Az RFKB szerepe a szakképzésben Bihall Tamás Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnök Észak-magyarországi RFKB társelnök Balassagyarmat,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
Versenyképes gazdaság Versenyképes szakképzés
Sarkadi Zsolt, Sz-Sz-B Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Kamarai szerepvállalás a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok munkájában.
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
2014. július 3.1 ALTERNATÍV SZAKKÉPZÉS Énekes Rita vezető főtanácsos SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Árpád Szakképző Iskola és Kollégium
A STRATOSZ, ÉVI SZAKKÉPZÉSI FELADATAINAK ÁTTEKINTÉSE, SZERVEZÉSI-, ÉS FELADAT-STRUKTÚRA Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
1 A Regionális Konzorciumi Tanács döntés-előkészítő tevékenysége Erdeiné Horváth Klára regionális szakképzési koordinátor VMKIK Nagykanizsa, július.
A kamarák szerepe a felnőttképzésben
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Keresletvezérelt szakképzés
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
1 Az RFKB működésének tapasztalatai Németh Zsolt Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Szakképzési vezető Miskolc, július 15.
Észak-alföldi Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság.
A gazdaság összefog Az RFKB működése, a képzési szerkezet átalakítása érdekében elvégzett feladatai Dr. Fischer Sándor.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
2009. február 4. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke TISZK az egészségügyi szakképzésben Budapesten.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Ágazati szakképzés változásai
Szűcsné Szabó Katalin Régiós kamarai koordinátor RFKB projekt
A SZAKKÉPZÉSI MUNKA KORSZERŰSÍTÉSE A STRATOSZNÁL TÁJÉKOZTATÓ DIASOROZAT A STRATOSZ KORSZERŰSÍTETT SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATÁNAK KIDOLGOZÁSÁHOZ KÉSZÜLT: AZ.
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ KUTASOKRÓL ÉS ESZMECSERÉKRŐL Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
A STRATOSZ regionális SZERVEZETI struktúráját megteremtő szervezési projekt előkészítése (2. RÉSZ) ADOTTSÁGAINK FELADATAINK KÖTELEZETTSÉGEINK Készült a.
Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum Gödöllő,
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
TISZK létrehozása és a TIOP-3. 1
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
Szakképzési dokumentumok
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Évindító Informatikai Szakképzési Fórum
A szakképzés helyzete Magyarországon
Régió gazdasági kilátásai, szakember igény, szakképzés
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Miért fontos a gazdaságnak a szakképzés? Bihall Tamás Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alelnök Budapest, október 1.
A Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok és a TISZK rendszer Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
2008. június 12. MÁV Baross Gábor Oktatási Központ.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Csányi Lászlóné MGYOSZ 1 MGYOSZ-KMMSZ szakmai nap MGYOSZ-KMMSZ szakmai nap november 19. Mátészalka Változások a szak-és felnőttképzésben, munkaadók.
A szakképzés helyzete az iskolafenntartó szemüvegén keresztül
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
Bihall Tamás Észak- magyarországi Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság társelnöke Salgótarján, június 24.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Szakképzés helyzete és kilátásai. A megszorító csomag fő elemei a következők Megszűnik a jelenlegi 100%-os elszámolási lehetősége a tárgyi eszközök beszerzésére,
A gyakorlatorientált szakképzés és a magyar kamarai rendszer szeptember 10. Dr. Szilágyi János.
A Kereskedelmi és Iparkamarák szakképzési feladatai 2012.
Szakképzés a régióban Dr. Medvegy Tilda igazgató Oktatási Hivatal Nyugat- dunántúli Regionális Igazgatóság 9024 Győr, Bem t. 15.  (96) fax: (96)
A Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok munkájának tapasztalatai Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
az oktatásban, képzésben és az új partnerségi projekt
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Előadás másolata:

Az RFKB szerepe a szakképzésben Bihall Tamás Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnök Észak-magyarországi RFKB társelnök Balassagyarmat, december 12.

2 A konkrét feladat illeszkedése a szakképzés fejlesztésének folyamatába A regionális tervezés erősítésével vizsgálni kell az iskolai rendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzésben oktatott szakképesítések körét. A regionális tervezés erősítésével vizsgálni kell az iskolai rendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzésben oktatott szakképesítések körét. A gazdálkodó szervezetek bevonásával meg kell tenni a szükséges intézkedéseket a munkaerőpiaci igényeknek megfelelő beiskolázásra. A gazdálkodó szervezetek bevonásával meg kell tenni a szükséges intézkedéseket a munkaerőpiaci igényeknek megfelelő beiskolázásra. (1057/2005. (V. 31.) Korm. határozat a szakképzés-fejlesztési stratégia végrehajtásához szükséges intézkedésekről)

3 Jogszabályi felhatalmazás - a közoktatási törvény - a szakképzési törvény - a szakképzési hozzájárulásról szóló törvény szóló törvény

4 A gazdaság összefog Regionális képzési, beiskolázási szerkezet meghatározása, mint a magyar szakképzés egyedül álló vállalkozása

5 RFKB feladatok, érdekképviseletek Humánkapacitás, hálózatszerű működés kiépítése:  Humánkapacitás, hálózatszerű működés kiépítése: 420 szakember közreműködése, foglakoztatása (60 szakember – Észak-magyarország)  Felmérés elkészítése: interjú ( Észak-magyarország – 1625 céginterjú)  Regionális konzultációs fórumok szervezése: 196 fórum szervezése (Észak-magyarország – 32 szakmai fórum) (Észak-magyarország – 32 szakmai fórum)  Képzési beiskolázási szerkezetre javaslat leadása: 173 kistérségre, 257 iskolai szakmában (Észak-magyarország – 28 kistérség) (Észak-magyarország – 28 kistérség)

6 RFKB feladatok, felmérés Felmérés: összesen céginterjú  Felmérés: összesen céginterjú  16 szervezet x 700 céginterjú = interjú  Munkavállalók: MKIK GVI zártlista alapján  Munkaadók  MKIK 1600 céginterjú: Regionális Kamarák: 192 céginterjú

7 Koncepcionális kérdések  Képzési beiskolázási szerkezet: 2-3 éves szakképzés fejlesztési, struktúra átalakítási terv  Körültekintő, sokszereplős, önfejlesztő érdekegyeztetési rendszer  A fő cél, nem iskolák bezárása, pedagógusok elbocsátása, hanem egy reális empirikus és komoly elemzéseken, tapasztalatokon nyugvó tükör tartása  A legnagyobb feszültségpontokra célszerű koncentrálni és ennek alapján egy beavatkozási tervet, struktúraváltási programot elfogadtatni az iskolafenntartó önkormányzatokkal  Különös figyelem a kritikus szakmákra, illetve a TISZK rendszerre  Nem társadalmi munkában történik

8 Eredmények  Felépült működik a rendszer, kapacitásépítés, humánerőforrás fejlesztés megtörtént  A felmérés eredményesen lezajlott, 12 ezer interjú bevitele megtörtént, elkészült a felmérés eredményeinek feldolgozása, amelyhez hasonló még nem készült Magyarországon  Ne feledjük a teljes rendszer tartalmas kiépítéséhez 3 éves program lett jóváhagyva az NSZFT ülésen  Projekt típusú munkavégzés, hálózatszerű működés, új kooperációs kultúra

9 Jövőbeni feladatok és lehetőségek  Gyermekbetegségek kiküszöbölése, önfejlesztő rendszer  Az alulról szerveződés erősítése, regionalitás ösztönzése  A közös célok, munkamegosztás és a bizalomépítés kevesebb energiát fog elvonni  Szervezetek közti egyenszilárdság megteremtése  A szakmai szempontok előtérbe kerülése az érdekképviseleti típusú munkastílussal szemben

10 A munka menete Beiskolázási létszámadatok (2007) rögzítése szakképesítésenként Beiskolázási létszámadatok (2007) rögzítése szakképesítésenként 2012-es várható kereslet adatainak rögzítés szakképesítésenként 2012-es várható kereslet adatainak rögzítés szakképesítésenként Döntés a szakképesítések besorolásáról a három kategória (kiemelten támogatott, t á mogatott és nem támogatott) Döntés a szakképesítések besorolásáról a három kategória (kiemelten támogatott, t á mogatott és nem támogatott)

11 Szakképesítések besorolása Kiemelten támogatottak azon szakképesítések Kiemelten támogatottak azon szakképesítések Melyek (régiónként) jogszabályban rögzített hiányszakmákMelyek (régiónként) jogszabályban rögzített hiányszakmák Melyekben a 2012-es várható kereslet (fő) legalább 2,5 szerese a 2007-es beiskolázási létszámnakMelyekben a 2012-es várható kereslet (fő) legalább 2,5 szerese a 2007-es beiskolázási létszámnak Támogatottak azon szakképesítések Támogatottak azon szakképesítések Ahol a 2012-es kereslet legalább egyötöde (20%) a es beiskolázási létszámnak Ahol a 2012-es kereslet legalább egyötöde (20%) a es beiskolázási létszámnak Nem támogatottak azon szakképesítések Nem támogatottak azon szakképesítések Melyeknél a 2012-es várható kereslet nem éri el a 2007-es beiskolázási létszám egyötödétMelyeknél a 2012-es várható kereslet nem éri el a 2007-es beiskolázási létszám egyötödét

12 Problémák Beiskolázás 2007 – régi OKJ szerinti adatokat tartalmazza Beiskolázás 2007 – régi OKJ szerinti adatokat tartalmazza 2012-es várható kereslet csak az alap szakképesítéseket és az elágazásokat tartalmazó szakképesítéseket vizsgálja 2012-es várható kereslet csak az alap szakképesítéseket és az elágazásokat tartalmazó szakképesítéseket vizsgálja Példa: Kertész, épületgépészeti csőhálózat- és berendezés- szerelő Megoldás: A beiskolázási adat kiszámításánál összegezni kell az adott szakképesítést (pld: épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő ) alkotó szakképesítések adatait (Új OKJ alapján) Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő (beiskolázás 2007)= Vízvezeték- és központifűtés-szerelő + Gázvezeték- és készülékszerelő A beiskolázás 2007 táblában egy szakképesítés több sorban is szerepel (!) A beiskolázás 2007 táblában egy szakképesítés több sorban is szerepel (!)

13 TISZK-ben érintett intézmények Kiemelten támogatott szakképesítések esetében a beiskolázási létszám nincs korlátozva Kiemelten támogatott szakképesítések esetében a beiskolázási létszám nincs korlátozva Támogatott szakképesítések esetében a 2009-es beiskolázási létszám nem haladhatja meg a évit Támogatott szakképesítések esetében a 2009-es beiskolázási létszám nem haladhatja meg a évit Nem támogatott szakképesítések nem indíthatók (nagyon veszélyes) Nem támogatott szakképesítések nem indíthatók (nagyon veszélyes)

14 Az Észak- magyarországi Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság döntése, a kiemelten támogatott szakképesítésekről Ács, állványozóHaszongépjármű vezető Agrárgazdasági gépszerelő, gépjavítóHegesztő ÁllattenyésztőJárműfényező AutószerelőKarosszérialakatos Bolti eladóKőműves BurkolóMezőgazdasági gépüzemeltető, gépkarbantartó BútorasztalosMűanyag-feldolgozó Elektromechanikai műszerészPék Elektronikai műszerészPincér Épület- és építménybádogosSzakács ÉpületasztalosSzerkezetlakatos Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés- szerelő Szerszámkészítő Erdészeti szakmunkásÜzemeltető gépésztecnikus Festő, mázoló és tapétázóVegyipari technikus Gépi forgácsolóVillanyszerelő Géplakatos

15 Térségi Integrált Szakképző Központ (TISZK) Alaphelyzet: 16 „régi” TISZK (Egri-TISZK, MITISZK) SZMM állásfoglalás: „régi típusú TISZK jogilag nem létezik” „régi típusú TISZK jogilag nem létezik” Fejlesztési támogatást csak mint központi képzőhely, a gyakorlati képzésre fogadhat Fejlesztési támogatást csak mint központi képzőhely, a gyakorlati képzésre fogadhatMegoldás: A javaslatban foglaltak ajánlásként kerüljenek elfogadásra A javaslatban foglaltak ajánlásként kerüljenek elfogadásra

16 Új típusú TISZK-ek: Feltétel: szeptember 1. utáni regisztráció szeptember 1. utáni regisztráció A javaslat lezárásáig részletes szakmai információk nincsenek A javaslat lezárásáig részletes szakmai információk nincsenekMegoldás: 2009 évben regisztrálható csak a feladat 2009 évben regisztrálható csak a feladat

17 Köszönöm a figyelmet!