A Nógrád TISZK irányítási rendszere 2009 december 14.
A tiszk hálózat helyzetképe Megalakult 92, eltérő méretű tiszk HEFOP és TÁMOP támogatással „bebetonozott” struktúra? (2+5 év) 2010: csökkenő szakképzési normatív támogatás RFKB: csökkenő beiskolázás, tiszkek közötti elosztás Az átmenet miatt csökkenő mértékű szakképzési hozzájárulás 2009: nincs decentralizált pályázat 2011: beiskolázási zuhanás a középfokon
A következmények 2010-re vészes finanszírozhatóság Közös működtetés nélkül növekvő fenntartói terhek Közös, hatékony irányítás nélkül a kis iskolák eltűnnek (se gyerek, se szakma…) Lemorzsolódók, szakképzés nélküliek száma nőni fog Vállalati kapcsolatok szerepe mindent eldönt (gyakorlati képzés, elhelyezkedés, támogatás, felnőttképzés)
A lehetőségek Jogalkotás: normatív finanszírozás RFKB szabályozás szerint, tiszk irányítási szerepének növelése, tiszk funkciók finanszírozási elismerése (HH) RFKB tervezés szakmai megerősítése Belső építkezés: „Nagy” tiszk méretelőnyének kihasználása (megyei-városi lefedettség, széles kínálat, többpólusú koncentrált fejlesztés, közös üzemeltetés, felnőttképzés) Hatékonyabb irányítás (fenntartói hatáskör-delegálás) Iskolák egyedi szerepének kidolgozása az együttműködésben (középiskolai alapozás, helyi gyakorlati képzés és elhelyezkedés, felnőttképzés, közös szolgáltatásokban (HH) szerepvállalás)
A Minőségirányítás újragondolásának szükségszerűsége Új tartalom (kompetenciaelv, modularitás) és integráció Változó iskola Az iskolának a pedagógiai elveit, célrendszerét hozzá kell igazítania az új elvárásokhoz. Változó iskolavezetés és fenntartói irányítás A hagyományos iskolavezetési struktúrát át kell alakítani, mert az a jelenlegi formában már nem alkalmas a szakképző iskolahálózat irányítására. Megújuló pedagógiai módszertan A magyar szakképzés átalakulásának kulcskérdése, hogy a kompetenciaelvű tartalmi szabályozást követi-e a módszertani megújulás. A tanulásszervezés és oktatásszervezés céloknak való megfeleltetetése A tartalmi szabályozás új elemei megváltoztatják a hagyományos oktatásszervezés feltételeit.
A irányítási rendszer tervezésének logikai menete Világos, egyértelmű, a partnerek által is ismert és elfogadott célok, amelyek megfelelnek a mérhetőség és érthetőség követelményének Célok Folyamatok, a célok elérését támogató folyamatok, amelyeknek van kezdete és vége és van felelőse Folyamatok Tevékenységek Indikátorok
Feladatok és elvárt eredmények Helyzetelemzés – IMIP, ÖMIP, Pályázati anyagok Szervezeti felépítés, hatáskörök kialakítása TISZK SZMSZ kialakítása Közös folyamatok, folyamattérkép meghatározása Közös folyamatok határainak, lépéseinek, felelősének, résztvevőinek (tartalmának) kidolgozása ÖMIP, IMIP átalakítás megtervezése Társulási döntés a Minőségirányítási Kézikönyv elfogadásáról és bevezetéséről A folyamatok eredményének mérése, folyamatos fejlesztés Helyzetelemzés csak akkor lehetséges, ha beküldik a dokumentumaikat és a kérdőíveket. 7
Folyamattérkép javaslat Stratégiai tervezés Éves tervezés Képzési és szolgáltatási kínálat tervezése, szervezése Költségvetés tervezés Vezetési folyamatok Éves tantárgyfelosztás, gyakorlati képzés szervezése Beiskolázás Felnőttképzés tervezése, szervezése Közösségi szolgáltatások Tananyagfejlesztés Fő vagy kulcs folyamatok Forrásszerzés nyilvántartása, elosztása Vizsgáztatás Közösségi szolgáltatás: Pályaorientáció Pályaválasztás SNI és HH tanulók fejlesztése Családpedagógia HR Teljesítménymérés Munkatársi teljesítményértékelés Munkatársak képzése Kompetenciamérés Támogató folyamatok Rendezvényszervezés, tervezés Önértékelés Tanulói nyomonkövetés, utókövetés pályakövetés Partneri igény és elégedettségmérés PR Kommunikáció 8
A VIR moduljai A TISZK Vezetői Információs Rendszer az alábbi három területen támogatja a menedzsment munkáját: a közös forráskezelés a közös erőforrás tervezés az éves oktatásszervezés területén.
Közös forráskezelő SZAHO: szakképzési hozzájárulást gyűjtő és elosztó rendszer Pályázat kezelő Pénzügyi modul
Erőforrás-kezelés Helyiség nyilvántartás Eszköz nyilvántartás Személyügyi modul
Éves oktatásszervezés A meglévő informatikai rendszerek (Taninform, Magiszter) adataira építő modul Közös éves órarendtervezés A képzőhelyek órafeltöltöttségének nyilvántartása
Fejlesztési megállapodás adatlapja – több szakmacsoport támogatása
Rendelkezésére álló összegek elköltése
Új eszköz adatlapja
Szakmacsoportra szűrt igazoló számlák listája