Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Miért fontos a gazdaságnak a szakképzés? Bihall Tamás Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alelnök Budapest, 2008. október 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Miért fontos a gazdaságnak a szakképzés? Bihall Tamás Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alelnök Budapest, 2008. október 1."— Előadás másolata:

1 Miért fontos a gazdaságnak a szakképzés? Bihall Tamás Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alelnök Budapest, 2008. október 1.

2 2 Nemzetközi tendenciák Liberális gazdaságpolitika elvárás másoktól / patrióta cselekvés odahaza Liberális gazdaságpolitika elvárás másoktól / patrióta cselekvés odahaza Együttműködés a politikai elitben a társadalmi / gazdaság célok megvalósítása érdekében Együttműködés a politikai elitben a társadalmi / gazdaság célok megvalósítása érdekében Pl. Németország, Ausztria nagykoalícióPl. Németország, Ausztria nagykoalíció Pl. Franciaország – folyamatos gesztusokPl. Franciaország – folyamatos gesztusok

3 3 Európai Uniós csatlakozási tapasztalatok Spanyolország, Írország, Ausztria, Finnország példája Spanyolország, Írország, Ausztria, Finnország példája Beruházásösztönző, konszenzus mellett működő gazdaságpolitikaBeruházásösztönző, konszenzus mellett működő gazdaságpolitika A prioritások ciklusokon átívelő, következetes fejlesztéseA prioritások ciklusokon átívelő, következetes fejlesztése A belépés pillanatától dinamikus gazdasági növekedésA belépés pillanatától dinamikus gazdasági növekedés A hazai erőforrások tudatos megerősítése (pl. humánerőforrás fejlesztés, versenyképesség javítás a közbeszerzési piacon)A hazai erőforrások tudatos megerősítése (pl. humánerőforrás fejlesztés, versenyképesség javítás a közbeszerzési piacon) Görögország, Portugália példája Görögország, Portugália példája Görögöknél a belépés előtt 5 éven át átlagban 4,2 %-os növekedésGörögöknél a belépés előtt 5 éven át átlagban 4,2 %-os növekedés Csatlakozás után 0,2 %, 15 éven át évi 1 % alattCsatlakozás után 0,2 %, 15 éven át évi 1 % alatt Az EU pénzek a GDP 7 %-át tették ki!Az EU pénzek a GDP 7 %-át tették ki! Egy főre jutó GDP az EU 15-ök átlagában a csatlakozáskor 69 %, 2004-ben 66 %Egy főre jutó GDP az EU 15-ök átlagában a csatlakozáskor 69 %, 2004-ben 66 % A gazdaságot nem multiplikáló infrastruktúra beruházásokA gazdaságot nem multiplikáló infrastruktúra beruházások

4 4 Kihívások a gazdaság előtt Globalizáció Globalizáció Dél-kelet ázsiai országok export dömpingje Dél-kelet ázsiai országok export dömpingje Európai Uniós konvergencia Európai Uniós konvergencia Az EURO bevezetése Az EURO bevezetése Devizahitel-állomány folyamatos növekedése (negatív hatás a fizetési mérlegre) Devizahitel-állomány folyamatos növekedése (negatív hatás a fizetési mérlegre) Inflációs veszélyek kezelése Inflációs veszélyek kezelése Növekedési problémák Növekedési problémák Körbetartozás feloldása (cca. 600 Milliárd) Körbetartozás feloldása (cca. 600 Milliárd) Gazdaság szerkezeti veszélyek, beleértve a növekedési pályát is Gazdaság szerkezeti veszélyek, beleértve a növekedési pályát is Kettős gazdaság oldása Kettős gazdaság oldása Gyenge hatékonyság és termelékenység Gyenge hatékonyság és termelékenység Alacsony aktivitási ráta, a munkaerő-kínálat szerkezeti problémái Alacsony aktivitási ráta, a munkaerő-kínálat szerkezeti problémái

5 5 Az EU* és Magyarország vállalkozásainak néhány összehasonlító mutatója Forrás: GKM; SMEs in Europe 2003; Observatory of European SMEs 2003; No. 7. APEH adatai alapján Megnevezésmikrokis közepe s KKV ∑ nagyösszes Átlagos méret, fő EU-193199851 0527 Mo.2209748785 Egy vállalkozásra jutó árbevétel, E €/vállalkozás EU-194403610256808903190201550 Mo.6815587 51318684 261306 Egy vállalkozásra jutó hozzáadott érték, E €/vállalk EU-1912011808 860280 126 030 540 Mo.81911 2572516 92949 Export aránya az árbevételben EU-1991317122317 Mo.91516133522 Egy foglalkoztatottra jutó hozzáadott érték, E €/fő EU-194060905512075 Mo.4101371910 Munkaerőköltség / hozzáadott érték EU-1957 55564752 Mo.636773685964

6 6 Duális politika – duális gazdaság... Régen tapasztalt erősségű politikai szembenállás Régen tapasztalt erősségű politikai szembenállás „Kettős hatalom” „Kettős hatalom” Reformkényszer és reformbarkácsolás Reformkényszer és reformbarkácsolás Közmegegyezés hiánya Közmegegyezés hiánya A jó kezdeményezések is elvéreznek a politikai küzdelemben, a rosszak szakmai kritikája – úgymond „politikai támadássá” minősül A jó kezdeményezések is elvéreznek a politikai küzdelemben, a rosszak szakmai kritikája – úgymond „politikai támadássá” minősül

7 7 A magyar gazdaság „Duális gazdaság”, dübörgő multik, túlélésért küzdő kkv „Duális gazdaság”, dübörgő multik, túlélésért küzdő kkv Növekvő magyar tőkeexport a térségben Növekvő magyar tőkeexport a térségben Export teljesítmény Export teljesítmény Az exportáló TOP 15 adja az export 40 %-át (TOP 25: 50%)Az exportáló TOP 15 adja az export 40 %-át (TOP 25: 50%) 80 % - multinacionális cégek80 % - multinacionális cégek KKV szektor a közvetlen térségben kereskedikKKV szektor a közvetlen térségben kereskedik Alacsony hazai hozzáadott érték Alacsony hazai hozzáadott érték Alacsony K+F és innovációs hajlandóság Alacsony K+F és innovációs hajlandóság Gyenge szervezettség Gyenge szervezettség Rossz hatásfokú gazdaságfejlesztési intézményrendszer Rossz hatásfokú gazdaságfejlesztési intézményrendszer Ellentmondásos gazdaságpolitika, zavaros prioritások… Ellentmondásos gazdaságpolitika, zavaros prioritások…

8 8 Érdemi párbeszéd a gazdasággal A területfejlesztési törvény módosítása, a kamarák teljes jogú tagsággal történő bevonása a területfejlesztési tanácsokba A területfejlesztési törvény módosítása, a kamarák teljes jogú tagsággal történő bevonása a területfejlesztési tanácsokba A kamarák bevonása az UMFT karbantartásába, ellenőrzésébe és végrehajtásába – intézményi szinten A kamarák bevonása az UMFT karbantartásába, ellenőrzésébe és végrehajtásába – intézményi szinten A kamarák bevonása a kereskedelemfejlesztés működtetésébe A kamarák bevonása a kereskedelemfejlesztés működtetésébe A kamarák / gazdaság véleményének érdemi figyelembe vétele a gazdaságpolitika alakításakor A kamarák / gazdaság véleményének érdemi figyelembe vétele a gazdaságpolitika alakításakor Ahol van érdemi együttműködés, ott van mérhető siker!

9 9 Szoros és példamutató együttműködés a Szociális és Munkaügyi Minisztériummal 16 szakmában a kamarák nevezik ki a vizsgaelnököket 16 szakmában a kamarák nevezik ki a vizsgaelnököket Újabb 11 szakma szakmai és vizsgakövetelményeinek gondozása – együttesen 27 szakma a kamaráknál Újabb 11 szakma szakmai és vizsgakövetelményeinek gondozása – együttesen 27 szakma a kamaráknál 16 szakmában a Szakma Kiváló Tanulója verseny szervezése 16 szakmában a Szakma Kiváló Tanulója verseny szervezése A gyakorlati képzés ellenőrzése az OKJ-s szakmákban A gyakorlati képzés ellenőrzése az OKJ-s szakmákban Akkreditáció a gyakorlati képzés területén Akkreditáció a gyakorlati képzés területén A feladatok ellátását fedező, érdemi támogatás A feladatok ellátását fedező, érdemi támogatás

10 10 Erős kamara nélkül nincs erős gazdaság! Az Európai Unióban versenyképes gazdaság csak európai intézményrendszerrel építhető Az Európai Unióban versenyképes gazdaság csak európai intézményrendszerrel építhető Elengedhetetlen a teljes körű regisztráció Elengedhetetlen a teljes körű regisztráció Elengedhetetlen a kereskedelem- fejlesztésben a kamarák szerepének az erősítése Elengedhetetlen a kereskedelem- fejlesztésben a kamarák szerepének az erősítése A képzés szerkezete feletti gazdasági kontrollt tovább kell növelni A képzés szerkezete feletti gazdasági kontrollt tovább kell növelni Erősíteni kell a kamarák szolgáltatásait – erősíteni kell / kellene a kamarák közjogi jogosítványait Erősíteni kell a kamarák szolgáltatásait – erősíteni kell / kellene a kamarák közjogi jogosítványait

11 11 A Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság jogszabályi felhatalmazása - a közoktatási törvény - a szakképzési törvény - a szakképzési hozzájárulásról szóló törvény szóló törvény

12 12 A konkrét feladat illeszkedése a szakképzés fejlesztésének folyamatába A regionális tervezés erősítésével vizsgálni kell az iskolai rendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzésben oktatott szakképesítések körét. A regionális tervezés erősítésével vizsgálni kell az iskolai rendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzésben oktatott szakképesítések körét. A gazdálkodó szervezetek bevonásával meg kell tenni a szükséges intézkedéseket a munkaerőpiaci igényeknek megfelelő beiskolázásra. A gazdálkodó szervezetek bevonásával meg kell tenni a szükséges intézkedéseket a munkaerőpiaci igényeknek megfelelő beiskolázásra. (1057/2005. (V. 31.) Korm. határozat a szakképzés-fejlesztési stratégia végrehajtásához szükséges intézkedésekről)

13 13 A gazdaság összefog Regionális képzési, beiskolázási szerkezet meghatározása, mint a magyar szakképzés egyedül álló vállalkozása

14 14 RFKB feladatok, érdekképviseletek Humánkapacitás, hálózatszerű működés kiépítése:  Humánkapacitás, hálózatszerű működés kiépítése: 420 szakember közreműködése, foglakoztatása (60 szakember – Észak-magyarország)  Felmérés elkészítése: 12 800 interjú ( Észak-magyarország – 1625 céginterjú)  Regionális konzultációs fórumok szervezése: 196 fórum szervezése (Észak-magyarország – 32 szakmai fórum) (Észak-magyarország – 32 szakmai fórum)  Képzési beiskolázási szerkezetre javaslat leadása: 173 kistérségre, 257 iskolai szakmában (Észak-magyarország – 28 kistérség) (Észak-magyarország – 28 kistérség)

15 15 RFKB feladatok, felmérés Felmérés: összesen 12 800 céginterjú  Felmérés: összesen 12 800 céginterjú  16 szervezet x 700 céginterjú = 11 200 interjú  Munkavállalók: MKIK GVI zártlista alapján  Munkaadók  MKIK 1600 céginterjú: Regionális Kamarák: 192 céginterjú

16 16 Koncepcionális kérdések  Képzési beiskolázási szerkezet: 2-3 éves szakképzés fejlesztési, struktúra átalakítási terv  Körültekintő, sokszereplős, önfejlesztő érdekegyeztetési rendszer  A fő cél, nem iskolák bezárása, pedagógusok elbocsátása, hanem egy reális empirikus és komoly elemzéseken, tapasztalatokon nyugvó tükör tartása  A legnagyobb feszültségpontokra célszerű koncentrálni és ennek alapján egy beavatkozási tervet, struktúraváltási programot elfogadtatni az iskolafenntartó önkormányzatokkal  Különös figyelem a kritikus szakmákra, illetve a TISZK rendszerre  Nem társadalmi munkában történik

17 17 Eredmények  Felépült működik a rendszer, kapacitásépítés, humánerőforrás fejlesztés megtörtént  A felmérés eredményesen lezajlott, 12 ezer interjú bevitele megtörtént, elkészült a felmérés eredményeinek feldolgozása, amelyhez hasonló még nem készült Magyarországon  Ne feledjük a teljes rendszer tartalmas kiépítéséhez 3 éves program lett jóváhagyva az NSZFT ülésen  Projekt típusú munkavégzés, hálózatszerű működés, új kooperációs kultúra

18 18 Jövőbeni feladatok és lehetőségek  Gyermekbetegségek kiküszöbölése, önfejlesztő rendszer  Az alulról szerveződés erősítése, regionalitás ösztönzése  A közös célok, munkamegosztás és a bizalomépítés kevesebb energiát fog elvonni  Szervezetek közti egyenszilárdság megteremtése  A szakmai szempontok előtérbe kerülése az érdekképviseleti típusú munkastílussal szemben

19 19 A munka menete Beiskolázási létszámadatok (2007) rögzítése szakképesítésenként Beiskolázási létszámadatok (2007) rögzítése szakképesítésenként 2012-es várható kereslet adatainak rögzítés szakképesítésenként 2012-es várható kereslet adatainak rögzítés szakképesítésenként Döntés a szakképesítések besorolásáról Döntés a szakképesítések besorolásáról

20 20 Szakképesítések besorolása Kiemelten támogatottak azon szakképesítések Kiemelten támogatottak azon szakképesítések Melyek (régiónként) jogszabályban rögzített hiányszakmákMelyek (régiónként) jogszabályban rögzített hiányszakmák Melyekben a 2012-es várható kereslet (fő) legalább 2,5 szerese a 2007-es beiskolázási létszámnakMelyekben a 2012-es várható kereslet (fő) legalább 2,5 szerese a 2007-es beiskolázási létszámnak Támogatottak azon szakképesítések Támogatottak azon szakképesítések Ahol a 2012-es kereslet legalább egyötöde (20%) a 2007- es beiskolázási létszámnak Ahol a 2012-es kereslet legalább egyötöde (20%) a 2007- es beiskolázási létszámnak Fejlesztési forrás igénybevételére nem javasolt Fejlesztési forrás igénybevételére nem javasolt Melyeknél a 2012-es várható kereslet nem éri el a 2007-es beiskolázási létszám egyötödétMelyeknél a 2012-es várható kereslet nem éri el a 2007-es beiskolázási létszám egyötödét  A régióban nem oktatott szakképesítés

21 21 Problémák Beiskolázás 2007 – régi OKJ szerinti adatokat tartalmazza Beiskolázás 2007 – régi OKJ szerinti adatokat tartalmazza 2012-es várható kereslet csak az alap szakképesítéseket és az elágazásokat tartalmazó szakképesítéseket vizsgálja 2012-es várható kereslet csak az alap szakképesítéseket és az elágazásokat tartalmazó szakképesítéseket vizsgálja Példa: Kertész, épületgépészeti csőhálózat- és berendezés- szerelő Megoldás: A beiskolázási adat kiszámításánál összegezni kell az adott szakképesítést (pld: épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő ) alkotó szakképesítések adatait (Új OKJ alapján) Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő (beiskolázás 2007)= Vízvezeték- és központifűtés-szerelő + Gázvezeték- és készülékszerelő A beiskolázás 2007 táblában egy szakképesítés több sorban is szerepel (!) A beiskolázás 2007 táblában egy szakképesítés több sorban is szerepel (!)

22 22 TISZK-ben érintett intézmények Kiemelten támogatott szakképesítések esetében a beiskolázási létszám nincs korlátozva Kiemelten támogatott szakképesítések esetében a beiskolázási létszám nincs korlátozva Támogatott szakképesítések esetében a 2009-es beiskolázási létszám nem haladhatja meg a 2008. évit Támogatott szakképesítések esetében a 2009-es beiskolázási létszám nem haladhatja meg a 2008. évit Nem támogatott szakképesítések nem indíthatók (nagyon veszélyes) Nem támogatott szakképesítések nem indíthatók (nagyon veszélyes)

23 23 Kiemelten támogatott szakképesítések Észak-Magyarországon Ács, állványozóHaszongépjármű vezető Agrárgazdasági gépszerelő, gépjavítóHegesztő ÁllattenyésztőJárműfényező AutószerelőKarosszérialakatos Bolti eladóKőműves BurkolóMezőgazdasági gépüzemeltető, gépkarbantartó BútorasztalosMűanyag-feldolgozó Elektromechanikai műszerészPékPék Elektronikai műszerészPincér Épület- és építménybádogosSzakács ÉpületasztalosSzerkezetlakatos Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő Szerszámkészítő Erdészeti szakmunkásÜzemeltető gépésztecnikus Festő, mázoló és tapétázóVegyipari technikus Gépi forgácsolóVillanyszerelő Géplakatos

24 24 Szakképzési problémafa  Elérendő stratégiai célok: A szakmunkásképzés átjárhatóságának megteremtése Szétaprózott iskolaszerkezet megszüntetése Regionális képzési és beiskolázási szerkezet alakítása: RFKB Szakképzés-felnőttképzés integrált megújítása Mesterképzés, mint szakmunkás életpálya modell Tanulószerződés a magyar szakképzés meghatározó formája Teljesítmény értékelése és mérése, hatékonyság - finanszírozás Szakképzés ne a maradék elv alapján működjön Mentálisan: új kooperációs és együttműködési kultúra  Megoldandó feladatok: Szakképzési feladatok további átadása a gazdaság önkormányzatainak, tényleges közjogi feladatok „kiszervezése” Az NFT II. szakképzési projektekben statiszta szerep jutott

25 25 Szakképzési problémafa  Szakképzés társadalmi küldetésének teljesítése: A szakképzés, fizikai szakmák társadalmi leértékelődése, bérek A korosztály mindössze 20% -a végez a szakiskolában, Eu.50% Magyarországon 1990-ben ez az arány közel 50%-os volt A 18/19 éves korosztály 20%-a szakképzetlen marad 10 év múlva a 15-19 éves korosztály száma negyedére csökken egyetemi-főiskolai papírgyárak elszívják az utánpótlást  Következmény: NFT II. végére 300-350 ezer fő szakképzett munkaerő hiánya  Megoldási módok: Szakképzés vonzerejének növelése, munka világába történő átmenet ösztönzése Szakképzettek arányának növelése az ifjúsági képzésben Évjárat 30%-a szerezzen szakiskolai-szakmunkás végzettséget A szakmatanulás képzési ideje 3 év legyen (9 évf. alapképzés)  … És az általános iskola !

26 26 Új Magyarország Fejlesztési Tervben vállalható kamarai feladatok: a kkv-k képzési támogatása (jó példa a ROP 3.4 program) a kkv-k képzési támogatása (jó példa a ROP 3.4 program) független vizsga- és kompetenciaközpontok kialakítása független vizsga- és kompetenciaközpontok kialakítása felnőttképzési szakmaszerkezet megújítása felnőttképzési szakmaszerkezet megújítása felsőfokú szakképzés támogatása felsőfokú szakképzés támogatása ernyőszervezet (TÁMOP) ernyőszervezet (TÁMOP) mikro- és kisvállalkozások részére Módszertani Központ Módszertani Központ Pályaorientáció Pályaorientáció

27 27 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Miért fontos a gazdaságnak a szakképzés? Bihall Tamás Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alelnök Budapest, 2008. október 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések