Az RFKB szerepe a szakképzésben Bihall Tamás Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnök Észak-magyarországi RFKB társelnök Balassagyarmat, december 12.
2 A konkrét feladat illeszkedése a szakképzés fejlesztésének folyamatába A regionális tervezés erősítésével vizsgálni kell az iskolai rendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzésben oktatott szakképesítések körét. A regionális tervezés erősítésével vizsgálni kell az iskolai rendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzésben oktatott szakképesítések körét. A gazdálkodó szervezetek bevonásával meg kell tenni a szükséges intézkedéseket a munkaerőpiaci igényeknek megfelelő beiskolázásra. A gazdálkodó szervezetek bevonásával meg kell tenni a szükséges intézkedéseket a munkaerőpiaci igényeknek megfelelő beiskolázásra. (1057/2005. (V. 31.) Korm. határozat a szakképzés-fejlesztési stratégia végrehajtásához szükséges intézkedésekről)
3 Jogszabályi felhatalmazás - a közoktatási törvény - a szakképzési törvény - a szakképzési hozzájárulásról szóló törvény szóló törvény
4 A gazdaság összefog Regionális képzési, beiskolázási szerkezet meghatározása, mint a magyar szakképzés egyedül álló vállalkozása
5 RFKB feladatok, érdekképviseletek Humánkapacitás, hálózatszerű működés kiépítése: Humánkapacitás, hálózatszerű működés kiépítése: 420 szakember közreműködése, foglakoztatása (60 szakember – Észak-magyarország) Felmérés elkészítése: interjú ( Észak-magyarország – 1625 céginterjú) Regionális konzultációs fórumok szervezése: 196 fórum szervezése (Észak-magyarország – 32 szakmai fórum) (Észak-magyarország – 32 szakmai fórum) Képzési beiskolázási szerkezetre javaslat leadása: 173 kistérségre, 257 iskolai szakmában (Észak-magyarország – 28 kistérség) (Észak-magyarország – 28 kistérség)
6 RFKB feladatok, felmérés Felmérés: összesen céginterjú Felmérés: összesen céginterjú 16 szervezet x 700 céginterjú = interjú Munkavállalók: MKIK GVI zártlista alapján Munkaadók MKIK 1600 céginterjú: Regionális Kamarák: 192 céginterjú
7 Koncepcionális kérdések Képzési beiskolázási szerkezet: 2-3 éves szakképzés fejlesztési, struktúra átalakítási terv Körültekintő, sokszereplős, önfejlesztő érdekegyeztetési rendszer A fő cél, nem iskolák bezárása, pedagógusok elbocsátása, hanem egy reális empirikus és komoly elemzéseken, tapasztalatokon nyugvó tükör tartása A legnagyobb feszültségpontokra célszerű koncentrálni és ennek alapján egy beavatkozási tervet, struktúraváltási programot elfogadtatni az iskolafenntartó önkormányzatokkal Különös figyelem a kritikus szakmákra, illetve a TISZK rendszerre Nem társadalmi munkában történik
8 Eredmények Felépült működik a rendszer, kapacitásépítés, humánerőforrás fejlesztés megtörtént A felmérés eredményesen lezajlott, 12 ezer interjú bevitele megtörtént, elkészült a felmérés eredményeinek feldolgozása, amelyhez hasonló még nem készült Magyarországon Ne feledjük a teljes rendszer tartalmas kiépítéséhez 3 éves program lett jóváhagyva az NSZFT ülésen Projekt típusú munkavégzés, hálózatszerű működés, új kooperációs kultúra
9 Jövőbeni feladatok és lehetőségek Gyermekbetegségek kiküszöbölése, önfejlesztő rendszer Az alulról szerveződés erősítése, regionalitás ösztönzése A közös célok, munkamegosztás és a bizalomépítés kevesebb energiát fog elvonni Szervezetek közti egyenszilárdság megteremtése A szakmai szempontok előtérbe kerülése az érdekképviseleti típusú munkastílussal szemben
10 A munka menete Beiskolázási létszámadatok (2007) rögzítése szakképesítésenként Beiskolázási létszámadatok (2007) rögzítése szakképesítésenként 2012-es várható kereslet adatainak rögzítés szakképesítésenként 2012-es várható kereslet adatainak rögzítés szakképesítésenként Döntés a szakképesítések besorolásáról a három kategória (kiemelten támogatott, t á mogatott és nem támogatott) Döntés a szakképesítések besorolásáról a három kategória (kiemelten támogatott, t á mogatott és nem támogatott)
11 Szakképesítések besorolása Kiemelten támogatottak azon szakképesítések Kiemelten támogatottak azon szakképesítések Melyek (régiónként) jogszabályban rögzített hiányszakmákMelyek (régiónként) jogszabályban rögzített hiányszakmák Melyekben a 2012-es várható kereslet (fő) legalább 2,5 szerese a 2007-es beiskolázási létszámnakMelyekben a 2012-es várható kereslet (fő) legalább 2,5 szerese a 2007-es beiskolázási létszámnak Támogatottak azon szakképesítések Támogatottak azon szakképesítések Ahol a 2012-es kereslet legalább egyötöde (20%) a es beiskolázási létszámnak Ahol a 2012-es kereslet legalább egyötöde (20%) a es beiskolázási létszámnak Nem támogatottak azon szakképesítések Nem támogatottak azon szakképesítések Melyeknél a 2012-es várható kereslet nem éri el a 2007-es beiskolázási létszám egyötödétMelyeknél a 2012-es várható kereslet nem éri el a 2007-es beiskolázási létszám egyötödét
12 Problémák Beiskolázás 2007 – régi OKJ szerinti adatokat tartalmazza Beiskolázás 2007 – régi OKJ szerinti adatokat tartalmazza 2012-es várható kereslet csak az alap szakképesítéseket és az elágazásokat tartalmazó szakképesítéseket vizsgálja 2012-es várható kereslet csak az alap szakképesítéseket és az elágazásokat tartalmazó szakképesítéseket vizsgálja Példa: Kertész, épületgépészeti csőhálózat- és berendezés- szerelő Megoldás: A beiskolázási adat kiszámításánál összegezni kell az adott szakképesítést (pld: épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő ) alkotó szakképesítések adatait (Új OKJ alapján) Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő (beiskolázás 2007)= Vízvezeték- és központifűtés-szerelő + Gázvezeték- és készülékszerelő A beiskolázás 2007 táblában egy szakképesítés több sorban is szerepel (!) A beiskolázás 2007 táblában egy szakképesítés több sorban is szerepel (!)
13 TISZK-ben érintett intézmények Kiemelten támogatott szakképesítések esetében a beiskolázási létszám nincs korlátozva Kiemelten támogatott szakképesítések esetében a beiskolázási létszám nincs korlátozva Támogatott szakképesítések esetében a 2009-es beiskolázási létszám nem haladhatja meg a évit Támogatott szakképesítések esetében a 2009-es beiskolázási létszám nem haladhatja meg a évit Nem támogatott szakképesítések nem indíthatók (nagyon veszélyes) Nem támogatott szakképesítések nem indíthatók (nagyon veszélyes)
14 Az Észak- magyarországi Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság döntése, a kiemelten támogatott szakképesítésekről Ács, állványozóHaszongépjármű vezető Agrárgazdasági gépszerelő, gépjavítóHegesztő ÁllattenyésztőJárműfényező AutószerelőKarosszérialakatos Bolti eladóKőműves BurkolóMezőgazdasági gépüzemeltető, gépkarbantartó BútorasztalosMűanyag-feldolgozó Elektromechanikai műszerészPék Elektronikai műszerészPincér Épület- és építménybádogosSzakács ÉpületasztalosSzerkezetlakatos Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés- szerelő Szerszámkészítő Erdészeti szakmunkásÜzemeltető gépésztecnikus Festő, mázoló és tapétázóVegyipari technikus Gépi forgácsolóVillanyszerelő Géplakatos
15 Térségi Integrált Szakképző Központ (TISZK) Alaphelyzet: 16 „régi” TISZK (Egri-TISZK, MITISZK) SZMM állásfoglalás: „régi típusú TISZK jogilag nem létezik” „régi típusú TISZK jogilag nem létezik” Fejlesztési támogatást csak mint központi képzőhely, a gyakorlati képzésre fogadhat Fejlesztési támogatást csak mint központi képzőhely, a gyakorlati képzésre fogadhatMegoldás: A javaslatban foglaltak ajánlásként kerüljenek elfogadásra A javaslatban foglaltak ajánlásként kerüljenek elfogadásra
16 Új típusú TISZK-ek: Feltétel: szeptember 1. utáni regisztráció szeptember 1. utáni regisztráció A javaslat lezárásáig részletes szakmai információk nincsenek A javaslat lezárásáig részletes szakmai információk nincsenekMegoldás: 2009 évben regisztrálható csak a feladat 2009 évben regisztrálható csak a feladat
17 Köszönöm a figyelmet!