1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, 2007-2009. ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
„Szakmai gyakorlat a felsőfokú szakképzésben” WORKSHOP A szakmai gyakorlat megszervezése gazdálkodó szervezetnél, gyakorlóhelyek kiválasztása, minősítése.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A kompetencia alapú moduláris felépítésű szakképzési szerkezet,
A kompetencia alapú moduláris szakképzés oktatási dokumentumai Tóth Lászlóné 2008.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
1 Apertus Közalapítvány Nemzeti Fejlesztési Program
előadó: Demeter László
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
A szakmai program (helyi tanterv) készítése
A szakképzés-fejlesztés aktualitásai, az új OKJ bevezetésével kapcsolatos feladatok Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI,
A szakképzés-fejlesztés aktualitásai Az FVM KSZI feladatai, szolgáltatásai Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Ágazati szakképzés változásai
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
A kompetencia alapú, moduláris szakképzési szerkezet
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Szakképzési dokumentumok
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Modul rendszerű oktatás bevezetésének feladatai a Kaposvár-TISZK-ben és a partneriskoláiban.
Reguly Antal Szakképző Iskola és Kollégium
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Szakmai vizsgák az egészségügyi szakképzésekben
Szakképzési változások
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A tanárképzés szerkezete
Váradi Antal szakmai főtanácsadó E-közigazgatás és ágazati programok főosztály I Informatikai Sz Szakképzési K Konferencia 2006.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A képzett szakemberekért Hogyan szolgálja a modulrendszerű képzés a gyorsan változó kötött pályás piaci igényeket? Kiszter István osztályvezető június.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév Tájékoztató a felnőttképzési akkreditációról Torma Gabriella FAT titkárságvezető.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
Szakmai vizsgáztatás Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes március 27.
Az NSZI minőségirányítási rendszerét a BVQI tanúsította A tanév aktuális rendje és feladatai Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes augusztus.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
1 Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév A tanév rendje és aktuális feladatai Mihálka Nóra vizsgadokumentációs irodavezető.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban (OKJ, SZVK, KP) Stágel Imréné szakértő NSZFI.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
A KÖZÉPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS JÖVŐJE
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Előadás másolata:

1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály

2 A szakképzés alapdokumentumai Országos Képzési Jegyzéket tartalmazó jogszabály Országos Képzési Jegyzéket tartalmazó jogszabály A szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményét tartalmazó jogszabály A szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményét tartalmazó jogszabály A minisztériumi közleményként kiadott központi/képzési program A minisztériumi közleményként kiadott központi/képzési program Helyi szakmai program, mint a pedagógiai program része Helyi szakmai program, mint a pedagógiai program része

3 A központi program definíciója A központi program definíciója A szakképzésről szóló évi LXXVI. törvény 54/B. § szerint: 10. központi program (tanterv): miniszter által kiadott dokumentum a szakmai és vizsgakövetelmény teljesítésére szolgáló iskolai rendszerű szakképzés megszervezéséhez, valamint további nevelési-oktatási dokumentumok (szakmai program, tankönyv, egyéb tanulmányi segédlet) elkészítéséhez;

évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról Értelmező rendelkezések 147. §: 7. Felsőfokú szakképzés: felsőoktatási intézmények által hallgatói – valamint felsőoktatási intézményekkel kötött megállapodás alapján tanulói – jogviszony keretében folytatott szakképzés, mely beépül a felsőoktatási intézmény alapképzésébe, és egyben az OKJ- ban szereplő felsőfokú szakképesítést ad.

5 A szakképzési törvény KP-ra vonatkozó előírása „10.§ (2) A szakmai és vizsgakövetelmény alapján a szakképző iskolában a pedagógiai program részeként - a szakmai tantárgyak, illetve tananyagegységek (modulok) központi programja (tanterve) előírásai figyelembevételével - szakmai programot, az iskolarendszeren kívüli szakképzést folytató intézményben a felnőttképzési törvény 16. § (2) bekezdése szerinti képzési programot kell kidolgozni.”

6 79/2006. (IV.5.) Kormány rendelet a felsőoktatásról szóló évi CXXXIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról Felsőfokú szakképzés indításának feltételei: - megfelelő képzési területen legalább alapképzés folytatása - a szakmai és vizsgakövetelményeknek megfelelő ajánlott szakképzési program - szvk-ban előírt eszközjegyzék - személyi, tárgyi, szervezeti feltételek - felsőoktatási intézmény jogosultsága adott szakmacsoportban felsőfokú szakképzés folytatására

7 Felsőfokú szakképzést érintő jogszabályok 79/2006. (IV. 5.) Korm. rendelet a felsőoktatásról szóló évi CXXXIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról 79/2006. (IV. 5.) Korm. rendelet a felsőoktatásról szóló évi CXXXIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról évi LXXVI. törvény a szakképzésről évi LXXVI. törvény a szakképzésről 1/2006. (II. 17.) OM rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés eljárási rendjéről 1/2006. (II. 17.) OM rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés eljárási rendjéről

8 OKJ 420 szakképesítés 420 szakképesítés 417 hatályos szakmai és vizsgakövetelmény 417 hatályos szakmai és vizsgakövetelmény 256 központi program (254 db megjelent + 2 db IRM) 256 központi program (254 db megjelent + 2 db IRM) 26 db/74 kimenet FSZ szakképesítés 26 db/74 kimenet FSZ szakképesítés (18 kimenet megjelent, 9 kimenet folyamatban)

9 A központi program felépítése 1. ÁLTALÁNOS IRÁNYELVEK 1 A képzés szabályozásának jogi háttere 1 A képzés szabályozásának jogi háttere 2 A szakképesítés, elágazások OKJ-ben szereplő és egyéb adatai 2 A szakképesítés, elágazások OKJ-ben szereplő és egyéb adatai 3 A képzés szervezésének feltételei 3 A képzés szervezésének feltételei 4 A tanulók felvételének feltételei 4 A tanulók felvételének feltételei 5 A szakképesítés, elágazások munkaterülete 5 A szakképesítés, elágazások munkaterülete 6 A képzés célja 6 A képzés célja 7 A szakképesítés, elágazások szakmai követelménymoduljai 7 A szakképesítés, elágazások szakmai követelménymoduljai 8 A képzés szerkezete 8 A képzés szerkezete 9 A szakképesítés, elágazások vizsgáztatási követelményei 9 A szakképesítés, elágazások vizsgáztatási követelményei 10 Egyéb feltételek, információk, beszámítható előzetes tanulmányok 10 Egyéb feltételek, információk, beszámítható előzetes tanulmányok 2. A KÖZPONTI PROGRAM TANANYAGEGYSÉGEI (részletesen a Web-programozó példában ismertetve) (részletesen a Web-programozó példában ismertetve)

10 A képzési programokban szereplő óraszámok Pl.: (173) Web-programozó szakképesítés (2 év) 1 év = 20 x 30 hét = 600 óra Összefüggő szakmai gyakorlat = 360 óra 80 % 1200 óra (ez szerepel a KP-ban) +20% szabad sáv Összesen = 1560 óra

11 Követelménymodulok 0220 A moduláris képzési program felépítése félév 2. félév3. félév4. félév képzési idő heti óraszám képzési programban meghatározott időkeret helyi programban meghatározott időkeret A képzési programban nem szereplő tananyagmodulok felvételére és/vagy a KP-ban meghatározott tananyagmodulok időkeretének növelésére használandó

12 A központi/képzési program új fogalmai 1. Tananyagmodul = munka példa:(KKP173) Tananyagmodul = munka példa:(KKP173)(KKP173(KKP173 Tananyagegység: a szakképesítés központi programjában megadott tananyagrész, amely azonos illetve közvetlenül kapcsolódó képzési célt szolgáló tananyagelemekből képződik. Tananyagegység: a szakképesítés központi programjában megadott tananyagrész, amely azonos illetve közvetlenül kapcsolódó képzési célt szolgáló tananyagelemekből képződik. Tananyagelem: a képzési folyamat tervezési-szervezési – a központi programban tovább nem bontott – része. A tananyagelemek összessége lefedi a szakképesítés megszerzéséhez szükséges teljes szakképzési tananyagot. Tananyagelem: a képzési folyamat tervezési-szervezési – a központi programban tovább nem bontott – része. A tananyagelemek összessége lefedi a szakképesítés megszerzéséhez szükséges teljes szakképzési tananyagot. Tanulói tevékenységforma (olvasott szöveg feldolgozása, információk önálló rendszerezése, tesztfeladat megoldása) Tanulói tevékenységforma (olvasott szöveg feldolgozása, információk önálló rendszerezése, tesztfeladat megoldása)

13 FSZ képzési program fejlesztés év 1. Idegenforgalmi szakmenedzser (elágazás) SZMM 2. Vendéglátó szakmenedzser (elágazás) SZMM 3. Kereskedelmi szakmenedzser (elágazás) SZMM 4. Reklámszervező szakmenedzser (elágazás) SZMM 5. Jogi asszisztens SZMM 6. Web-programozó MEH 7. Műszaki informatikai mérnökasszisztens (elágazás) MEH

14 FSZ képzési program fejlesztés év 1. Informatikai statisztikus és gazdasági tervező MEH- KSH 2. Általános rendszergazda MEH 3. Csecsemő- és gyermeknevelő- gondozó SZMM 4. Hulladékgazdálkodási technológus (elágazás) FVM- KvVM 5. Ifjúságsegítő SZMM

15 FSZ képzési program fejlesztés év (terv) 1. Logisztikai műszaki menedzserasszisztens (elágazás) 2. Terméktervező műszaki menedzserasszisztens (elágazás) 3. Európai uniós üzleti szakügyintéző (elágazás) 4. Nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szakügyintéző (elágazás) 5. Gépipari mérnökasszisztens (elágazás) 6. Villamos mérnökasszisztens (elágazás) SZMM

16

17 Képzési programok kidolgozása (prioritások) Képzésekre jelentkezők száma – országos statisztikai adatok Képzésekre jelentkezők száma – országos statisztikai adatok Kiemelt szakmacsoportok: Kiemelt szakmacsoportok: –Vendéglátás-idegenforgalom –Kereskedelem-marketing, üzleti kommunikáció –Közgazdaság –Művészet, közművelődés, kommunikáció –Informatika

18 Közlemények a szakképesítések képzési programjainak (tanterveinek) kiadásáról (FSZ) A Szociális és Munkaügyi Minisztérium közleménye a szakképesítések központi programjainak (tanterveinek) kiadásáról (megjelent a Magyar Közlöny 7. számában június 17-én)7. A Szociális és Munkaügyi Minisztérium közleménye a szakképesítések központi programjainak (tanterveinek) kiadásáról (megjelent a Hivatalos Értesítő 37. számában szeptember 3-án)37.

19 Közlemények a szakképesítések képzési programjainak (tanterveinek) kiadásáról (FSZ) A Pénzügyminisztérium közleménye a felsőfokú szakképesítések szakképzési programjainak (tanterveinek) kiadásáról (megjelent a Pénzügyi Közlöny 3. számában február 27-én)3. A Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter közleménye szakképesítések ajánlott szakmai programjának kiadásáról (megjelent a Hivatalos Értesítő 21. számában május 6-án)21. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium közleménye szakképesítések központi programjának kiadásáról (megjelent Oktatási és Kulturális Közlöny 16. számában június 8-án)

20 1/2006. (II. 17.) OM rendelet Az OKJ alkalmazása 1. Az iskolai rendszerű szakképzés esetében tanulót a 2006/2007. tanévben a április 1-jétől hatályos OKJ előírásai szerint a szakképzési évfolyamra beiskolázni akkor lehet, ha az ahhoz illeszkedő szakmai és vizsgakövetelmények és központi programok (felsőfokú szakképzés esetén képzési programok) kiadásra kerültek, valamint a képzés megkezdéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítottak.

21 1/2006. (II. 17.) OM rendelet Az OKJ alkalmazása 2. Az OKJ-ben szereplő szakképesítés megszerzésére történő felkészítés a) az iskolarendszeren kívüli szakképzésben a mindenkori hatályos szakmai és vizsgakövetelmények kiadásától kezdődhet, b) az iskolai rendszerű szakképzésben a szakképzési évfolyamon a szakképesítésért felelős miniszter által jóváhagyott központi programok(tantervek) kiadását követően kezdhető meg.

22 8/2006. (III. 23.) OM rendelet Az OKJ alkalmazása Az iskolai rendszerű és az iskolai rendszeren kívüli szakképzésben a képzés az Országos Képzési Jegyzékről szóló 37/2003. (XII. 27.) OM rendelet március 31- én hatályos rendelkezései és az ahhoz illeszkedő hatályos szakmai és vizsgakövetelmények, illetőleg az iskolai rendszerű szakképzés esetén a központi programok (tantervek) és az elméleti képzéshez szükséges tananyagok alapján addig az időpontig - de legfeljebb december 31-ig – indítható, amíg az adott képzésre vonatkozóan az e rendelet előírásaihoz illeszkedő szakmai és vizsgakövetelmények, valamint az iskolai rendszerű szakképzés esetén a központi programok (tantervek) nem kerültek kiadásra.

23 Kidolgozásban résztvevő szakértők kiválasztása Intézményi szakértői adatbázis Intézményi szakértői adatbázis Szakképesítésért felelős szaktárca által javasolt szakértők Szakképesítésért felelős szaktárca által javasolt szakértők FSZ Kollégium javaslatai (közoktatási és felnőttképzési terület képviselői) FSZ Kollégium javaslatai (közoktatási és felnőttképzési terület képviselői) Gyakorlati tapasztalat az adott szakképesítés oktatásában Gyakorlati tapasztalat az adott szakképesítés oktatásában

24

25

26

27 Köszönöm a figyelmet!