Felsőfokú/felsőoktatási szakképzés Helyzet és perspektívák Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó BGF, december 1.
2 Forrás: OKM statisztika – Tucsni Anna szerkesztése
3 Forrás: felvi.hu adatok, saját szerkesztés
évi felvételi eljárás – felvettek száma (pótfelvételi előtt) alapképzés és egységes, osztatlan képzés mester- képzés felsőfokú szakképzés nappali levelező esti távoktatás összesen
5 Képzési szint Jelentkezők Felvettek összesen Összesen Első helyen Alapképzés Osztatlan képzés Felsőfokú szakképzés Mesterképzés Összesen évi felvételi – aug. 15-i állapot
6 Szak Jelentkezők Felvettek Össz. Első Állami Össz. Állami idegenforgalmi szakmenedzser csecsemő- és gyermeknevelő-gondozó ifjúságsegítő banki szakügyintéző vendéglátó szakmenedzser nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szakügyintéző pénzügyi szakügyintéző reklámszervező szakmenedzser web-programozó kereskedelmi szakmenedzser jogi asszisztens intézményi kommunikátor logisztikai műszaki menedzserasszisztens számviteli szakügyintéző idegen nyelvi kommunikátor titkárságvezető hulladékgazdálkodási technológus sportkommunikátor gépipari mérnökasszisztens általános rendszergazda televízióműsor gyártó szakasszisztens adóigazgatási szakügyintéző gazdálkodási menedzserasszisztens médiatechnológus asszisztens FSZ hallgatói jelentkezések rangsora – 2011 (pótfelvételi nélkül, legalább 500 jelentkező)
7 Szak Jelentkezők Felvettek Össz. Első Állami Össz. Állami agrárkereskedelmi menedzserasszisztens gyakorlati oktató bortechnológus hálózati informatikus munkavédelmi mérnökasszisztens vadgazdálkodási technológus értékpapírpiaci szakügyintéző audiovizuális szakasszisztens képzési szakasszisztens orvosdiagnosztikai laboratóriumi technológus könnyűipari mérnökasszisztens mezőgazdasági menedzserasszisztens erdőgazda terméktervező műszaki menedzserasszisztens faipari termelésszervező színházi moderátor vegyész mérnökasszisztens baromfitenyésztő és baromfitermék-előállító technológus farmakológus szakasszisztens élelmiszeripari menedzser sertéstenyésztő és sertéstermék-előállító technológus mezőgazdasági laboratóriumi szakasszisztens82531 FSZ hallgatói jelentkezések rangsora – 2011 (pótfelvételi nélkül, kevesebb mint száz 1. helyes jelentkező)
8 Forrás: felvi.hu, saját szerkesztés
9 Forrás: NEFMI statisztika – saját szerkesztés
10 Forrás: NEFMI statisztika - saját szerkesztés
11 Forrás: vonatkozó kormányhatározatok
12 Forrás: vonatkozó kormányhatározatok
13 Forrás: NEFMI statisztika – saját szerkesztés
14
15 6 semester/ 180 credit PhD programmes One cycle programmes 4 + semester/ 120 credit Master programmes 6 + semester/ 180 (+30) credit Bachelor programmes 4 semester / 120 c redit Higher level vocational training Multilevel HE system in Hungary LLL Labour market Secondary school level Postgraduate specialised training courses
16 Bachelor fokozat Szakirányú továbbképzés Felsőfokú szakképés Mester program Kompetencia programok Munkavállalás Bachelor program Példa a döntési virágra Vállalkozás
17 FSZ Kompetencia programok Munkavállalás Bachelor program Példa a döntési virágra Vállalkozás
18 Forrás: NSZFI adatai A felsőoktatás részesedése a szakképzési hozzájárulásból (millió Ft) ÉvMPA képzési alaprész központi MPA képzési alaprész Fejlesztési megállapodás alapján Összesen decentralizált ,0441,52341,13082, ,5404,03020,53548, ,5180,93306,94407, ,6308,94105,04780, ,7414,54363,04866, ,0 131,6 4405,04721, ,3125,94467,3 4984, ,1126,94840,8 5108, ,311,64441,34482,2 Összesen2545, , ,939981,735
19 FSZ jelenlegi szabályozás előnyei Érdekegyensúly a szakközépiskolai és felsőoktatási intézményhálózat között. Széles körű szakmai kapcsolatok kiépítettsége a felsőoktatási és szakképzési (szakközépiskolai) szektor között. Hálózatos működés, jó és viszonylag egyenletes földrajzi lefedettség. „Kényszer” a gyakorlat orientáltságra. Szakképzési hozzájárulás hozzáférhetősége
20 FSZ jelenlegi szabályozás hátrányai Kettős (tanulói-hallgatói) jogviszonyból adódó felvételi, finanszírozási, adminisztratív egyenlőtlenségek és feszültségek. A felsőoktatási intézmények számára nehezen elfogadható adminisztratív és szabályozási követelmények. A többciklusú rendszerhez (alapképzés) illesztés gyengeségei. Fokozat (degree) adás hiánya. Gyakori támadások a gyakorlat orientáltság gyengeségei, a túlzott továbbtanulási arány vonatkozásában. A szakképzés-irányítás a képzést „kissé” mostoha gyermekének tekinti.
21 FSZ integrálás kihívásai, feladatai Forrás átcsoportosítás (támogatott létszám emelése) –EU 2020 vállalás FSZ-képesítés –Új ISCED 5-ös szintje –Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) 5- ös szintje
22 FSZ integrálás kihívásai, feladatai FSZ-bachelor képzési szerkezet összehangolása –FSZ-bachelor közötti átmenet FSZ szűrési szerepe? FSZ felzárkóztató funkciója? FSZ és OKJ képzések viszonya: átlépés, beszámítás? –Átlépés bachelorból FSZ-be FSZ-re és FSZ-ből felvételre sajátos szabályok –Verseny és szelekció Átmeneti idő: program felülvizsgálat, új programok
23 FSZ integrálás kihívásai, feladatai Tanári-pedagógiai követelményrendszer és akkreditációs eljárás. Hozzáférés biztosítása –Felsőoktatási intézmények közötti együttműködés –Szakközépiskolák (TISZK-ek) potenciális szerepe ? Hálózatos működés FSZ jellege –Gyakorlat orientált szakképzés –Felsőoktatás (?) Elmélet-gyakorlat (időbeli) viszonya, aránya
24 További kérdések, dilemmák Új FSZ és az 54-es OKJ szint viszonya –Beszámítás FSZ-be történő felvétel sajátos követelményei –Intézményi hatáskör? FSZ képzési dokumentumai, követelményei –Azonos szerkezet a bachelor KKK-val?
25 További kérdések, dilemmák FSZ programok szerkezete –Visszatérés az eredeti modul rendszerhez? Munkáltatók (kamarák) szerepe –Programfejlesztésben –Gyakorlati képzésben –Vizsgáztatásban
26 További kérdések, dilemmák A szakképzési hozzájárulás hozzáférhetősége, szerepe –Hallgatói szerződés? FSZ kínálat a felnőttképzésben Hogyan történjen az új programok kidolgozása, illetve az eddigiek átdolgozása –2013-as indulás 2012-es tájékoztatóba
27 További kérdések, dilemmák Az új Ftv. szerinti önálló kormányrendelet elkészítése –Menetrend –Szakmai közreműködők AIFSZ Egyesület lehetséges szerepe –A rendelet tematikája Ftv. megad egy alaptematikát
28 Konklúzió Történelmi lehetőség a rövid ciklusú felsőoktatás (FSZ) újraalkotására A szakma és az érdekeltek nagy lehetősége
29 Köszönöm megtisztelő figyelmüket