Felsőfokú/felsőoktatási szakképzés Helyzet és perspektívák Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó BGF, 2011. december 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
A felsőoktatási szakképzési programok
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
. Az általános felsőoktatási felvételi eljárás 2012-ben Stéger Csilla főosztályvezető Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Pécs, december 5.
Aktualitások a felsőoktatási felvételiben
Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
előadó: Demeter László
WEB-Programozó Felsőfokú Szakképzés kialakítása az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd, dr. Kusper Gábor,
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Képzések a pécsi bölcsészkaron
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Az FSZ képzés és az új OKJ valamint a tervezett törvénymódosítások Bánhidyné Dr. Szlovák Éva PhD. felnőttképzési igazgató .:
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Tóth Gergely Gróf Széchenyi István Műszaki Szakközépiskola Informatikai jellegű szakképzés iránti igények és elhelyezkedési.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Ágazati szakképzés változásai
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
„ A SZAKÉPZÉSI RENDSZER ÁTALAKÍTÁSA, AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSE ” 10 ÉVES A FELS Ő FOKÚ SZAKKÉPZÉS ORSZÁGOS KONFERENCIA Budapest, XII. 6.
MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Dr. Veres Pál PhD Nemzetközi, EU-s folyamatok a felsőoktatási program- és tantervfejlesztésben OKTÁV RÁCIÓ február.
1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Budapesti Gazdasági Főiskola Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó FSZ és felsőoktatás Eredmények és dilemmák április 15.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Prof. Roóz József 10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Eredmények és feladatok. Prof. Roóz József AIFSZ Kollégiuma Egyesület.
Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin november 30.
Erdőmérnöki Kar QUO VADIS ERDÉSZETI OKTATÁS? Mészáros Károly dékán.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Az idegennyelvi képzés helyzete a bolognai- rendszerű képzésben (Nyelvi követelmények) MFRFK Gödöllő április 22.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
FELVÉTELI, avagy hogyan jelentkezünk középiskolába
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Előadás másolata:

Felsőfokú/felsőoktatási szakképzés Helyzet és perspektívák Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó BGF, december 1.

2 Forrás: OKM statisztika – Tucsni Anna szerkesztése

3 Forrás: felvi.hu adatok, saját szerkesztés

évi felvételi eljárás – felvettek száma (pótfelvételi előtt) alapképzés és egységes, osztatlan képzés mester- képzés felsőfokú szakképzés nappali levelező esti távoktatás összesen

5 Képzési szint Jelentkezők Felvettek összesen Összesen Első helyen Alapképzés Osztatlan képzés Felsőfokú szakképzés Mesterképzés Összesen évi felvételi – aug. 15-i állapot

6 Szak Jelentkezők Felvettek Össz. Első Állami Össz. Állami idegenforgalmi szakmenedzser csecsemő- és gyermeknevelő-gondozó ifjúságsegítő banki szakügyintéző vendéglátó szakmenedzser nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szakügyintéző pénzügyi szakügyintéző reklámszervező szakmenedzser web-programozó kereskedelmi szakmenedzser jogi asszisztens intézményi kommunikátor logisztikai műszaki menedzserasszisztens számviteli szakügyintéző idegen nyelvi kommunikátor titkárságvezető hulladékgazdálkodási technológus sportkommunikátor gépipari mérnökasszisztens általános rendszergazda televízióműsor gyártó szakasszisztens adóigazgatási szakügyintéző gazdálkodási menedzserasszisztens médiatechnológus asszisztens FSZ hallgatói jelentkezések rangsora – 2011 (pótfelvételi nélkül, legalább 500 jelentkező)

7 Szak Jelentkezők Felvettek Össz. Első Állami Össz. Állami agrárkereskedelmi menedzserasszisztens gyakorlati oktató bortechnológus hálózati informatikus munkavédelmi mérnökasszisztens vadgazdálkodási technológus értékpapírpiaci szakügyintéző audiovizuális szakasszisztens képzési szakasszisztens orvosdiagnosztikai laboratóriumi technológus könnyűipari mérnökasszisztens mezőgazdasági menedzserasszisztens erdőgazda terméktervező műszaki menedzserasszisztens faipari termelésszervező színházi moderátor vegyész mérnökasszisztens baromfitenyésztő és baromfitermék-előállító technológus farmakológus szakasszisztens élelmiszeripari menedzser sertéstenyésztő és sertéstermék-előállító technológus mezőgazdasági laboratóriumi szakasszisztens82531 FSZ hallgatói jelentkezések rangsora – 2011 (pótfelvételi nélkül, kevesebb mint száz 1. helyes jelentkező)

8 Forrás: felvi.hu, saját szerkesztés

9 Forrás: NEFMI statisztika – saját szerkesztés

10 Forrás: NEFMI statisztika - saját szerkesztés

11 Forrás: vonatkozó kormányhatározatok

12 Forrás: vonatkozó kormányhatározatok

13 Forrás: NEFMI statisztika – saját szerkesztés

14

15 6 semester/ 180 credit PhD programmes One cycle programmes 4 + semester/ 120 credit Master programmes 6 + semester/ 180 (+30) credit Bachelor programmes 4 semester / 120 c redit Higher level vocational training Multilevel HE system in Hungary LLL Labour market Secondary school level Postgraduate specialised training courses

16 Bachelor fokozat Szakirányú továbbképzés Felsőfokú szakképés Mester program Kompetencia programok Munkavállalás Bachelor program Példa a döntési virágra Vállalkozás

17 FSZ Kompetencia programok Munkavállalás Bachelor program Példa a döntési virágra Vállalkozás

18 Forrás: NSZFI adatai A felsőoktatás részesedése a szakképzési hozzájárulásból (millió Ft) ÉvMPA képzési alaprész központi MPA képzési alaprész Fejlesztési megállapodás alapján Összesen decentralizált ,0441,52341,13082, ,5404,03020,53548, ,5180,93306,94407, ,6308,94105,04780, ,7414,54363,04866, ,0 131,6 4405,04721, ,3125,94467,3 4984, ,1126,94840,8 5108, ,311,64441,34482,2 Összesen2545, , ,939981,735

19 FSZ jelenlegi szabályozás előnyei Érdekegyensúly a szakközépiskolai és felsőoktatási intézményhálózat között. Széles körű szakmai kapcsolatok kiépítettsége a felsőoktatási és szakképzési (szakközépiskolai) szektor között. Hálózatos működés, jó és viszonylag egyenletes földrajzi lefedettség. „Kényszer” a gyakorlat orientáltságra. Szakképzési hozzájárulás hozzáférhetősége

20 FSZ jelenlegi szabályozás hátrányai Kettős (tanulói-hallgatói) jogviszonyból adódó felvételi, finanszírozási, adminisztratív egyenlőtlenségek és feszültségek. A felsőoktatási intézmények számára nehezen elfogadható adminisztratív és szabályozási követelmények. A többciklusú rendszerhez (alapképzés) illesztés gyengeségei. Fokozat (degree) adás hiánya. Gyakori támadások a gyakorlat orientáltság gyengeségei, a túlzott továbbtanulási arány vonatkozásában. A szakképzés-irányítás a képzést „kissé” mostoha gyermekének tekinti.

21 FSZ integrálás kihívásai, feladatai Forrás átcsoportosítás (támogatott létszám emelése) –EU 2020 vállalás FSZ-képesítés –Új ISCED 5-ös szintje –Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) 5- ös szintje

22 FSZ integrálás kihívásai, feladatai FSZ-bachelor képzési szerkezet összehangolása –FSZ-bachelor közötti átmenet FSZ szűrési szerepe? FSZ felzárkóztató funkciója? FSZ és OKJ képzések viszonya: átlépés, beszámítás? –Átlépés bachelorból FSZ-be FSZ-re és FSZ-ből felvételre sajátos szabályok –Verseny és szelekció Átmeneti idő: program felülvizsgálat, új programok

23 FSZ integrálás kihívásai, feladatai Tanári-pedagógiai követelményrendszer és akkreditációs eljárás. Hozzáférés biztosítása –Felsőoktatási intézmények közötti együttműködés –Szakközépiskolák (TISZK-ek) potenciális szerepe ? Hálózatos működés FSZ jellege –Gyakorlat orientált szakképzés –Felsőoktatás (?) Elmélet-gyakorlat (időbeli) viszonya, aránya

24 További kérdések, dilemmák Új FSZ és az 54-es OKJ szint viszonya –Beszámítás FSZ-be történő felvétel sajátos követelményei –Intézményi hatáskör? FSZ képzési dokumentumai, követelményei –Azonos szerkezet a bachelor KKK-val?

25 További kérdések, dilemmák FSZ programok szerkezete –Visszatérés az eredeti modul rendszerhez? Munkáltatók (kamarák) szerepe –Programfejlesztésben –Gyakorlati képzésben –Vizsgáztatásban

26 További kérdések, dilemmák A szakképzési hozzájárulás hozzáférhetősége, szerepe –Hallgatói szerződés? FSZ kínálat a felnőttképzésben Hogyan történjen az új programok kidolgozása, illetve az eddigiek átdolgozása –2013-as indulás 2012-es tájékoztatóba

27 További kérdések, dilemmák Az új Ftv. szerinti önálló kormányrendelet elkészítése –Menetrend –Szakmai közreműködők AIFSZ Egyesület lehetséges szerepe –A rendelet tematikája Ftv. megad egy alaptematikát

28 Konklúzió Történelmi lehetőség a rövid ciklusú felsőoktatás (FSZ) újraalkotására A szakma és az érdekeltek nagy lehetősége

29 Köszönöm megtisztelő figyelmüket