Klingné Takács Anna Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Matematika és Fizika Tanszék MIDK Szatmárnémeti, 2011. január 28-30. KOGNITÍV KATEGÓRIÁK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Nagy Mihály tanár Perecsen, 2006.
Advertisements

Függvények.
Tutori tevékenység a gyakorlatban
HIPOTÉZIS A képzésben és oktatásban megjelent alábbi három fogalom paradigmaváltást okozott:  Flexible Learning  Distance Education  Open Learning Thomas.
ECDL vizsgák lehetőségei az alapoktatásban. Módszerek és taneszközök Módszer: Az az eszközrendszer, mely a kitűzött célok eléréséhez vezet. (Segít a cél.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Függvények Egyenlőre csak valós-valós függvényekkel foglalkozunk.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
E-learning és a multimédia
Matematika I. Deák Ottó 2. heti előadás mestertanár
DIFFERENCIÁLSZÁMÍTÁS ALKALMAZÁSA
Algebra a matematika egy ága
Halmazok, relációk, függvények
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Év eleji információk Előadó: Hosszú Ferenc II. em Konzultáció: Szerda 9:50 – 10:35 II. em
Differenciál számítás
A lokális szélsőérték és a derivált kapcsolata
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Külső tantárgyi koncentráció matematika
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Gazdasági ismeretek.
*** HALMAZOK *** A HALMAZ ÉS MEGADÁSA A HALMAZ FOGALMA
Szakirány választás április Pénzügy és számvitel szak Választható szakirányok Pénzügy szakirány Számvitel szakirány.
A Kt. 9. § (4) szerint országos mérések keretében rendszeresen kell mérni, értékelni a nevelési-oktatási intézményekben folyó pedagógiai tevékenységet,
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Matematika I. 1. heti előadás Műszaki Térinformatika 2013/2014. tanév szakirányú továbbképzés tavaszi félév Deák Ottó mestertanár.
A differenciálszámtás alapjai Készítette : Scharle Miklósné
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
1. MATEMATIKA ELŐADÁS Halmazok, Függvények.
Az informatika logikai alapjai
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése.
A derivált alkalmazása
A Függvény teljes kivizsgálása
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
A sorok tanításáról a gazdaságtudományi alapképzésben Klingné Takács Anna Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Matematika és Fizika Tanszék MAFIOK.
Hogyan fejleszthetjük az előzetes tudást mérő dolgozatot a tanulás valószínűségi elméleteinek felhasználásával? Bánhalmi Árpád Budapesti Gazdasági Főiskola,
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
előadások, konzultációk
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
2. gyakorlat INCK401 Előadó: Dr. Mihálydeák Tamás Sándor Gyakorlatvezető: Kovács Zita 2015/2016. I. félév AZ INFORMATIKA LOGIKAI ALAPJAI.
Manhertz Gábor; Raj Levente Tanársegéd; Tanszéki mérnök Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
A Lantegi munkaképesség- mérő módszer Schenk Lászlóné
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
A képzés szeptemberében indul!
Függvényábrázolás.
PANNON EGYETEM VEGYÉSZ MESTERSZAK.
II. konzultáció Analízis Sorozatok Egyváltozós valós függvények I.
Matematika I. BGRMA1GNNC BGRMA1GNNB 2. előadás.
IV. konzultáció Analízis Differenciálszámítás II.
Készítette: Papp-Varga Zsuzsa
Matematika I. BGRMA1GNNC, BGRMA1GNNB előadás.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Matematika I. BGRMA1GNNC BGRMA1GNNB 5. előadás.
Előadás másolata:

Klingné Takács Anna Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Matematika és Fizika Tanszék MIDK Szatmárnémeti, január KOGNITÍV KATEGÓRIÁK VIZSGÁLATA AZ ANALÍZIS SZÁMÍTÓGÉPES OKTATÁSÁBAN GALOIS-GRÁFOKKAL

Az analízis tanításának elemei egyetemünkön Szakjaink (pénzügy-számvitel BA, gazdaság és vidékfejlesztő BA) Előadás heti 2 óra Gyakorlat heti 2 óra Számítógépes matematika módszertan (választható) heti 3 óra

Miért van szükség választható tantárgy bevezetésére? Év eleji felmérés tapasztalatai Hallgatói felkészültség, képességek Tanulói kudarcélmények az analízis tanulása során Rendszeres konzultációk igénye

Kognitív matematikatanulási célok Varga Tamás(1978) Megértés Tudás,cselekés,alkalmazás Konstruálás Értékelés Zech(1989) Megértés Tényállások ismerete Tartalmi és formális eljárások birtoklása Analízis(elemzés) és egyszerű alkalmazások Szintézis – Problémamegoldás Piaget

Az elmúlt tanévben végeztünk egy kutatást, amelyben szöveges matematikafeladatok megoldását vizsgáltuk nyelvészeti és matematikai szempontból.( Klingné T.A., N. Kis.Sz., 2010) A kiválasztott korosztály az általános iskola felső tagozatos diákjai közül került ki. Hosszú éves tanítási tapasztalataink azt mutatják, hogy tanulóinknak a szöveges feladatok megoldása matematikából nehézséget okoz. Ennek okait keresve arra a kérdésre próbáltunk választ adni, hogy az anyanyelvi és a matematikai készségek adott korcsoportban összhangban vannak-e egymással. Az elvégzett felmérések eredményeit Galois-gráfokkal értékeltük ki. Összehasonlítottuk a két tantárgy szaktudományi gráfjait adott feladattípusokban, elkészítettük a tanulói ismeretgráfokat, majd azokat összevetettük a vizsgált tantárgyi struktúrákkal.

Az általunk definiált univerzális kognitív kategóriák a következők voltak: Tér (tájékozódás, alatt, fölött) Idő (egymásutániság) Tulajdonságok (mennyiséget kifejező szavak) Cselekvést kifejező szavak Tárgy, fogalom (szakkifejezések ismerete, használata) Cselekvés körülményei (feladatmegoldás módja, helyessége)

Galois-gráfokról A vizsgálati módszert Darmstadt műszaki egyetemén - hálóelméleti iskola -Rudolf Wille és Bernard Ganter a fogalomanalízis megalkotói dolgozták ki, nevezetesen a fogalomanalízis a fogalmak hierarchiájának matematizálását jelenti. A Galos-gráfoknak több típusát különböztetjük meg, attól függően, hogy a pedagógiai munka mely területén használjuk őket: objektumok és tulajdonságaik individuális gráfok: lehet szaktudományi, lehet tanulói gráf kollektív gráfok: tanulók-feladatok gráf szociometriai gráfok kutatási alkalmazásokat jellemző gráfok

Van két alaphalmaz, melynek elemei között több-többértelmű kapcsolat van. Ugyanakkor az első és második halmaz részhalmazai között tudunk egy egy-egyértelmű kapcsolatot létesíteni. Az ilyen részhalmazt zártnak nevezzük, ha elemeinek a száma nem bővíthető anélkül, hogy a másik részhalmaz elemeinek száma ne csökkenne, ugyanígy igaz ez a másik részhalmazra is. Ha találunk olyan relációt, mely kétértékű az adott két alaphalmaz elempárjai között, gondolhatunk Galois-gráf használatára.

A gráf megrajzolása Gráf szögpontjai = a zárt részhalmazpárok A szögpontokat egymás fölé rajzoljuk, aszerint hogy hány eleműek. Így lesznek egyeleműek, ezeket rajzoljuk egymás mellé majd a kételeműeket az egyeleműek fölé, míg a kételeműek egy sorban lesznek és így tovább. Az egyes szinteket nevezzük a gráf emeleteinek. Összekötés szabálya = válasszunk ki egy tetszőleges szögpontot, ezt összekötjük minden olyan alatta fekvő ponttal, amely a szóban forgónak legnagyobb részhalmazát jelöli. Az eljárást minden szögpontra nézve elvégezzük.

1.tanulócsoport hallgatói Feladatokra kapott pontszámok Feladat: a binér reláció megtalálása Feladatok-tanulók gráf készítése

Analízis vizsgán elért eredmények 2008 december 29-én Tanulók - feladatok gráf

A továbbiakban a fent megnevezett univerzális kognitív kategóriák viszonylatában végzünk elemzést az analízis egyik alapfeladata kapcsolatában, hozzákapcsolva a Bruner által meghatározott reprezentációs síkok megjelenését is, mivel e szintek a tanítás-nevelés folyamatában mindvégig jelen vannak. A kategóriák és szintek kapcsolat rendszerét Galois-gráffal ábrázoljuk.

Reláció táblázat a függvényvizsgálat és a kognitív kategóriák viszonylatában materiális sík ikonikus sík szimbolikus sík téridőtulajdonságcselekvést kifejező tárgy- fogalom cselekvés körülményei Értelmezési tartomány paritás zérushely szélsőérték- monotonitás inflexiós pont- konvexitás határértékek grafikon értékkészlet

A függényvizsgálat Galois-gráfja

Számítógépes matematika módszertan tantárgy tanításában alkalmazott módszerek differenciál és integrálszámítás (hagyományos út) Excel használattal (értéktáblázat készítés és ábrázolás diagrammal) GeoGebra (elsősorban ellenőrzésre) CAD (P. Hámori I.,2004) Tall, 1994 K. Takács,2010

Tekintsük a következő formulával adott függvényt! A matematikai analízisben tanult eszközökkel meghatározzuk a függvény ábrázolásához szükséges pontokat: zérushely: szélsőérték lehetséges helyei: „Hagyományos út”

Hogyan segít a GeoGebra? Az összefüggés így értendő!

előjeltáblázat- a függvény és első deriváltjának kapcsolata: az első derivált zérushelyei: A három módszer összekapcsolása!

Sorozat jellemzésének elemei 1-tagok kiszámítása 2-monotonitás 3-korlátosság 4-konvergencia tulajdonság alapján 5-konvergencia határátmenet szabályaival 6-konvergencia rendőr elvvel 7-küszöbindex meghatározása 8-sorozat ábrázolása

Sorozat jellemzése Excellel (hallgatói munka) Sorozat GeoGebrávalGeoGebrával

ÖSSZEGZÉS A Galois-gráf és az univerzális kategóriák lehetőséget adnak arra, hogy a függvényjellemzést más szemszögből is megvilágítsuk. A szimbolikus síkon való jártasságot kell erősítenünk diákjainkban, hiszen ez a feladat megoldását végig kíséri, ehhez azonban Bruner elmélete szerint a materiális síkon és ikonikus síkon is jól kell boldogulniuk, a problémamegoldást segíti a síkok közötti átjárhatóság. Ennek lehet egyik eszköze a számítógép. Bekapcsolása a munkafolyamatba a gráfban kapott alsó szinteken célszerű, miután „cselekvést kifejező” kategória megjelenik, a számítógép is utasítást, konkrét műveletet hajt végre, ezért indokolt itt a bevezethetősége. Varga matematika tanítás kognitív célrendszere szerint is az utolsó fázisban, az értékelésben indokolt a számítógép bevonása.

Köszönöm a figyelmet!