1 A paradigmaváltás lehetséges irányai a felsőfokú szakképzésben Prof. Dr. Roóz József Hajdúszoboszló, 2010.
2 Paradigmaváltás a felsőoktatásban Kutatóegyetemek Szakképző egyetemek (Research Uni.) (Appl. Res. Uni.) PhD---- MScProf. MSc BScProf. BSc ----FSz
3 Lehetséges FSz válaszok Külföldi példák Hazai fejlődési irányok AuVET, TAFE UK foundation degree AIFSz TISzK RFKB
4 Külföldi tapasztalatok (I.) Work-based Learning / Learning by Doing IUT (FrO) Berufsakademie / Univ. of Coop. Edu. (D) Foundation degree / UK Team Academy/ Finnország
5 Külföldi tapasztalatok (II.) (Berufsakademie System/Gyakorlatorientált Fo.) DIPLOMA ELMÉLET GYAKORLAT Asszisztens Felsőfokú ELMÉLET GYAKORLAT Iskolában Cégnél FELVÉTELI Államvizsga 5-6. félév Államvizsga 1-4. félév
6 Külföldi tapasztalatok (III.) (Nagy-Britannia – Foundation Degree, bevezetés: 2001) Programok száma 800 teljesidős 2005 részidős Hallgatók száma Képzés hossza2 év ÁtjárhatóságFd240 ECTS BSc120 ECTS
7 Külföldi tapasztalatok (IV.) (FSz közelítése a BSc-hez) Írország éves képzés Certif. Dipl. BSc FranciaországBTSfelsőfokú technikus középiskolai képzés; 104 szakma, 1/3 továbbtanul DVTtechnikusi egyetemi diploma egyetemi IUT, 2/3 továbbtanul ‘License professionelle’ piacorientált alapképzés (BSc) (bemenet: BTS v. DVT kimenet: piacorientált, 1600 féle BSc alapszak)
8 Lehetséges hazai fejlődési irányok *work based learning megvalósítása (munkaerőpiaci képzés) *a gyakorlatorientált BSc-vel való kapcsolat erősítése *5. 4. képzések beszámítása *integrálási lehetőségek a felnőtt- képzésbe
A BSc-vel való kapcsolat irányai *a kettősség megszüntetése (FO – Okj) *professzionális BSc az FSz-ből érkezőknek *felvételi bekerülési kritériumok szigorítása *a kétirányú mozgás feltételeinek a megteremtése 9
10