer széles körben használható, és az emberi erőforrás integrált kezelését teszi lehetővé az alábbi területeken: a toborzás, kiválasztás, képzés-fejlesztés, teljesítmény menedzsment, karrier-, tehetség menedzsment, javadalmazás politika.
Köszönöm a figyelmet!