A TISZK szerepe Nógrád megye szakképzésében
A TISZK és a költészet MIÉRT? MIKOR? MINEK? MEDDIG? MICSODÁT?
1. kérdés: MICSODÁT? Központi gyakorlati képzőhely? A jelen intézményrendszer sajátos hálózata? Pályázati lehetőség? (HEFOP – TÁMOP, TIOP) Hatékonyabb finanszírozási forma? Intézményi együttműködés? Oktatáspolitikai cél? Szervezeti és irányítási forma? Mi a TISZK?
T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ Mi a TISZK?
NFT I. – HEFOP és NFT I. – HEFOP és szeptember 1. előtt jellemzően kht. formájában hiányos jogi szabályozás két szakmacsoport (gépészet és kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció) (gépészet és kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció) Ø kötelező RFKB-döntés elfogadása átalakulási kényszer (2010. január 1.) Mi a „régi”TISZK? központi gyakorlati képzőhely
taxatív felsorolás (Szt., Kt.) taxatív felsorolás (Szt., Kt.) kötelező az RFKB döntés elfogadása 1500 fő (1285) a szakképzés feladataiban részt vevő fenntartók hozzák létre (önkormányzati fenntartó, nem állami, nem önkormányzati fenntartó, felsőoktatási intézmény, gazdálkodó szervezet) Mi az „új” TISZK? szervezeti és irányítási forma
MIÉRT? 2. kérdés: A szükségesnél kevesebb a megfelelő képzettségű munkaerő (sok a szakképzetlen és a túlképzett, elavult szakmák) A képzésből kikerülők tudásszintje gyakran nem megfelelő Bizonyos szakmákban tartós hiány van szakmunkásból és technikusból A csökkenő létszámú szakmunkásképzés komoly feszültséget jelent a munkaerő-piacon
MIÉRT? 2. kérdés: Iskolafenntartók közti kommunikáció hiányzik Az iskolarendszer rugalmatlan, a képzési kínálat módosítása hosszú időt vesz igénybe Szétaprózott az intézményrendszer, a működés nem költséghatékony Elavult szakmai tartalom, magas elvárások, az elmélet túlsúlya
MIÉRT? 2. kérdés: A pályakezdőknek nincs vállalati környezetben szerzett munkatapasztalata Pályaorientáció, pályaválasztási tanácsadás, pályakövetés problémái Szakmai vizsgák nem kellően standardizáltak Nem összehangolt az oktatók (tovább)képzése
MIKOR? „Régi” TISZK-ek: „Új” TISZK-ek: kérdés:
MINEK? 4. kérdés: A munkaerő-piaci keresletre rugalmasan reagálni képes, a forrásokkal hatékonyan gazdálkodó szakképző intézményrendszer jöjjön létre Javuljon a képzés minősége, tartalma Alapvető célok
„Régi” TISZK-ek: január 1-ig „Új” TISZK-ek: amíg az alapítók másként nem határoznak amíg az alapítók másként nem határoznak amíg jogszabályi változás nem történik amíg jogszabályi változás nem történik TÁMOP-TIOP pályázatban nyertes „új” TISZK-ek: legalább 2015-ig MEDDIG? 5. kérdés:
Nógrád TISZK és a költészet MIÉRT? MEDDIG? MINEK? MIKOR? MICSODÁT?
1. kérdés: MICSODÁT?
Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Balassa- gyarmat V. Önk. Nógrád Megye Önk. Nógrádsáp K. Önk. Salgótarján M. J. V. Önk. Szécsény V. Önk. SZAKKÉPZŐ INTÉZMÉNYEK J. L. Seagull Alapítvány FSZE Közalapítvány ESZE Közhasznú Alapítvány BGF megállapodás
Törvényi kényszer Szétaprózott szakképzési rendszer, párhuzamos képzések, elavult tanműhelyek Nem megfelelően képzett munkaerő Szakképzés nem munkaerő-piac orientált Sok a pályaelhagyó, magas a pályakezdő munkanélküliség MIÉRT? Nógrád TISZK létrehozásának okai 2. kérdés:
Nincsenek a képző intézmények között beszámíthatósági rendszerek Nem működik a az iskolarendszerű szakképzésből végzettség nélkül kikerülők reintegrációja Nem célirányos a pedagógusok és szakoktatók továbbképzése A munkaerő-piaci monitoring szervezetlen MIÉRT? Nógrád TISZK létrehozásának okai 2. kérdés:
Hiányzik az intézményközi együttműködés Nincsenek kidolgozott, modulrendszerű tananyagok és e-learning tananyagok Fejlesztendő a HH-s tanulókkal való programszintű foglalkozás, a lemorzsolódással veszélyeztetettek kiszűrése, a pályaválasztási tanácsadás Összehangolatlan a fejlesztési források felhasználása MIÉRT? Nógrád TISZK létrehozásának okai 2. kérdés:
MIKOR MIKOR? Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás alapításának időpontja: alapításának időpontja: június kérdés:
MINEK? 4. kérdés: A SZAKKÉPZÉS MELY PROBLÉMÁIRA MELY PROBLÉMÁIRA KÍNÁL MEGOLDÁST A NÓGRÁD TISZK? Iskolafenntartók közti kommunikáció hiányzik KÖZÖS IRÁNYÍTÁSI RENDSZER ÉS KÖZÖS TUDÁS- ÉS HUMÁNERŐFORRÁS MENEDZSMENT KERÜL KIALAKÍTÁSRA
MINEK? 4. kérdés: Kereslet kínálat eltérései (a gazdaság igényei és az iskolarendszer kibocsátása nincs összhangban) A MUNKAERŐ-PIACI IGÉNYEK ALAPJÁN, AZ RFKB ÁLTAL MEGHATÁROZOTT KÉPZÉSI IRÁNYOK ÉS ARÁNYOK SZERINTI KÉPZÉS MEGVALÓSÍTÁSA (HIÁNYSZAKMÁK FIGYELEMBE VÉTELÉVEL) MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZER FEJLESZTÉSE
MINEK? 4. kérdés: Az iskolarendszer rugalmatlan, a képzési kínálat módosítása hosszú időt vesz igénybe ÖSSZEHANGOLT BEISKOLÁZÁSI TERV KÉSZÍTÉSE AZ ISKOLARENDSZERŰ- ÉS A FELNŐTTKÉPZÉSRE VONATKOZÓAN KÖZÖS MODULTÉRKÉPEK KÉSZÍTÉSE - ÁTJÁRHATÓSÁG AZ INTÉZMÉNYEK KÖZÖTT AZ ISKOLARENDSZERŰ- ÉS A FELNŐTTKÉPZÉSBEN FELNŐTTKÉPZÉS ERŐSÍTÉSE A HH-S TANULÓK ÉS AZ OKTATÁSI RENDSZERBŐL LEMORZSOLÓDÓK BEVONÁSA A SZAKKÉPZÉSBE SPECIÁLIS PROGRAMOKKAL
MINEK? 4. kérdés: Szétaprózott intézményrendszer, a működés nem költséghatékony MEGYEI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS MEGVALÓSÍTÁSA A BEISKOLÁZÁSBAN (ÁTIRÁNYÍTÁS, OPTIMÁLIS LÉTSZÁMÚ CSOPORTOK INDÍTÁSA) AZ INTÉZMÉNYEK SZAKKÉPZÉSI FELADATELLÁTÁSÁHOZ HASZNÁLT INFRASTRUKTÚRA ÖSSZEHANGOLT FEJLESZTÉSE
MINEK? 4. kérdés: Elavult szakmai tartalom, magas elvárások, az elmélet túlsúlya A MODUL RENDSZERŰ SZAKKÉPZÉSHEZ ÉS A KÖZÖSSÉGI FUNKCIÓKHOZ SZÜKSÉGES TANANYAGOK ÉS PEDAGÓGUS-TOVÁBBKÉPZÉSI ANYAGOK FEJLESZTÉSE TANULÁSMÓDSZERTAN FEJLESZTÉSE (E-TANANYAGOK, RUGALMAS TANULÁSI FORMÁK KIFEJLESZTÉSE) KOMPETENCIA ALAPÚ KÉPZÉSI PROGRAMOK, HELYI TANTERVEK KIDOLGOZÁSA (ÚJ OKJ, SZVK-K SZERINT)
MINEK? 4. kérdés: Gyakorlati oktatás/képzés problémái: a pályakezdők munkatapasztalatának hiánya GYAKORLATI KÉPZŐHELYEK FEJLESZTÉSE VÁLLALATI KAPCSOLATI HÁLÓ SZÉLESÍTÉSE, TANULÓSZERZŐDÉSEK SZÁMÁNAK NÖVELÉSE MUNKAVÁLLALÓI KOMPETENCIÁK FEJLESZTÉSE TECHNOLÓGIAI BEMUTATÓKÖZPONT KIALAKÍTÁSA KÖZPONTI KÉPZŐHELYEK KORSZERŰ ESZKÖZÖKKEL TÖRTÉNŐ FELSZERELÉSE, KIHASZNÁLTSÁGÁNAK BIZTOSÍTÁSA
MINEK? 4. kérdés: Pályaválasztás, pályaorientáció, tanácsadás, pályakövetés KÖZÖSSÉGI FUNKCIÓK ELLÁTÁSA (PÁLYAVÁLASZTÁSI ÉS PÁLYAORIENTÁCIÓS, KARRIER- TANÁCSADÁSI FELADATOK ELLÁTÁSA, CSALÁDPEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÁSOK NYÚJTÁSA) KÖZÖS NYOMONKÖVETÉSI RENDSZER KIÉPÍTÉSE
MINEK? 4. kérdés: A SZAKKÉPZÉS MELY PROBLÉMÁIRA MELY PROBLÉMÁIRA KÍNÁL MEGOLDÁST A NÓGRÁD TISZK? Szakmai vizsga ellenőrz é se STANDARD É RT É KEL É SI É S VIZSGARENDSZER KIDOLGOZ Á SA VIZSGAK Ö ZPONT KIALAK Í T Á SA
MINEK? 4. kérdés: A SZAKKÉPZÉS MELY PROBLÉMÁIRA MELY PROBLÉMÁIRA KÍNÁL MEGOLDÁST A NÓGRÁD TISZK? Oktat ó k (tov á bb)k é pz é se PEDAG Ó GUS-TOV Á BBK É PZ É SI ANYAGOK KIDOLGOZ Á SA PEDAG Ó GUS-TOV Á BBK É PZ É SEK SZERVEZ É SE
? Pályázati fenntartási kötelezettség: 2015.december 31. MEDDIG? 5. kérdés:
TÁMOP 2.2.3/07/2 a „TISZK rendszer továbbfejlesztése” Felhasználás: a menedzsment szervezet humán erőforrásainak fejlesztése az intézményvezetés korszerűsítése az irányítási rendszer korszerűsítése hátránykompenzációs programok kialakítása, működtetése Rendelkezésre álló forrás: Ft MIBŐL? +1 kérdés:
TIOP 3.1.1/08/1 a „TISZK rendszerhez kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések” Felhasználás: a szakmai képzéshez kapcsolódó feladat-ellátás infrastruktúrájának felújítása az új képzési struktúrához (OKJ) szükséges eszközök beszerzése a gyakorlati képzés technikai feltételeinek megteremtése Rendelkezésre álló forrás: Ft MIBŐL? +1 kérdés:
Konklúzió: „CSODA”MI A TISZK?! TISZK=LEHETŐSÉG
SZÍNVONALASABB GAZDASÁGOSABB PIACORIENTÁLTABB TISZK=LEHETŐSÉG SZAKKÉPZÉS KIALAKÍTÁSÁRA!
Köszönöm a figyelmet! Telekné Dézsi Piroska