A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A szerep megnevezése, felelősség, hatáskör leírása A mentor az intézménytől független, külső személy, akinek feladata, hogy támogassa az intézményt a kitagolással kapcsolatos folyamatok megtervezésében és végrehajtásában, annak érdekében, hogy a megvalósítás összhangban álljon az intézményi lehetőségekkel és törekvésekkel, valamint a kitagolás alapvető értékeivel és céljaival. A mentor egyfelől tanácsadó, aki segít a helyzet elemzésében, az optimális döntések meghozatalában és végrehajtásában. Másfelől képviseli a kitagolás eredeti célját, célcsoportját és alapértékeit, hogy azok ne szenvedjenek csorbát a rövid távú vagy egyéni célokkal és érdekekkel szemben. A mentor hozzásegíti az intézmény vezetését a kitagolási folyamat végrehajtásához szükséges tudás- és szemlélet megszerzéséhez, a saját, belső erőforrások mozgósításához.
A szerephez tartozó célok A fogyatékossággal élő emberek életminőségének javítását középpontba állító szervezeti tudás, kultúra és ennek megfelelő működés kialakításának segítése. Annak a belső interiorizáló folyamatnak a támogatása, melynek eredménye az új „intézményi” célokkal és struktúrával való azonosulás.
A célokhoz tartozó feladatok Stratégiai szakmai célok gyakorlati megvalósítása: jogi: hatályos, vagy változás alatt álló jogi környezet adta lehetőségek, korlátok, pénzügyi: a szervezeti struktúra kiszámítható, fenntartható működtetésének a finanszírozási vetülete, humánerőforrás-gazdálkodás: a feladathoz igazodó munkaerő tervezése, szervezése és fejlesztése, a belső értékelési, visszacsatolási folyamatok kialakítása.
A feladatokhoz tartozó kompetenciák Fogadja a megvalósítók, ill. a mentorhálózat tagjaitól érkező, vagy maga által észlelt szervezeti, működési, finanszírozási, humán erőforrással kapcsolatos kérdéseket és lehetőség szerint alternatívák felajánlásával segítséget nyújt; Közreműködik a jelzett problémák hátterének, okainak feltárásában és az intézmény dolgozóival közösen javaslatot fogalmaz meg orvoslásukra; A felmerülő problémát jelzi a döntést előkészítők, illetve döntéshozók felé.
A mentori kompetenciák 1 Tudás Szakmai tudás (elméleti és gyakorlati síkon is) Probléma feltáró és –elemző képesség, Együttműködések generálása, segítése (mediáció) Információk gyors elérése, közvetítése Feladatorientáció Holisztikus szemlélet Portfóliókezelés Stratégia alkotás Folyamatmenedzsment
A mentori kompetenciák 2 Készség, képesség „ mindenre van egy példánk” civil lét tapasztalatai a változásra és változtatásra való képesség csapatmunka környezetbe ágyazottság, a helyi erőforrások felhasználása összetartás, egymás segítése tapasztalatok megosztása, információ átadás tűrőképesség
A mentori kompetenciák 3 Attitűd, hozzáállás hitelességre törekvés elköteleződés innovatív gondolkodás küzdeni tudás rugalmasság ésszerűségre való törekvés hatékonyság elfogadás és elfogadtatás az emberi méltóság tisztelete kliensközpontúság szakmai alázat hivatástudat pozitív gondolkodás segíteni akarás
Alapértékek Az alapértékeink kerete az együttműködés, a partnerség, ami mögött az a felismerés húzódik, hogy csak együttesen lehet a kitagolási programot sikeresen megvalósítani. Ennek első lépése az együttműködésben résztvevő partnerek, kapcsolati háló szereplőinek a meghatározása. A következő ábra tartalmazza a kompetenciákba tartozó témakörök és az együttműködés kapcsolati hálóját.
JOG PÉNZÜGY HR SZERVEZET- ÁTALAKÍTÁSI MENTOROK SZERVEZETI- MŰKÖDÉSI MENTOROK EGYÉB KULCS-,és SZAKMENTO- ROK KÜLSŐ SZOLGÁLTATÓ K és EGYÉB INTÉZMÉNYEK KÖZVETÍTŐ SZERVEZET (Megbízó) FSZK; KF FENNTAR- TÓK STRATÉGIAI SZAKMAI CÉLOK Együttműködés
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Jakubinyi László Kun Zsuzsa Makrai Klára Szabó János Ugrin Erzsébet