A differenciált fejlesztés pszichológiája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pszichiátriai beteg vizsgálata
Advertisements

A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Az életminőség mérése Kelemen Rita
A Barátság.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A tehetség és felelősség
Body Mass Index vagyis Testtömeg index
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Szociális munka az onkológiában
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Önismeret Horváth Renáta.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Gordon W. Allport vonáselmélete
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A gondozás,nevelés egysége
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
A lehetséges énképek.
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A szervezeti problémák kezelése
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
A fejlesztő értékelés.
A kulturális intelligencia
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Pszichikus működés zavarai
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
Pedagógiai személyiségértelmezések
Fenomenológiai megközelítés
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Mindennapi veszteségeink
A deviancia értelmezési kerete
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Személyiségfejlődési zavarok
Az önismeret fontossága a szenvedélybetegek gyógyítása területén
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
TUDOMÁNYOS ÜLÉS INNOVÁCIÓ A TESTNEVELÉS, SPORT ÉS REKREÁCIÓ TERÜLETÉN A stressz és outdoor tevékenységek kapcsolata a rekreációban Dorka Péter Szeged,
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
ÖNISMERET.
Szociális kompetencia
Szociálpszichológia-2 Attitűd
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
A diszfunkcionálisan működő család
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Mindent lehet még jobban tenni
A gyermek biológia fejlődése
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

A differenciált fejlesztés pszichológiája A gyermeki személyiség fejlődése és a különbözőség

Különbözünk, ugye hihető?

„Nagyon csekély különbség van két ember között, de ez a kis különbség igen jelentős" (William James)

"Annak, ha egy ember nem tart lépést társaival, az lehet az oka, hogy más ritmust hall. Hagyni kell, hadd lépjen arra a zenére, amit ő hall, bármilyen lassú és távoli is a dallam…". (Henry David Thoreau)

Mi a fejlődés? development, entwicklung, kibontakozás változás – nem minden v. tekinthető fejlődésnek a mennyiségi gyarapodás minőségileg újat eredményez: egyszerűtől a bonyolult fele a differenciálatlantól a differenciált fele az integráción keresztül állandóság és változás

A fejlődés dimenziói és ellentmondásai univerzalitás megfordíthatóság minőségi változás determinizmus célirányosság folyamatosság területáltalános kulturalitás egyirányúság mennyiségi változás szabad akarat nincs cél szakaszosság területspecifikus

Területáltalános versus területspecifikus van-e egyetlen mechanizmus, amely képes magyarázni a megismerés különböző területeinek fejlődését? terület: egy adott ismeretanyagot meghatározó reprezentáció sorozat (nyelv, számosság, mentális reprezentáció, fizika, társas világ)

Területáltalános fejlődés a fejlődés TÁ változásokat jelent a reprezentációs struktúrában az egyedfejlődésben később megjelenő képesség a korábbira épül az újszülöttet kaotikus adathalmaz bombázza, mert… nincs (szinte) semmilyen veleszületett tudás vagy struktúra, esetleg reflexes tudás. pl. Piaget univerzális konstruktivizmus

Területspecifikus fejlődés a reprezentációk változása egy-egy területen belül következik be az egymásra épülés egy területen belül igaz az újszülött jó kezdeti adottságokkal születik TS innát tudás az információ feldolgozása, tárolása TS, meghatározott input alapján. pl. egyik típusa: Fodor modularizmusa

Érvek és ellenérvek TS TÁ 18 hónapos kor körül minden területen változás 3,5-4 éves korban szintén frontális sérülések kezdeti előny – jó adaptáció TSnak tűnő sérülések, ép és sérült területek; pl. autizmus, Williams-szindróma felnőtt agysérülések; pl. afázia, prozopagnózia

A más, a normális és az abnormális fogalma A másság fogalma a normativitás fogalmával együtt létezik. Lényege a polgári értékrendnek megfelelő többségi értékek védelme. A norma a statisztikai norma, a statisztikai szórás pedig a másság. Ez magyarázza a másságot, de legitimálja a tömeguralmat is a kisebbség felett. A másság transzponálható bármely alacsony státusú társadalmi csoportra, de egyben oka is az alacsony státusnak (fogyatékosok, kisebbségek).

A más, a normális és az abnormális fogalma A másság debilizáló jellegű: a felnőttséggel szemben a hiánylény gyermek kategóriájába utal. A másság atavisztikus jellegű: az evolúciós létra alacsonyabb fokára helyez. A másságot a társadalmi tudatban kezelni kell, de nem megszüntetni, mert ez esetben eltűnne normálisságunk mércéje.

Normalitás-abnormalitás megkülönböztetése (4d) Eltérés a statisztikai átlagtól (deviance) Eltérés a társadalmi normáktól (danger) Nem megfelelő alkalmazkodás (disfunctionality) Rossz közérzet (distress)

A normális és abnormális meghatározása Eltérés a statisztikai átlagtól: az abnormális az átlagtól (norma) való eltérést jelenti: testmagasság, testsúly, intelligencia statisztikai gyakoriság: az abnormális a statisztikailag „ritka”, vagyis az átlagtól eltérő !!! a rendkívüli boldogság vagy kimagasló értelem abnormális?

Az átlag és a szórás jellemzői Normális eloszlás esetén: N(,) az átlag 1 szórásnyi környezetébe esik az esetek 68%-a, az átlag 2 szórásnyi környezetébe esik az esetek 95%-a, az átlag 3 szórásnyi környezetébe esik az esetek 99,8%-a 0.68 0.95 0.998 3 2  /2  +/2 + +2 +3 0.16 0.15 0.38 0.15 0.16

A normális és abnormális meghatározása Eltérés a társadalmi normáktól: A normát a társadalom szabályozza A normától számottevően eltérő viselkedés abnormális Az abnormális viselkedés általában statisztikailag is ritkább Probléma, hogy nagyok a kulturális különbségek: „teljesen normális vagyok, a hangok is ezt súgják a fejemben”…ez van ahol nem vicces Probléma, hogy a társadalmi elfogadottság időről időre is változik: pl. nudizmus megítélése

A normális és abnormális meghatározása Nem megfelelő alkalmazkodás a lényeges az, hogy a viselkedés hogyan befolyásolja az egyén és a társadalmi csoport közérzetét a viselkedés akkor abnormális, ha maladaptív, tehát alkalmazkodási zavarhoz vezet: pl. kórosan sovány lány megtagadja az étkezést, állását elveszítő alkoholista az alkalmazkodási zavar az egyéni életben, de társadalmi szinten is okozhat bonyodalmat

A normális és abnormális meghatározása Rossz közérzet Az abnormalitás nem a viselkedésen, hanem a szubjektív közérzeten keresztül ragadható meg: pl. a szorongó személy nyomorultul érzi magát Probléma, hogy a viselkedés teljesen normálisnak tűnhet a külső megfigyelő számára

Miben nyilvánulnak meg az abnormális (esetleg patológiás) tünetek? 1. kritériumcsoport Testi vagy funkciózavar Magatartási tünet Szubjektív élmény (szenvedés) Ezek kombinációja 2. kritériumcsoport A helyzethez nem illik Túl gyakran jelenik meg Túl ritkán, vagy egyáltalán nem jelenik meg

Mi a normális? Hatékony valóságészlelés Önismeret A viselkedés akaratlagos szabályozásának képessége Önértékelés és elfogadás Érzelmi kapcsolatok kialakításának képessége Alkotóképesség

Fully functioning person (Rogers) A hiánytalanul működő személy ismérvei: - a tapasztalatok iránti nyitottság - elhárítás nélküli érzékelés - az új tapasztalatok tudatosíthatósága - az érzések pontos megnevezése és értelmezése - a sajátmagáról nyert tudás az énképbe illeszthető, amely ezáltal folyamatosan változik, gazdagodik. - az értékelések és a kontroll helye az énben van - a személyes és a másoktól nyert értékelések egybeesnek - feltétel nélküli önbecsülés és a lehető legnagyobb harmónia másokkal, melynek alapja a kölcsönös tisztelet és megbecsülés

A különbözőség forrásai a normalitás mentén Biológiai, pszichológiai és társadalmi jellegűek Nembeli különbségek Általános értelmi képesség Szocioökonómiai státus Iskolák közötti különbségek

A különbözőség forrásai a pszichológiai zavarok mentén Az érzelmi élet zavarai: Szorongás és fóbiák Gyermekkori neurózisok Autizmus Hiperaktivitás és koncentrációzavar (ADHD) Gyermekkori depresszió

A különbözőség forrásai a pszichológiai zavarok mentén Funkciózavarok: A táplálkozás zavarai Enurézis, enkoprézis Alvászavarok Mozgászavarok Beszédzavarok Tanulászavarok

A különbözőség forrásai a pszichológiai zavarok mentén Szocializációs nehézségek Szerfogyasztás Agresszív viselkedés Antiszociális viselkedés Hosszas betegségből adódó alkalmazkodási nehézségek