Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum Gödöllő,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Versenyképes gazdaság – versenyképes Versenyképes gazdaság – versenyképes szakképzés.
Advertisements

Versenyképes gazdaság Versenyképes szakképzés
Versenyképes gazdaság versenyképes szakképzés A szakképzés mint a jövőbe történő befektetés A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara megnövekedett szerepvállalása.
„Szakmai gyakorlat a felsőfokú szakképzésben” WORKSHOP A szakmai gyakorlat megszervezése gazdálkodó szervezetnél, gyakorlóhelyek kiválasztása, minősítése.
Sarkadi Zsolt, Sz-Sz-B Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Kamarai szerepvállalás a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok munkájában.
2014. július 3.1 ALTERNATÍV SZAKKÉPZÉS Énekes Rita vezető főtanácsos SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
Árpád Szakképző Iskola és Kollégium
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
A kamara szerepe a duális szakképzésben március 01.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A kamarák szerepe a felnőttképzésben
A gazdasági kamarák feladata, célja a szakképzésben 2013.
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
Keresletvezérelt szakképzés
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Bihall Tamás Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alelnök A Magyar Közgazdasági Társaság 48.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából
A munkáltatók szempontjai a szakképzési igények megfogalmazásában
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Szűcsné Szabó Katalin Régiós kamarai koordinátor RFKB projekt
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Gázipari Szakszervezeti Szövetség szeptember.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Régió gazdasági kilátásai, szakember igény, szakképzés
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
„A jól képzett szakemberekért.”
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
2008. június 12. MÁV Baross Gábor Oktatási Központ.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A MAGYAR KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA SZAKKÉPZÉSI STRATÉGIÁJA
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
A kamara szerepe a duális szakképzésben január 27.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Duális szakképzés Együttműködési lehetőségek a Nyíregyházi Szakképzési Centrummal Nyíregyháza, március 01.
 2014-ben 7. alkalommal kerül megrendezésre a Szakma Sztár fesztivál  Elődöntő (írásbeli), előválogató, döntő  Írásbelik 2013-ban országosan közel.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
A szakmai vizsgák jogszabályi háttere, változások a vizsgabizottsági feladatokban Tájékoztató a szakmai vizsgákon a vizsgabizottság munkájában részt vevő.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések bevezetése.
A Kereskedelmi és Iparkamarák szakképzési feladatai 2012.
Szakképzési körkép 2016 A jármű és fémipari szakmacsoport Fóruma.
A MAGYAR SZAKKÉPZÉS HELYZETE FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ASPEKTUSBÓL Bihall Tamás Alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Országos Foglalkoztatáspolitikai.
Szakképzés a régióban Dr. Medvegy Tilda igazgató Oktatási Hivatal Nyugat- dunántúli Regionális Igazgatóság 9024 Győr, Bem t. 15.  (96) fax: (96)
Hiányszakmákat tanuló végzős szakiskolások Mártonfi György Budapest november 5.
Munkaerő- piaci helyzetkép a Nyugat- dunántúli régióban Kleizerné Tamás Györgyi szakreferens Nyugat- dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
A Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok munkájának tapasztalatai Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
MFKB Roadshow Változások a szakképzésben – Gondoljuk újra együtt Csongrád megye szakképzés fejlesztési koncepcióját október 10. Előadó: Dr. Kőkuti.
Hódmezővásárhelyi Szakképzési Centrum
A legnehezebben betölthető munkakörök Magyarországon:
Szakmai nap Észak- alföldi Régió Kisvárda, november 24.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Miskolc, október 21. dr.Szilágyiné Baán Anna titkár
Versenyképes gazdaság – versenyképes szakképzés
Kompetencia Végzettség
A tanulószerződés intézményrendszere és új kihívásai Magyarországon
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Az SZKTV aktuális kérdései március
Munkaerő- piaci helyzetkép a Nyugat- dunántúli régióban
Kamarai gyakorlati oktatói képzés és vizsga
Az Intern Kft 1994-ben alakult fő tevékenységek: fémszerkezet gyártás
Előadás másolata:

Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum Gödöllő, 2011. 05. 25. A gazdasági kamarák és a munkaadók együttműködése az új szakképzési rendszerben Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum Gödöllő, 2011. 05. 25.

2010. november 11.: a Kormány és az MKIK közötti szakképzési keret-megállapodás aláírása

Előzmények 1.: Nemzeti Szakképzés Fejlesztési Kezdeményezés - 2001 2001-2004. közötti időszakra szóló program Az iskola, a fenntartó és a felhasználó (gazdaság) szorosabb együttműködésének kiépítése, egymáshoz közelítése Fizikai szakmák presztízsének elősegítése Szakképesítések tartalmi korszerűsítése Gyakorlati oktatást végzők szakmai, pedagógiai, módszertani továbbképzése Kamarák szerepének erősítése a szakmai vizsgáztatásban Szintvizsgáztatás rendszerének kialakítása

Nemzeti Szakképzés Fejlesztési Kezdeményezés hatása és eredményei Jogszabályi változások: jelentős elmozdulás egy munkaerő-piaci irányultságú szakképzési rendszer irányába Tanulószerződés intézményrendszere általánossá vált 16 gyakorlatigényes szakma gondozása átkerül a kamarákhoz Szvk-k munkaerő-piaci követelményeknek megfelelő átalakítása Gyakorlati szintvizsgáztatás rendszerének kidolgozása - teszt 16 szakmából 14-ben a képzési idő növekedése (3 év) Gyakorlati képzés minőségbiztosításának kidolgozása, bevezetése (ellenőrzés, akkreditáció) Gyakorlati oktatók pedagógiai, módszertani továbbképzése OSZT támogatás: normatív finanszírozási rendszer Kooperációs munkakultúra meghonosítása: szintvizsga szabályzat, on-line alapú egységes szakképzési informatikai rendszer ISZIIR Frontáttörés a gazdasági érdekképviseletekkel való együttműködésben: OSZEB, 7 TESZEB ROP 3.4.1. Régió specifikus képzések kifejlesztése: 10.000 fő képzésbe történő bejelentkeztetése 7 régió versenyképességét erősítő húzóágazatban

Középtávú Szakképzési stratégia 2005-2013 „ A munkaerő-piac, a vállalkozások mindenkori igényeit és az egyén karrier lehetőségeit egész életen át biztosító szolgáltatás-centrikus, felhasználóbarát szakképzési rendszer kialakítása” (MKIK Szakképzési Stratégiájának küldetése MKIK XIX. Küldöttgyűlése 2005.05.18.) Középtávú Szakképzési stratégia 2005-2013 – célok Szakképzés modernizációja MKIK meglévő állami feladatainak szélesítése az elért eredményekre építve Gazdálkodó szervezetek érdekeltségi rendszerének további javítása Foglalkoztatással kapcsolatos komplex információs rendszer kiépítése Pályaválasztáshoz szükséges információbázis megteremtése Gyakorlatigényes, hiány-, és fizikai szakmák népszerűsítése Felnőttképzési szakmaszerkezet gazdasági igény oldalról támogatott kialakítása Mestervizsga reform

Előzmények 16 szakmában vizsgaelnöki delegálás További 11 szakma gondozása: 2008.01.01. 16 szakma: SZKTV megszervezése RFKB-k: társelnöki pozíció Munkaerő-piaci igények és a közoktatásban folyó szakképzés igényeinek összehangolása Iskolai rendszerű szakképzés irányainak kidolgozása Régiós beiskolázási arányok meghatározása Iskolai rendszerű szakképzés fejlesztésével összefüggő pályázatok, fejlesztési programok előkészítése és lebonyolítása 2010/2011: SZKTV 31 szakmában gyakorlati szintvizsgáztatás 24 szakmában 48.000 tanulószerződés

Kereslet-vezérelt szakképzési rendszer, munkaadókkal való együttműködés Alapvető érdek: ott, olyan létszámban, olyan szakmában és olyan tartalommal legyen szakképzés, ahogy a gazdaság igényli Ennek szinkronban kell lennie: Az egyéni aspirációkkal, tehetséggel, A képzés kapacitásával, személyi, tárgyi feltételeivel Különösen a gyakorlati oktatás technikai színvonalával Az RFKB feladata a beiskolázási arányok meghatározása: iskolai normatív finanszírozás és a képzési struktúra befolyásolása

Fő aktivitási területek 1. Gyakorlati óraszámok növelése, a gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés szerepének jelentős növelése; 2. A szakmai záróvizsgáztatásban csak a szakma elsajátításához szükséges kulcskompetenciák értékelése és mérése szükséges , szakmai záróvizsga idejének csökkentése, hozzá tartozó bürokrácia visszaszorítása; 3. Az OKJ rendszer korszerűsítése, a szakmai tartalmak modernizálása, új technikák, eljárások beépítése a követelményrendszerbe; 4. A gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a tanulók gyakorlati képzésében.

A Pest Megyei és Érd Megyei Jogú Városi és Kereskedelmi Iparkamara (PMKIK) és a megyei munkaadók közötti együttműködés lehetőségei - A képzési igények közös tervezése - A tanulók gyakorlati képzésére vonatkozó információk biztosítása, tanácsadás (tanulószerződés kötésének folyamata, a képzés költségeinek elszámolhatósága, előadások, továbbképzések stb.) - A térségi szakképző intézményekkel való közös együttműködés - A munkaadói oldal javaslatainak tolmácsolása az illetékes hatóság, illetve minisztérium felé - Szakképzéssel kapcsolatos adatszolgáltatás - Pályázati lehetőségek kihasználása - Külföldi tanulmányutak szervezése

Modern 3éves szakképzés bevezetése 2011. szeptemberétől Ács,állványozó, Árnyékolástechnikai szerelő, Bádogos, Automatikai technikus, Bolti eladó, Burkoló, Bútorasztalos, Cukrász, Épületlakatos, Elektrolakatos és villamossági szerelő, Elektromos gép- és készülékszerelő, Elektronikai műszerész, Épületgépészeti rendszerszerelő, Erősáramú elektrotechnikus, Épületgépészeti technikus, Fényképész és fotótermék kereskedő, Fodrász, Festő- díszítő, mázoló és tapétázó, Gumiipari technológus, Gépi forgácsoló, Hegesztő, Hőtechnikai berendezés üzemeltető, Kályhás, Kárpitos, Kereskedő, Kőműves, Könnyűipari technikus, Kozmetikus, Külszíni bányász, Látszerész és fotócikk kereskedő, Magasépítő technikus, Mechatronikai technikus, Mélyépítő technikus, Pincér, Robbanásbiztos berendezés szerelője, Szabó, Szakács, Szárazépítő, Szerkezetlakatos, Szerszámkészítő, Tetőfedő, Vendéglős, Vendéglátó eladó, Villanyszerelő, Tisztítás-technológiai szakmunkás, Géplakatos www.mkik.hu (szakképzés, szakmagondozás)

Jelenlegi helyzet (példa: kőműves szakképesítés)

Modern 3éves szakképzés - tervezet Célunk a képzési követelmények átalakítása a gyakorlati óraszámok növelésével, a gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés szerepének jelentős növelésével:

Foglalkoztatottság – szakképzés összefüggései -A szakképzés, mint a foglalkoztatás eszköze Az egyik legfontosabb társadalompolitikai cél 10 év alatt 1 millió munkahely létrehozása, A szakképzés egyben foglalkoztatás-politikai kérdés is, hiszen a jó szakképzési rendszer a foglakoztatás növelésének és a munkanélküliség kezelésének egyik eszköze Magyarországon torz foglakoztatási szerkezet van. Foglakoztatási szerkezetváltás kell, a szakképzés újjáépítése megkerülhetetlen! Mindössze 0,5 millió ember végez tényleges termelő munkát. Ténylegesen 1,5 millió ember közvetlen termelőmunkájára lenne szükség. Építőipar, mezőgazdaság, turizmus, mint húzóágazat. Adóterhelés, bürokrácia csökkentése 3 év alatt 1/3-al. A tipikus foglalkoztatás, jobban érje meg dolgozni, mint segélyből élni. Az adórendszer ne büntesse a munkát, a munkát vállalót, a foglalkoztatást és a gyermeknevelést.

Foglalkoztatottság – szakképzés összefüggései 2010-ben a 18 évet betöltött korosztály létszáma 125.000 fő volt. 25.000 főnek 8 osztályos vagy annál alacsonyabb végzettsége volt (20%)!

A jövőbeni cél: Az MKIK, illetve a területi kamarák 10 év óta folyamatosan jelzik a szakképzés problémáit – Magyarországnak nincs több ideje újabb elméletek és elemzések gyártására. Partner-centrikus szakképzési politika – állam vezető szerepének megtartása mellett. Célunk, hogy a magyar szakképzés felzárkózzon az élenjáró szakképzési gyakorlattal rendelkező országok élmezőnyébe!

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Gödöllő 2011. 05. 25. Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Tóth Ferenc szakképzési főelőadó Pest Megyei és Érd Megyei Jogú Városi Kereskedelmi és Iparkamara (PMKIK) 1/317-8749 toth.ferenc@pmkik.hu www.pmkik.hu